Wonen (omgeving) Dokkum
woensdag 23 mei 2012 om 23:16
Wij zijn op zoek naar een leuke vrijstaande woning in Dokkum of in de nabije omgeving. Wij zijn geen Friezen, maar vinden het een leuke stad. Wie woont er of heeft er gewoond en kan me meer vertellen over het stadje. Wordt je geaccepteerd als 'import' Fries? Waar (in welke wijk) moet je beslist niet wonen?
Alle positieve en negatieve ervaringen rondom het wonen in die omgeving welkom. Alvast bedankt!
Alle positieve en negatieve ervaringen rondom het wonen in die omgeving welkom. Alvast bedankt!
woensdag 23 mei 2012 om 23:34
Ik zou er niet willen wonen. Ik ken de omgeving en volgens mij is het een groep waar je moeilijk tussen komt. Mensen kennen elkaar daar veelal erg goed. Als je niet Fries spreekt, is het daar sowieso al moeilijker tussen komen.
Dokkumers staan in mijn omgeving bekend als koppige/stugge mensen. Maar ik kan je moeilijk een oordeel geven zonder erg subjectief te worden.
Dokkumers staan in mijn omgeving bekend als koppige/stugge mensen. Maar ik kan je moeilijk een oordeel geven zonder erg subjectief te worden.
donderdag 24 mei 2012 om 06:44
Behalve dat t een leuk stadje is, is er verder niets te beleven. In de wijde omtrek ook niet.
Qua acceptatie denk ik echt dat je beter in een ander deel van Friesland kunt wonen als je dat echt graag wilt. Ik kom uit Friesland en men is over t algemeen heel vriendelijk tegen westerlingen, maar dat zegt niets over accepteren.
Je bent en blijft een vreemde. Sommige mensen komen er wel tussen maar de meeste niet. Nou daar woon je dan
Het klinkt niet heel positief maar het is zo. Waar kom je vandaan en wat wil je er gaan doen?
Qua acceptatie denk ik echt dat je beter in een ander deel van Friesland kunt wonen als je dat echt graag wilt. Ik kom uit Friesland en men is over t algemeen heel vriendelijk tegen westerlingen, maar dat zegt niets over accepteren.
Je bent en blijft een vreemde. Sommige mensen komen er wel tussen maar de meeste niet. Nou daar woon je dan
Het klinkt niet heel positief maar het is zo. Waar kom je vandaan en wat wil je er gaan doen?
donderdag 24 mei 2012 om 08:02
Dokkumers staan bij andere Friezen vaak bekend als "de stugge, op zichzelf (regio) gerichte" Friezen. De Dokkummers in mijn zusjes schoonfamilie voldoen helemaal aan dit beeld en blijven ook stug Fries spreken. Ze staan niet er niet echt open voor "Hollanders".
Sneek en Harlingen zijn in ieder geval hele leuke plaatsen om te wonen. Ook voor "import"! Beide plaatsen zijn levendig en toeristisch.
Sneek en Harlingen zijn in ieder geval hele leuke plaatsen om te wonen. Ook voor "import"! Beide plaatsen zijn levendig en toeristisch.
donderdag 24 mei 2012 om 08:58
Dat is wel in veel meer dorpen het geval. Dat probleem heb je midden in de stad dan weer niet. Maarja, daar heb je ook meestal geen gazon
Mijn vader komt uit die omgeving, ik zou er misschien geaccepteerd worden. Maar met de nadruk op misschien. En dat is niet eens alleen in Dokkum, maar in het dorp waar wij wonen (precies aan de andere kant van het land) is het hetzelfde. Ik heb me aangemeld bij het koor, bij de vrouwenvereniging, dochter helpt vaak mee met kerkse zaken. Zij is wel beter geaccepteerd dan wij, iedereen is vriendelijk maar intussen horen we nergens bij.
Realiseer je ook dat, als je ergens gaat wonen waar je vrienden 20 km of meer voor moeten rijden, veel vriendschappen op een erg laag pitje komen te staan. Dan zit je daar straks, in je droomhuis, met je pas-gemaaide gras, in je uppie.