Kattenbak schoonmaken

21-05-2012 18:20 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lekkere andijvie vraag:

Ik heb een kat en naast dagelijks even poepscheppen maak ik de bak 1 keer per week schoon. Het grit gooi ik in de prullenbak en daarna spoel ik hem na in de douche. Maarrr van de restjes grit daar raakt het putje dus verstopt (niet zo gek met dat klonterende spul).

Dus mijn vraag: hoe maken jullie de kattenbak schoon? Als ik hem niet schoonspoel blijft die geur zo hangen + ik vind het ook niet zo hygiënisch voor poes.

Een krant onder het grit heb ik al geprobeerd, maar die krabt ie kapot...
Ik gooi alle grid in een vuilniszak en ik doe een beetje water in de bak om de restjes grid los te krijgen. Dit water+grid gooi ik in de wc en deze spoel ik door. Daarna was ik hem met afwasmiddel en dan vul ik m weer!
Wat zijn jullie allemaal schoon. Hier wordt hij leeggegooit, de klonten worden losgekrabt met het schepje en er gaat nieuw grit in.

Zakken helpen bij mij niet, heb er een die krabt tot hij de bodem ziet en doet dan zijn "ding". Schoonmaken heb ik ook opgegeven. Zodra de bak schoon was ging meneer al zitten. Sterker nog, op het moment dat hij hoorde dat ik de bak leeggooide zat hij in de deuropening te wachten tot hij mocht....
Het scheelt dat bij ons de kattenbak in de woonkamer staat (omdat er geen plek is). Daarom wil ik gewoon echt niet dat hij ruikt.
Ik spoel hem uit met koud water in de tuin, dan met heet water en soda schoonmaken en klaar. Al dat gedoe met zakken, nog meer afval, kost ook een berg geld en ik vind het totaal overbodig.

Ben er misschien wel 5 minuten mee bezig....
Ik heb ook die kattenbakzakken gehad, maar onze twee katten vonden het veel te leuk om ze helemaal open te krabben. Nu gebruik ik een opengeknipte grijze (dikke) vuilniszak en daar doen ze het niet bij. De bak blijft eigenlijk helemaal schoon dus zodra ik het grid heb weggekiept hoef ik alleen een vochtig doekje erdoor te halen.
Geen succes hier :-p

Gister de zakken gekocht en in de bak gedaan, vijf minuten later was hij kapot!

Maar toen die zak er overheen trok kon het deurtje niet meer open, dus heb ik de zak een beetje opengeknipt. Hoe doen jullie dit?
Ik heb geen ervaring met de zakken, maar ik kiep het grid om in een vuilniszak en schep het grid dat blijft zitten met het schepje er nog even uit. Daarna scheutje bleek erin, even schoonmaken met een aparte afwasborstel en het is weer klaar!

Dat geen optie?
Da's ook nieuwigheid he tristan. Kan best zijn dat ze dat na een tijdje niet meer doen.

Wij hebben het deurtje eruitgehaald dus kan je er niet mee helpen, sorry :)
Ik doe het ook gewoon in de tuin: grind in kliko, heet water met wat afwasmiddel in de bak, schoonmaken met oude afwasborstel, vuile water in de put voor de deur, klaar. Duurt inderdaad een paar minuutjes. Doe ik dus een keer in de vijf dagen, de andere dagen alleen uitscheppen.
grind mag niet in groene kliko he... alleen als je houtkorrels hebt...

ik doe krant en dikke laag houtkorrels, zit zelden iets aan onderkant, als dat wel zo is, spuitfles schoonmaakmiddel erop, keukenrol, in vuilnisbak, klaar.
Pepermint_Patty schreef op 22 mei 2012 @ 05:39:

Wat zijn jullie allemaal schoon. Hier wordt hij leeggegooit, de klonten worden losgekrabt met het schepje en er gaat nieuw grit in.

Ik maak hem ook niet iedere keer schoon met water+zeep hoor. 1x per 3 weken ofzo.

Zodra de bak schoon was ging meneer al zitten. Sterker nog, op het moment dat hij hoorde dat ik de bak leeggooide zat hij in de deuropening te wachten tot hij mocht....
Zulke enthousiastelingen heb ik ook. Soms gaan ze al zitten plassen voordat er nieuwe grindjes inzitten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb geweldige kattenbakvulling, wat ik zelfs door de wc mag spoelen waardoor ik nooit hoef te klooien met zakjes.

Daarnaast hoef ik maar 1 x in de 6 weken (soms zelfs 8!!) de hele bak te legen en schoon te maken.

Doordat het super goed klontvormend is, en ik elke dag de klonten en poepjes er uit schep, wordt het gewoon niet vies!
Je kunt ook een soort pamper zak kopen. Daar zit naast de zaak nog een soort laag in die vocht absorbeert. Het zijn kant en klare paketten..
Ik gebruik ook van die houtkorrels, die vind ik ook veel beter ruiken. Haal ook elke dag de korrels eruit waar urine op zit. Als ik de bakken helemaal verschoon, zit er eigenlijk weinig op de bodem aangekoekt. Ik doe er dan wat water in wat ik weggooi in de wc en dan maak ik t verder schoon in de douche.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven