Liften

23-05-2012 10:31 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal..

Ik ben 25 en ik wil dit jaar in de zomer samen met een vriendin liftend Europa door.

Mijn vriendin heeft dit vaker gedaan. Ik niet. Nou heb ik daar onwijs veel zin in. Maar mijn ouders zijn niet zo blij met dit plan. Zij vinden dit gevaarlijk aangezien je niet weet bij wie je in de auto stapt.

Wat denken jullie hiervan? Ik heb heel veel zin maar ik vind het vervelend dat mijn ouders een paar weken niet lekker zitten omdat ik niet thuis ben en ik voel ook niet de behoefte om elke dag op te bellen dat ik nog leef...

Hoe ga ik hier dus mee om?
Veel positieve reacties wel. als je jong bent dan vind je niks eng, maar nu ik zelf kids heb....

In Spanje een lift gehad, man met dochtertje. Hij vroeg of we mee naar zijn huis gingen, vriendelijk voor bedankt. En hij vond mij op princes Caroline van Monaco lijken. In Ned .vroeger ook alleen maar goede ervaringen met liften (niet dat ik het nou zo heel vaak deed). De laatste keer dat ik heb gelift was aantal jaar geleden. We waren wel gebracht, maar wilden naar huis begin van de ochtend. Dus alleen in nood zou ik nog gaan liften.
ik heb dus veel gelift, wel met een piemel mee, maar toch. Ik heb 1 keer een lift geweigerd, omdat die man raar naar me keek. Maar verder heb ik altijd leuke mensen ontmoet, of soms minder leuke mensen maar iig beleefd en fatsoenlijk.

Maar, omdat wij altijd in een gemixed paar gingen, weet ik niet of het ook zo is als je twee meiden bent. Ik kan me zo voorstellen dat een man met fantasietjes geen koppeltje mee neemt, wel twee meiden. Ik ga er ook niet van uit dat er een vent mee moet om je te beschermen, meer als voorzorgsmaatregel, omdat mensen dan andere ideeen hebben.

Over het algemeen vind ik liften prima te doen. Met voorzorgsmaatregelen.
Een vriendin van me is 2 jaar geleden met ik dacht Germanwings voor 250 euro naar 4 europese steden gevlogen!
Maarre, lieve mensen, onwijs bedacht voor al jullie reacties, tips en ervaringen die jullie hier met me hebben willen delen. Ik heb er echt wat aan! Nu ga ik even een boterhammetje eten! Eetsmakelijk:)
hou er trouwens ook rekening mee dat als je dieper oost-europa in gaat, mensen vaak een vorm van betaling verwachten voor een lift. Dan doel ik echt op roemenie enzo, die hoek. Daar verwachen ze soms een paar euro voor de benzine, of een pakje sigaretten oid.
Ruza, wanneer je in een nachttrein (en daar kom je regelmatig in terecht als je interrailt, naar mijn ervaring) een coupé deelt met mr. Pycho weet ik niet of ik die liever in mijn slaap zou tegenkomen dan op zijn achterbank.

Ik snap wel wat je zegt, aan liften zit ook een groot risico verbonden, maar het gaat echt vaker goed dan slecht (nee, heb geen cijfers, puur gebaseerd op eigen ervaringen en ervaringen van vrienden).
hahaha. himereable, "het gaat vaker goed dan slecht.." Gelukkig wel! Maar je zult natuurlijk net maar een verkeerd persoon tegen het lijf lopen...

De ervaringen die ik hoor van vrienden, waren ook allemaal positief, en als ik hier zo lees, lees ik ook over het algemeen positieve verhalen..
@ allis, dat heb ik ook wel gemerkt ja. Vond het niet zo erg om een pakje sigaretten of een broodje voor ze te betalen, was ook maar sporadisch en alleen bij mensen die ons echt ver hadden meegenomen. Veel geld geven deden we natuurlijk niet en we legden in die landen ook van te voren uit dat we niet gingen betalen als we het idee hadden dat dat wel eens de verwachting kon zijn.

yesorno, ik ga er ook vandoor, succes met je plannen en hou je hoofd erbij, ook als je ergens al uren staat en als het heel hard regent.
m
n
"Ik ben zelf wel redelijk onverschrokken, ik heb vaak ervaren dat vanuit vertrouwen in andere mensen, er mooie dingen kunnen gebeuren. De grens van naiviteit opzoeken vind ik helemaal niet zo erg, alleen noem ik het liever onbevangenheid. Want precies op die grens kom ik vaak de tofste dingen tegen!"

Zo zie ik het ook, Sjakie.

Maar ik kan niet zeggen dat ik helemaal geen twijfel heb. Anders opende ik dit topic ook niet.Daarnaast heb ik het nog nooit gedaan.. (ik heb wel eens gelift, maar dat was met mensen die ik had leren kennen, toch anders) en kan ik ook doemscenario's bedenken.. En ouders die het niks vinden, maakt het toch wel lastig. Ik vind -eerlijk is eerlijk- de mening van mijn ouders toch wel belangrijk. Al sta ik anders tegenover sommige meningen van mijn ouders.
Ik zou het echt niet doen. Leuke lieve mensen kunnen ook zieke geesten zijn...
Loat goan!!!
fg
SjakieAfhakie schreef op 23 mei 2012 @ 11:48:

[...]

Ik ben zelf wel redelijk onverschrokken, ik heb vaak ervaren dat vanuit vertrouwen in andere mensen, er mooie dingen kunnen gebeuren. De grens van naiviteit opzoeken vind ik helemaal niet zo erg, alleen noem ik het liever onbevangenheid. Want precies op die grens kom ik vaak de tofste dingen tegen!
Dat geloof ik ook best, veruit de meeste mensen zijn leuk, aardig, behulpzaam, interessant. En je zult ook hele mooie dingen meemaken. Maar het probleem is dat je je als lifter helemaal blootstelt. Je legt je wel en wee helemaal in de handen van die ene 1% die je toevallig wel of niet tegenkomt. Het gaat dus 99 keer goed, maar als het fout gaat heb je dan ook totaal geen kans.

Dat is iets anders dan je tasje die wordt afgerukt op een plein, of een onzedelijke betasting in een disco.
Vorige week heb ik een lifter meegenomen. Vraag me niet waarom. Ik zat heel erg in een soort 'living live on the edge' modus geloof ik. :rofl:

Ergens halverwege een dijk stond een jongeman helemaal buiten adem. Ik reed hem voorbij en ik ben in de achteruit gegaan. Misschien ook wel omdat het best een leuk exemplaar was om te zien. Hij vertelde dat hij zich verveelde en was gaan joggen voor het eerst. Hij vertelde waar hij gejogged had (stuk ken ik zelf en het is een pokkeneind). Maar toen hij in de auto zat viel me op dat hij een spijkerbroek en gewone schoenen aanhad (niet echt hardloop materiaal). En mijn tas (met mijn hele hebben en houden stond tussen zijn benen. We hebben gewoon gekletst, ik denk dat hij niet helemaal goed was. Heb hem een kilometer of 6 meegenomen en afgezet daar waar hij afgezet wilde worden. Er is niks gebeurd verder, maar halverwege voelde het toch niet helemaal senang.

Heb het thuis maar niet verteld want ik denk dat mijn man best niet zo heel blij was geweest dat ik dat gedaan had.
@ Oriane, haha, mooi verhaal! nu ben ik toch wel benieuwd hoe manlief zou reageren..;)
Ik zou het zelf niet doen.

Ook met mensen die er misschien betrouwbaar uit lijken te zien is de kans aanwezig dat ze dat helemaal niet blijken te zijn, en jonge gezinnen zou ik ook niet meteen blindelings vertrouwen omdat ze toevallig een jong gezin zijn.

Andersom zou ik ze ook niet meenemen...
Gaaf idee! Ik zou het ook heel graag doen, nu nog een vriendin vinden die met mij mee wil. Hierbij alvast wat tips van een ervaren lifter:

http://blog.staxx.nl/algemeen/lifttips-tips-voor-het-liften/
himareable schreef op 23 mei 2012 @ 11:24:

Er zijn wel mensen met slechte bedoelingen, heb ook wel eens oneerbare voorstellen gehad van een vrachtwagenchauffeur of wat schunnige toespelingen, en dan laat je je (als je al bent ingestapt) gewoon snel afzetten. Niet tegen beter weten in toch instappen als er een onverzorgde man achter het stuur zit, de auto is een zooitje, nummerplaat zit los, hij kijkt verlekkerd naar je benen, biedt je aan om je oooooveral heen te brengen waar je maar wilt, etc.

Tip van foto maken van elke lifter(+auto) vind ik een heel goede, liefst met kentekenplaat erop.

Ik heb nog nooit gelift dus ik kan er helemaal naast zitten maar ik heb wel een vraag, ben nu echt heel benieuwd :)

Er wordt nu een beeld geschetst van de onverzorgde vrachtwagenchauffeur met een slecht onderhouden voertuig die je verlekkerd aanstaart, maar is dat niet heel vaak het beeld wat mensen hebben bij iemand die slechte intentie heeft? Instinctief weiger je dan sneller een lift, maar zorgt het er ook niet voor dat je jezelf daar helemaal op blind staart en minder oog hebt voor een verzorgd iemand in pak en nieuwe auto die misschien net zo'n slechte bedoelingen heeft?

Ik zou nooit lifters meenemen en ik weet niet of het zo verstandig is om als chauffeur een foto van jezelf te laten maken. Mocht er iets met de lifter gebeuren in een van de auto's die hem / haar daarna meeneemt, zien ze wel jouw foto's op de telefoon van de lifter.
Ik denk dat het een andere manier van in het leven staan is: je kunt vreemden per definitie vertrouwen (tot het tegendeel bewezen is) of juist niet (tot het tegendeel bewezen is).

En als je leeft op de eerste manier wil dat niet zeggen dat je naief bent: de meeste mensen zijn gewoon te vertrouwen. En voor het geval dat je een verkeerde treft: blijf op je intuïtie vertrouwen.

Voor mij werkt dat al bijna 35 jaar prima.

Helaas zie ik om me heen dat de meeste mensen vrij argwanend zijn naar mensen die ze niet kennen: stel je voor dat die meneer die jou vriendelijk een lift aanbiedt een psychotische bijlmoordenaar is...
Ik ben blij te lezen dat het jou al zo lang goed vergaat!

Zou gewoon zelf een beetje huiverig zijn om te liften of iemand mee te nemen. Ook al weet ik dat de meeste mensen in principe te vertrouwen zijn.
Gewoon niet doen! Veel te gevaarlijk, lekker trein of bus pakken.
Ha TO, al een testlift gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven