Beginnende buitenkat
dinsdag 22 mei 2012 om 11:33
Ik heb een klein probleempje met mijn kat. Hij is nu ongeveer 10 maanden en heb hem een week geleden voor het eerst naar buiten gelaten. Ik heb zelf een vrijwel niet bestaande tuin (ongeveer 2 bij 2) maar het is een soort grote binnentuin waar hij in principe niet uit kan. Leek me veilig en verder prima.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
Hij vindt het ook heerlijk buiten, waar het niet dat hij wel constant ruzie maakt met de andere kat die daar losloopt.
Wat het probleem eigenlijk is, is dat ik hem nu al 2x heb kunnen komen ophalen bij de buren om de hoek omdat die daar in de tuin zat en niet meer leek te weten hoe hij weg moet komen. De eerste keer heeft die daar een paar uur gezeten voor ik hem kwam halen, de tweede keer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Ik was hem al de hele dag kwijt, maar vind dat hij zelf moet leren terug te komen. Dat gaat alleen dus niet goed. Hij heeft daar de hele dag in de schuur verstopt gezeten.
Nu zat ik te denken dat dat ook te maken zou kunnen hebben met dat vechten met die andere kater?
Heeft een van jullie ervaring hiermee, met een kat die werkelijk maar 10 meter verderop zit, maar niet terug weet te komen. Het is niet dat die niet wil, hij is enorm blij als die mij weer ziet.
dinsdag 22 mei 2012 om 13:42
Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad wat jammer dat een vraag naar tips om mijn kat de weg terug naar huis in de tuin te laten vinden verzand is in een discussie over of een kat uberhaubt naar buiten moet vanwege persoonlijke frustraties met andermans katten.
Ik had al een tijd besloten hem naar buiten te laten. Ik zie aan hem dat hij het binnen niet altijd even goed trekt, hij is heel erg actief en het is eigenlijk gewoon echt een buitenkat. Als iedereen zou zien hoeveel die al genoot van die paar uurtjes buiten dan zou je hem dat ook niet meer af willen pakken.
Natuurlijk kunnen katten ook binnen wennen, maar dat is niet wat ik voor hem wil. Ik heb hem niet vanaf heel klein naar buiten gelaten, juist om te kijken of het een kat voor binnen zou kunnen zijn. Dat zou voor mij ook makkelijker zijn, maar helaas, dit is een hele actieve dominante kater die het denk ik veel beter ook de helft van de tijd in de tuin doet. Waar het niet dat die nu nog wat de weg kwijt is.
In ieder geval, ik denk dat ik het gewoon nog maar even aan moet kijken in de tuin. De tip van erbij blijven is denk ik wel een goede, misschien dat die zich dan niet zo in de problemen werkt. Aan een lijntje kan alleen door de voordeur naar buiten en daar wilde ik hem ivm verkeer en drukke wegen een paar straten verderop, liever niet aan laten wennen. Mijn tuin is echt heel klein, niet echt groter dan een balkon, dus het heeft mijns inziens weinig zin om hem hierin vast te zetten of aan te lijnen. Dan ziet die toch echt alleen maar waar die niet bij kan, helemaal aangezien er nog een andere dominante kat rondloopt.
Maar bedankt iig voor de (bruikbare) tips.
dinsdag 22 mei 2012 om 13:43
Ik weet niet wat jij in je eigen zandbak hebt liggen, maar hier kom ik er geen condooms en drugsnaalden in tegen hoor! Sorry, maar het lijkt met jouw wel de omgekeerde wereld. Het is mijn tuin, daar horen katten van een ander niet in. En kattenpoep stinkt niet?? Nou, geloof mij als de zon erop staat ruik je het echt wel. En ingraven doen ze ook niet.
dinsdag 22 mei 2012 om 13:44
Wij hebben niet eens een tuin, onze poes kan gewoon in het zonnetje liggen op het balkon, wat rondkijken buiten en binnen rondrennen en klimmen. We spelen ook een hoop met haar om haar af en toe even goed uit te putten en is graag bij ons. Wat haar niet ongelukkig maakt hoor, ze weet niet anders, is nooit de straat op geweest en zou ook niet meer terugkomen als ze dat wel kan.
Dus als je wat leuke kattenspullen koopt en genoeg met haar speelt, zou ik lekker de buren en de buurkat rust geven en de kat binnen houden. Al die problemen die mensen er altijd van maken... ik zie elke week wel een topic voorbij komen: mijn kat is vermist. Tsja.
Dus als je wat leuke kattenspullen koopt en genoeg met haar speelt, zou ik lekker de buren en de buurkat rust geven en de kat binnen houden. Al die problemen die mensen er altijd van maken... ik zie elke week wel een topic voorbij komen: mijn kat is vermist. Tsja.
dinsdag 22 mei 2012 om 14:05
Rozehanddoek, ik ken meerdere honden die dat doen. Heb t vaker gehoord.
Als je dan je kat niet in eigen tuin wilt houden omdat t je geen reet kan schelen of n kind wormpjes in de hersen krijgt, Omdat je kat in diens zandbak kakt.
Doe t dan voor je kat. Ik zit hier niet op te wachten dat de hond n kat opvreet. Lijkt mij niks.
Als je dan je kat niet in eigen tuin wilt houden omdat t je geen reet kan schelen of n kind wormpjes in de hersen krijgt, Omdat je kat in diens zandbak kakt.
Doe t dan voor je kat. Ik zit hier niet op te wachten dat de hond n kat opvreet. Lijkt mij niks.
dinsdag 22 mei 2012 om 14:26
Heel erg als honden dat doen, en wat erg ook dat je dat zag rozehanddoek, dat die kat bij jou dood ging. En wat zul je je rot hebben gevoeld naar dat jongetje toe. Wat voor hond heeft je vader?
Er zijn honden die dat doen, maar niet zoveel dat je je kat daarvoor binnen moet houden. Het ligt er heel erg aan waar je woont denk ik. Wat dat betreft hebben wij geluk dat mensen hier niet zeuren en dat we hier veilig wonen, ook voor de kat. En dat een kind wormpjes in de hersenen krijgt? Waar haal je dat vandaan?
Er zijn honden die dat doen, maar niet zoveel dat je je kat daarvoor binnen moet houden. Het ligt er heel erg aan waar je woont denk ik. Wat dat betreft hebben wij geluk dat mensen hier niet zeuren en dat we hier veilig wonen, ook voor de kat. En dat een kind wormpjes in de hersenen krijgt? Waar haal je dat vandaan?
dinsdag 22 mei 2012 om 14:31
dinsdag 22 mei 2012 om 14:34
Hiervandaan:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56895
Ik zeg niet dat t gebeurd, maar t kan. Net zoals dat t kan dat je kat als vrije buiten kat iets overkomt.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56895
Ik zeg niet dat t gebeurd, maar t kan. Net zoals dat t kan dat je kat als vrije buiten kat iets overkomt.
dinsdag 22 mei 2012 om 14:40
dinsdag 22 mei 2012 om 14:52
De oplossing om ervoor te zorgen dat een kat niet poept in de zandbak:
http://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/bekende-merken/little-tikes/zandbakken/zandbak-schildpad-little-tikes/
http://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/bekende-merken/little-tikes/zandbakken/zandbak-schildpad-little-tikes/
dinsdag 22 mei 2012 om 15:28
Elke ouder heeft een zandbak in de tuin met deksel? Euh, nee hoor.
Panters en poema's zijn de grote versies van de kat. Moeten die dan ook maar binnen gehouden worden? Of aan een tuigje? Weet je wat ik erg vind, dat het op sommige plekken in NL blijkbaar niet kan om je kat naar buiten te laten.
Mijn kat had vorig jaar een kitten. Eentje, de ander was dood gegaan. Hoe dan ook, na 8 weken ongeveer leerde ze die kitten jagen. Binnen, op een vlieg. Was prachtig om te zien. Hoe dan ook, daar komt mijn stellige overtuiging vandaan dat een kat moet kunnen jagen. De katten van mn vriendin jagen in de flat op vliegen. Een kat jaagt! Dus waarom, als het niet te gevaarlijk is, zou een kat dan niet naar buiten mogen? Een beetje baas laat zijn kat in enten, zodat die geen nare ziektes bij zich kan dragen. Rot van die wormen, begrijp me niet verkeerd. Verschrikkelijk als je kind dat op loopt van een kat. Maar zijn die paar gevallen dan zo erg dat geen enkele kat meer naar buiten zou mogen? Kom nou. En sowieso, als je kind buiten heeft gespeeld, en dan vooral in de zandbak bedoel ik, dan laat je je kind toch zn handen wassen? Of er nou wel of geen kattenstront in ligt waarvan je weet.
En waarom honden niet alleen buiten lopen. Als je op een boerderij woont kan dat. Zo niet dan wordt een hond uit gelaten, een kat niet.
Panters en poema's zijn de grote versies van de kat. Moeten die dan ook maar binnen gehouden worden? Of aan een tuigje? Weet je wat ik erg vind, dat het op sommige plekken in NL blijkbaar niet kan om je kat naar buiten te laten.
Mijn kat had vorig jaar een kitten. Eentje, de ander was dood gegaan. Hoe dan ook, na 8 weken ongeveer leerde ze die kitten jagen. Binnen, op een vlieg. Was prachtig om te zien. Hoe dan ook, daar komt mijn stellige overtuiging vandaan dat een kat moet kunnen jagen. De katten van mn vriendin jagen in de flat op vliegen. Een kat jaagt! Dus waarom, als het niet te gevaarlijk is, zou een kat dan niet naar buiten mogen? Een beetje baas laat zijn kat in enten, zodat die geen nare ziektes bij zich kan dragen. Rot van die wormen, begrijp me niet verkeerd. Verschrikkelijk als je kind dat op loopt van een kat. Maar zijn die paar gevallen dan zo erg dat geen enkele kat meer naar buiten zou mogen? Kom nou. En sowieso, als je kind buiten heeft gespeeld, en dan vooral in de zandbak bedoel ik, dan laat je je kind toch zn handen wassen? Of er nou wel of geen kattenstront in ligt waarvan je weet.
En waarom honden niet alleen buiten lopen. Als je op een boerderij woont kan dat. Zo niet dan wordt een hond uit gelaten, een kat niet.
dinsdag 22 mei 2012 om 15:36
Onze honden vraten vroeger ook wel eens de katten op die bij ons in de tuin kwamen. Heel gemoedelijk ras op zich. De buren meerdere
malen gewaarschuwd uiteraard. En het is idd geen fijn gezicht en gehoor, maar ja....de natuur hè. Dat was ook HET argument van de buren om hun zes katten de hele dag buiten te laten lopen.