Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Waarom gebruik je geen roomboter? Dat mag toch ook wel? ( Heb t boek niet gelezen hoor, dus weet t niet zeker)
Ik ruik het niet hoor als ik bak in de kokosolie. Het handige vind ik dat het vlees bruiner wordt dan als je deze in olijfolie bakt en het spat minder.

Heel soms gebruik ik roomboter bij het bakken en dat proef en ruik ik dan wel weer ;-)

Roomboter lijkt mij beter dan croma en magarine Boselfje. Roomboter is bewerkt en er zitten geen toegevoegde stoffen in.
Het gaat erom wat er met het vet gebeurt wanneer je het verhit, boselfje. Zelfs olijfolie wordt ongezond vet als je erin bakt. Roomboter volgens mij ook. Kokosolie schijnt het enige vet te zijn dat op heel hoge temperaturen nog steeds niet verandert.
Roomboter om in te bakken is NIET gezond. De samenstelling verandert dan.

Roomboter op brood kan dus wel gewoon en is wel gezond.

Olijfolie is ook prima, maar kokosolie is het gezondst van allemaal.

Flip, je hebt 2 soorten kokosolie. De koudgeperste, die geurt naar kokos en je hebt kokosolie die niet geurt. Daar is dan iets aan toegevoegd. Opzich niet slecht, maar dan niet op je huid smeren of in je haar.

De onbewerkte kan je voor de inwendige en uitwendige mens gebruiken :)
Oops, van die rooboter wist ik niet. bedankt voor de tip :rose:

O, en die kokosolie had ik ook gewoon op mijn haar gesmeerd, niet de koudgeperste dus, ook maar goed dat het hier genoemd wordt.
Mmm kokokolie goede tip!

Oh dat van die worteltjes, ook al slecht dus? Alle voorgesneden/gewassen groenten?

Ik heb nu het groente- en fruitpakket van Odin besteld, wekelijks een biologisch pakket! Kent iemand dat? Ik kan hem dan afhalen bij Ekoplaza, zit fijn bij mij om de hoek.
Ja ik ken het Violetje, is errug leuk. Ik heb een kratje met groente elke week, maar Odin heb ik ook gehad.
Wat een reacties allemaal, ik moet eerst even bijlezen geloof ik!

Was net begonnen met meeschrijven met dit blog, toen er iets naars gebeurde in de familie; dus heb daarom niks meer van me laten horen. Heb ook totaal niet meer aan gezond eten gedacht en gewerkt.

Nu gaat het gelukkig allemaal weer wat beter, dus wil het rustig aan weer oppakken.

Ik ga eerst rustig alles bijlezen en daarna kan ik weer reageren :)
Fijn dat je er weer bent Muts :)
Vind kokosolie juist heel fijn om in te bakken. Had voorheen altijd de geurloze, heb nu de extra virgine, daar zit nog een licht kokosgeurtje aan maar proef er vrij weinig van. Vind het eigenlijk wel lekker ruiken!

Een groentepakket heb ik ook, maar dan van een lokale boer. In het begin was ik er heel blij mee maar de laatste tijd een stuk minder. Krijgen vaal dezelfde groente en veel groente die je slechts een paar dagen goed kunt houden (veel bladgroenten), wat een beetje lastig is als je groente voor een hele week krijgt. Voordeel vind ik wel dat het echt een stuk goedkoper is dan gewoon los kopen!
Lastig met die kokosolie. Bij mij is dus wel de geur er op de een of andere manier uitgehaald. In de pot ruikt het naar niets, maar in de pan vind ik het een vies geurtje. Er staat alleen wel op dat je het op je huid kan smeren. Hoe kan dat dan?

Het is een hele grote pot, maar de volgende keren zal ik toch wat beter op de verpakking letten. Ze hadden namelijk veel soorten.

Ik had een groente- en fruitpakket van Vitatas. Aan de ene kant echt een aanrader, aan de andere kant zat hij wel eens vol dingen die we niet lusten (bleekselderij bijvoorbeeld, of grapefruits) of waarvan ik niet goed wist wat ik ermee moest. Of er zat bijvoorbeeld een grote pompoen in en dan had ik geen zin om daar iets mee te maken of zo. Of een enorme zak winterpenen waar we er misschien 4 van gebruikten. Voordeel van de Vitatas is wel dat je een week van tevoren al op de site kunt zie wat erin zit en je kan hem per week wel of niet nemen. Dus zo nu en dan neem ik hem weer eens een paar weekjes.

Vanmorgen 2 speltboterhammen op, 1 met amandelpasta en 1 met kaas en bieslook. Ik wilde een werklunch maken, maar had opeens zin om met mijn dochter naar de stad te gaan en daar heb ik een soort ciabatta op met kaas en sla. Water erbij, dat wel. Als avondeten gestoomde broccoli en aardappels en een vleesvervanger.

In de stad bij De Groene Winkel geweest en goed ingeslagen, ze hebben daar echt veel. Zo heb ik twee kant en klare spelt pizzabodems meegenomen om een gezonde pizza te maken, quinoa spaghetti voor de afwisseling, kokosolie, kersen, appels, speltbloem etc. Jammer dat er dicht in de buurt niet zo'n winkel zit.
http://www.witsenburg.net/uploads/pics/kokosolie-kunststof.jpg

Deze heb ik

en soms dezehttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQQIWnMBdus9SuWlMxGb8RqbIKtpUpQz_sknr4gFR9ZfX8oYuT2
Wij hadden een groene winkel, lees 40 km verderop ;-), en deze is nu veranderd in een Ekoplaza.

De bovenste pot kocht ik altijd in de groene winkel. Zij hadden vaak heerlijke worteltaart te koop. helaas is dat verleden tijd @-(

Eens in de 2 mnd ga ik er heen. Dat is het nadeel als je in een dorp in the middle of nowhere woont, alles is ver weg X-D
De verse taarten, koeken etc. heb ik maar overgeslagen, zagen er veel te lekker uit!

Ik heb Koko Vita kokosolie (weet niet hoe ik plaatjes moet plakken). Hij is in ieder geval biologisch, maar weet iemand of hij verder goed is? Ik las wel ergens dat de extra vierge beter is.
klopt, extra vierge is koud geperst :)
De koudgeperste olijfolie is ook gezonder máár niet als je deze gebruikt bij het bakken, dan zorgt deze juist weer kankerverwekkende stoffen.

Dat is dus niet het geval bij de kokosolie begrijp ik.

Is wel teringduur zeg @-(
Ik heb ook die van Royal Green in een glazen pot. Ze hebben ze ook in plastic potten. Net zo duur volgens mij. Ik bak er wel rauwe dunne aardappelplakjes in. Erg lekker.

Ik heb veel speltbrood op vandaag: bij het ontbijt, lunch en avondeten. Ik had geen zin om te koken en at brood en sla, avocado enz.

Welcome back, muts.
kwallenbal schreef op 29 mei 2012 @ 21:45:

De koudgeperste olijfolie is ook gezonder máár niet als je deze gebruikt bij het bakken, dan zorgt deze juist weer kankerverwekkende stoffen.

Dat is dus niet het geval bij de kokosolie begrijp ik.

Is wel teringduur zeg @-(

Je doet er lang mee hoor.

Leuk he? Biologisch en gezond eten ;-)
Ik heb dezelfde kokosolie als op het bovenste plaatje van kwallenbal, maar dan de koudgeperrste idd. Zo'n grote immer is wel even een rib uit je lijf, maar je doet er idd lang mee. Ik begrijp van amber dat die beter is dan de geurloze (had eerst de geurloze die op het onderste plaatje van kwallenbal staat).

Vandaag gelukkig ook weer een goede dag qua eten en ook nog gesport!
Bij de toko verkopen ze ook kokosolie, veel goedkoper. 3 euro voor een flinke pot geloof ik. Die is alleen niet biologisch..
Gister las ik dit:

Kies wel voor een biologische kokosolie zodat je zeker weet dat deze niet vervuild is. Omdat de olie vaak in landen geproduceerd wordt waar ze de regelgeving wat hygiëne betreft niet zo nauw nemen als in het Westen, kan het gebeuren dat de kokosolie besmet raakt. En dat doet het gezonde effect in één klap te niet. http://www.telegraaf.nl/v ... 431934/__Kokoshype__.html

Klinkt niet echt lekker hé.

Die van het bovenste plaatje heb ik, de koudgeperste. Daarvan doe ik soms wat door m'n yoghurt. Nu lees ik hier dat ik er beter niet in kan bakken.. dan haal ik ook maar eens de gewone van dat merk.
Welkom muts88 :-)

Ik bak heeel vaak in roomboter maar dat is dus niet goed... en olijfolie is ook niet goed...... dan maar die kokosolie aanschaffen.

Gisteren heb ik 8 verschillende ijsjes gemaakt in die waterijsvormpjes. Ik ben benieuwd hoe ze gaan smaken :-)
Hier is het even mis. Ik heb zo'n trek in van alles en nog wat. Net was ik in het dorp en ik had zo'n trek in zo'n vet kaasbroodje, maar ik heb de verleiding weerstaan en niets gekocht. Nu heb ik spijt. Ik kan alleen maar aan dat broodje denken.

Bij de supermarkt heb ik wel chocola gekocht: biologische, dubbel melk. Lekker. Ik heb al acht (!) stukjes op: 80 gram. Net maar wat cashewnoten genomen. Dat is minder erg. Ik voel gewoon dat de dag niet AA-proof zal verlopen.

Ik heb allerlei fruit, maloen, mandarijn, gele kiwi's, maar ik heb er even geen trek in. Ik wil noten en chocola. En ja, dat kaasbroodje.
@maria dat soort dagen heb je nu eenmaal! Lekker dat kaasbroodje kopen en morgen weer een betere dag ;)

Ook ik gebruik veel kokosolie. De koudgeperste gebruik ik tegenwoordig als huidverzorging, werkt echt als een gek! Ook smeer ik het op een snijwond (van die overval) en die geneest als een malle. Ben er echt heel tevreden over. Wel raar dat met deze temperaturen de substantie verschilt van hard, halfzacht en compleet vloeibaar toen het zo warm was.

Hier gaat het wel ok. Een paar lekkere dagen achter de rug en dat merk ik dan meteen aan mijn energieniveau. Heb ook bosbessencake gemaakt, dus iets lekkers voor tussendoor bij me.

Weet trouwens niet wie die site van greenjump had aangeraden, maar wat een leuke spullen hebben zij! Heb nu een klean kanteen beker en van die stoffen boterhamzakjes. Te cute!
Ik had die site hier gemeld. Ik heb hem van Julia Kang. Die stoffen boterhamzakjes heb ik ook. Ze zijn nog maar net binnen. Ik heb ze nog niet getest. Ik heb er drie gekocht. Ze zijn echt nice! Ik had een ecolunchbox met een klein rond doosje en die beviel zo goed dat mijn man er ook een van wilde. Ik vind die kommetjes met klemdeksels erg fijn. Die zijn echt lekvrij! Super.

Ik heb net zes melbatoostjes op (die had ik nog), zeer verderfelijk, met brie. Oei. Ja, Essssther, ik laat het maar gebeuren.

Het verlangen naar dat kaasbroodje is nu gestild.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven