Wat is redelijk?
zaterdag 2 juni 2012 om 14:17
Mijn vriend en ik wonen nu ongeveer vijf jaar samen. Hij heeft een huis gekocht en ik ben bij hem ingetrokken. Het huis staat op zijn naam.
Ik heb het eerste jaar mee betaald aan de hypotheek, de vier jaar er na niet meer. Ik was bezig met mijn studie en liep vier dagen stage in de week en werkte hiernaast. Maar mijn inkomen was een stuk lager dan dat van mijn vriend. Ik betaal(de) wel alle boodschappen en vaak de leuke uitjes verjaardagscadeautjes etc.
Ik ben nu afgestudeerd en heb een vaste baan. Mijn vriend wil graag dat ik de helft betaal van de hypotheek. Terecht natuurlijk dat hij wil dat ik mee betaal. Alleen vraag ik me af of dat redelijk is.Ik wil hem niet tekort doen, maar mezelf ook niet. Ik heb echt geen idee.
Mijn verdiend 2100 netto, ik verdien 1600 Netto.
Alle vast lasten rondom het huis zijn opgeteld 800 euro.
Ik heb het eerste jaar mee betaald aan de hypotheek, de vier jaar er na niet meer. Ik was bezig met mijn studie en liep vier dagen stage in de week en werkte hiernaast. Maar mijn inkomen was een stuk lager dan dat van mijn vriend. Ik betaal(de) wel alle boodschappen en vaak de leuke uitjes verjaardagscadeautjes etc.
Ik ben nu afgestudeerd en heb een vaste baan. Mijn vriend wil graag dat ik de helft betaal van de hypotheek. Terecht natuurlijk dat hij wil dat ik mee betaal. Alleen vraag ik me af of dat redelijk is.Ik wil hem niet tekort doen, maar mezelf ook niet. Ik heb echt geen idee.
Mijn verdiend 2100 netto, ik verdien 1600 Netto.
Alle vast lasten rondom het huis zijn opgeteld 800 euro.

zaterdag 2 juni 2012 om 14:20
zaterdag 2 juni 2012 om 14:20
Waarom maken jullie niet een exceloverzicht van alle eigen en gezamelijke kosten en kijken jullie wat je naar ratio kunt bijdragen in de kosten?
Naar ratio lijkt me het meest redelijke omdat jij 500,- minder verdient dan je vriend. Of de helft van de hypotheek redelijk is weet ik niet, ga je verder dan helemaal niets meer aan vaste lasten bijdragen?
Naar ratio lijkt me het meest redelijke omdat jij 500,- minder verdient dan je vriend. Of de helft van de hypotheek redelijk is weet ik niet, ga je verder dan helemaal niets meer aan vaste lasten bijdragen?

zaterdag 2 juni 2012 om 14:25
Hoe dom kan een mens zijn. Je wordt zo wel verantwoordelijk voor de hele hypotheekschuld maar hebt dus nog geen huis en ook geen recht op geld bij verkoop van het huis.
Ik zou sowiezo niet meebetalen aan de hypotheek. Over 30 jaar heeft hij dan een hypotheekvrij huis en dus vermogen en jij hebt helemaal recht op niets terwijl je wel hebt meebetaald aan zijn vermogen.
Eventueel zou je kunnen overwegen om de helft van de rente mee te betalen.

zaterdag 2 juni 2012 om 14:32
Het is echt niet meer als normaal dat jullie in een huis waar je samenwoont ook beide aan het huis betalen, ongeacht op wie zn naam het staat.
Echter vind je dit geen prettig idee (huis staat idd alleeen op zijn naam) kunnen jullie eens een berekening maken van alle vaste lasten, denk hierbij aan GWLrekening, boodschappen, verzekeringen, tel+internet etc. Misschien kun jij die betalen (naar ratio inkomen uiteraard)
Kijk wat voor jullie beide goed voelt, daar gaat het om, niet om wat een ander denkt of hoe een ander het regelt, het moet voor jullie werken, that's it!
Echter vind je dit geen prettig idee (huis staat idd alleeen op zijn naam) kunnen jullie eens een berekening maken van alle vaste lasten, denk hierbij aan GWLrekening, boodschappen, verzekeringen, tel+internet etc. Misschien kun jij die betalen (naar ratio inkomen uiteraard)
Kijk wat voor jullie beide goed voelt, daar gaat het om, niet om wat een ander denkt of hoe een ander het regelt, het moet voor jullie werken, that's it!

zaterdag 2 juni 2012 om 14:33
Mijn vriend en ik gooien alles op een hoop. De lasten worden betaald en wie wat nodig heeft pakt het, rekening houdend met je partner.
Als wij gescheiden gelden zouden doen, zou ik ook naar rato doen hoor! Eigenlijk vind ik dat je ff lekker moet genieten nu je net afgestudeerd bent van je centen. Dat mag hij je best gunnen!
Als wij gescheiden gelden zouden doen, zou ik ook naar rato doen hoor! Eigenlijk vind ik dat je ff lekker moet genieten nu je net afgestudeerd bent van je centen. Dat mag hij je best gunnen!
zaterdag 2 juni 2012 om 14:33
Dat wordt een flinke uitzoekklus. Alle keren dat we uiteten zijn geweest etc....de boodschappen die ik heb betaald. Hij heeft ook zijn voordeel er aan gehad dat ik altijd de boodschappen heb gedaan en dat hij hier in al die jaren niet naar om heeft hoeven kijken toch? Ik heb naast mijn stage/studie nog keihard gewerkt en heb al snel na mijn studie een vaste baan kunnen vinden, met veel kansen om door te kunnen groeien, daar heeft hij in de toekomst ook wat aan.
zaterdag 2 juni 2012 om 14:35
zaterdag 2 juni 2012 om 14:40
Als zij niet op de eigendomsakte staat hoeft hij haar ook niet uit te kopen. Sterker nog hij kan haar zonder pardon op straat zetten.
Dus straks heeft ze over 30 jaar de helft van de hypotheek betaald zeg een ton en dan wordt ze op straat gezet en kan ze fluiten naar haar geld en heeft ze geen cent meer. Terwijl hij dan een huis heeft van 2 ton vrij op naam. Dat lijkt mij ontzettend oneerlijk.
Voordeel van huren is dat je huurbescherming hebt en dus niet zomaar je huis uit gezet kan worden. Dat heeft zij dus niet.
zaterdag 2 juni 2012 om 15:14
volgens mij is een eerlijke verdeling:
alle vaste lasten, netto hypotheek, GWL, belastingen, verzekeringen etc delen door 7. je vriend betaald 4x en jij 3x.
je betaald dan van de rest je persoonlijke uitgaven, zorgverzekering, eigen risico, studieschuld etc
elk jaar kijken of de verdeling nog correct is.
alle vaste lasten, netto hypotheek, GWL, belastingen, verzekeringen etc delen door 7. je vriend betaald 4x en jij 3x.
je betaald dan van de rest je persoonlijke uitgaven, zorgverzekering, eigen risico, studieschuld etc
elk jaar kijken of de verdeling nog correct is.

zaterdag 2 juni 2012 om 15:31
Ik zou ook de helft van de rente (netto) fair vinden als een soort huur. En de rest van de lasten gewoon verdelen.
En zo te zien hebben we het maar over een jaar (want dan wil je samen een huis kopen) en heb je er al 4 jaar gratis gewoond, dus ik zou het fair verdelen, maar niet ál te moeilijk doen nu.
En zo te zien hebben we het maar over een jaar (want dan wil je samen een huis kopen) en heb je er al 4 jaar gratis gewoond, dus ik zou het fair verdelen, maar niet ál te moeilijk doen nu.