Werk & Studie alle pijlers

Ontslag per brief

07-06-2012 19:27 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,

Vandaag ben ik onprettig verrast door een brief van mijn werkgever waarin staat dat mijn dienstverband voor bepaalde tijd eindigt per 31 juli 2012. Tijdens het halfjaargesprek was alles nog positief dus is dit zeer onverwachts.

Morgen weet ik me geen houding aan te nemen tussen mijn collega's en mijn leidinggevende is niet aanwezig. Die is er pas maandag weer.

Of ik een gesprek met haar aan moet gaan weet ik niet want dat heeft naar mijn inziens geen nut/toegevoegde waarde vanwege de manier waarop het ontslag is doorgegeven. Daarnaast weet ik dat ik alles eruit gooi in een exitgesprek (beledigingen/afkraken) dus hou ik me daarvan afzijdig. Daarom focus ik me op wat anders.

Zijn er dingen waar ik nog op moet letten? Alle tips & trucs zijn welkom. Bedankt
Op zich is het niet ontslag.

Je contract loopt gewoon af en wordt blijkbaar niet verlengd.

Dat is wat anders.

Is er tijdens dat halfjaargesprek (of eerder) over verlenging van het contract gesproken?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Stond er echt niets anders in de brief? Dus niet als reden economische tegenvallers? Je gesprek kan positief geweest zijn maar het is bepaalde tijd. Heel zuur... Ook dat je leidinggevende het je niet persoonlijk durft te zeggen... Sterkte.
Schrale troost: 98% van de tijdelijke contracten wordt niet verlengd.

Snap niet waarom je er zo'n 'drama' van maakt. Okay, het is balen dat je niet kunt blijven; aan de andere kant: jullie hadden een zakelijke overeenkomst dat je daar tot 31 juli zou werken.

Eerlijk gezegd vind ik het heel netjes dat je 8 weken vantevoren al bericht krijgt. Dat is vaak wel anders.
@Broedkippetje. Je hebt gelijk. Mijn bewoording is niet accuraat. Contract wordt niet verlengd bedoel ik.

@molly_bolt. Nee, meer stond er niet in. Het bedrijf draaide gewoon winst. Er staat alleen in de het contract niet wordt verlengd en succes met mijn verder loopbaan. Ondertekend door directeur HR.
Als dit dezelfde datum is als de datum waarop je contract voor bepaalde tijd zou eindigen, is het alleen maar heel netjes dat ze je daar extra per brief over informeren. Er is immers al een afspraak (contract) waarin staat per wanneer je contract eindigt.

Gewoon dezelfde houding dus als de houding van vandaag en gisteren zou ik zeggen.

Als het eerder is dan de afgesproken datum, dan is het een ander verhaal. Als je leidinggevende toezeggingen heeft gedaan over verlenging ook, maar dat haal ik niet uit je OP.

Zo werkt een contract voor bepaalde tijd. Dat loopt af, daarover was je al geïnformeerd. Vervelend, maar zou geen nieuws moeten zijn.
@Pauline65. Is idd een schrale troost maar bedankt voor je poging ;)

Vaak is het anders maar vaak wordt het je wel medegedeeld. Kennelijk moet ik dan maar in briefjes met hen communiceren.
Als je voor een groot bedrijf werkt, kan het ook een automatisch verzonden brief zijn, die een bedrijf ervan verzekerd dat ze jou binnen de opzegtermijn hebben laten weten dat je contract afloopt, ongeacht of ze van plan zijn dat te verlengen. Dit om te voorkomen dat je contract voor bepaalde tijd stilzwijgend verlengd wordt. Als er een aparte p&o-afdeling is kan het zodoende zijn dat je leidinggevende er ook nog niet van weet of niet wist dat zo'n brief zou worden verstuurd. Ik zou dus zsm vragen wat er aan de hand is en niet meteen in de verdediging of aanval schieten.
@Ikbenelfje: Ja, klopt wat je zegt. Ik heb het ook in mijn achterhoofd gehouden en heb al 2 lopende sollicitaties waaronder bij de concurrent. Dit is alleen onverwachts en vroeg om raad aan mensen die misschien hetzelfde hebben meegemaakt of iets kunnen vertellen over je houding.
Nou ik vind dit absoluut een misser hoor. Je mag in een normale verstandhouding toch echt wel verwachten dat dit persoonlijk wordt besproken. Belachelijk om dit enkel per brief te doen.

En als je het niet aan ziet komen dan is dat flink balen en dan druk ik mij nog zacht hoor.
en over je houding: rug recht en ik zou nog even niets zeggen tegen collega's. Ik zou het eerst bespreken met je leidinggevende. Ik zou toch wel graag willen weten wat de reden is voor het niet verlengen. Je kunt daar ook van leren.
@Mariekes1981: Oh...echt? Dat wist ik helemaal niet. Dat is nog eens nuttige informatie. Maar dergelijke brieven heb ik bij anderen gezien en die eindigen niet met "succes met je verdere carrière."

Bedankt voor bemoedigende woorden (ook eindigt het niet bevredigend). Ik zal dit morgen navragen.
@Tuorrebout: Bedankt voor je medeleven want mijn eerste reactie was juist tegen de collega's zeggen but cooler heads prevail. Ik realiseer me dat het bedrijf in principe niets verkeerd gedaan heeft. Contract is contract en stond er duidelijk. Ik ben alleen teleurgesteld dat ze me het niet persoonlijk hebben verteld en daarna een brief toestuurde.
quote:Tuorrebout schreef op 07 juni 2012 @ 19:38:

Nou ik vind dit absoluut een misser hoor. Je mag in een normale verstandhouding toch echt wel verwachten dat dit persoonlijk wordt besproken. Belachelijk om dit enkel per brief te doen.

En als je het niet aan ziet komen dan is dat flink balen en dan druk ik mij nog zacht hoor.Misschien is het alleen zo dat de formele opzegging per ongeluk voorafgegaan is aan het persoonlijke ontslag. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en werd door mijn toenmalige werkgever ook als gênant ervaren. Ik wil je geen valse hoop geven TO, maar ik heb zelfs na zo'n formele brief toch nog verlenging gekregen. Ze wisten het gewoon nog niet eerder en namen het zekere voor het onzekere door me die brief te sturen.
quote:Tuorrebout schreef op 07 juni 2012 @ 19:38:

En als je het niet aan ziet komen dan is dat flink balen en dan druk ik mij nog zacht hoor.Eens
quote:mariekes1981 schreef op 07 juni 2012 @ 19:43:

[...]

Misschien is het alleen zo dat de formele opzegging per ongeluk voorafgegaan is aan het persoonlijke ontslag. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en werd door mijn toenmalige werkgever ook als gênant ervaren. Ik wil je geen valse hoop geven TO, maar ik heb zelfs na zo'n formele brief toch nog verlenging gekregen. Ze wisten het gewoon nog niet eerder en namen het zekere voor het onzekere door me die brief te sturen.Toch bedankt. Misschien heb je gelijk. Ga er vanuit van niet maar dan hou ik het in mijn achterhoofd. Ik volg het advies van tuorrebout en vraag na of het klopt.
Blijf je wel een beetje professioneel?? Beledigen etc in een exitgesprek is wel heel onvolwassen en het is een klein wereldje, dat kan zich later nog wel eens tegen je keren!
@marieke.. hier zit bijna 2 maanden tussen.Er is dus geen sprake van het zekere voor het onzekere. Dit is dan een kwestie van een zeer slechte afstemming. Als ik een ontslagbevestiging moet sturen dan check ik eerst of het al persoonlijk is gecommuniceerd met de medewerker.

Fouten maken, dat doet iedereen maar daarom blijf het nog wel een enorme misser.
Je kan toch gewoon met die brief naar je manager gaan?

En navraag doen hoe dit zit? Ik begrijp het niet helemaal.

Het zou op zich netjes zijn als ze eerst een gesprek met je hadden gehad en dan een schriftelijke brief. Vraag waarom dit zo is.
quote:Tuorrebout schreef op 07 juni 2012 @ 19:50:

@marieke.. hier zit bijna 2 maanden tussen.Er is dus geen sprake van het zekere voor het onzekere. Dit is dan een kwestie van een zeer slechte afstemming. Als ik een ontslagbevestiging moet sturen dan check ik eerst of het al persoonlijk is gecommuniceerd met de medewerker.

Fouten maken, dat doet iedereen maar daarom blijf het nog wel een enorme misser.Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Ik zeg alleen dat TO geen overhaaste conclusies moet trekken en eers moet navragen wat er aan de hand is. Als het eht doelbewust zo is gecommuniceerd, mag ze daar ook best een opmerking over maken richting HR.
@girlinthefire: Je hebt gelijk hoor. Maar de emoties liepen ff hoog op zoals je je kunt voorstellen. Professioneel blijven is nodig zeker omdat ik een positief getuigschrift wil krijgen.

@tuorrebout: Sterker nog...ik ben controller en ben ook verantwoordelijk voor de prognose van de variabele kosten waar ook uitzendkrachten onder vallen. Tijdens de controle hierop worden door HR ook grove fouten gemaakt die ik terugkoppel en corrigeer. Blijft een kwalijke misser als de intentie er niet was om mijn contract niet te verlengen.
Zeker in de functie van controller snap ik het eigenlijk helemaal niet. Je hebt dan een sleutelfunctie binnen de organisatie. Dat doe je toch niet af per brief? Vreemd hoor.
quote:Tuorrebout schreef op 07 juni 2012 @ 20:00:

Zeker in de functie van controller snap ik het eigenlijk helemaal niet. Je hebt dan een sleutelfunctie binnen de organisatie. Dat doe je toch niet af per brief? Vreemd hoor.

Tja...dat dacht ik ook. Ik ken alle bedrijfsgeheimen, financiële resultaten, prognoses, productkennis (ben business controller). Ik vraag het gewoon na maar ben op dit moment behoorlijk boos vanwege de manier waarop. Niet zozeer op het feit DAT want die kans zat er realistisch gezien altijd in maar de gang van zaken stemt me niet.

Enorm bedankt voor de steun allemaal. Morgen laat ik weten wat er gebeurd is.
Weet je 100% zeker dat het geen standaardbrief is? Ik werk namelijk ook bij een organisatie waar er gewoon standaard 8 weken voor afloop van een tijdelijk contract een brief wordt gestuurd met die mededeling en de stappen die je dient te ondernemen om een ww aan te vragen enzo. Dit houdt echter absoluut niet in dat je eruit gegooid wordt.
Mijn ervaring met tijdelijke contracten is dat ik zelf op tijd aangeef dat (en wanneer) ik wil weten of ze verlengen. Meestal gaat dat goed en hoor ik tijdig of ze al dan niet verlengen (feitelijk een nieuw contract).

Maar ik heb ook al eens gehoord (toen werkgever nog geen toezegging kon en mocht doen) dat het contract in principe van rechtswege afloopt, tenzij ze het kunnen verlengen (=nieuw contract).

Het is wel vreemd dat je eigen leidinggevende je dit nog niet heeft aangegeven. Dat is ronduit slordig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven