Werk & Studie alle pijlers

loonstrook vervalsen?

03-06-2012 09:13 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de sollicitatieprocedure een beetje de verkeerde woorden gebruikt. Ik heb gezegd een x bedrag te hebben verdient en hier gaan ze nu in mee. Maar nu heb ik een probleem dat ik mijn loonstrook moet laten zien. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
@ tuorrebout:

Ja daar heb je een punt. Heb ik zelf nooit gedaan, zou op een vraag over vorig salaris ook nooit ingaan. Maar bedoel meer dat je best een beetje hoog in mag zetten bij de onderhandelingen het is je enige kans om een mooie basis in salaris neer te zetten.
Jij bent een knapperd als jij een loonstrook kan vervalsen. Moet je toch veel verstand van verschillende afdrachten als belasting en premies hebben om dat kloppend te krijgen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Niet vervalsen! Zeg dat je de loonstrook niet relevant vindt of zoiets, iets wat aannemelijk klinkt, als ze je vervolgens niet nemen wilde jij de baan ook niet want je wil immers meer verdienen?

Je kan beter de baan aan je neus voorbij laten gaan maar wel je eer behouden.
Wat raar dat ze maarzo naar zoiets prive als een loonstrook mogen vragen.
Werkgevers vragen niet altijd om een salarisstrook om het verhaal van de medewerker te checken.

Werkgevers willen ook nog wel eens om een loonstrook vragen, zodat ze een passend aanbod kunnen doen. De verschillen tussen netto bedragen kunnen namelijk behoorlijk verschillen, door bijv het verschil in pensioeninhoudingen e.d. Er kan op een bedrag van 2500 euro bruto als zo 100 euro netto verschil tussen zitten, en dat is veel geld voor de werknemer!

Maar, het komt idd ook voor dat er minder nobele bedoelingen achter zitten en de werkgever gewoon wil testen wat voor vlees er in de kuip zit. En laten we eerlijk, da's best een goede test want dit is niet de eerste keer dat hier een topic geopend wordt van deze strekking
quote:Iwannalive schreef op 03 juni 2012 @ 09:34:Je hoeft geen loonstrook te laten zien, wat is dat nou voor onzin. Ze hebben een bepaald budget voor een bepaalde functie en daar past jouw salariswens wel of niet in. Ik zou aangeven dat je het bij nader inzien toch erg ongebruikelijk vindt om een salarisstrook te moeten overleggen en vragen waarom dit is. Als ze erbij blijven zou ik openkaart spelen. Je kan toch uitleggen dat je graag meer wil verdienen dan in je huidige baan en dat je het onderhandelen over je salaris lastig vindt/geen routine is.Dit dus. Maar als ze er bij blijven een loonstrook te willen zien, dan zou ik dat niet geven. Ik heb dit ook nog nooit gehoord; wat een onzin. Opleiding en ervaring kan ik mij nog voorstellen. Dat je een loonstrook moet laten zien, wanneer je een creditcard aanvraagt, kan ik mij ook nog wel voorstellen. Maar dit is van de zotte. Nog even en dan moet je van alles gaan "bewijzen". Ik zou weleens willen weten waar in de wet staat dat een potentiële werkgever dit zou mogen vragen / eisen.
Wanneer je een potentiële werkgever je huidige loonstrook laat zien, geef je al je wapens in de onderhandelingen uit handen. Echt te zot voor woorden. Nooit doen wanneer je niet zeker weet dat je er beter van wordt.
Lang geleden, in de tijd dat er nog niet veel scanners en photoshopprogramma's bestonden heb ik er 500 gulden bruto bij gejokt. Dat was geen probleem en ik kreeg dat salaris ook toegezegd totdat.... zij inderdaad om een loonstrook vroegen. Daar was ik goed ziek van. Ik heb uiteindelijk de strook met goed knip en plakwerk "vervalst". Daar ben ik 3 hele dagen mee bezig geweest om alles na te rekenen ed. Ik ben er mee weggekomen maar wat een drama zeg.

Ik heb mijn lesje geleerd, dat doe ik dus echt nooit meer! Het is al lang geleden maar ik voel mij er nog niet goed onder. Ten eerste omdat ik het niet heb gekregen omdat men mij het waard vond maar ik heb het gekregen omdat het dus mijn vorige salaris zou zijn. Ik was er achteraf dus niet eens blij mee.

Ik ben van mening dat het iemand niet aangaat wat mijn oude salaris was maar het wordt altijd gevraagd in sollicitatie gesprekken. En als ik dan reden aangaf waarom ik dat niet wil zeggen dan hebben zij altijd weerwoord dat zij niet onder mijn huidige salaris willen bieden enz. Uiteindelijk krijg ik dan altijd 50 of 100 euro meer om er dan later achter te komen dat de rest van mijn (mannelijke) collega's tussen de 500/1000 euro meer krijgen per maand. Hoe doen zij dat toch?
Ik doe mijn best
quote:Senseo schreef op 03 juni 2012 @ 10:05:En als ik dan reden aangaf waarom ik dat niet wil zeggen dan hebben zij altijd weerwoord dat zij niet onder mijn huidige salaris willen bieden enz. Uiteindelijk krijg ik dan altijd 50 of 100 euro meer om er dan later achter te komen dat de rest van mijn (mannelijke) collega's tussen de 500/1000 euro meer krijgen per maand. Hoe doen zij dat toch?Ten eerste verdienen mannen meer dan vrouwen (in vergelijkbare beroepen); dat is algemeen bekend. Ten tweede wachten mannen totdat zij een aanbod krijgen en reageren er dan vervolgens op. De werkgever hoeft niet jouw loonstrook vast te houden, zodat zij niet onder jouw huidige salaris gaan bieden. Je bent toch niet blind? Dat kun je zelf toch ook wel zien. (Ik bedoel "je" algemeen gesproken). Er is mij weleens tijdens een gesprek gevraagd of ik kinderen wilde. De vraag alleen al is not done. Maar afijn, nee ik wil geen kinderen. Zucht van opluchting. Ik zie me al dat ze gevraagd zouden hebben of ze de nota van de apotheek konden zien waarmee ik kon bewijzen dat ik de pil slik. Stom voorbeeld, ik weet het, maar nog even en dan komt het op hetzelfde neer.
Ik geef altijd aan wat ik vind dat ik verdien in die functie. Niet wat ik er voor gekregen heb.

Salarisstrook heb ik nooit aan een nwe werkgever hoeven tonen, en was ik ook zeker niet van plan. Wat is daar de toegevoegde waarde van voor het bedrijf? BSN nummer staat op je paspoort, rekenibgnummer kan je ze zo geven.
Gefeliciteerd met je (hopelijk) nieuwe baan. Wat ga je doen? (niet dat dat relevant is, gewoon nieuwsgierigheid).

Niet vervalsen, gewoon geen inzicht geven.
Als je het doet moet je heel goed de verschillende bedragen hebben. Hier kun je een uitgebreide berekening maken:

http://www.raet.nl/proformalite/proforma-lite.aspx

Je moet wel je CAO invullen en je deeltijdpercentage.
Dubbel
Dat is dus fraude, dat is verboden, daarvoor kun je de gevangenis in gaan. En dat is terecht. Je liegt niet tegen mensen die vertrouwen in je stellen.
Alles is liefde
Je kan ze vragen of de hoogte van jouw inkomen volgens hun afhankelijk hoort te zijn van wat je in het verleden verdiende bij een andere baan, of van wat zij jouw werk bij hun waard vinden.
quote:charlene1984 schreef op 03 juni 2012 @ 10:26:

Dat is dus fraude, dat is verboden, daarvoor kun je de gevangenis in gaan. En dat is terecht. Je liegt niet tegen mensen die vertrouwen in je stellen.Yeah right. Je gaat echt de gevangenis niet in omdat je gelogen hebt over je huidige salaris.
Ik voel zelf ook niets voor vervalsen en ik denk dat ik hem terug mail dat ik dat privé vind en dan maar kijken wat ze zeggen. Ik heb nog nooit eerder onderhandeld en nu blijkt wel weer dat ik mezelf het aardig moeilijk heb gemaakt.. Ik wil de baan heel graag.. Heb dan ook gevraagd wat zij ermee konden en verder geen eisen gesteld. Alleen idd de domme fout gemaakt te zeggen dat het verschil erg groot was met mijn vorige baan en toen vroeg hij wat ik daar verdiende. Heb een bedrag genoemd, helemaal fout ik weet het. Wat betreft vervalsen is het niet zo moeilijk ikheb een strookje waar dat bedrag opstaat met kloppende percentages moet er alleen mijne van maken dus van twee 1 strookje. Voel me hier alleen totaal niet goed onder dus bekijk andere opties. iig bedankt voor de reacties
Tja, mijn photoshop antwoord was ironisch maar: fraude? echt niet. We hebben het hier niet over het vervalsen van een paspoort ofzo....

Verder is mijn ervaring dat wat Senseo ook beschrijft. Werkgever gebruikt die salarisstrook dus al controle middel. Hoe droevig is dat? Je wordt door je nieuwe werknemer al niet op je woord gelooft bij aanvang van je dienstverband. Gatver.
Ik geloof dat ik in jou geval zonder enig schuldgevoel die strook van die ander zou gebruiken.

Ze vinden per slot van rekening toch al dat je het waard bent.
Kun je niet zeggen dat je bruto en netto door elkaar hebt gehaald?

Wilden ze je MINDER betalen dan je bij je vorige baan kreeg, of wil je gewoon liever wat omhoog met het wisselen van baan?

Jee, wel een lullig probleem. Weet ook niet hoe ik het op zou lossen, maar zou niet gaan vervalsen, denk ik. Wat als ze je oude werkgever erover bellen?
quote:Suze02 schreef op 03 juni 2012 @ 10:34:

Ik geloof dat ik in jou geval zonder enig schuldgevoel die strook van die ander zou gebruiken.

Ze vinden per slot van rekening toch al dat je het waard bent.

mee eens! Heel veel mensen scheppen op over hun salaris dus zo raar/stom vind ik het niet.

Als jij zo wat meer kan verdienen waarom niet?

We gaan er alleen maar op achteruit met al die bezuinigingen dus die extra centen kunnen dan goed van pas komen.
Een onbeschofte controle vraag mag je best beantwoorden op een manier die ook niet helemaal netjes is.

Tskkk, hoe langer ik er overna denk hoe achterlijker ik de vraag vind.
beetje domme actie van je...

geef aan dat je een berekening heb gemaakt inclusief vakantietoeslag, standaard overuren, dertiende maand, eindejaarsuitkering etc. als je dat voorheen kreeg dan

voor het vervalsen moet je creatief zijn zelf zou ik dat nooit doen....hoe zou jij het vinden als jouw collega een stuk meer verdiend mede door een vervalste loonstrook....

succes met verder solliciteren...een gemiste kans op betaald werk heb je zelf verziekt.....
quote:artcreation schreef op 03 juni 2012 @ 10:55:

voor het vervalsen moet je creatief zijn zelf zou ik dat nooit doen....hoe zou jij het vinden als jouw collega een stuk meer verdiend mede door een vervalste loonstrook....

..Oh oke, nu zijn we ineens ook verantwoordelijk voor het salaris en de onderhandelingscapaciteiten van onze collega's.....
werkgevers vragen in deze tijd heel veel, ze kunnen gewoon kiezen tussen wie ze in dienst willen hebben, en dan vind ik dit geen abnormale vraag van een werkgever, ik heb ook weleens mijn andere loonstrook moeten laten zien toen ik van baan veranderde...is niks raars aan hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven