Sangria: hoe moet het nu echt?

28-05-2012 10:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond een bring-zelf-wat-mee-feestje en omdat ik geen zin heb om te koken heb ik besloten voor de drank te gaan. Met dit warme weer leek me sangria wel een goed idee. In plaats van hem kant en klaar te kopen wil ik hem zelf maken (want staat indrukwekkend en is niet zo idioot zoet). Al wat gegoogeld voor recepten, maar elk recept is weer anders en ik zie de meest vreemde ingredienten voorbijkomen (alleen de rode wijn lijkt een constante factor). Wat is een echt lekker recept? Bij voorkeur niet te sterk, ik kan al zo slecht tegen alcohol en met dit weer voorzie ik al helemaal rampzalige taferelen ;-).
Ik heb het van de week nog gemaakt!

3/4 fles rode wijn

1/4 fles ammoretto

1/8 fles passoa

En lekker vers fruit erin laten drijven

Oja en ik doe er nog een beetje suiker in voor het zoete!

Hmmmm krijg er alweer zin in!
Welke soort rode wijn gebruik jij, mammie_rf? Of maakt dat weinig uit?
Meestal een merlot, gewoon van de aldi. De goedkoopste!

Er gaan toch nog zoveel doorheen!

Maar de suiker moet je echt niet vergeten hoor, want deze is vrij sterk en de suiker zorgt dat de alcohol smaak een beetje op de achtergrond blijft, maar zoooo heerlijk met dit weer!
Ik doe een fles Spaanse wijn, ongeveer 2 borrelglaasjes cognac, paar eetlepels suiker (naar smaak) en dan vers fruit van het seizoen en een paar plakjes geschilde verse gember erin. Dan het liefst een dag of 2 in de koelkast en bij serveren gember eruit halen, flink glas bronwater met prik erin doen en ijsklontjes in het glas.
Als je hem alcohol arm wil maken evt mixen met rode druivensap.
Ik vind het met cava het lekkerste. In Ibiza wel eens met gedronken en nu maak ik hem altijd zo:

RECEPT CAVA SANGRIA

Voor 1 grote kan

2 perziken, in schijfjes

1 sinaasappel, in dunne schijfjes

1 handje aardbeien, frambozen of druiven, gehalveerd als dat nodig is

3 kaneelstokjes

500 ml vers geperst grapefruit- of sinaasappelsap

1 fles Cava (Spaanse mousserende wijn)

(als je hebt: 125 ml brandy)

een berg ijsblokjes

1 paar takken verse munt
Dat klinkt heerlijk pomodori.

Nooit aan gedacht, een witte sangria.

De kaneel vind ik wel essentieel voor sangria, juist bij de rode.
.
Recept van een rasechte Spaanse:

2 flessen rode wijn

½ liter Fanta Citroen

4 eetlepels suiker

Whiskey, rum, cointreau (op het gevoel totdat het lekker wordt, dit is het leukst, want je MOET steeds proeven of het al lekker genoeg is….)

Vruchtjes: stukjes perzik, ananas, banaan, appel, peer (die zijn het lekkerst een dag later, als ze al de alcohol hebben opgezogen).

Echt een succesrecept!
Passoa in sangria? Klinkt als verkrachting van het drankje hihi :) Mijn moeder maakt hem zoals pomodori het doet, maar dan wel met rode wijn. Daarin is kaneel inderdaad echt onmisbaar!
Passoa? Ik heb heel slechte herinneringen aan Passoa ;-). Wel bedankt voor alle reacties, ik krijg allemaal goede ideeen. Ik heb zelf nooit sterke drank in huis dus ik denk dat ik dat er maar uitlaat, tenzij ik iemand zover krijg een eigen voorraadje mee te nemen. Hm, heb er nu al zin in.
Ik dacht het ook, maar ben nogal van het proberen en echt, he is heerlijk!!
@to geheel off topic maar had jou nog een vraag gesteld in je brieftopic. Hoe is het nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven