Geld & Recht alle pijlers

Vraag mbt erfenis.

21-05-2012 20:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond.

Zoals de titel al vermeld heb ik een vraag betreffende een erfenis.

2 weken geleden is mijn moeder helaas overleden. Nu heeft ze het zo geregeld dat een oom van me, die verstand heeft van geldzaken, het financiële gedeelte regelt. Mijn moeder heeft een koophuis dat op dit moment ongeveer 180.000 euro waard is. Ze heeft hier 80.000 aan "eigen" geld inzitten. Er blijft dus een schuld van een ton over. Nu blijkt dat mijn zusje (totaal 2 kinderen dus) geen interesse heeft in het huis. Ik zou het wel graag over willen nemen. Ik ben momenteel nog thuis wonend, en in het testament staat dat ik hoe dan ook nog minimaal 8 maanden in het huis mag blijven wonen mits ik zelf de lasten betaal. De lasten zijn overigens geen probleem. Tevens erven mijn zusje en ik elk ongeveer 10.000 euro aan spaargeld.

Nu is mijn vraag of ik de bestaande hypotheek (450 euro bruto per maand) "gewoon" over kan nemen. Ik weet dat ik mijn zusje uit zal moeten kopen voor 40.000 euro na 8 maanden, en dit is ook geen probleem. De hoofdvraag is dus vrij simpel, kan ik de komende 8 maanden "gewoon" de bestaande hypotheek van mijn moeder overnemen, of is er de mogelijkheid dat de bank waar de schuld open staat dat kan weigeren? Ik beschik over een vaste aanstelling bij een bedrijf.

Hoe gaat het verder na die 8 maanden? Word de bestaande schuld dan verhoogd met 40.000 euro als ik besluit mijn zusje uit te kopen? Blijft de rente van de nieuwe hypotheek dan hetzelfde als die van de bestaande?

Bij voorbaat dank.
Allereerst gecondoleerd mer het overlijden van je moeder.

Zolang jij de komende 8 maanden de hypotheek gewoon betaalt is er niks aan de hand. Na die tijd zul je zelf een nieuwe hypotheek moeten afsluiten en komt het huis op jouw naam te staan.
Gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

Volgens mij moet je een flink bedrag aan succierechten (erfbelasting) gaan betalen. Voor kinderen is er een drempel van 19.000 euro. Daarna moet je 10% betalen over de WOZ waarde tot 118.000 euro. Daarboven 20%.

Daarnaast is het volgens mij niet zo dat je zomaar de hypotheek over kunt nemen. Dat kan alleen als er een doorgeefregeling afgesloten is. De kans dat hier sprake van is, is niet zo groot aangezien maar een paar maatschappijen dit aanbieden.

Ik zou me zeer goed voor laten lichten (door de belastingdienst), want volgens mij is het niet heel erg aantrekkelijk in deze tijd om een huis te erven.
Gecondoleerd, wat naar voor je.

Ik zou als ik jou was eens gaan praten met de bank waar de hypotheek loopt, of met een hypotheekadviseur over de mogelijkheden.

Ik denk dat het voor een buitenstaander nauwelijks te voorspellen is wat wel en niet mogelijk is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Zo spannend is dat allemaal niet want TO erft 10.000 cash en 40.000 in 'stenen' (woz waarde heeft hier helemaal niks mee te maken): van dit bedrag is 19.000 vrijgesteld.

Resteert 31.000, zodat erfbelasting 3100 is; zonde van het geld, maar ook geen 'flink bedrag'.
Ga even naar een notaris :-)
quote:girasole3 schreef op 21 mei 2012 @ 20:48:

Zo spannend is dat allemaal niet want TO erft 10.000 cash en 40.000 in 'stenen' (woz waarde heeft hier helemaal niks mee te maken): van dit bedrag is 19.000 vrijgesteld.

Resteert 31.000, zodat erfbelasting 3100 is; zonde van het geld, maar ook geen 'flink bedrag'.WOZ waarde heeft alles te maken met de erfbelasting want er moet erfbelasting worden betaald over de WOZ waarde. De hypotheek wordt er natuurlijk wel vanaf getrokken. Het maakt niet uit wat het huis in werkelijkheid bij een eventuele verkoop op zou brengen.
de wet is op dit punt 2 jaar geleden veranderd.

Op deze pagina staat het allemaal uitgelegd.

Een nieuwe bepaling van de gemeente van de WOZ waarde kan dus gunstig zijn voor de te betalen erfbelasting.

Er was geen overlijdens risico verzekering voor de hypotheek?

De bank zal niet moeilijk gaan doen tijdens de afhandeling van de erfenis zolang de hypotheek maar op tijd betaald wordt.

Jij zult zelf een hypotheek af moeten sluiten, tegen de huidige rente, om de schuld af te betalen aan de bank, en om je zus uit te kopen.

Hou er ook rekening mee dat er nog kosten bijkomen voor het afsluiten van die hypotheek, het inschrijven bij het kadaster, taxatiekosten en notariskosten.

Ook je oom heeft volgens de wet op 1% van de erfenis voor de door hem verleende diensten als het testament daarover verder niks zegt.

Verder is het nog van belang dat voor de erfbelasting en het verdelen van de erfenis de waarde gebruikt wordt van het huis op het moment van overlijden.

Als jij er eerst 8 maanden gaat wonen en dan alsnog het huis verkoopt en het zou dan maar 160.000 euro opbrengen dan heeft de belastingdienst daar geen boodschap aan.

Kortom, ik denk dat je moeder een goede keus heeft gemaakt door een oom aan te wijzen met verstand van zaken, en zorg dat je ook een goede notaris neemt die je alles duidelijk kan uitleggen.

Sterkte in deze moeilijke tijd.
Thuiswonende kinderen waren altijd voor een hoger bedrag vrijgesteld dan zelfstandig wonende kinderen. Is dat veranderd?

En gecondoleerd met het overlijden van je moeder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven