Vaccinatie

03-06-2012 23:06 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben helemaal vergeten om rekening te houden met vaccinaties..ik ga dinsdag naar Egypte en wordt een Hepatitis A vaccinatie aanbevolen. Jammer genoeg ben ik bij een eerdere keer vaccinaties halen niet binnen een jaar terug gegaan waardoor het niet meer geldig is.

Nu kan ik zo last minute niet meer terecht bij de instelling waarbij het 10% vergoedt wordt door mijn zorgverzekeringen maar wel op Schiphol zelf en moet ik de kosten voorschieten, factuur indienen en dan wordt het vergoed (Zilveren Kruis vergoedt tot max 100 euro en op Schiphol kost het 77 euro) maar ik twijfel nu een beetje omdat je mogelijk een beetje ziek kan worden en/of last krijgt van pijnlijke arm en daar heb ik niet echt zin in tijdens vakantie van een weekje. Ook zit ik met het bedrag want dat kan ik dan minder uitgeven en moet ik ook eerder op Schiphol zijn enzo...pff!

Dus...is deze vaccinatie een must?Loop ik een groot risico? Zijn er meerderen zonder vaccinatie op reis geweest naar Egypte?

Wat moet ik doen?
Ik zou ook liever Hepatitis A krijgen dan een zere arm..

*sarcame modus uit*

Ga alsjeblieft gewoon die inenting halen.
Alleen gele koorts is verplicht. Hepatitis A niet.

Het hepatitis A virus wordt overgedragen door een slechte hygiëne. Daardoor kan menselijke ontlasting in voedsel of drinken terechtkomen. Een kok die dus bijvoorbeeld besmet is en zijn handen niet wast na toiletgebruik kan het virus overdragen. De kans daarop is bovendien best groot. Ongeveer de helft van de jonge Turken is besmet met het hepatitis virus. Ook in Egypte lopen veel mensen rond die besmet zijn.
Ach meid, als je niet ziek wordt van die prik wordt je het wel door de vloek van de Nijl (of de Gore bende daar, kan ook )
Ben je nou serieus aan het overwegen om die vaccinatie niet te halen? Wauw.
een beetje spierpijn een dag erna, heel misschien. Maar verder krijg je echt geen serieus pijnlijke arm.

Overigens mag je ook je broek laten zakken hoor, prikken ze het in je bil. Heb je zeker geen pijnlijke arm.

En is het een must?

Wat denk je zelf, dat het voor de lol wordt aangeraden?
Ik heb er 3 dagen van met koorts en ziek,zwak en misselijk op bed gelegen...

Zit er geen Meditel op Schiphol trouwens ?
En het wordt aangeraden,zeker niet verplicht.
@boterblommetje,

echt waar van de hep A vaccinatie?

Dat is wel balen dan.

nou ja,

uitzonderingen bevestigen de regel
Ik had DTP Hep.A en Hep.B

maar waar de koorts vandaan kwam stond er niet bij.
Ik heb Hep. A gehad. Heb op bed gelegen van februari tot juni en tot oktober zat het nog in mn bloed. Dus als ik de afweging zou moeten maken tussen ong. een half jaar ziek of een paar dagen last.....
Hoe lang van te voren moet je hepatitis A inentingen halen?

Omdat het een paar weken duurt voordat je immuunsysteen bescherming opbouwt tegen hepatitis A, kun je het beste een week of twee van te voren inenting halen. Eerder mag natuurlijk ook.

Hepatitis A inentingen last minute

De ziekte hepatitis A zelf heeft een incubatietijd van twee tot vier weken. Het duurt dus minimaal twee weken voordat je ziek wordt vanaf het moment dat je geïnfecteerd bent met het hepatitis A virus. Dit is de reden dat je de de inentingen nog op de dag van vertrek kunt halen. Het duurt weliswaar een paar weken voor je beschermd bent, maar het duurt nog langer voordat je ziek wordt. Tegen de tijd dat je ziekteverschijnselen zou krijgen heeft je lichaam al afweer opgebouwd en wordt je niet of veel minder ziek.

Hoe lang ben je beschermd na een hepatitis A vaccinatie?

Na de eerste hepatitis A inenting ben je één jaar beschermd. Avaxim (dit is een bepaald merk hepatitis A vaccin) geeft een bescherming van drie jaar. Als je na zes tot twaalf maanden opnieuw laat inenten, ben je 25 jaar beschermd. Omdat het hepatitis A vaccin pas sinds begin jaren negentig wordt gebruikt, dacht men eerst dat de bescherming tien jaar zou zijn, later vijftien jaar. Uit onderzoek blijkt dat de bescherming veel langer duurt en is nu dus op 25 jaar gesteld. De kans is groot dat de bescherming levenslang zal blijken te zijn als het hepatitis A vaccin langer in omloop is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ga naar Egypte/ Turkije / Tunesië / Marokko, moet ik dan gevaccineerd worden?

Veel reizigers naar Egypte, Turkije, Tunesië en Marokko laten zich niet vaccineren. Na de vakantiemaanden komen echter regelmatig mensen ziek terug vanuit deze landen. Het vóórkomen van bepaalde ziekten, zoals hepatitis A (geelzucht), en de slechtere hygiënische omstandigheden leiden tot een verhoogd risico op ziek worden. Dit geldt ook bij verblijf in luxe resorts. Maak daarom een afspraak voor vaccinatie, ook als u naar één van deze ‘dicht-bij-huis-landen’ gaat. Ook voor populaire vakantiebestemmingen zoals de voormalige Oostbloklanden als Kroatië en Roemenië worden vaccinaties geadviseerd.

Vaccinaties zijn niet verplicht, heb ik ze dan wel nodig?

Vaak staat in reisgidsen en informatiebrochures vermeld dat vaccinaties 'niet verplicht' zijn. Veel reizigers concluderen dan dat het niet nodig is om zich te laten vaccineren. ‘Niet verplicht’ betekent echter dat het betreffende land de vaccinatie niet verplicht stelt en ook niet controleert of reizigers tegen bepaalde ziekten gevaccineerd zijn. Dit zegt echter niets over het risico op die ziekten in dat land. De reiziger zelf loopt vaak wel degelijk kans om ziekten zoals buiktyfus, gele koorts of hepatitis A op te lopen. Ter bescherming van de reiziger worden daarom bepaalde vaccinaties wel geadviseerd
Better safe than sorry zou ik denken. Ik zou zeker die prik gaan halen
quote:lein76 schreef op 03 juni 2012 @ 23:29:

Ik heb Hep. A gehad. Heb op bed gelegen van februari tot juni en tot oktober zat het nog in mn bloed. Dus als ik de afweging zou moeten maken tussen ong. een half jaar ziek of een paar dagen last.....Om deze reden dus!
Er zijn jaren lang mensen zonder inentingen heengegaan die ook niets hebben opgelopen. Neem gewoon bepaalde regels in acht: drink geen drankjes waarbij de dop niet meer verzegeld is en eet geen rauwe dingen (sla/rauwkost, want dat is gewassen met kraanwater). Het was handiger geweest als je wel inentingen had gehaald maar nu is er niets meer aan te doen. Geloof me, dat is niet einde van de wereld.
quote:boterblommetje schreef op 03 juni 2012 @ 23:21:

Ik heb er 3 dagen van met koorts en ziek,zwak en misselijk op bed gelegen...

Zit er geen Meditel op Schiphol trouwens ?Nee jammer genoeg geen Meditel...
quote:Vl43inder schreef op 03 juni 2012 @ 23:59:

Er zijn jaren lang mensen zonder inentingen heengegaan die ook niets hebben opgelopen..Vroeger droeg niemand een gordel, waren helmen niet verplicht, stonden er glaasjes met sigaretten op tafel, rookten leraren voor de klas, gaven we baby's speentjes met suiker en brandenwijn, aten zwangere vrouwen brie, mochten baby'tje bammetjes met honing en smeerworst, lagen baby's op hun buik te slapen onder een dekbedje,...... Als je het risico ként wordt het toch net even anders.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 04 juni 2012 @ 00:24:

[...]

Vroeger droeg niemand een gordel, waren helmen niet verplicht, stonden er glaasjes met sigaretten op tafel, rookten leraren voor de klas, gaven we baby's speentjes met suiker en brandenwijn, aten zwangere vrouwen brie, mochten baby'tje bammetjes met honing en smeerworst, lagen baby's op hun buik te slapen onder een dekbedje,...... Als je het risico ként wordt het toch net even anders.Helemaal mee eens. Maar als je toch al te laat bent voor vaccinaties kun je net zo goed relativeren.
nou ik heb vrijdag dus gebeld met Meditel en die geven aan dat ik niet te laat ben omdat er dan meteen anti stoffen aangemaakt worden, dus mocht je eventueel besmet raken waarbij de incubatie tijd 2 weken is zit je toch goed..alleen d8 ik écht gehoord te hebben voor hepatitis A en niet gele koorts..nou ja ik vraag het wel ter plekke en neem de eventuele bijwerkingen wel voor lief dan, t zou idd wel erg zuur zijn als deze korte ontspan-trip n nasleep van n paar maanden ziek in bed liggen zou hebben ;)
quote:yezka schreef op 03 juni 2012 @ 23:10:

*sarcasme modus uit*

Desperada, het is de DTP prik waar je ziek van wordt. Ik heb zowel de DTP als de hepatitis A tegelijk gehaald en ik had alleen pijn in mn arm van de DTP-prik (die is daar berucht om). De hepatitis A prik voelde ik niet eens.

Helemaal uitsluiten kun je het nooit, maar van de hepatitis A prik hebben de meeste mensen geen last.

En als je hepatitis A krijgt, ben je helemaal ver van huis, want dan kom je geel in plaats van bruin thuis :p
Occam's razor
Gewoon halen. Wat is de moeite, je ben toch al op Schiphol
Ik ben heel lang ziek geweest van hep A, stom als je dat prikje niet even haalt!

Ik heb het overigens opgelopen in Griekenland.
quote:yezka schreef op 03 juni 2012 @ 23:10:

*sarcame modus uit*

Ga alsjeblieft gewoon die inenting halen.

*sarcasme modus weer aan*

Ik zou ook liever mijn geld uitgeven aan een mooie plastic piramide souvenir dan aan mijn gezondheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven