Mensen met paranormale ervaringen?

07-06-2012 20:01 814 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je weleens iets paranormaals meegemaakt?

Ik heb zelf nooit iets gezien ofzo, maar heb soms wel het gevoel dat ik misschien heldervoelend ben. Ik kan dingen voelen aankomen op een of andere manier.

Ik was een paar jaar geleden bijvoorbeeld op vakantie met mijn vader in New York. We sliepen in een hotel dat hij had uitgekozen. Ik had het hotel niet gegoogeld van tevoren, nam aan dat het wel goed zat. Dat was dus niet zo.

Het was echt een vreselijk eng hotel, ik kreeg al slechte vibes toen ik binnenliep. De mensen die er werkten waren ook vreemd.. het voelde gewoon heel vreemd. Mijn vader maakte nog een grapje over de film 'the Shining', zo raar was het.

Ik heb daar de eerste twee weken heel slecht geslapen.

Dit is heel lastig uit te leggen, maar daarna kreeg ik een soort gevoel van gevaar over me heen, heel benauwd werd ik ervan.

Kwamen we op een dag 'thuis' na een dagje shoppen, waren er overal nieuwsbusjes. Wij vragen wat er gebeurd was: een vrouw was vermoord in het hotel waar bij verbleven. Was in stukken gehakt en daarna onder het bed geschoven. De moordenaar had daarna uitgecheckt, en een dag later werd het lichaam gevonden door een schoonmaakmeisje.

Uiteraard hebben we daarna meteen uitgecheckt. Maar ik had het gevoel dat ik dit voelde aankomen.

Ik heb vaker dit soort ervaringen. Soms voel ik ook aan wanneer het slecht gaat met een vriend of familielid ook al heb ik die niet gesproken of gezien.

Heeft iemand dit ook, of hebben jullie weleens echt paranormale ervaringen gehad?
Dit, beste dubio, is nou een belediging.

Als je het niet zelf meemaakt, hoe kun je dan weten dat het nonsens is? Sommige dingen gaan verder dan geschreven tekst. Mijn gevoel hierbij is niet te beschrijven, en heb je je mening enkel gebaseerd op de droge tekst en hetgeen je wilt geloven of niet.

Daarbij zou mijn moeder nooit zoiets verzinnen. Je kent haar niet, dus hoe kun je nou zeggen dat ze iets verzonnen heeft? Ik kan toch ook niet over jouw familie zeggen wanneer ze iets verzinen of niet?

Ik wéét wat ik heb meegemaakt, en geen enkele lompe opmerking kan daar iets aan veranderen.
En daarbij kan ik het gezicht van mijn opa herinneren, het gezicht op de foto was precies hetzelfde. Die paar kenmerken die ik hierboven heb beschreven zijn er maar een paar, hoe kun je nou een heel gezicht beschrijven? Nogmaals, je baseert je mening op een stuk tekst waar niet alle informatie instaat omdat dat gewoonweg niet kan.
quote:Toulouse31 schreef op 10 juni 2012 @ 12:42:

Dit, beste dubio, is nou een belediging.

Mee eens.

@ dubio; Zoals ik eerder zei, je kunt uit een paar alinea's niet een heel persoonlijke ervaring van iemand anders begrijpen.

Denken dat jij daar iets aan kan toevoegen, zonder dat je haar en haar familie hebt ontmoet, vind ik gewoon lomp.

Daarom ga je bij mij nu ook onder de negeerknop, want daarvoor heb ik het topic niet gestart.
Wat een goeie post Suzy. Zat me laatst ook te bedenken dat de wetenschap bestaat dankzij mensen met een open blik, die iets willen onderzoeken wat er nog niet is of niet bekend is. Terwijl mensen die hier de wetenschap erbij halen, juist geen open blik hebben en het alleen gebruiken als argument.
Toulouse, vraagje: heb jij net het hele topic doorgelezen?
Ga in therapie!
Floral, wat een zwaktebod. En ondertussen maar vragen om respect en anderen beledigend, dom, lomp en humorloos noemen. Ik durf de discussie ondanks jouw persoonlijke beledigingen nog steeds aan hoor. Jij bent blijkbaar uitgepraat?
Ga in therapie!
Wetenschappers moeten inderdaad een open blik hebben. Dat is de reden waarom dingen die vroeger als onverklaarbaar werden beschouwd, nu wel kunnen worden verklaard. Die inzichten ontwikkelen zich voortdurend. Fascinerend vond ik dat, en ik lees dat dan ook graag. Ik denk dat je wetenschap vanwege de voortschrijdende inzichten ook met enige reserves moet beschouwen.

Om er ook eens een quote tegenaan te gooien: I like to keep an open mind, but not so open that my brains fall out.
Ga in therapie!
Ik snap iets niet. Wat is er nou boeiend aan om in elk paratopic dat wordt geopend te komen zeggen dat het niet bestaat en dat gelovers dom zijn? Iedereen weet nu wel hoe bijvoorbeeld Meds erover denkt. Mensen die ervaringen willen uitwisselen hebben niets aan dergelijke bijdrages. Op basis van die bijdrages gaan ze echt niet hun geloof aanpassen.

Dus wat is het nut? Kan er nou niet één keer een dergelijk topic NIET de grond in geboord worden? Gewoon, omdat het niet hoeft? Is dat echt te veel gevraagd?
quote:dubiootje schreef op 10 juni 2012 @ 13:12:

Wetenschappers moeten inderdaad een open blik hebben. Dat is de reden waarom dingen die vroeger als onverklaarbaar werden beschouwd, nu wel kunnen worden verklaard. Die inzichten ontwikkelen zich voortdurend. Fascinerend vond ik dat, en ik lees dat dan ook graag. Ik denk dat je wetenschap vanwege de voortschrijdende inzichten ook met enige reserves moet beschouwen.

Om er ook eens een quote tegenaan te gooien: I like to keep an open mind, but not so open that my brains fall out.Ja, maar dat zeiden ze ook tegen de eerste die beweerde dat de aarde rond was, dat ie gek in z'n hoofd was.
Lily, het intellect van skeptici wordt in twijfel getrokken, niet andersom. Door TO zelf nota bene. Ik snap ook niet wat daar zo boeiend aan is.

Ik wil graag begrijpen hoe het geloof in geesten en andere paranormale verschijnselen werkt. Het wordt in dit topic soms beredeneerd (zie jouw argument over de aanvankelijk scepsis tegenover de bewering dat de aarde die rond was) maar wordt ook vaak beschreven als een geloof. Als het een geloof is, hoef je het niet te beredeneren en maakt het volgens mij ook niets uit wat een ander gelooft. Ik snap niet hoe het "anders denken/geloven" of zelfs alleen maar het stellen van vragen of aandragen van aardse verklaringen als beledigend wordt opgevat.

Ik begrijp dat sommige ervaringen grote indruk maken en daar doe ik niets aan af.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 10 juni 2012 @ 13:06:

Floral, wat een zwaktebod. En ondertussen maar vragen om respect en anderen beledigend, dom, lomp en humorloos noemen. Ik durf de discussie ondanks jouw persoonlijke beledigingen nog steeds aan hoor. Jij bent blijkbaar uitgepraat?

De ''discussie'' is nu gewoon een welles-nietes verhaal geworden.

Ik heb dit topic geopend omdat ik wilde weten of mensen ervaringen hebben die zij toeschrijven aan iets paranormaals. Als jij wil discussieren over of dat uberhaupt bestaat, ben je helemaal vrij om een topic daarover te openen.

Mijn probleem is dat mensen hier meerdere keren hebben gezegd dat ze hun verhaal niet eens willen doen, omdat ze dan een stortvloed van commentaar krijgen.

En mensen hebben het hier over hun overleden familieleden, kun je daar misschien een beetje respectvol mee omgaan? In plaats van te impliceren dat zij en hun familieleden leugenaars/fantasten zijn?

En ja, ik heb niet zo'n nette opmerkingen gemaakt naar jou toe, maar dat is omdat je al 20 pagina's iedereen loopt te beledigen. Daarmee maak je op mij de indruk van een drammende kleuter die aandacht wil. Want niemand zit te wachten op jouw zogenaamd goedbedoelde verklaringen voor wat hen is overkomen. Ik heb nog geen post gezien van jou in dit topic die daadwerkelijk iets toevoegde aan de ervaring van iemand anders.

*negeerknop aan*
quote:lilyofthevalley schreef op 10 juni 2012 @ 13:15:

Ik snap iets niet. Wat is er nou boeiend aan om in elk paratopic dat wordt geopend te komen zeggen dat het niet bestaat en dat gelovers dom zijn?

Mij zul je niet horen zeggen dat mensen dom zijn. Het enige dat mij in het algemeen opvalt is dat veel 'bijzondere' ervaringen normaliter vrij eenvoudig verklaarbaar zijn. Mooi voorbeeld uit het vorige paratopic was iemand die 'kippenvel' kreeg toen een familielid de dood van prins Bernhard voorvoelde die een paar dagen later overleed. Prins Bernhard was 93 jaar, al ruime tijd ernstig ziek en de kranten hadden het al over zijn naderende dood.

Ik maak ook wel eens dingen mee die andere mensen wellicht zouden beschouwen als een teken van gene zijde, terwijl ik alleen maar denk 'goh, vergeten een raam dicht te doen', of 'deze lamp toch maar eens vervangen'. Het zijn juist de 'gelovigen' die in veel gevallen de luiken dichtdoen, niet meer openstaan voor andere verklaringen dan dat een overleden familielid een lamp laat knipperen en zelfs boos worden als je de mogelijkheid van andere verklaringen oppert.
Prima, ieder z'm mening, maar moet die altijd geventileerd worden in een topic waarin mensen ervaringn willen uitwisselen? Het lijkt er gewoon op dat dat hier onmogelijk is en dat vind ik jammer.

Overigens heb ik de non-believers voor het gemak in mijn vorige post over een kam geschoren, dat betekent natuurlijk niet dat die opmerkingen voor iedereen gelden.
quote:lilyofthevalley schreef op 10 juni 2012 @ 13:01:

Wat een goeie post Suzy. Zat me laatst ook te bedenken dat de wetenschap bestaat dankzij mensen met een open blik, die iets willen onderzoeken wat er nog niet is of niet bekend is. Terwijl mensen die hier de wetenschap erbij halen, juist geen open blik hebben en het alleen gebruiken als argument.

Wetenschap bestaat bij de gratie van mensen die dingen echt willen doorgronden en geen genoegen nemen met vage, niet-verifieerbare verklaringen. De oude Grieken hebben niet ontdekt dat de aarde rond was door een visioen van de toenmalige Jomanda, maar doordat de platte aarde niet meer verenigbaar was met de toenemende kennis van de astronomie.

Het zijn juist skeptici die een open blik hebben door bewijs te zoeken en niet zo maar de gemakkelijkste of andermans verklaring voor een fenomeen te accepteren.
Daar gaan we het niet over eens worden ondernemer, en dat hoeft ook niet. Dat is stof voor een ander topic. Willen diegenen die die discussie voort willen zetten anders een nieuw topic openen? Dan kunnen mensen het hier misschien over hun ervaringen blijven hebben.
Mijn ervaringen;

1. Vlak na de dood van mijn opa (terwijl ik echt niet zo'n ik geloof in geesten persoon ben) had ik het gevoel dat hij bij me was, ofzo, vind dat nog steeds een beetje raar om te zeggen. Het meest aparte was dat familieleden van mij afzonderlijk van elkaar ook allemaal tot de conclusie waren gekomen dat hij bij me was. Na een paar dagen/een week was hij 'weg'. Ik heb daarna ook niet echt meer zoiets gevoeld. Het kan ook verdriet zijn geweest, natuurlijk.

2. Daarnaast heb ik soms dat ik dagen met mensen die ik vaak lang niet heb gezien in mijn hoofd zit, en ze dan tegenkom. Soms is dat niet zo, maar zo'n 80% v.d gevallen denk ik, komt dat meestal wel uit. Ik heb natuurlijk ook gewoon dat ik mensen tegenkom die ik lang niet heb gezien zonder 'voorgevoel', dus in dat opzicht zegt zo'n gut feeling misschien niet zo veel.

3. Vroeger had ik regelmatig een soort 'flash-forwards' (dingen die je al hebt gezien en dan gebeuren), en nu nog steeds zou ik die denk ik wel kunnen hebben, als ik me er meer 'voor open zou stellen'. Ik heb van sommige dingen vaak ook sterk een gevoel dat ze ooit een keer gaan gebeuren, dat ik mensen weer tegenkom en bepaalde ervaringen met hun zal gaan delen.

4. Wat ik ook altijd bijzonder vind, is dat als je/ik heel veel met iemand op ga, ik soms ook de gevoelens van die persoon op kan pikken zonder dat je weet dat die persoon dat gevoel op dat moment heeft. Mijn ex had dat vroeger - in de goede tijden - ook regelmatig bij mij. Dat hij nadat hij me een dag niet had gesproken precies kon vertellen wanneer ik wat had gevoeld....best wel....bijzonder, was dat.
quote:lilyofthevalley schreef op 10 juni 2012 @ 13:53:

Daar gaan we het niet over eens worden ondernemer, en dat hoeft ook niet. Dat is stof voor een ander topic. Willen diegenen die die discussie voort willen zetten anders een nieuw topic openen? Dan kunnen mensen het hier misschien over hun ervaringen blijven hebben.

Wat een onzin. Dit is een internetforum, vrij vertaald: discussiebijeenkomst. Iedereen mag hier binnen de spelregels van fatsoenlijk argumenteren gewoon reageren. Niemand weerhoudt mensen ervan om hun visie/ervaringen hier neer te zetten.

Je gaat toch ook niet op actueel een topic openen over de zegeningen van de SP, om vervolgens te gaan roepen dat mensen die hier kritische kanttekeningen bij plaatsen maar naar een ander topic moeten verkassen?
quote:ondernemer schreef op 10 juni 2012 @ 14:11:

[...]

Wat een onzin. Dit is een internetforum, vrij vertaald: discussiebijeenkomst. Iedereen mag hier binnen de spelregels van fatsoenlijk argumenteren gewoon reageren. Niemand weerhoudt mensen ervan om hun visie/ervaringen hier neer te zetten.

Je gaat toch ook niet op actueel een topic openen over de zegeningen van de SP, om vervolgens te gaan roepen dat mensen die hier kritische kanttekeningen bij plaatsen maar naar een ander topic moeten verkassen?

Is geen onzin hoor. Jullie lopen het hier gewoon te verzieken voor mensen die hun verhaal willen doen. En ik vind dit ook wat anders dan politiek, dit zijn verhalen die vaak heel persoonlijk zijn. Dus dat kan ook als kwetsend ervaren worden.

En doe aub niet alsof je hier komt om een intelligente discussie te houden. Die komt maar van een kant, dat is van jullie 'groepje' dat elkaar constant napapegaait.

Niemand wil die discussie met jullie aangaan. Niet omdat jullie met zulke originele, grondbrekende wijsheid komen waar niet tegenop te boksen valt, maar omdat zij iets anders verwachtten van dit topic.
quote:floral schreef op 10 juni 2012 @ 14:21:

[...]

Is geen onzin hoor. Jullie lopen het hier gewoon te verzieken voor mensen die hun verhaal willen doen. En ik vind dit ook wat anders dan politiek, dit zijn verhalen die vaak heel persoonlijk zijn. Dus dat kan ook als kwetsend ervaren worden.Er wordt toch echt voornamelijk gediscussieerd aan de hand van argumenten en feiten. Waarom noem je dat 'verzieken'? En als mensen bij een beetje weerwoord al 'gekwetst' zijn, wiens schuld is dat dan eigenlijk?
Goed script voor een nieuwe Scary Movie.
quote:ondernemer schreef op 10 juni 2012 @ 14:11:

[...]

Je gaat toch ook niet op actueel een topic openen over de zegeningen van de SP, om vervolgens te gaan roepen dat mensen die hier kritische kanttekeningen bij plaatsen maar naar een ander topic moeten verkassen?Het is gewoon een vraag. Omdat de TO en anderen zich hier niet welkom voelen om hun ervaringen te delen.
Als je alleen eenzijdige verhalen wil horen en geen "ruis" van andersdenkenden, kun je ook een forum voor gelijkgestemden zoeken, een besloten internetgroep openen enz. Er zijn genoeg mogelijkheden om besloten discussies te voeren. Het Vivaforum is hier niet de plek voor. Voor vrouwen met een mening en zo.
Ga in therapie!
Ik zou graag willen weten waar ik beledigingen heb geschreven. Ik ben me echt van geen kwaad bewust.
Ga in therapie!
Heb ik ook niet echt gelezen, dubiootje. Naar mijn weten ben je best nieuwsgierig naar de ervaringen alsook de verklaringen.
quote:2. Daarnaast heb ik soms dat ik dagen met mensen die ik vaak lang niet heb gezien in mijn hoofd zit, en ze dan tegenkom. Soms is dat niet zo, maar zo'n 80% v.d gevallen denk ik, komt dat meestal wel uit. Ik heb natuurlijk ook gewoon dat ik mensen tegenkom die ik lang niet heb gezien zonder 'voorgevoel', dus in dat opzicht zegt zo'n gut feeling misschien niet zo veel.

Dat ken ik. Of als je aan iemand denkt, diegen belt. En dat die dan zegt: ik dacht net aan je.

Bijzonder mooi vind ik dat altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven