
Kosten bruiloft

donderdag 7 juni 2012 om 15:25
Oke, ik weet dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt en een hoop ook afhangt van je aantal gasten, je feestlocatie, kleding en ringen, catering uitgebreid ja of nee etc.
Maar toch lees ik ook dat je bij een bruiloft wel gemiddeld van 10.000 euro moet uitgaan. Nu vraag ik mij af: wat is dan meestal de hoogste kostenpost?
Maar toch lees ik ook dat je bij een bruiloft wel gemiddeld van 10.000 euro moet uitgaan. Nu vraag ik mij af: wat is dan meestal de hoogste kostenpost?
donderdag 7 juni 2012 om 16:05
quote:NYC schreef op 07 juni 2012 @ 15:35:
Dus als je het feest in je eigen tuin houdt en gewoon eenvoudige kleding draagt (wel iets nieuws hoor, maar niet per se echte bruidskleding, lingerie en bruidsschoenen) dan bespaar je al een hoop kosten uit? Wil dan wel weer niet hoeven te besparen op eten/drinken/catering, dat moet echt wel goed zijn.
Mijn ervaring is nee. Wij zijn ook met die insteek begonnen met plannen en hadden een maximaal streefbudget, maar ondanks dat we er echt een sport van gemaakt hebben om slim in te kopen en veel zelf te doen en ons dat ook goed gelukt is (prachtige bruidsjurk in Amerika gekocht voor een fractie van wat een jurk hier kost, gratis prachtige buitenlocatie via werk schoonvader, gratis als cadau alle bloemen en groendecoratie via vriend die bloemist is, twee bevriende radiodj's die voor een schijntje ons feest aan elkaar komen draaien, uitnodigingen zelf ontworpen en via bevriende drukker voor een prikkie laten drukken, via vrienden die een restaurant hebben goedkoop barpersoneel en obers kunnen regelen, alle goodiebags en kleine frutsels en decoratie die snel aantikken - denk aan bellenblaas, vazen, kaarsenhouders, verlichting, tafellinnen, servies, glaswerk, etcetera, etcetera goedkoop kunnen inkopen doordat ik daar echt maanden mee bezig ben geweest en veel via groothandels en buitenland heb gedaan) bleven we toch echt volledig stuklopen op eten en drinken.
Wij wilden pertinent niet dat er mensen niet mee mochten eten of dat er niet voldoende drank zou zijn. Mijn verloofde en ik hebben allebei een evenementen / koken / horeca achtergrond dus we hebben best een groot netwerk in die hoek en hebben allebei veel ervaring met inkoop, maar als je echt een lekker feest wil geven waarbij iedereen kan eten en drinken waar ie zin in heeft, dan kost dat gewoon veel.
Natuurlijk hangt dat ook van het aantal gasten af, maar gaandeweg het plannen vonden we dat we te veel concessies zouden moeten doen (toch gasten gaan schrappen, toch in het eten gaan snijden, toch een beperkter aanbod aan drank) als we onder die x duizend die we als streefbedrag hadden wilden blijven.
Omdat ik ook zwanger was en ik sowieso liever niet zwanger wilde trouwen hebben wij dus uiteindelijk besloten om de bruiloft een paar maanden uit te stellen en nog even door te sparen. En als je eenmaal dat streefbedrag hebt losgelaten, dan gaat het ineens nog harder, kan ik je vertellen . Maar wij hebben zoiets van: we gaan maar 1 keer trouwen, en het wordt het grootste feest dat we in ons hele leven zullen geven, en als je het dan toch doet, doe het dan ook goed. Tja, en als het toch duur wordt, dan ga ik natuurlijk ook niet meer besparen op mijn schoenen, hahaha. Dus stiekem gaat er nu ook meer geld in mijn kleding zitten dan ik aanvankelijk had begroot, en dat zal ook nog wel meer worden, gok ik zo.
Desalniettemin vind ik het plannen al heel leuk, en nu we meer tijd hebben maak ik er nog steeds een sport van om al die kleine shitdingetjes waar naast het feest het meeste geld in gaat zitten nog steeds zo slim mogelijk in te kopen.
Dus als je het feest in je eigen tuin houdt en gewoon eenvoudige kleding draagt (wel iets nieuws hoor, maar niet per se echte bruidskleding, lingerie en bruidsschoenen) dan bespaar je al een hoop kosten uit? Wil dan wel weer niet hoeven te besparen op eten/drinken/catering, dat moet echt wel goed zijn.
Mijn ervaring is nee. Wij zijn ook met die insteek begonnen met plannen en hadden een maximaal streefbudget, maar ondanks dat we er echt een sport van gemaakt hebben om slim in te kopen en veel zelf te doen en ons dat ook goed gelukt is (prachtige bruidsjurk in Amerika gekocht voor een fractie van wat een jurk hier kost, gratis prachtige buitenlocatie via werk schoonvader, gratis als cadau alle bloemen en groendecoratie via vriend die bloemist is, twee bevriende radiodj's die voor een schijntje ons feest aan elkaar komen draaien, uitnodigingen zelf ontworpen en via bevriende drukker voor een prikkie laten drukken, via vrienden die een restaurant hebben goedkoop barpersoneel en obers kunnen regelen, alle goodiebags en kleine frutsels en decoratie die snel aantikken - denk aan bellenblaas, vazen, kaarsenhouders, verlichting, tafellinnen, servies, glaswerk, etcetera, etcetera goedkoop kunnen inkopen doordat ik daar echt maanden mee bezig ben geweest en veel via groothandels en buitenland heb gedaan) bleven we toch echt volledig stuklopen op eten en drinken.
Wij wilden pertinent niet dat er mensen niet mee mochten eten of dat er niet voldoende drank zou zijn. Mijn verloofde en ik hebben allebei een evenementen / koken / horeca achtergrond dus we hebben best een groot netwerk in die hoek en hebben allebei veel ervaring met inkoop, maar als je echt een lekker feest wil geven waarbij iedereen kan eten en drinken waar ie zin in heeft, dan kost dat gewoon veel.
Natuurlijk hangt dat ook van het aantal gasten af, maar gaandeweg het plannen vonden we dat we te veel concessies zouden moeten doen (toch gasten gaan schrappen, toch in het eten gaan snijden, toch een beperkter aanbod aan drank) als we onder die x duizend die we als streefbedrag hadden wilden blijven.
Omdat ik ook zwanger was en ik sowieso liever niet zwanger wilde trouwen hebben wij dus uiteindelijk besloten om de bruiloft een paar maanden uit te stellen en nog even door te sparen. En als je eenmaal dat streefbedrag hebt losgelaten, dan gaat het ineens nog harder, kan ik je vertellen . Maar wij hebben zoiets van: we gaan maar 1 keer trouwen, en het wordt het grootste feest dat we in ons hele leven zullen geven, en als je het dan toch doet, doe het dan ook goed. Tja, en als het toch duur wordt, dan ga ik natuurlijk ook niet meer besparen op mijn schoenen, hahaha. Dus stiekem gaat er nu ook meer geld in mijn kleding zitten dan ik aanvankelijk had begroot, en dat zal ook nog wel meer worden, gok ik zo.
Desalniettemin vind ik het plannen al heel leuk, en nu we meer tijd hebben maak ik er nog steeds een sport van om al die kleine shitdingetjes waar naast het feest het meeste geld in gaat zitten nog steeds zo slim mogelijk in te kopen.
Am Yisrael Chai!

donderdag 7 juni 2012 om 16:08
Madille, met catering bedoel ik dat er eten en drinken is voor de mensen die uitgenodigd zijn. Ik had het zo bedacht om in de middag te trouwen en dan samen met de gasten naar de locatie te gaan, waar we het vieren. Mogelijk dus in eigen tuin, als die groot genoeg is bij het huis dat we willen kopen (dan is het tegelijktijd ook een housewarming).
donderdag 7 juni 2012 om 16:10
quote:NYC schreef op 07 juni 2012 @ 16:08:
Madille, met catering bedoel ik dat er eten en drinken is voor de mensen die uitgenodigd zijn. Ik had het zo bedacht om in de middag te trouwen en dan samen met de gasten naar de locatie te gaan, waar we het vieren. Mogelijk dus in eigen tuin, als die groot genoeg is bij het huis dat we willen kopen (dan is het tegelijktijd ook een housewarming).Hoeveel gasten heb je? Wij hebben er best veel, we begonnen redelijk klein maar ook daar tikt het meer en meer aan.
