Kattenbak schoonmaken

21-05-2012 18:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lekkere andijvie vraag:

Ik heb een kat en naast dagelijks even poepscheppen maak ik de bak 1 keer per week schoon. Het grit gooi ik in de prullenbak en daarna spoel ik hem na in de douche. Maarrr van de restjes grit daar raakt het putje dus verstopt (niet zo gek met dat klonterende spul).

Dus mijn vraag: hoe maken jullie de kattenbak schoon? Als ik hem niet schoonspoel blijft die geur zo hangen + ik vind het ook niet zo hygiënisch voor poes.

Een krant onder het grit heb ik al geprobeerd, maar die krabt ie kapot...
Betere steentjes? Steentjes die ik gebruik nemen ook de geurtjes op. Als bak helemaal leeg is stinktie idd wel maar als ik er dan nieuwe steentjes ingooi dan ruik je niets meer.
Je kunt speciale zakken kopen bij de dierenwinkel, die leg je in de bak en om de dag haal je die zak eruit, die gooi je gewoon in de vuilnisbak.
verba volant, scripta manent.
Je kunt ook kattenbakzakken gebruiken, die zijn echt handig. Maar dan moet je wel een kattenbak hebben waarbij dat kan. Ik heb een niet zo grote bak met een losse kap, en dan span je de zak tussen de onderkant en de kap. Even samenpakken, weggooien, niets om schoon te maken! Tenzij ze een keer heel enthousiast gegraven hebben, dan gaat de zak wel eens kapot, maar dat is een enkele keer.
Ik maak hem in de tuin schoon, met een emmer water met sop en een sponsje. Daarna krant eronder en flinke laag grit.
Ik heb ook van die steentjes waarvan er maar eentje in de afvoer hoeft te komen of die raakt verstopt. Ik schep hem zeer zorgvuldig uit en daarna veeg ik hem na met keukenrol, zodat er echt geen (aan de bodem gekleefde) steentjes meer inzitten. Dan pas spoel ik hem om.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Deze gebruik ik.
Toen ik mijn katten nog had gooide ik hem leeg in een afvalzakje, en ging er met vochtige keukenrol overheen om alles wat achterbleef eruit te vegen.

Daarna onder de douche schoonmaken.

Ik had ook geregeld steentjes in de afvoerputje, op deze manier verminderde het wel.
Wat ingenieus die zakken! Ik weet alleen bijna zeker dat ie die kapot graaft, daar is ie altijd er enthousiast in Maar misschien wel 't proberen waard!
Mijn kat krabt die zakken ook kapot. Maar toch was ik er blij mee, want doordat die zakken eronder zaten, plakte er geen poep of plas aan de bodem. En dus kon ik hem compleet leeggooien, zonder dat er steentjes achterbleven.
Betere kattenbakvulling kopen. Als ik mijn bak omkiep blijft er geen steentje zitten omdat de urine volledig door de korrels is opgenomen voor het de bodem bereikt. Er blijft dus alleen een beetje stof in en dat spoel ik dan eventjes weg. Niet eens omdat het stinkt, maar omdat ik denk dat het hygienischer is.

Ik gebruik dit, ik koop de zakken van 40L.
Ik gebruik van die kattenbakzakken. Echt ideaal!
Ik gebruik houtkorrels (vind ik lekkerder ruiken, en kunnen bij t GFT) en als je die weggooit blijft er ook niks achter in de bak. Ik spoel m (bijna altijd, soms ben ik lui) om met heet water en chloor onder de keuknkraan. Bedenk me trouwens ineens dat chloor dan weer helemaal niet milieuvriendelijk is, toch? Hm, ns kijken voor een alternatief..
Ik doe er een scheutje bleek in, voordat het nieuwe grind erin gaat. Ruikt lekker fris en katten vinden die geur ook fijn om over te poepen/plassen
Een laagje kranten onder het grit. Dan kieper je alles ook heel makkelijk in de vuilnisbak. Gewoon krant dichtvouwen en klaar.
quote:Moosey schreef op 21 mei 2012 @ 18:45:

Ik gebruik houtkorrels (vind ik lekkerder ruiken, en kunnen bij t GFT) en als je die weggooit blijft er ook niks achter in de bak. Ik spoel m (bijna altijd, soms ben ik lui) om met heet water en chloor onder de keuknkraan. Bedenk me trouwens ineens dat chloor dan weer helemaal niet milieuvriendelijk is, toch? Hm, ns kijken voor een alternatief..

Die heb ik hier ook geprobeerd, maar dat bliefde madam niet . Ze keek me zó argwanend aan, ging voor de bak zitten en krabde met 1 pootje, keek me weer argwanend aan. Uiteindelijk heeft ze overal in huis laten merken dat ze het er niet mee eens was, jammer... Misschien de leeftijd, ze is 11. Kun je dan nog ander grit introduceren?

Ben weer terug naar stuifvrij niet klonterend grit, dat plakt niet echt aan de bodem.
Een stuk krant in de bak leggen en daarover een kattenbakzak met de steentjes.....

Het helpt om de steentjes niet aan de bak te laten plakken maar onze kat heeft door haar hele actieve graafwerkzaamheden en de krant eronder wel eens de bijnaam krantenkont.Dat je het weet
Wij hebben kattenbakzakken erin, ze krabben ze deels stuk maar toch is het schoner dan zonder. Wij kieperen de bak met zak en al in een vuilniszak, (kattenbak omdraaien he, niet in de vuilniszak gooien Lekker omschreven chooc..) sprayen met witte reus schoonmaakspul in de bak, glorix (vochtig weggooi) doekje erdoorheen en schoon. Glorix doekje in de vuilniszak en klaar. Geen luchtjes, geen chloorlucht in mn neus, gewoon heel snel een schone bak.
Ik maak mijn kattenbak ook in de tuin schoon. Gooi er 2 emmers heet water in en wat bleek en dat laat ik even staan. Dan even met een oude afwasborstel erdoor en naspoelen met een emmer heet water. Dan laten drogen en weer nieuw spul er in
quote:chocolover schreef op 21 mei 2012 @ 19:37:

Wij hebben kattenbakzakken erin, ze krabben ze deels stuk maar toch is het schoner dan zonder. Wij kieperen de bak met zak en al in een vuilniszak, (kattenbak omdraaien he, niet in de vuilniszak gooien Lekker omschreven chooc..) sprayen met witte reus schoonmaakspul in de bak, glorix (vochtig weggooi) doekje erdoorheen en schoon. Glorix doekje in de vuilniszak en klaar. Geen luchtjes, geen chloorlucht in mn neus, gewoon heel snel een schone bak.

Klinkt perfect! Zo zal ik het eens gaan proberen : Nog even uitvogelen welke kattenbakzak ik nodig heb.

Bedankt voor alle reacties!
Als je dus geen zakken gebruikt, moet je idd aan de slag met water, chloor en weet ik veel. Wij doen het dus zo, lekker simpel.

De zakken verschillen enorm vinden wij. Kwestie van uitproberen en kijken welke bevallen. De 1 is dikker dan de ander.

Succes he! Zo gebeurd op onze manier en je hebt meteen je 3/4 volle vuilniszak ook verschoond
Ik gebruik klonterend grit. Eigenlijk is dat alleen klonten eruit scheppen en aanvullen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb een of andere eco klontergrid. Iedere dag de klonten eruit scheppen en af en toe het grid aanvullen. Ik gooi nooit de hele bak leeg, want dat hoeft niet met dit grid.
Bij mij blijven er ook helemaal geen steentjes achter als ik hem leeg kiep hoor. Wat voor korrels heb je dan?

Ik heb deze:

Ik schep ook regelmatig uit en aan het einde van de week pak ik een vuilniszak en schud ik de hele bak daarin leeg. Daarna blijft er alleen stof liggen. Dat spoel ik schoon met heet water en daarna ga ik met schoonmaakmiddel aan de slag.

Kattenbakzakken of kranten krabt de mijne ook aan gort, dus kon ik nog steeds schrobben. Dan maar zonder zakken he
Kattenbakvulling van Tom Poes. (met een licht geurtje)

Geen kranten of zakken, die worden kapot gekrabt en kranten vind ik stinken naar kattenpis.

Ik kiep de inhoud van de bak leeg boven de prullenbak (daarna zak gelijk dicht en in de container.

De restjes schraap ik eraf met de kattenbakschep, en ook dat kiep ik in de prullenbak.

Daarna heet water erin (gewoon in de gootsteen), afwasmiddel erin en met een speciaal daarvoor bestemde afwasborstel schoonpoetsen, dan leegkiepen in gootsteen en naspoelen met koud water. Droog maken met keukenrol.

De deksel poets ik af met zo'n vochtig wegwerpdoekje.

Dan de bak weer vullen: alles schoon en fris zonder aangekoekte resten, en zonder grit in de gootsteen.

Gootsteen maak ik daarna wel goed schoon met Jif en schuursponsje.

Klaar!

Oja: ik schep wel dagelijks de stinkende inhoud uit de bak en deze gaat linea recta in een speciaal klein prullenbakje in de schuur. (in pedaalemmerzak) Dit prullenbakje ververs ik zo'n 2 maal per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven