Werk & Studie alle pijlers

Peptalk nodig

27-05-2012 16:56 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey luitjes,

Ik heb even een peptalk nodig. Ik ben een vrij gevoelig type en ik ga in het dagelijks leven tussen depri en vrolijkheid. Een middenweg lijkt er bij mij niet te bestaan.

Dit is mijn situatie. Ik ben afgestudeerd aan de uni van Leiden, maar het is me na 2 maanden zoeken nog niet gelukt om werk te vinden. Een vriendin en oud-klasgenoot van me vond pas werk na 6 maanden zoeken en een andere vriendin zoekt al 9 (!) maanden en heeft nog steeds niks gevonden. Het ziet er door de economische crisis gewoon heel slecht uit. Probleem is ook hoe ik mijn dagen nu moet vullen, aangezien mijn vrienden allemaal nog met hun studie bezig zijn en ze natuurlijk niet iedere dag de tijd hebben om mij te entertainen (bij wijze van spreken). Zo wilde ik vandaag naar het strand, maar de één heeft tentamens, de ander moet een reis voorbereiden... afijn, je kent het wel. Ik had geen zin om weer alleen op het strand te liggen, dus ik zit min of meer opgesloten in mijn huisje.

Mijn situatie lijkt af en toe gewoon een beetje uitzichtloos. Ik wil een baan en een dagelijks routine.

Mensen in gelijkwaardige situaties?

Iemand, steun me, please?
Solliciteer je ook op de banen waarvoor je niet hebt gestudeerd? Heb je iig geld en doordeweeks wat om handen.
ster89 schreef op 27 mei 2012 @ 16:58:

Solliciteer je ook op de banen waarvoor je niet hebt gestudeerd? Heb je iig geld en doordeweeks wat om handen.
Aanvankelijk niet, maar ik ben nu van plan om dat te gaan doen. Is wel zonde van mijn studie.
Dat werk vinden komt wel. Kijk daarbij niet zoveel naar andere vrienden, dit hoeft voor jou helemaal niet te gelden. Wie weet heb jij volgende week al wat, en voor hetzelfde geld pas over 6 maanden. Het komt zoals het komt. Blijf solliiciteren en blijf je best doen. Meer dan dat kun je niet doen, dus je er zo druk om maken heeft geen nut. Het komt echt wel. Tot die tijd zul je moeten accepteren dat je nog geen baan hebt, en je dagen in vullen. Pak een hobby op, ga op een sport oid om nieuwe mensen te leren kennen. Probeer wat positiever te denken, pak dingen aan in plaats van er zo over te maken. Wat kun jij zelf doen om verandering (verbetering) in je leven te brengen? Denk daar over na en kom in actie.
Wat voor soort baan zoek je? In welke branche?
Dat zou ik dan maar gaan doen ipv miepen dat je niets te doen hebt... Je wil toch wat te doen hebben neem ik aan? En hoezo zonde van je studie? Je kan toch gewoon blijven doorsolliciteren?
Waarom zou dat zonde van je studie zijn? Dan solliciteer je toch gewoon door als je nu eerst in een andere functie aan het werk gaat? Die baan in die functie komt echt wel, misschien alleen niet direct. Accepteer dat.
ster89 schreef op 27 mei 2012 @ 16:58:

Dit dus, bezig blijven. Waar kom je nu dan van rond?

Je zou ook iets in dezelfde richting kunnen zoeken zodat je wel werkervaring opdoet, al is het misschien niet wat je zoekt.

En voor het bezig zijn en de afleiding, heeft iedereen wel eens met deze dagen. Ik had ook een afspraak en die ging niet door. Gister al de hele dag in de zon geweest en nu gewoon lekker kinderseries op Zapp aan het kijken X-D Eigenlijk ook best leuk. Maak het een beetje leuk voor jezelf.
Twee maanden is trouwens niet lang hoor, 6 en 9 maanden tegenwoordig ook niet. Ik zou iig werk zoeken, al is het alleen maar voor de ervaring, de structuur en het geld.
Bedankt voor de lieve reacties.

Ik wil aan de slag als kandidaat-notaris op een notariskantoor, maar het notariaat ligt op zijn gat. Bij Randstad hadden ze callcenterwerk voor me, maar dat zie ik echt niet zitten.

Ik kom nu nergens van rond, maar ik had vroeger wat gespaard waardoor ik het voorlopig nog even kan uithouden.
Ga via een uitzendbureau werken, of in de horeca op een terras. En solliciteer door. Als je een beetje "een labielo" bent zoals je jezelf omschrijft, is er niets beters van minimaal 3-4 dagen te werken qua stemming. Zo werkt het tenminste bij mij X-D

Zonde van je studie is echt bullshit. Een werkgever treft liever iemand die werkt in de supermarkt in de tussentijd dan iemand die al maanden thuis uit zijn neus vreet hoor. Van elke baan kun je iets leren, je mensenkennis uitbreiden, een brache beter leren kennen, vrienden opdoen. Laat die laatste kans om nog iets geheel anders te doen dan je "in je grotemensenbaan" niet liggen.
Julie, waarom ga je dan geen vrijwilligerswerk doen bij de Rechtswinkel/Juridisch loket?
Enne: je kunt ook prima in je eentje naar het strand met een leuk boek. Of naar een museum, of naar een stad die je niet kent. Zometeen heb je die vrijheid niet meer, dus doe er wat leuks mee!
Herkenbaar.

Ben ook 'hoog opgeleid' en al enkele maanden werkloos. Ikzelf balanceer ook tussen happy moments en depri moments.

Sinds ik werkloos ben word ik voortdurend geconfronteerd met mezelf. Ik trek me op aan 'sociale momenten', maar mijn familie zit niet op de zelfde 'golflengte', dus daaruit haal ik geen troost of plezier. Ook vrienden heb ik niet veel, dat komt omdat ikzelf nogal een diep persoon ben en niet hou van 'vrolijke oppervlakkige contacten'. Ik heb enkele (weinig) goede vrienden waarbij ik me heerlijk voel. Zoals jij heb ik ook het gevoel dat ik hen niet dag na dag kan opeisen. Ook al ben ik werkloos... meestal kijk ik uit naar de weekends omdat zij dan ook vrij zijn. Als dat dan weer voorbij is voel ik me heel down... Soms denk ik dat het is omdat ik geen relatie heb, maar de kans is groot dat ik me eenzaam voel omdat ik geen werk en geen regelmaat meer heb. Ik lijk wel hele dagen te wachten, te wachten op iets en niets.

Oplossingen heb ik niet, maar hopelijk haal je troost uit mijn verhaal in die zin dat het voor jou herkenbaar is en je weet dat je niet alleen bent in zo'n situatie.
Gewoon alle uitzendbureaus langs en zorgen dat je een tijdelijk baantje te pakken krijgt. Ja, dat is onder je niveau en niet waar je voor gestudeerd hebt, maar je hebt iets om te dagen te vullen, je verdient wat geld en je voelt je wat nuttiger. Desnoods niet een fulltime baantje, maar voor bv 3 of 4 dagen, zodat je tijd over houdt te solliciteren.

Ik heb nu ook zo'n tijdelijk baantje en het voelt zoveel beter om gewoon aan het werk te zijn dan om werkloos thuis te zitten!

En nu, tijdens de vakantieperiode kun je vast wel een baantje vinden. In de thuiszorg bijvoorbeeld staan ze te springen om vakantiekrachten.
phoolan schreef op 27 mei 2012 @ 17:09:

Julie, waarom ga je dan geen vrijwilligerswerk doen bij de Rechtswinkel/Juridisch loket?
Ja idd, vrijwilligerswerk is ook een hele goeie! Staat ook heel goed op je CV. Ik had een sollicitatiegesprek en het eerste waar die man over begon was over het vrijwilligerswerk dat ik had gedaan.
julie1988 schreef op 27 mei 2012 @ 17:08:

Bedankt voor de lieve reacties.

Ik wil aan de slag als kandidaat-notaris op een notariskantoor, maar het notariaat ligt op zijn gat. Bij Randstad hadden ze callcenterwerk voor me, maar dat zie ik echt niet zitten.

Ik kom nu nergens van rond, maar ik had vroeger wat gespaard waardoor ik het voorlopig nog even kan uithouden.

Op deze stralende mooie dag, geef ik je een dooddoener cadeau. Geluk vind je niet met vriendinnen naar het strand; geluk vind je bij jezelf en door tevreden te zijn met wat je hebt.

Je bent afgestudeerd. Mag ik je eraan helpen herinneren dat er mensen doodgaan van de honger of letterlijk moeten vechten voor hun leven. Zelfs dat er mensen zijn die niet de mogelijkheid hebben gehad om überhaupt de lagere school af te ronden.

Doe jezelf een groot plezier en pak het werk aan dat je kunt krijgen. Jij bent nergens te goed voor. De zoektocht naar je droombaan hoef je nog geen seconde stop te zetten. Breng zelf dat ritme in je leven, door aan het werk te gaan, te gaan solliciteren, door productief bezig te zijn. Nou, hup, vort, over en uit met dat zelfmedelijden :hug: .
Apollon schreef op 27 mei 2012 @ 17:14:

Herkenbaar.

Ben ook 'hoog opgeleid' en al enkele maanden werkloos. Ikzelf balanceer ook tussen happy moments en depri moments.

Sinds ik werkloos ben word ik voortdurend geconfronteerd met mezelf. Ik trek me op aan 'sociale momenten', maar mijn familie zit niet op de zelfde 'golflengte', dus daaruit haal ik geen troost of plezier. Ook vrienden heb ik niet veel, dat komt omdat ikzelf nogal een diep persoon ben en niet hou van 'vrolijke oppervlakkige contacten'. Ik heb enkele (weinig) goede vrienden waarbij ik me heerlijk voel. Zoals jij heb ik ook het gevoel dat ik hen niet dag na dag kan opeisen. Ook al ben ik werkloos... meestal kijk ik uit naar de weekends omdat zij dan ook vrij zijn. Als dat dan weer voorbij is voel ik me heel down... Soms denk ik dat het is omdat ik geen relatie heb, maar de kans is groot dat ik me eenzaam voel omdat ik geen werk en geen regelmaat meer heb. Ik lijk wel hele dagen te wachten, te wachten op iets en niets.

Oplossingen heb ik niet, maar hopelijk haal je troost uit mijn verhaal in die zin dat het voor jou herkenbaar is en je weet dat je niet alleen bent in zo'n situatie.

Superbedankt voor je verhaal. We zitten beiden in dezelfde situatie. Ik ben zelf ook zoals jij, niet iemand die er veel losse en oppervlakkige contacten op nahoudt. Ik heb ook maar een paar vrienden, maar dat zijn wel mensen met wie ik al veel heb meegemaakt en met wie ik een diepe band heb.

Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel voor jou. :smooch:

paloma schreef op 27 mei 2012 @ 17:21:

[...]

Op deze stralende mooie dag, geef ik je een dooddoener cadeau. Geluk vind je niet met vriendinnen naar het strand; geluk vind je bij jezelf en door tevreden te zijn met wat je hebt.

Je bent afgestudeerd. Mag ik je eraan helpen herinneren dat er mensen doodgaan van de honger of letterlijk moeten vechten voor hun leven. Zelfs dat er mensen zijn die niet de mogelijkheid hebben gehad om überhaupt de lagere school af te ronden.

Doe jezelf een groot plezier en pak het werk aan dat je kunt krijgen. Jij bent nergens te goed voor. De zoektocht naar je droombaan hoef je nog geen seconde stop te zetten. Breng zelf dat ritme in je leven, door aan het werk te gaan, te gaan solliciteren, door productief bezig te zijn. Nou, hup, vort, over en uit met dat zelfmedelijden :hug: .

Je hebt helemaal gelijk. Het is lastig voor mij om ieder moment van de dag gelukkig en zorgeloos te zijn. Ik ben emotioneel gewoon niet heel stabiel. Ik ga echt van happy naar down en weer terug. Maar nogmaals, geluk moet je uit jezelf halen, dat is gewoon waar. Eigenlijk moet ik dankbaar zijn voor iedere dag die ik hier in gezondheid mag doorbrengen. En ik moet ook leren te kijken naar wat ik heb en niet naar wat ik (nog) niet heb.

Bedankt voor je reactie! :hug:
julie1988 schreef op 27 mei 2012 @ 17:31:

[...]

Superbedankt voor je verhaal. We zitten beiden in dezelfde situatie. Ik ben zelf ook zoals jij, niet iemand die er veel losse en oppervlakkige contacten op nahoudt. Ik heb ook maar een paar vrienden, maar dat zijn wel mensen met wie ik al veel heb meegemaakt en met wie ik een diepe band heb.

Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel voor jou. :smooch:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het is lastig voor mij om ieder moment van de dag gelukkig en zorgeloos te zijn. Ik ben emotioneel gewoon niet heel stabiel. Ik ga echt van happy naar down en weer terug. Maar nogmaals, geluk moet je uit jezelf halen, dat is gewoon waar. Eigenlijk moet ik dankbaar zijn voor iedere dag die ik hier in gezondheid mag doorbrengen. En ik moet ook leren te kijken naar wat ik heb en niet naar wat ik (nog niet) heb.
Ieder moment van de dag gelukkig zijn wordt even saai als , je nu vervelen omdat je geen werk hebt hoor.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
gewoon productiewerk of schoonmaakwerk doen. Of bij de thuiszorg. Kom op zeg, een jonge gezonde meid gaat toch niet thuis zitten wachten tot ze een baan op "niveau" heeft? Hoe rookt de schoorsteen?
Apollon schreef op 27 mei 2012 @ 17:14:

Herkenbaar.

Ook al ben ik werkloos... meestal kijk ik uit naar de weekends omdat zij dan ook vrij zijn. Als dat dan weer voorbij is voel ik me heel down... Soms denk ik dat het is omdat ik geen relatie heb, maar de kans is groot dat ik me eenzaam voel omdat ik geen werk en geen regelmaat meer heb. Ik lijk wel hele dagen te wachten, te wachten op iets en niets.

Je voelt je eenzaam zolang je niet hebt geleerd blij te zijn, of tevreden iig met jezelf.

Zolang dat niet is kun je je nog eenzaam voelen met 100 mensen om je heen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Overdreven luxeprobleem ook. Niemand om mee te spelen. ga werken of maak je nuttig in het vrijwilligerswerk. Van werk is nog nooit iemand minder geworden, helemaal niet "zonde van je studie". je bent voor een werkgever een stuk interessanter als je een paar maanden hebt lopen buffelen in de zorg of productie dan uit je neus te hebben gevreten en te jammeren over verveling
nlies schreef op 27 mei 2012 @ 17:39:

[...]

Je voelt je eenzaam zolang je niet hebt geleerd blij te zijn, of tevreden iig met jezelf.

Zolang dat niet is kun je je nog eenzaam voelen met 100 mensen om je heen
Is dat wat ze bedoelen met "if you are lonely when you are alone, then you're in bad company"?
phoolan schreef op 27 mei 2012 @ 17:09:

Dit!

Er zijn veel instanties waar je als vrijwilliger/stagiair aan de slag kan. Dan maak je je nuttig en je doet werkervaring op. Voor een toekomstig werkgever ben je dan veel interessanter.

Verder, onderneem ook dingen alleen. Als er niemand mee naar het strand kan, ga je toch lekker alleen. En als je zin hebt in een terrasje stop je een goed boek in je tas en ga je. Maak een lijstje met dingen die je kan doen als je je verveeld. Verplicht jezelf bezig te blijven, van niets doen word elk mens down.

Succes!
Oh en bij mijn werk als serveerster en thuiszorgmedewerkster heb ik super veel levenservaring opgedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven