Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
woensdag 6 juni 2012 om 15:25
Francisca, ja dat is een goeie... kan geen reden bedenken ( natuurlijk ) nou moet ik zeggen dat we nooit snoep in huis hebben en ook weinig zoetigheden voor op brood. Maar is het voor kinderen die nog in de groei zijn wel goed om weinig koolhydraten te eten? Ik denk steeds, het is geen dieet maar een gezonde levenswijze ( biologisch en natuurlijk ) maar toch....
woensdag 6 juni 2012 om 15:28
quote:maria555 schreef op 06 juni 2012 @ 14:53:
Ontbijtmuffins
200 ml (soja, amandel of rijst) melk
100 ml verse sinaasappelsap
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
125 gram speltmeel, vermengd met
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
5 dadels in kleine stukjes
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.
Doe alle andere ingrediënten bij het havermout-melkmengsel.
Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.
Dit is het ontbijtmuffinrecept. Ik heb het uit dit forum. Weet niet meer wie het gepost had. Ik heb het inmiddels in een Wordbestand. Ik vind ze lekker voedzaam.
Nee volgens mij zijn het andere, met amandelmeel, huttenkase en boekweitmeel (ik kan niet tegen spelt).
Maar evengoed bedankt!
Ontbijtmuffins
200 ml (soja, amandel of rijst) melk
100 ml verse sinaasappelsap
1 ei, losgeklopt
5 eetlepels olijfolie
100 gram havermout
125 gram speltmeel, vermengd met
2 theelepels bakpoeder
Handje noten, gehakt
5 dadels in kleine stukjes
1 geraspte appel
Snuf zout
Merg van 1 vanillestokje
Theelepel kaneel
Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.
Doe alle andere ingrediënten bij het havermout-melkmengsel.
Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.
Dit is het ontbijtmuffinrecept. Ik heb het uit dit forum. Weet niet meer wie het gepost had. Ik heb het inmiddels in een Wordbestand. Ik vind ze lekker voedzaam.
Nee volgens mij zijn het andere, met amandelmeel, huttenkase en boekweitmeel (ik kan niet tegen spelt).
Maar evengoed bedankt!
woensdag 6 juni 2012 om 15:39
Ik moet nog steeds eens de ontbijtmuffins maken!
Smokkelen doe ik nog redelijk vaak, vooral feestjes en verjaardagen. Gewone dagen probeer ik zo goed mogelijk te doen, maar het leven is te kort om niet te af en toe te genieten van een heerlijke slagroomtaart!
Maar alles met mate he, matigheid is het toverwoord.
Afvallen gebeurt bij mij maar een klein beetje, maar ik voel me wel fitter en ik merk het aan m'n stoelgang.
@elena: ja dat met die melk, ik heb hetzelfde gevoel. Ik snap het ook allemaal wel, maar melk is goed voor elk. En naar mijn gevoel is dat ook gewoon iets 'natuurlijks' (ook al weet ik nu beter) en staan juist de vitamine preparaten die AA aanraadt me tegen.
Smokkelen doe ik nog redelijk vaak, vooral feestjes en verjaardagen. Gewone dagen probeer ik zo goed mogelijk te doen, maar het leven is te kort om niet te af en toe te genieten van een heerlijke slagroomtaart!
Maar alles met mate he, matigheid is het toverwoord.
Afvallen gebeurt bij mij maar een klein beetje, maar ik voel me wel fitter en ik merk het aan m'n stoelgang.
@elena: ja dat met die melk, ik heb hetzelfde gevoel. Ik snap het ook allemaal wel, maar melk is goed voor elk. En naar mijn gevoel is dat ook gewoon iets 'natuurlijks' (ook al weet ik nu beter) en staan juist de vitamine preparaten die AA aanraadt me tegen.
woensdag 6 juni 2012 om 22:03
Ik maak altijd deze:
Zelf verzonnen dus géén auteursrecht
Bakje huttenkase
3 eieren
100 gr. havermout
30 gr lijnzaad
een hand rozijnen
een handje zonnebloem- en pmpoenpitten
2 scheppen darmreiniger (Kruidvat)
water tot gewensde dikte. Te dun gewoon extra darmreiniger.
Mengen
OP een bakpapier scheppen. ongeveer 1 cm dik.
200 graden, 35 minuten.
Ik deel het door 8 stukken en gebruik bij het ontbijt 1 stuk met flink fruit als voorafje.
Zelf verzonnen dus géén auteursrecht
Bakje huttenkase
3 eieren
100 gr. havermout
30 gr lijnzaad
een hand rozijnen
een handje zonnebloem- en pmpoenpitten
2 scheppen darmreiniger (Kruidvat)
water tot gewensde dikte. Te dun gewoon extra darmreiniger.
Mengen
OP een bakpapier scheppen. ongeveer 1 cm dik.
200 graden, 35 minuten.
Ik deel het door 8 stukken en gebruik bij het ontbijt 1 stuk met flink fruit als voorafje.
woensdag 6 juni 2012 om 23:29
@jeanine lees het nu pas en je bent natuurlijk al naar de ekoplaza geweest... ik heb een glazen potje van een frans merk. Maar je kunt ieder merk bio kokosolie wel nemen hoor, als het maar vierge is! Het is wel even wennen want voelt heel vet in het begin.
Verder veel plezier met boodschappen doen! En sterkte met afrekenen
Ik schrik me bij de kassa af en toe nog steeds de pleuris. Maar goed, investeren in je gezondheid is helemaal zo gek nog niet!
Verder veel plezier met boodschappen doen! En sterkte met afrekenen
donderdag 7 juni 2012 om 09:41
Brr, nee, die meesterlijke muffins lijken me niet lekker.
Flinke mok groentesap gemaakt net. Hopelijk geeft me dat de broodnodige energie.
Veel aardbeien gekocht, dus ik ga vandaag ook weer aan de yoghurt met aardbeien, noten en zaden.
Wat mij overigens nooit lukt, zijn de drinkadviezen van AA. Bij het eten maar heel weinig drinken, een uur ervoor niets, en ik geloof, zo uit mijn hoofd, anderhalf uur erna pas wat. Dat is toch niet te doen? Wie volgt dat advies op?
Flinke mok groentesap gemaakt net. Hopelijk geeft me dat de broodnodige energie.
Veel aardbeien gekocht, dus ik ga vandaag ook weer aan de yoghurt met aardbeien, noten en zaden.
Wat mij overigens nooit lukt, zijn de drinkadviezen van AA. Bij het eten maar heel weinig drinken, een uur ervoor niets, en ik geloof, zo uit mijn hoofd, anderhalf uur erna pas wat. Dat is toch niet te doen? Wie volgt dat advies op?
donderdag 7 juni 2012 om 13:11
@maria555, de drinkadviezen volgen wij ook (nog) niet zo streng op. Vooral bij het eten, het is eigenlijk een gewoonte van jaren dat er een glas water/drinken bij het eten staat. Moeilijk af te leren dan.
Bij ons is het vooral het snacken 's avonds en tussendoortjes die we sowieso gezonder moeten maken. Daar zijn we dus mee begonnen. Ook drink ik nu thee zonder suiker en water ipv sapjes.
Het is een begin, de rest komt wel.
Vandaag de dag begonnen met yoghurt met agavesiroop en biologische speltmuesli met allerlei zaden en fruit. Lekker.
Tussendoor een eitje gehad. Lunch was brood met amandelpasta en brood met huttenkase komkommer en radijs en plakje biologisch roggebrood met kaas.
Vanavond worden het speltpannenkoeken.
Wil komend weekend op pad voor o.a. adukibonen en kikkererwten en dan zondagmiddag de werklunch gaan voorbereiden voor komende week.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Bij ons is het vooral het snacken 's avonds en tussendoortjes die we sowieso gezonder moeten maken. Daar zijn we dus mee begonnen. Ook drink ik nu thee zonder suiker en water ipv sapjes.
Het is een begin, de rest komt wel.
Vandaag de dag begonnen met yoghurt met agavesiroop en biologische speltmuesli met allerlei zaden en fruit. Lekker.
Tussendoor een eitje gehad. Lunch was brood met amandelpasta en brood met huttenkase komkommer en radijs en plakje biologisch roggebrood met kaas.
Vanavond worden het speltpannenkoeken.
Wil komend weekend op pad voor o.a. adukibonen en kikkererwten en dan zondagmiddag de werklunch gaan voorbereiden voor komende week.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
donderdag 7 juni 2012 om 14:27
quote:maria555 schreef op 07 juni 2012 @ 09:41:
Wat mij overigens nooit lukt, zijn de drinkadviezen van AA. Bij het eten maar heel weinig drinken, een uur ervoor niets, en ik geloof, zo uit mijn hoofd, anderhalf uur erna pas wat. Dat is toch niet te doen? Wie volgt dat advies op?Nee dat lijkt mij ook niet. Dan moet je echt op gezette tijden gaan eten en drinken. Wat ik wel doe is niets drinken bij het eten en een half uur wachten na het eten met het nemen van een kop thee.
Wat mij overigens nooit lukt, zijn de drinkadviezen van AA. Bij het eten maar heel weinig drinken, een uur ervoor niets, en ik geloof, zo uit mijn hoofd, anderhalf uur erna pas wat. Dat is toch niet te doen? Wie volgt dat advies op?Nee dat lijkt mij ook niet. Dan moet je echt op gezette tijden gaan eten en drinken. Wat ik wel doe is niets drinken bij het eten en een half uur wachten na het eten met het nemen van een kop thee.
donderdag 7 juni 2012 om 16:13
donderdag 7 juni 2012 om 16:30
Vandaag had ik:
Zilvervliesrijs, kikkererwten, mungabonen, komkommer, hardgekookt ei, feta, beetje peper.
Morgen gooi ik er komkommer en avocado door (als deze dan wel rijp genoeg is). En zaterdag iets met tomaat of net wat ik in de koelkast heb liggen. Of restjes groente van de avondmaaltijd.
Voor vanavond maak ik een venkelsalade. Als ik daar wat van over heb, gooi ik dat morgen door het bonen/rijstmengsel. Wel met een ei. Erg lekker
Zilvervliesrijs, kikkererwten, mungabonen, komkommer, hardgekookt ei, feta, beetje peper.
Morgen gooi ik er komkommer en avocado door (als deze dan wel rijp genoeg is). En zaterdag iets met tomaat of net wat ik in de koelkast heb liggen. Of restjes groente van de avondmaaltijd.
Voor vanavond maak ik een venkelsalade. Als ik daar wat van over heb, gooi ik dat morgen door het bonen/rijstmengsel. Wel met een ei. Erg lekker
donderdag 7 juni 2012 om 17:00
Hey esssther, dank je wel. Ben nog steeds niet bij ekoplaza geweest, morgen heb ik een afspraak en dan kom ik er langs dus vond het zonde om speciaal te rijden vandaag. Nou ik ga niet al te gek doen. Ik ga mijn assortiment langzaam opbouwen. Maak ook nog wat van mijn niet AA-proof voorraad op. Ben al wel goed bezig met yoghurt, lijnzaad, noten, fruit, groenten, avocado, eieren, vis en kip. :Imao:
donderdag 7 juni 2012 om 18:31
Ik eet altijd bij ontbijt en avondeten een paar pillen en die moet ik toch met een glas water wegkrijgen.
Ik had vandaag niet zo'n zin in avondeten: we aten een kom biologische bospaddenstoelensoep uit een zak en die was erg lekker. Daarbij een spelttosti met biokaas.
Vandaag flink veel groentesap op en twee gele kiwi's. Genoeg vitaminen en mineralen op dus.
Straks nog eieren koken voor de komende dagen.
Morgen neem ik een ontbijtmuffin mee als tussendoortje en verder Kargcrackers en een ei. Ook nog een banaan en een bakje studentenhaver. Als ontbijt een yoghurt met fruit en zaden en noten. De pecannotenvoorraad is weer aangevuld.
Ik had vandaag niet zo'n zin in avondeten: we aten een kom biologische bospaddenstoelensoep uit een zak en die was erg lekker. Daarbij een spelttosti met biokaas.
Vandaag flink veel groentesap op en twee gele kiwi's. Genoeg vitaminen en mineralen op dus.
Straks nog eieren koken voor de komende dagen.
Morgen neem ik een ontbijtmuffin mee als tussendoortje en verder Kargcrackers en een ei. Ook nog een banaan en een bakje studentenhaver. Als ontbijt een yoghurt met fruit en zaden en noten. De pecannotenvoorraad is weer aangevuld.
donderdag 7 juni 2012 om 22:39
quote:Francisca_ schreef op 06 juni 2012 @ 15:06:
Eh... waarom zou je je kinderen volstoppen met E nummers en suikers precies? Noem eens 1 goede reden?Zoals ik zei stop ik mijn kinderen daar niet mee vol, ik stop ze vol met gezonde voeding, maar ze eten daarnaast ook dingen met suiker en E-nummers enzo. Ik schat zo in dat ze 80% gezond eten en 20% minder gezond. (en dan is die 80% niet per se de AA-methode, want ze eten wel gewoon bruin brood bijv.) Maar dat is ook wat ik begreep van het boek: als je 80% goed eet dan is het niet erg als je ook 'zondigt'. Dat geldt voor kinderen dan toch ook? Ik ben niet zo'n voorstander van het opleggen van strenge regels (ook niks meer nemen bij een traktatie in de klas, geen ijsjes meer bij een uitje, etc.). Vandaar dat ik het maar een beetje laat gaan en er goed op let of ze ook genoeg goeds binnenkrijgen. Maar die hagelslag ga ik denk ik alleen voor in het weekend aanbieden ipv ook doordeweeks. Dat soort dingen schelen misschien ook wel weer.
Eh... waarom zou je je kinderen volstoppen met E nummers en suikers precies? Noem eens 1 goede reden?Zoals ik zei stop ik mijn kinderen daar niet mee vol, ik stop ze vol met gezonde voeding, maar ze eten daarnaast ook dingen met suiker en E-nummers enzo. Ik schat zo in dat ze 80% gezond eten en 20% minder gezond. (en dan is die 80% niet per se de AA-methode, want ze eten wel gewoon bruin brood bijv.) Maar dat is ook wat ik begreep van het boek: als je 80% goed eet dan is het niet erg als je ook 'zondigt'. Dat geldt voor kinderen dan toch ook? Ik ben niet zo'n voorstander van het opleggen van strenge regels (ook niks meer nemen bij een traktatie in de klas, geen ijsjes meer bij een uitje, etc.). Vandaar dat ik het maar een beetje laat gaan en er goed op let of ze ook genoeg goeds binnenkrijgen. Maar die hagelslag ga ik denk ik alleen voor in het weekend aanbieden ipv ook doordeweeks. Dat soort dingen schelen misschien ook wel weer.
donderdag 7 juni 2012 om 22:45
Vandaag wel begonnen met een goede start (bieten-wortel-komkommer-paprika-venkel-bleekselderijsapje, enorm lekker!) en een lunch met volkoren basmatirijst, komkommer, courgette, tomaat, feta, groene olijven, maar daarna heb ik me niet heel goed aan mijn voornemens gehouden: ik was erg moe en merk meteen dat ik dan meer naar eten met snelle suikers grijp. Dus een plak ontbijtkoek, paar dropjes gegeten en toen kwam er ook nog een vriendin op visite met wie ik een paar toastjes met camembert heb gegeten (wilde mijn visite nou ook weer geen Dr. Karg koek voorzetten). Daarna hebben we salade gegeten (rucola, tomaat, mozzarella, zongedroogde tomaat) en een paar pannenkoeken van gewoon meergranenmeel en melk. En nog een toetje: mangosmoothie van een beetje vanilleyoghurt met stukjes banaan en framboos. Mijn zoon heeft de nieuwe keukenmachine/sapcentrifuge/blender ook helemaal ontdekt en maakt er heel creatief de lekkerste toetjes in. Ik vind het dan heel lastig die te weigeren. Toch al met al geen hele slechte dag: nog maar een paar weken geleden at ik veeeel meer kaas, snoep, koek, chocola, brood, pasta etc. op een dag.
vrijdag 8 juni 2012 om 09:14
@Pichegru: zo denk ik er ook wel over ja. Thuis krijgen ze zo gezond mogelijk. Ze hebben gisteren bijv. ook als tussendoortje die rijstwafel met amandelpasta gehad en wat stukjes appel. Vinden ze ook lekker gelukkig. Ze krijgen ook altijd fruit en/of groente mee naar school. In het weekend krijgen ze dan idd ook weleens iets anders. En met uitjes en traktaties op school doen ze gewoon mee.
Dat sapje klinkt wel goed trouwens! Hier alleen een staafmixer en ( nog ) geen blender/keukenmachine. Staat wel op het verlanglijstje.
Gisteren wel veel water gedronken, dat doet wel goed. 's Avonds nog een kop biologische kruidenthee en een gele kiwi en een halve nectarine.
Dat sapje klinkt wel goed trouwens! Hier alleen een staafmixer en ( nog ) geen blender/keukenmachine. Staat wel op het verlanglijstje.
Gisteren wel veel water gedronken, dat doet wel goed. 's Avonds nog een kop biologische kruidenthee en een gele kiwi en een halve nectarine.