Een hond...

26-05-2012 11:14 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven wil ik een hond, het is er nooit van gekomen omdat ik altijd fulltime werkte en mijn toenmalige partners er ook nooit echt voor te porren waren.

Nu ben ik al een tijd thuis en het verlangen wordt weer sterker om een maatje in huis te hebben.

Ik weet wat het inhoudt, een commitment voor het leven en zeker 3 keer per dag de deur uit voor een flinke wandeling, minder vrijheid om zomaar een dagje of weekend weg te gaan enz.

Mijn gevoel twijfelt helemaal niet, ik weet zeker dat ik stapelgek zal zijn op de hond en dat hij veel liefde zal krijgen van mij.

Ik denk dat een oudere hond het meest geschikt zal zijn, omdat ik niet eerder een hond gehad heb en dus ook geen ervaring heb met opvoeden enz.

Ik heb daarnaast een kat dus de voorwaarde moet zijn dat die twee met elkaar overweg kunnen. Mijn kat is bijzonder gevoelig in de zin van andere katten, die tolereert ze niet (vandaar dat ik nooit een andere kat zal kunnen nemen) maar honden negeert ze over het algemeen. Maar de eventuele toekomstige hond zal haar dus wel met rust moeten laten.

Mijn enige twijfel is dus de toekomst, ik heb momenteel geen werk en dus alle tijd van de wereld.

Ik weet nog helemaal niet wat ik wil, het kan zijn dat ik weer ga studeren maar zal daarnaast moeten blijven werken aangezien ik een hypotheek heb en alleen woon.

Voorop staat het belang van de hond, ik wil niet dat hij door mij in een situatie komt waar hij niet gelukkig zal zijn.

Hij zal wel een paar uurtjes alleen moeten kunnen zijn maar als hij elke dag 8 uur alleen moet zijn, vind ik dat eigenlijk niet kunnen.

Daarnaast woon ik niet heel ruim dus hij kan ook niet zomaar naar buiten.

Maar nu komt het....

Ik ben al min of meer verliefd op een hond geworden, heel fout, ik weet het..

Het is een redelijk grote hond, maar wel erg rustig en 5 jaar oud.

Volgens de dame van het adoptie bureau, heeft hij geen grote ruimte nodig om te wonen, zolang hij maar genoeg lichaamsbeweging krijgt per dag.

En ze vindt me erg geschikt voor deze hond, mits ik dus kan regelen dat de hond niet gaat lijden onder mijn toekomstige situatie..

Mijn vrienden en familie zijn niet zo positief, op 2 vriendinnen na dan.

Zij kunnen hem wel eens opvangen, als dat nodig is.

Ik vind het zooooo moeilijk, mijn gevoel schreeuwt ja maar mijn verstand houdt me nog tegen......

Iemand nog advies hier?
@ruby-ann

Die van mij is wel wat groter dan een herder. Grote honden hebben speciaal voer nodig. Die van ons doet 20 dagen met een zak van 50 euro, dus dat is 75 euro per maand. Daarnaast krijg hij tussendoortjes, bijv kauwbotten ed om zijn gebit gezond te houden, op zijn tijd een gekookt kipfiletje door zijn voer, gedroogde stukjes kipfilet als verantwoorde beloning, enz. Kosten hiervoor zijn ca. 30 euro per maand. Dan is hij verzekerd voor medische kosten, dat is 25 euro per maad (en zal voor een oudere hond ongetwijfeld duurder zijn). Dan hebben we nog zaken als vlooienspul en ontwormingskuurtjes, ca 20 euro (als je het terugrekend per maand). Speeltjes sloopt hij snel, dus dat is ca. 20 euro per maand voor een balletje of wat, een nieuwe flos, enz. Het laatste beetje zit hem in riemen, kussens, speeltjes, voerbakken, enz. Dat hoeft niet elke maand, maar er is regelmatig wat nodig en voor grote sterke honden heb je goed stevig (en dus meestal duur) spul nodig. Gemiddeld kost ons dat 30 euro per maand.

(En dan laat ik kosten voor gesloopte spullen in het huis, de geruineerde tuin, enz allemaal nog buiten beschouwing, in de hoop dat je daar alleen met pups veel mee te maken hebt).
PS die van mij is net boven de 60 kilo, dus dat zal anderhalf tot 2 keer zo groot zijn als een gemiddelde herder, denk ik?
Nummerzoveel, dat is een grote hond. 3x zo zwaar als de onze. Is t een rashond?

Die van ons is een vanallesie. Kwam uit een per ongeluk nestje. (lekker handig ook, maar dat terzijde)
Is er niet een dierenpension in de buurt die ook mogelijkheid heeft voot dagopvang? Ideaal voor werkende mensen, toch iets meer dan een hondenuitlaatservice.
Mijn honden die ga ik ook niet vermaken hoor in het bos/park/strand. Ik loop en zij lopen mee en komen onderweg een hond tegen om mee te spelen,staan aan iets te snuffelen. Nou scheelt het misschien dat ik honden heb die niet achter stokken of ballen aan willen rennen. ;-) Is heel handig omdat er bij het uitlaatveld een school staat waar kinderen in hun pauze spelen. Heel irritant als je een hond hebt die wel van ballen houdt lijkt mij.

Ze gaan los op de achterbank van de auto. En paar dagen geleden was ik er eentje bijna kwijt omdat hij mij kwijt was en toen de verkeerde kant opliep om te zoeken.

Eigenlijk zijn 'mijn' honden van mn moeder. Ik vind het namelijk veel te veel werk om zelf een hond te hebben maar af en toe uitlaten vind ik best leuk.
Het Viva forum is papaja.
@missy acy

Ja, het is idd een rashond.
@nymphadora

Waarom laat je ze los op de achterbank? Het is niet voor niets verboden. Als je een noodstop moet maken, dan is dat zowel voor jou als de hond levensgevaarlijk. Ze worden gelanceerd en landen met een beetje pech in jouw nek!
Ik zou de hond niet in huis nemen als je geen geld hebt voor een fikse dierenartsrekening of een uitlaatservice als je weer aan het werk zou gaan.

Eens nagaan wat mijn hond kost:

Voer 40 euro per maand

Dierenarts 60 euro per jaar (controle en enting)

Dat is dus 45 euro per maand

Dan komt er nog bij:

Aanschaf spullen

Cursussen/Sport

Extraatjes/vervanging

Dierenarts bij problemen

Evt. uitlaatservice
Verboden? Hoe moet je ze dan vervoeren?
60 euro per jaar aan de dierenarts? Volgens mij betaal ik dat voor 1 konijn nog niet eens. Dat is meer.
Hoe vaak laat je je hond enten dan?
En controle? Ik krijg elk jaar een brief van de dierenarts.

Ontworm tabletjes haal ik daar ook. En elke 2 maanden vlooien en teken druppels.
nummerzoveel schreef op 26 mei 2012 @ 12:18:

Ik ben bang dat je financien bij lange na (nog) niet toereikend zijn om een grote hond te kunnen onderhouden. Grote honden kosten echt veel geld, als je ze teminste geeft wat ze nodig hebben. Niet alleen de jaarlijkse dierenartskosten ed zijn hoog, ook het eten is maandelijks een flinke hap uit je budget. En dan komen daar nog snacks en speeltjes ed bij. Zonder incidentele kosten voor ziek en zeer, kun je al snel rekenen op zo'n 200 euro per maand.

Eens zien:

voeding per dag: ± 2 euro

snacks: doe ik niet aan

speeltjes: hooguit 2 euro per maand

jaarlijkse kosten dierenarts max. 50 euro

hondenbelasting: ± 100 per jaar

Totaal gemiddeld per maand ± 70 euro per maand, maar waarschijnlijk is het zelfs minder omdat ik de kosten van de voeding nu wat aan de ruime kant heb gerekend.
Nee joh, laat die hond lekker in het asiel zitten.....

Totdat ie het perfecte baasje heeft.

NOT !!!!

Gewoon doen!

Honden zijn flexibeler dan je denkt.

De tijd die je samen hebt, moet je wel goed gebruiken.

En duur? Tja een hond kost idd geld.

Maar ik zie genoeg tokkies die kinderen op de wereld zetten, waarbij ik denk van: tja, wat hebben jullie dit kind nou uberhaupt te bieden.....
Jullie vrouwen generaliseren allemaal zo....
dogunia schreef op 26 mei 2012 @ 14:12:

200 euro per maand voor een hond? Jeetje wat een onzin.

Mijn hond voer ik rauw, 400 gr pd. Dus ongeveer 20 euro per maand. Soms krijgt ze een rauwe kippenpoot oid extra. Soms wat speeltjes en kluifjes, maar die kosten ook geen vermogen. Mijn hond komt nooit bij dierenarts, behalve voor inentingen (ja hoor, die niet doorgefokte mismaakte honden bestaan ook nog)

En mijn hond gaat ook zo nu en dan mee met een hus en deze mevrouw vertrouw ik echt met mijn hond. Mijn hond heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing (ex-zwerfhond) en zij weet daar perfect mee om te gaan, daar ze zelf ook 3 van dit soort honden heeft. Mijn hond gaat daar ook in de opvang als wij op vakantie gaan. Als ze mijn hond uitlaat is ze trouwens 4 uur weg (dus hele middag), waarvan ongeveer 2,5 uur aan het lopen. Nu scheelt het misschien ook wel dat deze mevrouw dus ook haar eigen 3 honden meeneemt. Het kost trouwens 9 euro per keer.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het dus samen met mijn vriend doe. Ik ben zelf student dus zit po dit moment sowieso veel thuis. Maar mijn vriend werkt ook in ploegen, wat het allemaal wat makkelijker maakt voor het moment dat ik ook ga werken (niet in ploegen). In mijn eentje zou ik het niet gedaan hebben, maar als jij daar geen problemen in ziet zou ik het gewoon doen.

Maar dan moet je inderdaad wel budget hebben voor een hus (of gratis opvang natuurlijk). Neem vooral inderdaad een volwassen hond! Er zijn meer dan genoeg honden die zitten te wachten op een mandje, waarom zou je dan weer een pup nemen.

Ik zie trouwens dat je het hebt over een adoptiebureau? Is dit ook een buitenlandse hond?
Is dat niet heel erg gevaarlijk om een hond rauwe kip te geven? Voor mensen is rauwe kip toch ook heel er slecht?
aapie schreef op 26 mei 2012 @ 16:05:

[...]

Is dat niet heel erg gevaarlijk om een hond rauwe kip te geven? Voor mensen is rauwe kip toch ook heel er slecht?
Mijn honden eten alleen maar rauw. Honden kunnen daar prima tegen. Ze vinden een rauwe kippebout lekker en eten deze met bot en al op. Een (kippen)bot is pas gevaarlijk wanneer deze bewerkt is (koken, roken, bakken, braden), dan verandert de textuur en kan het bot splinteren.
Groot voordeel van rauw eten voor honden: minder poep, schone tanden.
Krijgen ze dan niet veel eerder last van wormen? (ook al hebben ze een wormenkuur)
aapie schreef op 26 mei 2012 @ 16:11:

Krijgen ze dan niet veel eerder last van wormen? (ook al hebben ze een wormenkuur)
Mijn honden hebben nog nooit wormen gehad sinds ze bij mij zijn. Ik heb mijn honden nu zes jaar.
Hoe doe je dat? Rauwe voeding?
missy_acy schreef op 26 mei 2012 @ 16:14:

Hoe doe je dat? Rauwe voeding?
Zie hier.
bloemetje77 schreef op 26 mei 2012 @ 13:49:

[...]

Sorry, behalve dat "pup mee laten rausen" lees ik echt niks raars. Ieders zijn mening.

Ik heb niets met het gooien van iets tussen allemaal honden in, honden vermaken zich onderling wel en je krijgt dan ook geen buitdrift. Als dat iets dan ook nog een stok is, ie.

Laat jij je hond gerust dichtbij een 50 km los lopen/spelen met andere loslopende honden?

Laat jij je hond ook gewoon uit zicht rennen en zichzelf daar vermaken zonder dat je hem/haar een tijdje ziet en niet weet wat die doet en tegenkomt qua andere honden?

Jij laat je hond ook van alles uit de bosjes vreten?
Wat maakt het uit als een hond liever wat staat buiten dan de hele tijd rennen? Wat maakt het uit dat ze zichzelf moeten vermaken? Het zijn honden! Die vinden het prima om met elkaar een beetje rond te hobbelen. Volgens mij laat men die honden mee gaan voor wat aandacht en beweging. Als er op een site staat "we wandelen minimaal een uur" is dat in mijn ogen heel wat anders dan maar ergens wat gaan staan en een aantal honden dus zo goed als niet beweging en aandacht krijgen. Daarbij is het aangegeven aantal op de betreffende sites vaak 6 of 7 en ik tel er toch wel regelmatig 8, 9 of 10 wat dus niet klopt met de site gegevens. Geen benches in de bus? Gelukkig niet zeg, dat vind ik pas raar.Benches of vaste hondenkennels geven een stuk veiligheid, zowel bij een ongeluk in het verkeer als tussen de honden onderling in de bus. Als ik soms zie wat voor opgewonden standjes uit zo'n bus vliegen, die los opgefokt in die bus zitten.

Waarom vind jij benches/kennels raar?
Niet gelijk erop af rennen als er een paar blaffen? Hoeft toch ook niet? Ik schreef "dat ze niet eens keek wat er was" dat vind ik toch wel desinteresse.
Misschien kan iemand een link naar het BARF forum plaatsen ;-) ik weet niet hoe dat moet.
Oke, ik heb ook even op google gezocht en de meningen zijn verdeeld over rauwe kip geven aan je hond.

Maar ik had er gewoon nog nooit eerder van gehoord.

Gelukkig zijn ze er nooit ziek van geworden.
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven