Alles op een hoop?
vrijdag 1 juni 2012 om 14:01
Ik vraag me af of echt iedereen alles op een hoop heeft? Ik voel me het beste bij mijn geld / zijn geld, dat we het apart houden en dat vindt m`n vriend ook. Maar ik merk dat het vreemd gevonden wordt. Ik moet vaak uitleggen waarom we dat apart houden en ik weet niet goed hoe, het is meer een gevoel denk ik. Wat zijn de voordelen van alles op een hoop en wat zijn de nadelen?
En forummers die alles apart houden, hoe doen jullie dat met een grote aankoop? Of als er bijv. een kindje op komst is?
Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?
En forummers die alles apart houden, hoe doen jullie dat met een grote aankoop? Of als er bijv. een kindje op komst is?
Misschien hou ik er gewoon niet zo van dat alles van 'ons' moet zijn. Er is al zoveel 'samen' 'ons' en 'wij'. Is het dan zo vreemd dat ik iets wat echt echt van mij is, voor mezelf wil houden?
vrijdag 1 juni 2012 om 14:04
Toen ik samenwoonde heb ik altijd mijn eigen rekening gehad.
En zo zou ik het weer doen: niet alles op 1 hoop gooien. Een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke uitgaven en gezamenlijk spaardoel. En voor de rest beslis ik zelf waar ik mijn geld al dan niet aan uitgeef. En mijn partner ook.
En zo zou ik het weer doen: niet alles op 1 hoop gooien. Een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke uitgaven en gezamenlijk spaardoel. En voor de rest beslis ik zelf waar ik mijn geld al dan niet aan uitgeef. En mijn partner ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

vrijdag 1 juni 2012 om 14:04
Hier:
2 volwassenen 2 kinderen.
ieder zijn eigen betaalrekening (volwassenen dan) en spaarrekening. En dan nog een gezamelijke rekening en spaarrekening. Ik wil kunnen kopen zonder dat ik daar opmerkingen over krijg en ik wil zelf ook geen opmerkingen moeten maken over in mijn ogen onnuttige aankopen van vriend.
Natuurlijk gaan we niet elk ijsje tegen elkaar afwegen. Maar ik ben heelblij met deze constructie. Vinden mensen ook vaak vreemd, maar maakt mij helemaal niks uit.
2 volwassenen 2 kinderen.
ieder zijn eigen betaalrekening (volwassenen dan) en spaarrekening. En dan nog een gezamelijke rekening en spaarrekening. Ik wil kunnen kopen zonder dat ik daar opmerkingen over krijg en ik wil zelf ook geen opmerkingen moeten maken over in mijn ogen onnuttige aankopen van vriend.
Natuurlijk gaan we niet elk ijsje tegen elkaar afwegen. Maar ik ben heelblij met deze constructie. Vinden mensen ook vaak vreemd, maar maakt mij helemaal niks uit.

vrijdag 1 juni 2012 om 14:06
Wij verdienen allebei ongeveer evenveel en storten de vaste lasten (hypotheek, gas, water, licht, boodschappen) op een gezamelijke rekening. Wat ik overhoud van mijn salaris is voor mijn kosten (benzine, kleding, sporten enz). Bevalt prima. Als de een meer gaat verdienen als de ander, dan verrekenen we dat.
Alles op één hoop doen wij dus niet. Puur omdat ik dan niet steeds uit hoef te leggen dat ik echt wel nieuwe mascara nodig heb... En hij hoeft niet uit te leggen waarom hij alweer een nieuw luchtje nodig heeft... :-)
Alles op één hoop doen wij dus niet. Puur omdat ik dan niet steeds uit hoef te leggen dat ik echt wel nieuwe mascara nodig heb... En hij hoeft niet uit te leggen waarom hij alweer een nieuw luchtje nodig heeft... :-)
vrijdag 1 juni 2012 om 14:09
Wij hebben zelfs tot op heden niet eens een gezamelijke rekening gehad. Alle vaste lasten gaan van mijn rekening, en hij maakte daar een bedrag per maand naar over. De boodschappen deden we van ons eigen geld. Dat ging wel ongeveer gelijk op.
Het bedrag wat hij overmaakt was trouwens wel ongeveer geindexeerd naar rato van inkomen.
Nu willen we samen een huis gaan kopen, en gaan we dus waarschijnlijk wel een gezamelijke rekening openen.
Het bedrag wat hij overmaakt was trouwens wel ongeveer geindexeerd naar rato van inkomen.
Nu willen we samen een huis gaan kopen, en gaan we dus waarschijnlijk wel een gezamelijke rekening openen.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:10
We hebben ieder onze eigen rekening waarop ons salaris binnenkomt. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke kosten: boodschappen, hypotheek en dergelijke.
Kado's voor zijn familie en vrienden betaalt hij, kado's voor de mijne, betaal ik. Uit eten gaan we dan weer van zijn geld, dan weer van het mijne, we doen nergens moeilijk over.
Ik verdien nagenoeg evenveel in 3 dagen als hij in 5 dagen, dus we rekenen in verhouding uit hoeveel we moeten betalen.
Kado's voor zijn familie en vrienden betaalt hij, kado's voor de mijne, betaal ik. Uit eten gaan we dan weer van zijn geld, dan weer van het mijne, we doen nergens moeilijk over.
Ik verdien nagenoeg evenveel in 3 dagen als hij in 5 dagen, dus we rekenen in verhouding uit hoeveel we moeten betalen.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:11
Wij ( 2 volwassenen , partnerschap in gemeenschap van goederen, koophuis, geen kinderen) hebben alles op een hoop. De inkomsten zijn ongeveer gelijk en we waren het bonnetjes sorteren zat toen we ruim een jaar samenwoonde.
Onzinnige aankopen doen we allebei. Ik koop schoenen en kleding en hij rookt.
Apparte rekeningen betekend meer boekhouding en daar hebben we beide geen zin in
Onzinnige aankopen doen we allebei. Ik koop schoenen en kleding en hij rookt.
Apparte rekeningen betekend meer boekhouding en daar hebben we beide geen zin in

vrijdag 1 juni 2012 om 14:17
Oja, wij kunnen gewoon ook van elkaars geld onzinnige dingen kopen hoor! Dat moet toch ook gewoon kunnen? Ik heb geen zin om uit te leggen als ik nieuwe schoenen heb gekocht hoe duur ze waren en of ik ze nodig had. Nou, dat doe ik dus ook niet, zelfs al heb ik ze een keer van de algemene rekening gekocht... En hij doet daar ook niet moeilijk over en hij doet hetzelfde.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:18
We hebben beiden een eigen rekening waar onze individuele inkomsten op worden gestort. En we hebben een gezamenlijke rekening waar we een x bedrag op storten elke maand. Dat is dan van 'ons', maar we beheren alsnog ons eigen geld/inkomen.
Werkt prima zo. ( We wonen (nog) niet samen, maar sparen samen om iets op te bouwen/leuke dingen van te doen/vakantie samen)
Werkt prima zo. ( We wonen (nog) niet samen, maar sparen samen om iets op te bouwen/leuke dingen van te doen/vakantie samen)

vrijdag 1 juni 2012 om 14:19
Salarissen worden gestort op onze eigen rekeningen, daarvan wordt automatisch een deel overgemaakt naar de gezamenlijke rekening.
Van de gezamenlijke rekening betalen we vaste kosten, boodschappen, verzekeringen, cadeaus, vakantie etc. Voor ons is dit puur een betaalrekening, sparen doen we individueel.
Wat overblijft op onze eigen rekeningen is zakgeld voor kleding, eigen spaarrekening etc. Als we een dure aankoop moeten doen, storten we allebei een extra bedrag op de gezamenlijke rekening dus het kan zijn dat ons 'individuele spaargeld' toch voor gezamenlijke doeleinden gebruikt wordt. Bv. een nieuwe auto, meubels.
Naja, klink ingewikkeld maar dat valt best mee, en wij vinden het prettig werken.
Van de gezamenlijke rekening betalen we vaste kosten, boodschappen, verzekeringen, cadeaus, vakantie etc. Voor ons is dit puur een betaalrekening, sparen doen we individueel.
Wat overblijft op onze eigen rekeningen is zakgeld voor kleding, eigen spaarrekening etc. Als we een dure aankoop moeten doen, storten we allebei een extra bedrag op de gezamenlijke rekening dus het kan zijn dat ons 'individuele spaargeld' toch voor gezamenlijke doeleinden gebruikt wordt. Bv. een nieuwe auto, meubels.
Naja, klink ingewikkeld maar dat valt best mee, en wij vinden het prettig werken.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:30
Schnitzel, voor mij klinkt dat helemaal niet ingewikkeld ;)
Wij betalen de woonlasten naar rato en de rest is voor ons zelf. Cadeautjes splitten we gewoon altijd en de ene keer betaald m`n vriend een uitje en dan betaal ik weer eens wat, dat gaan we echt niet exact zitten uitpluizen tot op de laatste euro.
Wij betalen de woonlasten naar rato en de rest is voor ons zelf. Cadeautjes splitten we gewoon altijd en de ene keer betaald m`n vriend een uitje en dan betaal ik weer eens wat, dat gaan we echt niet exact zitten uitpluizen tot op de laatste euro.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:33
Hier ook alles op 1 hoop, als dat niet zo zou zijn, dan zou ik me er niet prettig bij voelen. Alsof je elkaar niet vertrouwt ofzo...
We wonen samen in 1 huis, gebruiken samen gas, water in licht, eten uit dezelfde koelkast, en de kinderen verzorgen we samen. Dus om nou een aparte rekening te nemen voor mijn kleding of schoenen, zie ik echt niet zitten.
Ik koop wat ik wil, hij koopt wat hij wil, en we zijn elkaar geen verantwoording schuldig. Grote aanschaffingen zoals een nieuwe laptop o.i.d. overleggen we natuurlijk wel.
We wonen samen in 1 huis, gebruiken samen gas, water in licht, eten uit dezelfde koelkast, en de kinderen verzorgen we samen. Dus om nou een aparte rekening te nemen voor mijn kleding of schoenen, zie ik echt niet zitten.
Ik koop wat ik wil, hij koopt wat hij wil, en we zijn elkaar geen verantwoording schuldig. Grote aanschaffingen zoals een nieuwe laptop o.i.d. overleggen we natuurlijk wel.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:33
Wij hebben allebei onze eigen betaal- en spaarrekening. Alle vaste lasten en boodschappen worden van mijn rekening betaald. Man maakt maandelijks de helft van deze kosten over naar mijn rekening, plus een bedrag wat naar de gezamenlijke spaarrekening gaat (en ik maak zelf maandelijks een even groot bedrag over naar die rekening). Hiervan worden grote aankopen, vakanties e.d. betaald.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:37
Wij hebben nogal wat rekeningen:
Samen:
Vaste, gezamenlijke lasten
Boodschappen
Sparen
Apart:
Rek. voor onszelf, hier betalen we ook onze persoonlijke uitgaven van, zoals (mobiel)abonnementen, kleding en etentjes.
Ik wil enige financiële onafhankelijkheid behouden. Ik wil niet bij elk ding dat ik voor mezelf uitgeef nadenken of er dan genoeg budget voor hem overblijft. Laat staan dat ik me ervoor wil verantwoorden.
Samen:
Vaste, gezamenlijke lasten
Boodschappen
Sparen
Apart:
Rek. voor onszelf, hier betalen we ook onze persoonlijke uitgaven van, zoals (mobiel)abonnementen, kleding en etentjes.
Ik wil enige financiële onafhankelijkheid behouden. Ik wil niet bij elk ding dat ik voor mezelf uitgeef nadenken of er dan genoeg budget voor hem overblijft. Laat staan dat ik me ervoor wil verantwoorden.

vrijdag 1 juni 2012 om 14:41
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je inkomen is. Als je allebei evenveel verdient, 1 van beide een fulltime baan 'opoffert' om voor kinderen te zorgen, of het geld sowieso hard nodig is kan ik me voorstellen dat je t op 1 hoop gooit.
Wij hebben beide goede inkomens, echter verdient mijn vriend 1,5x zoveel als ik, oa omdat hij meer gestudeerd heeft. Wij vinden dat hij daarvan mag profiteren door meer over te houden. Mochten we onverhoopt uit elkaar gaan, heeft hij meer spaargeld dan ik, maar dat is zijn goed recht. Ik kom niets te kort.
Wij hebben beide goede inkomens, echter verdient mijn vriend 1,5x zoveel als ik, oa omdat hij meer gestudeerd heeft. Wij vinden dat hij daarvan mag profiteren door meer over te houden. Mochten we onverhoopt uit elkaar gaan, heeft hij meer spaargeld dan ik, maar dat is zijn goed recht. Ik kom niets te kort.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:44
Bij ons werd vroeger alles netjes gedeeld, hiervoor hadden we een gezamelijke rekening waar we beiden evenveel op stortten. De rest was van ons en deden we dan mee wat we wouden.
Nu betaal ik eten, telefoon, tanken en m'n vriend al de rest.
We hebben dus ook nog 'mijn, zijn en ons'-geld!
Netjes zo, vind ik.
Nu betaal ik eten, telefoon, tanken en m'n vriend al de rest.
We hebben dus ook nog 'mijn, zijn en ons'-geld!
Netjes zo, vind ik.
vrijdag 1 juni 2012 om 14:46
Ik sluit me aan bij Cindy77.
Manlief en ik zijn al na ongeveer een week gaan samenwonen en al na een paar maanden ging het geld op de grote hoop. Toen hadden we nog wel aparte rekeningen, maar we waren altijd samen, dus betaalden ook altijd samen, afwisselend van beide rekeningen.
Manlief zegt altijd: wij zijn getrouwd in gemeenschap van afval...
Haha, heeft ie wel gelijk in, toe we elkaar leerden kennen, hadden we allebei niets, alles wat we nu hebben, is van ons samen, dus ook het inkomen.
Hij wordt volgend jaar huispapa en ik blijf fulltime werken, dus zal ik de meeste lasten dragen. Maar again, het geld is van ons samen, maakt ons niet uit wie ervoor werkt, we verdienen het allebei :-)
Manlief en ik zijn al na ongeveer een week gaan samenwonen en al na een paar maanden ging het geld op de grote hoop. Toen hadden we nog wel aparte rekeningen, maar we waren altijd samen, dus betaalden ook altijd samen, afwisselend van beide rekeningen.
Manlief zegt altijd: wij zijn getrouwd in gemeenschap van afval...
Haha, heeft ie wel gelijk in, toe we elkaar leerden kennen, hadden we allebei niets, alles wat we nu hebben, is van ons samen, dus ook het inkomen.
Hij wordt volgend jaar huispapa en ik blijf fulltime werken, dus zal ik de meeste lasten dragen. Maar again, het geld is van ons samen, maakt ons niet uit wie ervoor werkt, we verdienen het allebei :-)
vrijdag 1 juni 2012 om 14:47
Getrouwd met kinderen, en alles op één hoop. Weet niet exact wie hoeveel inbrengt (we verdienen ongeveer hetzelfde) en al helemaal niet wie wat uitgeeft, maar we komen uit elk maand en we zijn gelukkig.. dus het boeit me ook niet.
Ik vind het persoonlijk maar raar, je 'eigen' geld of spullen, maar het blijkt wel weer dat dat heel persoonlijk is.
Van huis uit ben ik overigens een stuk rijker bedeeld dan man, dus er staat nogal wat op de bank maar dat is gewoon van ons samen en voor onze kinderen later, want we gaan samen door het leven.
Ik vind het persoonlijk maar raar, je 'eigen' geld of spullen, maar het blijkt wel weer dat dat heel persoonlijk is.
Van huis uit ben ik overigens een stuk rijker bedeeld dan man, dus er staat nogal wat op de bank maar dat is gewoon van ons samen en voor onze kinderen later, want we gaan samen door het leven.
Dit is echt exact onze situatie, maar ik wist niet goed hoe ik het onder woorden moest brengen.

Ik gun het m`n vriend ook gewoon dat hij meer kan sparen, ik 'hoef' zijn geld niet. Ik zou me daar niet goed bij voelen.
@ de 1 hopers - Grote nieuwe aankopen worden overlegt lees ik hier. Dat snap ik, maar wat nou als je het niet eens wordt?
Mijn vriend rijdt een dure auto en dat zal hij, indien mogelijk, ook altijd blijven doen. Van mij hoeft dat niet zo, ik vind dat zonde van het geld. Als we alles samen zouden hebben, zou hij zo`n auto dus ook van mijn geld (het is dan ons geld) willen kopen en ik kan me zo voorstellen dat ik het daar niet mee eens zou zijn, ik vind het immers nu al zonde. Dan zit je toch wel met een behoorlijke discussie lijkt me.

Ik word er ook vaak raar om aangekeken, maar ieder heeft hier een eigen rekening + spaarrekening. We hebben 1 gezamenlijke rekening waar we maandelijks een vast bedrag naar storten en daar worden boodschappen en vaste lasten van betaald. Ook zit er een spaarrekening aangekoppeld.
zo bepalen we helemaal zelf wat me met ons eigen geld doen. Auto's en motoren staan op eigen naam, tanken en onderhoud gebeurd van eigen rekeningen. Hoef ik me ook niet in te houden met shoppen o.i.d.
Wat er ook mee te maken heeft voor mij: Ik vind het ook zo vreselijk dat mensen je niet meer als persoon zien als je samen bent, ik ben nog gewoon ik, en niet alleen 'vriendin van'. Als ik een mail stuur, is het uit naam van mij. Niet van 'ons'. Etc. etc.
zo bepalen we helemaal zelf wat me met ons eigen geld doen. Auto's en motoren staan op eigen naam, tanken en onderhoud gebeurd van eigen rekeningen. Hoef ik me ook niet in te houden met shoppen o.i.d.

Wat er ook mee te maken heeft voor mij: Ik vind het ook zo vreselijk dat mensen je niet meer als persoon zien als je samen bent, ik ben nog gewoon ik, en niet alleen 'vriendin van'. Als ik een mail stuur, is het uit naam van mij. Niet van 'ons'. Etc. etc.