SPOED - Hoeveel dwangvoeding cavia?
woensdag 23 mei 2012 om 20:59
Dusja, ik kan de DA nietmeer bereiken, heeft nog steeds niet terug gebeld en mijn cavia eet nog steeds niet. Hij is inmiddels 100 gram vermagerd in de afgelopen week en ik zit met mijn handen in het haar, ik kan wel janken. Zijn er DA assistenten of forumers die ervaring hiermee hebben? Hoeveel moet ik hem geven?
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
-------------------------------------------------------
Update: Na anderhalve maand strijd hebben we hem moeten laten inslapen. Bedankt iedereen voor de tips, lieve posts en steun.
woensdag 23 mei 2012 om 21:09
Week? We zijn dinsdag naar de DA gegaan omdat het ons toen was opgevallen, we dachten de eerste dagen dat die gewoon wat minder had gegeten, maar toen kwam die plakpoep er maandagavond bij en begon hij slechter te eten.
DA vond niets op het eerste zicht, heeft ons naar huis gestuurd met het advies om extra vitamine C te geven, maar ik kom thuis van mijn tentamen vandaag en zijn heel kontje was nat van de diaree. DA gebeld, hij zou ons terug bellen maar dat is inmiddels 3 uur geleden en hij heeft geen dienst meer.
DA vond niets op het eerste zicht, heeft ons naar huis gestuurd met het advies om extra vitamine C te geven, maar ik kom thuis van mijn tentamen vandaag en zijn heel kontje was nat van de diaree. DA gebeld, hij zou ons terug bellen maar dat is inmiddels 3 uur geleden en hij heeft geen dienst meer.
woensdag 23 mei 2012 om 21:11
Is wel een noodgeval want een cavia moet eigenlijk de hele dag dooreten om voldoende vitamines binnen te krijgen. Dikwijls helpt een injectie met vit. B. Daarnaast kan het zijn dat de tandjes te ver zijn doorgegroeid, de DA kan die met een tangetje in twee seconden afknippen tot de juiste lengte.
verba volant, scripta manent.
woensdag 23 mei 2012 om 21:11
woensdag 23 mei 2012 om 21:12
dwangvoeren: het is 10ml per kilo cavia per keer. wij voeren 4 tot 5x per dag.
het zou in principe niet uit hoeven te maken of je een spuitje van 2ml of van 5 gebruikt.
tip voor cavia eigenaren: Harrisson recovery voer in huis hebben. cavia's zijn kwetsbaar, hiermee kun je goed en efficient dwangvoeren.
succes!
het zou in principe niet uit hoeven te maken of je een spuitje van 2ml of van 5 gebruikt.
tip voor cavia eigenaren: Harrisson recovery voer in huis hebben. cavia's zijn kwetsbaar, hiermee kun je goed en efficient dwangvoeren.
succes!
woensdag 23 mei 2012 om 21:13
Ik heb geen idee, de DA wist het ook niet op het eerste zicht. Hij zei dat hij mogelijk gewrichtspijn had en heeft hem een pijnstilling gegeven maar geen woord gerept over bijvoeren / dwangvoeding, wel dat we konden terugbellen als het verergde (maar nu doen we dat en is die er niet en de avond dienst stuurt me met een kluitje in het riet). Maar hij eet inmiddels nog steeds niet dus ik heb opgezocht wat ik zelf kan doen, alleen geeft de ene website 10ml aan per keer, de andere 15ml, en het aantal keren varieert ook al weer op die websites Oo;
woensdag 23 mei 2012 om 21:13
Niet eens met viva-man! Dwangvoeren kan zijn leven redden! Cavia's kunnen niet lang zonder eten, dus vooral wel doen.
Trek thee van hooi met heet water en gebruik dat in zijn flesje (afgekoeld). Week daarin ook de bix-brokjes. Hij moet ongeveer 25 gram per kilo per dag hebben, maar het is niet zo erg als hij niet alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft, alle beetjes helpen.
Ik had alvast gepost, maar was alweer mosterd! 15 ml in 1 keer lukt vaak niet bij een zieke cavia. Als je er een paar ml in hebt en hij wil niet meer: stoppen en over een uur of 2 weer proberen.
En 5 ml spuitje is prima, de openingen zijn allemaal even groot (passen dezelfde naalden op alle spuiten, zou anders erg onhandig zijn) alleen speciale voerspuiten hebben een groter gaatje.
Trek thee van hooi met heet water en gebruik dat in zijn flesje (afgekoeld). Week daarin ook de bix-brokjes. Hij moet ongeveer 25 gram per kilo per dag hebben, maar het is niet zo erg als hij niet alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft, alle beetjes helpen.
Ik had alvast gepost, maar was alweer mosterd! 15 ml in 1 keer lukt vaak niet bij een zieke cavia. Als je er een paar ml in hebt en hij wil niet meer: stoppen en over een uur of 2 weer proberen.
En 5 ml spuitje is prima, de openingen zijn allemaal even groot (passen dezelfde naalden op alle spuiten, zou anders erg onhandig zijn) alleen speciale voerspuiten hebben een groter gaatje.
woensdag 23 mei 2012 om 21:14
Wat vervelend! Niet echt antwoord op je vraag, maar mijn ervaring is dat olvarit worteltjes (echt alleen worteltjes niet met aardappels erin) bij mijn konijnen beter aanslaan als geweekte brokjes. Dat gaat ook makkelijker in de spuitjes denk ik.
Heel veel succes met je cavia.Hopelijk knapt hij snel weer op.
Heel veel succes met je cavia.Hopelijk knapt hij snel weer op.
woensdag 23 mei 2012 om 21:17
Je cavia is duidelijk ziek. Er moet een reden zijn waarom de spijsvertering niet goed werkt. En de spijsvertering van een cavia moet 24/7 werken. Dus gewoon door blijven voeren. Desnoods met groter spuitje en dan voorzichtig met kleine beetjes geven.
Wat misschien ook aanslaat is een beetje verse sinaasappelsap, banaan (want zacht) of babyvoeding met wortel, zonder gekke toevoegingen. Morgen naar een dierenarts gaan, maar tot die tijd nog even dwangvoeren en zorgen dat favoriet eten in de buurt van de cavia ligt.
sterkte ermee!
Wat misschien ook aanslaat is een beetje verse sinaasappelsap, banaan (want zacht) of babyvoeding met wortel, zonder gekke toevoegingen. Morgen naar een dierenarts gaan, maar tot die tijd nog even dwangvoeren en zorgen dat favoriet eten in de buurt van de cavia ligt.
sterkte ermee!
Life is too short not to be chique!
woensdag 23 mei 2012 om 21:19
Het lijkt er trouwens op dat zijn darmen niet in orde zijn, gezien de diarree. Morgen dus iets tegen de diarree halen en doorgaan met voeren tot hij zelf weer eet. Kiezen wel laten checken als je het een tijdje moet doen, want er komen snel scherpe puntjes aan als ze geen voer kauwen! En dan eet-ie straks daarom niet meer.
woensdag 23 mei 2012 om 21:24