Gazelle of?
dinsdag 29 mei 2012 om 13:59
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Batavus, mijn vriend heeft een Gazelle.
Ik denk dat het merk an sich niet zoveel invloed heeft, (die bepalen alleen welke stickertjes er op de fiets zijn geplakt)
Zet voor jezelf eens op een rijtje aan welke criteria de fiets moet voldoen en ga daarmee naar een winkel. Let daarbij ook op zaken die je bij je vorige fiets zijn gaan tegenstaan, dan kan je die nu misschien oplossen.
- aantal versnellingen
- wel/niet electrisch
- wel/niet automatische verlichting
- max prijs
- open/gesloten kettingkast
- zithoek --> iets meer naar voren en sportief, of iets meer naar achter gekantelt zoals bij een stadsfiets.
Een goede dealer zal met deze criteria kijken welke fiets eraan voldoet en niet alleen afgaan op 1 merk.
Ik denk dat het merk an sich niet zoveel invloed heeft, (die bepalen alleen welke stickertjes er op de fiets zijn geplakt)
Zet voor jezelf eens op een rijtje aan welke criteria de fiets moet voldoen en ga daarmee naar een winkel. Let daarbij ook op zaken die je bij je vorige fiets zijn gaan tegenstaan, dan kan je die nu misschien oplossen.
- aantal versnellingen
- wel/niet electrisch
- wel/niet automatische verlichting
- max prijs
- open/gesloten kettingkast
- zithoek --> iets meer naar voren en sportief, of iets meer naar achter gekantelt zoals bij een stadsfiets.
Een goede dealer zal met deze criteria kijken welke fiets eraan voldoet en niet alleen afgaan op 1 merk.
dinsdag 29 mei 2012 om 13:59
Je moet het zelf uitproberen en je laten adviseren bij een goede fietsenzaak. Zo past Batavus beter bij mijn lichaamsbouw dan Gazelle. Ook voor de maat moet je je laten adviseren. Ik heb zelf dus een hybride Batavus met 21 versnellingen, zowel geschikt voor de stad (wel goed vastzetten anders is 'ie weg) als voor langere afstanden. Als je nog een maandje of twee wacht kun je trouwens profiteren van aanbiedingen, van modellen die ze dan kwijt willen of speciale actiemodellen.
dinsdag 29 mei 2012 om 14:29
dinsdag 29 mei 2012 om 14:30
dinsdag 29 mei 2012 om 16:14
Ik heb een Koga Miyata. Het was voor ons een hele uitgave maar wij hebben geen auto meer dus de fietsen worden ook voor het vervoer van de boodschappen gekocht.
Het zijn degelijke fietsen met een zwaar frame al zal van het type afhangen denk ik. De mijn heeft bv ook extra dikke spaken en banden.
Investeer in elk geval in een goed slot waarmee je de fiets ook ergens aan vast kunt zetten.
Het zijn degelijke fietsen met een zwaar frame al zal van het type afhangen denk ik. De mijn heeft bv ook extra dikke spaken en banden.
Investeer in elk geval in een goed slot waarmee je de fiets ook ergens aan vast kunt zetten.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
dinsdag 29 mei 2012 om 16:45
Toen ik een nieuwe fiets ging kopen twijfelde ik tussen een Gazelle en een Sparta. (Beide fietsen waren even duur en qua fietscomfort vergelijkbaar). Beide fietsen voldeden aan mijn eisen. Het is uiteindelijk een Sparta geworden. Waarom? Vanwege de velgen.
Onder de Gazelle zaten aluminium velgen en onder de Sparta stalen velgen. Ik fiets veel in de stad. Staal is dan degelijker. Het is zwaarder, maar als ik een slag in mijn wiel zou krijgen, dan is deze makkelijker te maken. Aluminium heeft als voordeel dat het lichter is. Nadeel, bij een slag in je wiel moet ik de meeste gevallen je velg vervangen worden.
Nu een paar jaar verder ben ik nog steeds blij met mijn keuze.
Onder de Gazelle zaten aluminium velgen en onder de Sparta stalen velgen. Ik fiets veel in de stad. Staal is dan degelijker. Het is zwaarder, maar als ik een slag in mijn wiel zou krijgen, dan is deze makkelijker te maken. Aluminium heeft als voordeel dat het lichter is. Nadeel, bij een slag in je wiel moet ik de meeste gevallen je velg vervangen worden.
Nu een paar jaar verder ben ik nog steeds blij met mijn keuze.
dinsdag 29 mei 2012 om 23:07
dinsdag 29 mei 2012 om 23:20
Ik zou gewoon één kopen waar ze A-spullen voor gebruiken en dan zelf in elkaar zetten onder hun B-merk.
Zoiets als dat ze hier aanbieden
Linkje
Per 100 euro verschil (gaat van 350 naar 450 naar 550 zoals je ziet) wisselen met name de Shimano onderdelen. Van Acera tot SLX/Deore, maar dat laatste heb je niet echt nodig voor het gebruik dat jij beschrijft. Das meer kwaliteit om bijv. vrij ruig te MTB-en. En die Trekkingbikes zijn juist perfect voor langere afstanden en om naar je werk mee te fietsen.
Dit is dus maar een voorbeeld, er zijn meerdere shops die zoiets aanbieden. Ook kun je vaak heel goede acties krijgen van de modellen van 1-2 jaar geleden.
Zoiets als dat ze hier aanbieden
Linkje
Per 100 euro verschil (gaat van 350 naar 450 naar 550 zoals je ziet) wisselen met name de Shimano onderdelen. Van Acera tot SLX/Deore, maar dat laatste heb je niet echt nodig voor het gebruik dat jij beschrijft. Das meer kwaliteit om bijv. vrij ruig te MTB-en. En die Trekkingbikes zijn juist perfect voor langere afstanden en om naar je werk mee te fietsen.
Dit is dus maar een voorbeeld, er zijn meerdere shops die zoiets aanbieden. Ook kun je vaak heel goede acties krijgen van de modellen van 1-2 jaar geleden.
woensdag 30 mei 2012 om 13:18
Ik heb toevallig vorige week een nieuwe fiets gekocht. Hier is het een Gazelle, type MIss Grace, geworden. Stuur is vrij zwaar en groot (ik krijg hem amper de schuur in, maar dat zegt vermoedelijk meer over de schuur
).
Zit een voorrek op (handig voor mijn werk) en wennen is dat wel. Maar ik heb 13 jaar op dezelfde fiets gefietst, dus dat ik moet wennen, lijkt me logisch. Vorige fiets was trouwens ook een Gazelle en helemaal verrot, dus de nieuwe fiets is wel een vooruitgang.
Verder is het een vrij breed frame en dikke banden (wederom handig voor mijn werk).
Ik heb gekeken naar een goede bagagedrager (eventueel erop te laten zetten), een voorrek, een stevig frame en een leuk kleurtje
.
Zit een voorrek op (handig voor mijn werk) en wennen is dat wel. Maar ik heb 13 jaar op dezelfde fiets gefietst, dus dat ik moet wennen, lijkt me logisch. Vorige fiets was trouwens ook een Gazelle en helemaal verrot, dus de nieuwe fiets is wel een vooruitgang.
Verder is het een vrij breed frame en dikke banden (wederom handig voor mijn werk).
Ik heb gekeken naar een goede bagagedrager (eventueel erop te laten zetten), een voorrek, een stevig frame en een leuk kleurtje
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'