Heeft Dibi kans van slagen?
woensdag 30 mei 2012 om 18:39
Wat ben ik blij dat ik nog studeer... Zul je zien dadelijk: van het weekend baggerweer.... Geloof me, ik ben deze discussie nu ook zat en wil dat de mods er een slotje op gaan zetten, anders houd het nooit op. I'm in your corner babe, dat weet je toch? Elk huwelijk heeft z'n ups and downs hé
woensdag 30 mei 2012 om 18:45
Heetbloedig en ik ben een beroepsneuroot (niet altijd overigens), dat had ik je toch verteld?... Maar ook ík wil dit nu laten rusten, Ben het ook zat om mezelf maar steeds te moeten verdedigen terwijl mijn punt wel zo'n beetje duidelijk is. Ik ga er dus niet meer op in. Dit hele topic mag/moet van mij dicht, afgesloten worden.
@Mod: slotje graag!
woensdag 30 mei 2012 om 18:48
woensdag 30 mei 2012 om 18:52
woensdag 30 mei 2012 om 19:21
woensdag 30 mei 2012 om 22:28
Ik heb het er niet over dat mensen daar nog vaak spreken over de hoodspersonages uit de oorlog, maar hoe de afloop van de oorlog wordt beleefd.
De wijze waarop een land een oorlog 'verliest' en daarop wordt beoordeeld door de internationale gemeenschap heeft altijd een zekere weerslag op mensen die in dat land wonen. Niet in de laatste plaats geldt dat voor jonge mensen.
Dat verschijnsel geldt voor Amerikanen, Polen, Israëliërs, Duitsers, Bosniërs en Serven.
Een recente oorlog zit doorgaans vers in het collectieve geheugen en vormt een onderdeel van het narratieve en culturele discours.
Het is gemakkelijk om een afgelopen en recente oorlog als 'irrelevant' af te doen, maar zo werkt het simpelweg niet.
Ieder mens (of bijna allemaal) voelen zich nu eenmaal verbonden met hun moederland, en daar horen ook dit soort nationale trauma's bij.
Mijn aanname dat jonge Serven er inderdaad de klere in hebben dat het land waar ze onderdeel van uitmaken door de internationale gemeenschap is gezien als de boosdoener is helemaal niet zo vreemd.
Zo werken die dingen nu eenmaal. Daar komt nog eens bij dat het voor Serven lang ingewikkeld was om uit te reizen. Dat belachelijke visumbeleid - met een dubieuze rol voor Nederland - is er ook debet aan.
Je kunt zeer gemakkelijk stellen dat het een kwestie is van 'zand erover', maar dat is een gevaarlijke aanname. Zo werkt dat bijna nergens ter wereld. Het is het recept om op een dag weer een confrontatie te krijgen.
Sommige mensen die ik goed ken daar zijn daar ook wel eens bang voor. Het is niet alleen maar optimisme dat de klok slaat.
En ik kom dan wel niet uit Servië, maar heb er wel een paar jaar mogen wonen.
Dit wat ik omschrijf viel me gewoon op.
Eerlijk is eerlijk: het viel me hoofdzakelijk op bij een bepaalde 'elite' onder de jongeren. Dus bij hogeropgeleiden, die vaak ook nog eens gedesillusioneerd zijn door de minimale kansen op werk. Dat ik het bij alleen bij hogeropgeleiden zag is niet helemaal representatief, maar zo werkt dat ook in Nederland.
De 'rest' zegt vooral "Houd er over op! Zand erover!". Dat is in sommige gevallen ook nog eens flink geforceerd doen alsof er nooit iets gebeurd is.
Het concept 'nationale trots' is geen onzin, maar een realiteit. Een soort onzichtbaar spook.
Het is mijn ding niet. En niemands ding. Maar reeel is het zeker.
Maar waarschijnlijk word mij zo verweten dat ik geen idee heb waar ik over praat. Een gemakkelijke reflex, waarbij je het beoordelingsvermogen van de ander volstrekt niet serieus neemt. Die reactie krijg ik het meest op het internet. Maar face-to-face hoor ik toch echt andere dingen van mensen.
Dat mensen zeggen dat ik nergens wat van weet vind ik ook geen gezonde reactie. Is dat afkomstig uit een soort 'don't ask, don't tell beleid', vraag ik me dan af?
donderdag 31 mei 2012 om 17:18
donderdag 31 mei 2012 om 18:16
Jij weet beter hoe het zit? Omdat je er vandaan komt? Dat is een bullshit-redenering. Dat betekent dus dat elke - om maar een dwarsstraat te noemen - PVV-idolaat per definitie beter weet hoe alles in Nederland werkt dan welke buitenstaander dan ook.
Sorry, maar ik ken Servie als buitenstaander relatief goed. Dit is MIJN, uiteraard subjectieve, indruk inderdaad. Maar kun je dan met argumenten komen inplaats van een gesprekspartner diskwalificeren op voorhand?
Wat doe je op een discussiepijler als je per definitie vindt dat een ander uit zijn nek lult? En kom dan met argumenten inplaats van je vingers in je oren te steken en 'bullshit!' te roepen.
Nogmaals; mijn mening is subjectief. Maar wel graag tegenwicht met - daar zijn ze weer - argumenten.
En over die visa: die zijn pas afgeschaft vanaf 2010 voor Serven. Dus dat 'jaren' valt ook wel meer hoor.
En aan een visum zijn restricties verbonden: dat betekende in praktijk dat Serven niet zomaar even konden reizen naar Nederland, om maar een voorbeeld te noemen.
Je wilt niet weten hoeveel moeite ik heb gedaan vrienden van daar naar hier te laten komen. Gewoon, op vakantie.
Uitnodigingsbrieven had ik nodig. Een officiële instantie had ik nodig die ze uitnodigde. Dat soort zaken.
Naar Frankrijk reizen was relatief gemakkelijk. Maar Nederland deed altijd enorm lastig. Maar uiteindelijk gold het voor veel landen.
Dat was voor kort gewoon de - harde - realiteit.
Mijn beeld is wat dat betreft echt niet vertekend.