Madille, met catering bedoel ik dat er eten en drinken is voor de mensen die uitgenodigd zijn. Ik had het zo bedacht om in de middag te trouwen en dan samen met de gasten naar de locatie te gaan, waar we het vieren. Mogelijk dus in eigen tuin, als die groot genoeg is bij het huis dat we willen kopen (dan is het tegelijktijd ook een housewarming).Hoeveel gasten heb je? Wij hebben er best veel, we begonnen redelijk klein maar ook daar tikt het meer en meer aan.
Am Yisrael Chai!
donderdag 7 juni 2012 om 16:15
Conclusie dus na mijn ellenlange epistel: ik denk dat die 10.000 euro wel een redelijk basisbedrag is om van uit te gaan, ongeacht je locatie. Als je het op een standaard trouwlocatie doet dan ben je het kwijt aan de locatie, doe je alles zelf op een eigen locatie dan zit je er ook zo aan.
Heb je trouwens er ook aan gedacht dat als je het in een tuin doet en meer dan pak em beet 30 gasten hebt, je ook zult moeten nadenken over hoe je de wc regelt? Je wil bijvoorbeeld echt geen 100 man door je huis hebben stampen of in rijen voor dat ene wc-tje in je gang hebben staan. En als je dat niet erg vindt of weinig gasten (zeg max 50 ofzo) hebt, zul je ook weer iemand moeten hebben die gedurende de avond af en toe die wc controleert, er een lappie doorheen trekt en het wc papier bijvult, dat soort dingen. Klinkt misschien stom, maar anders gaat je (schoon)moeder of een vriendin ofzo dat lopen doen, en die heeft ook recht op een leuk feessie, snap je?
Dus in dat soort dingen gaat ook best veel geld en organisatie zitten als je een eigen (buiten) locatie zonder personeel hebt.
Heb je trouwens er ook aan gedacht dat als je het in een tuin doet en meer dan pak em beet 30 gasten hebt, je ook zult moeten nadenken over hoe je de wc regelt? Je wil bijvoorbeeld echt geen 100 man door je huis hebben stampen of in rijen voor dat ene wc-tje in je gang hebben staan. En als je dat niet erg vindt of weinig gasten (zeg max 50 ofzo) hebt, zul je ook weer iemand moeten hebben die gedurende de avond af en toe die wc controleert, er een lappie doorheen trekt en het wc papier bijvult, dat soort dingen. Klinkt misschien stom, maar anders gaat je (schoon)moeder of een vriendin ofzo dat lopen doen, en die heeft ook recht op een leuk feessie, snap je?
Dus in dat soort dingen gaat ook best veel geld en organisatie zitten als je een eigen (buiten) locatie zonder personeel hebt.
Am Yisrael Chai!
donderdag 7 juni 2012 om 16:25
10.000 is een goed uitgangspunt
Even uit de losse pols
Jurk 1500 (man kreeg pak kado)
schoenen: 150
lingerie: 150 (hierop bezuinigen kan niet altijd, want je hebt een goede pasvorm nodig voor je jurk)
Kapper 50
visagie 50
catering lokatie 5000 (taart+borrel+diner voor 50 gasten en 's avond een feest met 120 gasten)
fotograaf 500
auto 200
gemeente 500
kerk 200
ringen 500
drukwerk 200
overig 200
Even uit de losse pols
Jurk 1500 (man kreeg pak kado)
schoenen: 150
lingerie: 150 (hierop bezuinigen kan niet altijd, want je hebt een goede pasvorm nodig voor je jurk)
Kapper 50
visagie 50
catering lokatie 5000 (taart+borrel+diner voor 50 gasten en 's avond een feest met 120 gasten)
fotograaf 500
auto 200
gemeente 500
kerk 200
ringen 500
drukwerk 200
overig 200

donderdag 7 juni 2012 om 16:25
quote:fashionvictim schreef op 07 juni 2012 @ 16:15:
Conclusie dus na mijn ellenlange epistel: ik denk dat die 10.000 euro wel een redelijk basisbedrag is om van uit te gaan, ongeacht je locatie. Als je het op een standaard trouwlocatie doet dan ben je het kwijt aan de locatie, doe je alles zelf op een eigen locatie dan zit je er ook zo aan.
Dat ligt dus helemaal aan je wensen. Denk niet dat je altijd aan de 10.000 euro zit. Wij waren voor veel minder klaar, maar het was geen bruiloft met receptie en feest natuurlijk.
Eten en drinken 3000
Jurk 300
Ringen 200
Ceremonie 150
Kleine kosten 200
We hadden ongeveer 40 gasten. Eerst de ceremonie, daarna wandelend richting restaurant. Daar koffie met gebak, vervolgens bubbels met zoutjes, in de loop van de middag een groot warm en koud buffet (hoefde niet staand gegeten te worden, iedereen kon een tafeltje in het restaurant opzoeken).
Afsluiting met ijstaart.
We hadden onbeperkt drinken voor de gasten, zodat we niet per glas hoefden af te rekenen.
Conclusie dus na mijn ellenlange epistel: ik denk dat die 10.000 euro wel een redelijk basisbedrag is om van uit te gaan, ongeacht je locatie. Als je het op een standaard trouwlocatie doet dan ben je het kwijt aan de locatie, doe je alles zelf op een eigen locatie dan zit je er ook zo aan.
Dat ligt dus helemaal aan je wensen. Denk niet dat je altijd aan de 10.000 euro zit. Wij waren voor veel minder klaar, maar het was geen bruiloft met receptie en feest natuurlijk.
Eten en drinken 3000
Jurk 300
Ringen 200
Ceremonie 150
Kleine kosten 200
We hadden ongeveer 40 gasten. Eerst de ceremonie, daarna wandelend richting restaurant. Daar koffie met gebak, vervolgens bubbels met zoutjes, in de loop van de middag een groot warm en koud buffet (hoefde niet staand gegeten te worden, iedereen kon een tafeltje in het restaurant opzoeken).
Afsluiting met ijstaart.
We hadden onbeperkt drinken voor de gasten, zodat we niet per glas hoefden af te rekenen.
donderdag 7 juni 2012 om 16:25
Wij zaten inderdaad rond de 10.000 euro, we hadden daarvoor een normale bruiloft zonder dure tierlantijntjes maar wel met behoorlijk veel gasten (overdag 45, 's avonds rond de 200). Als we niet heel bewust gelet hadden op de kosten waren we denk ik zo het dubbele kwijt geweest.
Grootste kostenposten:
- feest/receptie 's avonds: 3000 euro (geen arrangement genomen, want zoveel drinken onze vrienden niet, dit bedrag was tevens het minimumbedrag voor deze locatie)
- diner: 2000 euro
- kleding: +/- 2000 euro (weet ik niet meer precies, mijn moeder heeft mijn jurk gelukkig betaald!)
- goede, professionele fotograaf voor 8 uur, inclusief een pre-trouwdag fotoshoot voor het maken van een mooie foto voor de kaart: 1250 euro, goedkoper moet je denk ik niet willen als je echt een goede fotograaf wilt hebben. we hebben de foto's digitaal gekregen en zelf voor minder dan 100 euro er een mooi fotoboek van gemaakt.
- jazzbandje op het feest (3 man): 800 euro
- ontvangst daggasten met koffie en broodjes: 750 euro, was het minimumbedrag voor deze locatie
- huwelijksvoltrekking: 700 euro
- trouwringen: gewone (wit)gouden ringen, bij goede juwelier, 500 euro
Bovenstaande dingen vonden we allemaal belangrijk om echt goed te doen, dus we hebben wel gekeken hoe het zo goedkoop mogelijk kon, maar er ook weer niet al teveel op bezuinigd.
De rest hebben we wel heel low-budget gehouden, bijv:
- trouwkaarten: zelf ontworpen en via heel goedkope online drukker voor een paar tientjes gedrukt
- bloemen: simpel boeket samengesteld van wat er beschikbaar was bij de bloemist om de hoek, 25 euro
- vervoer: auto van m'n broer, geen extra kosten
- versiering/aankleding: locaties zagen er van zichzelf al mooi uit, verder heeft m'n moeder wat bloemstukjes gemaakt
- kapper & make-up: bij de kapper om de hoek laten doen, geen speciaal bruidsarrangement genomen
- sieraden: simpel parelkettinkje van 10 euro van de V&D
Succes (en alvast gefeliciteerd?)!
Grootste kostenposten:
- feest/receptie 's avonds: 3000 euro (geen arrangement genomen, want zoveel drinken onze vrienden niet, dit bedrag was tevens het minimumbedrag voor deze locatie)
- diner: 2000 euro
- kleding: +/- 2000 euro (weet ik niet meer precies, mijn moeder heeft mijn jurk gelukkig betaald!)
- goede, professionele fotograaf voor 8 uur, inclusief een pre-trouwdag fotoshoot voor het maken van een mooie foto voor de kaart: 1250 euro, goedkoper moet je denk ik niet willen als je echt een goede fotograaf wilt hebben. we hebben de foto's digitaal gekregen en zelf voor minder dan 100 euro er een mooi fotoboek van gemaakt.
- jazzbandje op het feest (3 man): 800 euro
- ontvangst daggasten met koffie en broodjes: 750 euro, was het minimumbedrag voor deze locatie
- huwelijksvoltrekking: 700 euro
- trouwringen: gewone (wit)gouden ringen, bij goede juwelier, 500 euro
Bovenstaande dingen vonden we allemaal belangrijk om echt goed te doen, dus we hebben wel gekeken hoe het zo goedkoop mogelijk kon, maar er ook weer niet al teveel op bezuinigd.
De rest hebben we wel heel low-budget gehouden, bijv:
- trouwkaarten: zelf ontworpen en via heel goedkope online drukker voor een paar tientjes gedrukt
- bloemen: simpel boeket samengesteld van wat er beschikbaar was bij de bloemist om de hoek, 25 euro
- vervoer: auto van m'n broer, geen extra kosten
- versiering/aankleding: locaties zagen er van zichzelf al mooi uit, verder heeft m'n moeder wat bloemstukjes gemaakt
- kapper & make-up: bij de kapper om de hoek laten doen, geen speciaal bruidsarrangement genomen
- sieraden: simpel parelkettinkje van 10 euro van de V&D
Succes (en alvast gefeliciteerd?)!

donderdag 7 juni 2012 om 16:38
quote:chocolademelk schreef op 07 juni 2012 @ 16:33:
Ik schrik altijd een beetje als ik de bedragen hoor. Sparen mensen hiervoor, of worden er leningen afgesloten?
Ik hoop niet het laatste.
Wij hebben het bewust heel klein gehouden, omdat we het zonde vinden om een jaarsalaris in 1 dag uit te geven.
Ik schrik altijd een beetje als ik de bedragen hoor. Sparen mensen hiervoor, of worden er leningen afgesloten?
Ik hoop niet het laatste.
Wij hebben het bewust heel klein gehouden, omdat we het zonde vinden om een jaarsalaris in 1 dag uit te geven.

donderdag 7 juni 2012 om 16:43
quote:chocolademelk schreef op 07 juni 2012 @ 16:33:
Ik schrik altijd een beetje als ik de bedragen hoor. Sparen mensen hiervoor, of worden er leningen afgesloten?Bij ons was het destijds eigen geld. Ja, het was veel bij elkaar. Echter vierden wij nooit onze verjaardagen dus hebben we uitgepakt op onze trouwerij.
Ik schrik altijd een beetje als ik de bedragen hoor. Sparen mensen hiervoor, of worden er leningen afgesloten?Bij ons was het destijds eigen geld. Ja, het was veel bij elkaar. Echter vierden wij nooit onze verjaardagen dus hebben we uitgepakt op onze trouwerij.
donderdag 7 juni 2012 om 17:05
nu hebben we geen trouwplannen, maar ik heb geen spaarpotje voor een eventuele trouwerij. En ik wil toch wel een keertje trouwen. En geen haar op mijn hoofd dat aan een lening denkt, al helemaal niet voor een bruiloft dat per slot van rekening een dag duurt. Maar er wordt wel vaak gesproken over een dergelijk groot bedrag, dat ik me af begin te vragen hoe men dat eigenlijk doet.


donderdag 7 juni 2012 om 19:08
Hoe komen jullie trouwens aan zulke hoge kosten voor de huwelijksvoltrekking? Is dat nog afhankelijk van hoeveel gasten er aanwezig zijn? Heb op de site van de gemeente gekeken en kom dan op een bedrag van 187 uit voor een donderdagmiddag.
Hoe ik het in gedachten had:
Huwelijksvoltrekking bij de gemeente, aansluitend taart en thee/koffie met de aanwezigen.
Daarna lopend naar de locatie waar het feest en/of diner gehouden wordt. Als het kan dus in de tuin en anders op een afgehuurde locatie.
Daar gezamenlijk eten en de rest van de avond feest. Nadeel van in de tuin is dat je geen uitwijkmogelijkheid hebt naar binnen bij slecht weer, en dat wordt dan wel erg vol binnen Zoals gezegd wil ik niet beknibbelen op het eten en drinken. Dat zal dus de grootste kostenpost worden. Samen met de locatie.
We hebben trouwens nog geen datum hoor, maar ik wil wel een béétje weten wat we kwijt gaan zijn. Kleding, kapper en bandje zijn dus eigenlijk maar relatief lage kosten, begrijp ik.
Hoe ik het in gedachten had:
Huwelijksvoltrekking bij de gemeente, aansluitend taart en thee/koffie met de aanwezigen.
Daarna lopend naar de locatie waar het feest en/of diner gehouden wordt. Als het kan dus in de tuin en anders op een afgehuurde locatie.
Daar gezamenlijk eten en de rest van de avond feest. Nadeel van in de tuin is dat je geen uitwijkmogelijkheid hebt naar binnen bij slecht weer, en dat wordt dan wel erg vol binnen Zoals gezegd wil ik niet beknibbelen op het eten en drinken. Dat zal dus de grootste kostenpost worden. Samen met de locatie.
We hebben trouwens nog geen datum hoor, maar ik wil wel een béétje weten wat we kwijt gaan zijn. Kleding, kapper en bandje zijn dus eigenlijk maar relatief lage kosten, begrijp ik.

donderdag 7 juni 2012 om 19:47
gemeentekosten zijn zeer variabel, was pas nog iets op tv over, van 60 euro tot 700 voor de ambtenaar en de trouwzaal in het gemeentehuis....
Ik vind trouwens trouwringen iets die je laat ontwerpen, niet iets wat je het standaard model van koopt. Die van ons zijn dus ook door een goudsmid in samenspraak met ons ontworpen en gemaakt.
Ik vind trouwens trouwringen iets die je laat ontwerpen, niet iets wat je het standaard model van koopt. Die van ons zijn dus ook door een goudsmid in samenspraak met ons ontworpen en gemaakt.
donderdag 7 juni 2012 om 20:25
quote:NYC schreef op 07 juni 2012 @ 19:08:
Hoe komen jullie trouwens aan zulke hoge kosten voor de huwelijksvoltrekking? Is dat nog afhankelijk van hoeveel gasten er aanwezig zijn? Heb op de site van de gemeente gekeken en kom dan op een bedrag van 187 uit voor een donderdagmiddag.
Hoe ik het in gedachten had:
Huwelijksvoltrekking bij de gemeente, aansluitend taart en thee/koffie met de aanwezigen.
Daarna lopend naar de locatie waar het feest en/of diner gehouden wordt. Als het kan dus in de tuin en anders op een afgehuurde locatie.
Daar gezamenlijk eten en de rest van de avond feest. Nadeel van in de tuin is dat je geen uitwijkmogelijkheid hebt naar binnen bij slecht weer, en dat wordt dan wel erg vol binnen Zoals gezegd wil ik niet beknibbelen op het eten en drinken. Dat zal dus de grootste kostenpost worden. Samen met de locatie.
We hebben trouwens nog geen datum hoor, maar ik wil wel een béétje weten wat we kwijt gaan zijn. Kleding, kapper en bandje zijn dus eigenlijk maar relatief lage kosten, begrijp ik.Hangt gewoon van je gemeente en de dag af. Wij willen bijvoorbeeld op donderdag of vrijdag trouwen en dat kost in onze gemeente 465 euro. Daar komt dan nog trouwboekje, uittreksels GBA, notaris voor huwelijkse voorwaarden en in ons geval ook nog kosten voor de ceremonie in de kerk bij. Dus inderdaad, daar is de kapper en de jurk niks bij, inclusief huwelijkse voorwaarden zit je al zo rond de 1500 / 2000 euro alleen voor het huwelijk zelf.
Hoe komen jullie trouwens aan zulke hoge kosten voor de huwelijksvoltrekking? Is dat nog afhankelijk van hoeveel gasten er aanwezig zijn? Heb op de site van de gemeente gekeken en kom dan op een bedrag van 187 uit voor een donderdagmiddag.
Hoe ik het in gedachten had:
Huwelijksvoltrekking bij de gemeente, aansluitend taart en thee/koffie met de aanwezigen.
Daarna lopend naar de locatie waar het feest en/of diner gehouden wordt. Als het kan dus in de tuin en anders op een afgehuurde locatie.
Daar gezamenlijk eten en de rest van de avond feest. Nadeel van in de tuin is dat je geen uitwijkmogelijkheid hebt naar binnen bij slecht weer, en dat wordt dan wel erg vol binnen Zoals gezegd wil ik niet beknibbelen op het eten en drinken. Dat zal dus de grootste kostenpost worden. Samen met de locatie.
We hebben trouwens nog geen datum hoor, maar ik wil wel een béétje weten wat we kwijt gaan zijn. Kleding, kapper en bandje zijn dus eigenlijk maar relatief lage kosten, begrijp ik.Hangt gewoon van je gemeente en de dag af. Wij willen bijvoorbeeld op donderdag of vrijdag trouwen en dat kost in onze gemeente 465 euro. Daar komt dan nog trouwboekje, uittreksels GBA, notaris voor huwelijkse voorwaarden en in ons geval ook nog kosten voor de ceremonie in de kerk bij. Dus inderdaad, daar is de kapper en de jurk niks bij, inclusief huwelijkse voorwaarden zit je al zo rond de 1500 / 2000 euro alleen voor het huwelijk zelf.
Am Yisrael Chai!

donderdag 7 juni 2012 om 21:15

donderdag 7 juni 2012 om 21:17
quote:eloys schreef op 07 juni 2012 @ 16:45:
wij hadden gespaard. Leuke meevaller was trouwens dat we ook weer heel veel geld kado hebben gekregen van onze lieve gasten. Dat hadden we niet ingecalculeerd, dus we hadden de dag na de bruiloft alweer een leuk spaarsaldoHetzelfde hier. We voelden ons soms bijna bezwaard als we de inhoud van een envelop zagen.
wij hadden gespaard. Leuke meevaller was trouwens dat we ook weer heel veel geld kado hebben gekregen van onze lieve gasten. Dat hadden we niet ingecalculeerd, dus we hadden de dag na de bruiloft alweer een leuk spaarsaldoHetzelfde hier. We voelden ons soms bijna bezwaard als we de inhoud van een envelop zagen.

vrijdag 8 juni 2012 om 08:29
Dubbelma : en wat nou als je een model ringen uit de collectie heel mooi vind? Dan laat je die namaken bij een goudsmit? Beetje onzinnig...wij vonden 1 bepaald model van Breuning heel mooi. Manlief heeft witgoud met geelgoud en ik heb witgoud met roségoud. Precies zoals wij het wilde. Dan ga ik toch niet verder moeilijk doen bij een goudsmit?
Wij kregen overigens ook veel geld als kado. Wij hebben dit ook niet mee gerekend, alleen datgene wat we van onze ouders kregen omdat dit bekend was. Rest was extra zakcent voor op vakantie veel leuke dingen van gedaan!
Wij kregen overigens ook veel geld als kado. Wij hebben dit ook niet mee gerekend, alleen datgene wat we van onze ouders kregen omdat dit bekend was. Rest was extra zakcent voor op vakantie veel leuke dingen van gedaan!

vrijdag 8 juni 2012 om 08:53
Wij zijn redelijk low-budget getrouwd. De uitnodigingen heb ik zelf ontworpen en gemaakt. Ik had geen overdreven suikerspinjurk, maar we hebben kleding gekocht die we later ook nog aankunnen. Zelf taart gebakken. Geen bruidsboeket. Familie en vrienden hebben foto's gemaakt. Met onze eigen auto naar gemeentehuis en restaurant gereden.
Het enige waar we niet op bezuinigd hebben waren de ringen (die hebben we zelf ontworpen en laten maken, maar die moeten dan ook nog een leven lang mee), de notaris (voor de huwelijkse voorwaarden) en het eten (tiengangendiner in een restaurant wat we voor een avond hadden afgehuurd, met volop eten en drinken voor iedereen). We hadden de bruiloft van onze dromen, echt een heel relaxte dag!
Het enige waar we niet op bezuinigd hebben waren de ringen (die hebben we zelf ontworpen en laten maken, maar die moeten dan ook nog een leven lang mee), de notaris (voor de huwelijkse voorwaarden) en het eten (tiengangendiner in een restaurant wat we voor een avond hadden afgehuurd, met volop eten en drinken voor iedereen). We hadden de bruiloft van onze dromen, echt een heel relaxte dag!

vrijdag 8 juni 2012 om 09:20
Als ik zou trouwen, zou ik mooie kleren kopen die je later ook nog kan dragen. Verder zou ik een scoutingblokhut afhuren (wat zal dat zijn, paar tientjes?) in het bos en er 1 groot mooi bosfeest van maken, incl. lekker kampvuur. Lopend buffet in de hoek met veel verschillende lekkernijen en dat door een particuliere cateraar en dan lekke door elkaar lopen, zitten, eten kletsen rondom het vuur zitten. Heerlijk, geen opsmuk (en betaalbaar vermoed ik).
vrijdag 8 juni 2012 om 11:41
Ik zou er dus nooit een lening voor afsluiten. Als je het geld er niet voor hebt moet je gewoon of niet trouwen of het simpel houden.
Wij hadden al een leuk spaarpotje dus hebben het zonder problemen kunnen bekostigen. Kan niet zeggen van: 'wij hebben hier een jaar voor gespaard'. Toen wij beiden fulltime werkten en nog geen kind hadden spaarden we elke maand een behoorlijk bedrag en is zo'n bruiloft zo betaald.
Ringen vonden wij juist weer totaal niet boeiend. We hebben gewoon wat uitgezocht wat wij mooi vonden en klaar. Voor zo'n 200 of 300 euro (voor 2 ringen) waren wij wel klaar. Mijn man is vaak met z'n handen bezig en dan beschadigt die ring toch maar. En om 'm dan telkens af te doen en dan weer aan, dat schiet ook niet op, dan raak je 'm toch maar kwijt. Nee, wij hebben niks met hele dure ringen.
Wij hadden al een leuk spaarpotje dus hebben het zonder problemen kunnen bekostigen. Kan niet zeggen van: 'wij hebben hier een jaar voor gespaard'. Toen wij beiden fulltime werkten en nog geen kind hadden spaarden we elke maand een behoorlijk bedrag en is zo'n bruiloft zo betaald.
Ringen vonden wij juist weer totaal niet boeiend. We hebben gewoon wat uitgezocht wat wij mooi vonden en klaar. Voor zo'n 200 of 300 euro (voor 2 ringen) waren wij wel klaar. Mijn man is vaak met z'n handen bezig en dan beschadigt die ring toch maar. En om 'm dan telkens af te doen en dan weer aan, dat schiet ook niet op, dan raak je 'm toch maar kwijt. Nee, wij hebben niks met hele dure ringen.