Geld & Recht alle pijlers

Ontslag en zwanger

14-06-2012 19:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid een nieuwe account aangemaakt.

Volgende is mijn probleem.

Mijn werkgever wil me ontslaan en heeft mij dit medegedeeld. Ik ben niet verwijtbaar en het is niet op economische gronde.

Vervolgens heb ik gemeld dat ik zwanger ben en nu blijkt dat ik ontslagbescherming geniet en officieel niet ontslagen kan worden.

Eigenlijk wil ik dus niet meer werken voor deze werkgever, want wie werkt nou wel graag ergens waar ze je liever kwijt zijn.

Maar blijkbaar kan ik dus niet weg zonder mijn recht op WW te verliezen.

Omdat ik op dit tijdstip geen juridisch advies kan inwinnen en hier altijd behoorlijk wat kennis zit ben ik benieuwd of iemand mij alvast een beetje kan inlichten mbt mijn rechten en plichten.

Wellicht geef ik te weinig informatie, omdat ik wil voorkomen dat ik herkenbaar ben. Dus vraag gerust als essentiële informatie ontbreekt.
Wat is dan wel de reden van ontslag?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, de eigenlijke reden van ontslag
Soms wil je gewoon van elkaar af, is volgens mij niet relevant, aangezien het niet verwijtbaar is en niet op economische gronde.
Wat is je vraag? Wat wil je?
Dus eerst werd je ontslagen (of is je contract niet verlengd?) en daarna vertelde je dat je zwanger was? Je mag niet ontslagen worden OMDAT je zwanger bent. Maar wel als je eerst de mededeling krijgt en je daarna vertelt dat je zwanger bent volgens mij
Volgens mij mag je niet ontslagen worden omdat je zwanger bent, maar je mag best ontslagen worden tijdens je zwangerschap als daar andere juridisch kloppende gronden voor zijn.
Lijkt me best wel van belang. Misschien snap ik dan waarom je er niet meer wilt werken
Amand, goede vraag.

Ik wil recht houden op WW, dus niet zelf ontslag nemen.

Maar ik wil liever niet werken tot aan mijn verlof, aangezien ik dan al weet dat ik alle rotklussen krijg.

Ik weet niet of er nog een andere optie bestaat die ik niet ken. Ik heb mijn info eigenlijk voornamelijk via Google.
Wat voor type contract heb je?

Waarom kun je geen juridisch advies inwinnen, je hebt toch mail en telefoon?

Ben je vakbondslid?

Je positie wordt juridisch heel zwak wanneer je niet ontslagen wilt worden, niet wilt werken en toch je salaris wilt ontvangen.

Je kunt niet ontslagen worden met als reden zwangerschap, met een andere reden kun je eventueel via de juiste procedure wel ontslagen worden, voor werkweigering bijvoorbeeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Oriane schreef op 14 juni 2012 @ 19:11:

Dus eerst werd je ontslagen (of is je contract niet verlengd?) en daarna vertelde je dat je zwanger was? Je mag niet ontslagen worden OMDAT je zwanger bent. Maar wel als je eerst de mededeling krijgt en je daarna vertelt dat je zwanger bent volgens mijOriane, dit is in 1 gesprek geweest. Maar zelfs als ik een week later pas verteld had dat ik zwanger was was de ontslagbescherming aanwezig. Dus zwanger betekent blijkbaar altijd bescherming.
Tot 6 weken na ja zwangerschapsverlof kun je niet ontslagen worden, tenminste dat is mij bekend. Betekent dat je nog een tijdje te gaan hebt. Hoe ver ben je in je zwangerschap? Je kunt iig bij de verloskundige vast een zwangerschapsverklaring vragen. Ik kan mij zo indenken dat je werkgever het zwart op wit wil hebben met de uitgerekende datum erbij.

En dat je niet wilt werken in deze situatie is voor te stellen, maar ik denk dat je wel moet. Je kunt ook morgen een vrije dag nemen en je dit weekend beraden hoe verder en dan een gesprek aangaan met je werkgever, zodat jullie op zo positief mogelijke voet verder kunnen.
quote:nellaaa schreef op 14 juni 2012 @ 19:12:

Volgens mij mag je niet ontslagen worden omdat je zwanger bent, maar je mag best ontslagen worden tijdens je zwangerschap als daar andere juridisch kloppende gronden voor zijn.

Ik kan enkel vinden, juridisch gronde en verwijtbaar (dus stelen/fraude). Verder kan ik niets vinden.

Hier is ook geen sprake van.
Je kunt ook nog ontslag krijgen met wederzijds goedkeuren, in dat geval hou je wel je ww.
Je kunt een vaststellingsovereenkomst regelen, dan houdt je recht op WW en kun je toch weg.
Of wil jouw werkgever je nu niet meer ontslaan?
quote:suzeke schreef op 14 juni 2012 @ 19:13:

Amand, goede vraag.

Ik wil recht houden op WW, dus niet zelf ontslag nemen.

Maar ik wil liever niet werken tot aan mijn verlof, aangezien ik dan al weet dat ik alle rotklussen krijg.

Ik weet niet of er nog een andere optie bestaat die ik niet ken. Ik heb mijn info eigenlijk voornamelijk via Google.

Wat dacht je van solliciteren?

Heb ik ook gedaan tijdens m'n zwangerschap, met 17 weken.
quote:ilana05 schreef op 14 juni 2012 @ 19:14:

Tot 6 weken na ja zwangerschapsverlof kun je niet ontslagen worden, tenminste dat is mij bekend. Betekent dat je nog een tijdje te gaan hebt. Hoe ver ben je in je zwangerschap? Je kunt iig bij de verloskundige vast een zwangerschapsverklaring vragen. Ik kan mij zo indenken dat je werkgever het zwart op wit wil hebben met de uitgerekende datum erbij.

En dat je niet wilt werken in deze situatie is voor te stellen, maar ik denk dat je wel moet. Je kunt ook morgen een vrije dag nemen en je dit weekend beraden hoe verder en dan een gesprek aangaan met je werkgever, zodat jullie op zo positief mogelijke voet verder kunnen.

Dit heb ik dus ook gelezen inderdaad.

Zwangerschap staat niet ter discussie, dat geloven ze wel. En verklaring is anders zo geregeld, ben nl 12 weken zwanger en heb al 2 echo's gehad.

Dat beraden was ik ook van plan, hopelijk met wat goede adviezen van hier, want wat ik al wel begrepen heb is om je recht op WW niet te verspelen moet je netjes te werk gaan.
Je bent pas na xx weken, ik dacht 24 of 26 weken, verplicht te melden dat je zwanger bent, dus ervanuit gaande dat je voor die tijd zit, is je niets verwijtbaar. Je kunt die info bij UWV vinden op de site.
Volgens mij heb je gewoon mazzel (sowieso hoor ) dat je zwanger bent en niet nu al met WW op straat staat. Win-win noemen we dat waar ik vandaan kom.
quote:viva-amber schreef op 14 juni 2012 @ 19:14:

Wat voor type contract heb je?

Waarom kun je geen juridisch advies inwinnen, je hebt toch mail en telefoon?

Ben je vakbondslid?

Je positie wordt juridisch heel zwak wanneer je niet ontslagen wilt worden, niet wilt werken en toch je salaris wilt ontvangen.

Je kunt niet ontslagen worden met als reden zwangerschap, met een andere reden kun je eventueel via de juiste procedure wel ontslagen worden, voor werkweigering bijvoorbeeld.

Bedrijven zijn dicht, dus kan nu geen juridisch advies inwinnen. Ga ik natuurlijk wel doen. Maar wil goed beslagen ten ijs komen, zodat ze niet alles van begin tot eind moeten uitleggen.

Schrok al van die ontslagbescherming, dat wist ik niet.

Dacht gewoon een WW-uitkering aan te vragen en te zoeken naar ander werk.
quote:1eendje schreef op 14 juni 2012 @ 19:15:

Je kunt ook nog ontslag krijgen met wederzijds goedkeuren, in dat geval hou je wel je ww.

Via een vaststellingsovereenkomst?

Nee die geld dus schijnbaar niet tijdens een zwangerschap. Dan wordt het ontslag vernietigd.

Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.

Ik moet dan tegen UWV liegen over mijn zwangerschap.
quote:natonco schreef op 14 juni 2012 @ 19:15:

Je kunt een vaststellingsovereenkomst regelen, dan houdt je recht op WW en kun je toch weg.Zie mijn reactie naar 1eendje.
quote:Bammetjebam schreef op 14 juni 2012 @ 19:16:

[...]

Wat dacht je van solliciteren?

Heb ik ook gedaan tijdens m'n zwangerschap, met 17 weken.

Zeg ik ergens dat ik niet wil solliciteren?

Ik ben natuurlijk allang aan het solliciteren, maar in het geval dat dit niet lukt is een vangnet van WW wel handig. En dat kan dus niet in mijn geval blijkbaar.
De reden voor je ontslag lijkt me in deze toch wel relevant. Als je werkgever je niet meer aanwezig wil hebben, is het wellicht een optie om met hem te overleggen dat je vrijgesteld wordt van werkzaamheden voor een bepaalde periode, om volop te kunnen gaan solliciteren. Echter, als je werkgever wil dat jij gewoon komt werken tot aan je verlof, heb je denk ik weinig poot om op te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven