Schoonouders

15-06-2012 21:22 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het niet vinden met mn schoonouders. Ik ben nu 3 jaar met mn vriend. In het begin, ging het wel redelijk. maar het zijn totaal andere mensen dan mijn familie. En dat is niet erg. Iedereen is anders.

Maar ik merkte al snel dat ik moeite heb om met ze om te gaan. Mn schoonmoeder praat alleen maar over zichzelf. Ze is totaal niet geinteresseerd in mij. Ze stelt een vraag. Maar vervolgens gaat ze alleen maar over zichzelf praten.

Nu hebben we een kindje. En ze wil niet weten hoe het met de kleine is, ze wil alleen maar vertellen hoe ze op haar kinderen van vroeger lijkt. Hoe haar kinderen het deden vroeger. Ze pakt foto's erbij van haar zonen van vroeger en wil alleen maar vergelijken hoeveel ze op hen lijkt.

Het lijkt alsof er een steekje bij haar los is. Want echt waar, ze vertelt iedere keer als we op visite zijn hetzelfde verhaal. En ik zeg dan steeds: 'Ja dat vertelde je de vorige keer inderdaad'. Maar dat helpt niet.

Verder is mn schoonvader een kettingroker. Hij rookt door heel het huis. Op het moment dat zn sjekkie op is, steekt hij 5 sec. later de volgende al op. In mn zwangerschap hebben we afgesproken dat hij niet rookte waar ik bij ben. En dat deed hij. Toen mn dochter was geboren zijn we daar een keer geweest met mooi weer. Het huis is zo vies doorrookt, we hebben gelukkig buiten gezeten. Maar hij gaat gewoon doodleuk naast de kinderwagen zitten roken. Alle rook waait de bak in. En dit terwijl we hebben uitgelegd dat ik het heel belangrijk vind dat ze niet in de rook zit.

Hij snapt het niet.... Hij wil het niet snappen. Ik krijg zo'n grote hekel aan die vent.

Mn dochter is nu bijna 1 jaar. En nu willen ze dat we komen eten daar. Ik heb met mn vriend afgesproken (eerder al) dat ik wel bij ze op visite wil komen voor koffie (een uurtje) maar wil daar niet eten. Ik wil gewoon niet daar voor een paar uur zijn en mn dochter al dat gif in laten ademen.

Ik vind het zo erg dat van zijn probleem mijn probleem wordt gemaakt. Mijn vriend heeft notabene astma en allergien. Ik wil mn dochter daar voor beschermen.

Maar niemand lijkt het te snappen.

Ik weet niet wat ik er mee moet. Want mn haat tegen ze lijkt steeds groter te worden. En het komt tussen mij en mn vriend in te staan. Mijn dag is al verpest als ik weet dat ze komen. (of wij daar heen) Ik voel me een heel slechte schoondochter. Ik had zo gehoopt op leuk contact met mn schoonouders. Een beetje zoals de band die ik met mn eigen ouders heb. Maar ze zijn zo compleet anders!!!!!!

Een goed gesprek met ze hebben lukt niet, dus er over praten.... ik zou niet weten hoe. Ze doen alsof ze gek zijn. Praten alles goed. En ze doen alsof ze 80 zijn terwijl ze eind 60 zijn....
Over dat roken heb je best een puntje, maar dat puntje vervalt als hij tijdens jullie bezoeken bij hun netjes buiten rookt. En inderdaad dan zal hun huis nog best meuren naar de rook, maar geloof me jouw kindje zal daar echt niet ziek van worden. Brandende ogen krijg je echt pas als je in een ruimte bent waar de rook nog in de lucht hangt.

Wat wil je hiermee bereiken en levenslange vete tussen jou en schoonouders, een ongelukkige vriend die tussen 2 kampen staat, en misschien wel een leuke opa en oma voor je dochter?

Wees blij voor je vriend dat hij van zijn ouders houd en laat hem lekker genieten van de tijd dat ze allebei nog leven!
Kun je je er echt niet even overheen zetten? Meepraten met je schoonmoeder en je schoonvader zijn rookgedrag vermijden door naar buiten te gaan als hij rookt of zo. Het hoeft ook niet om jou te draaien, weet je. Je bent in hun huis, respecteer hun levenswijze.

Ik heb (sinds heel kort) geen schoonouders meer en ik vind het echt een gemis.
quote:fleetwood schreef op 15 juni 2012 @ 22:40:

Kun je je er echt niet even overheen zetten? Meepraten met je schoonmoeder en je schoonvader zijn rookgedrag vermijden door naar buiten te gaan als hij rookt of zo. Het hoeft ook niet om jou te draaien, weet je. Je bent in hun huis, respecteer hun levenswijze.

Ik heb (sinds heel kort) geen schoonouders meer en ik vind het echt een gemis.

Dat bedoel ik dus..

Heb ook geen schoonouders meer, en vind het erg verdrietig voor mijn man als bij bv diploma zwemmen, of sinterklaas of alle andere duizend dingen waar mijn ouders wel bij zijn, hij dit niet kan delen met zijn ouders.

Vind het erg sneu als mijn kinderen vragen aan mijn man welke ster is nu opa of oma?

Laat die mensjes nou gewoon en gun je vriend gewoon een leuke band met zijn ouders..
quote:fleetwood schreef op 15 juni 2012 @ 22:40:

Ik heb (sinds heel kort) geen schoonouders meer en ik vind het echt een gemis.Wat naar, gecondoleerd!
Ik zou echt niet mijn 3 kinderen onder de arm pakken en naar buiten gaan omdat een meneer wilt roken.

Of dat nu hun opa is of niet.

Ik vind trouwens dat je vriend dit maar moet aanpakken, duidelijk zijn naar zijn vader,
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 15 juni 2012 @ 23:01:

Ik zou echt niet mijn 3 kinderen onder de arm pakken en naar buiten gaan omdat een meneer wilt roken.

Of dat nu hun opa is of niet.

Ik vind trouwens dat je vriend dit maar moet aanpakken, duidelijk zijn naar zijn vader,

Dat vriend het gesprek moet aangaan als opa in huis rookt op het moment dat zijn kleinkind er is staat boven water, maar echt mogen jouw kinderen niet in een huis of ruimte waar gerookt wordt maar op dat moment niet?

Ik heb absoluut geen commentaar hoor, maar voel me bijna schuldig tegenover mijn kinderen, ben nl al blij en geheel gerustgesteld als de rokers buiten roken zodra wij binnen komen!
quote:mafalda schreef op 15 juni 2012 @ 22:57:

[...]

Dat bedoel ik dus..

Heb ook geen schoonouders meer, en vind het erg verdrietig voor mijn man als bij bv diploma zwemmen, of sinterklaas of alle andere duizend dingen waar mijn ouders wel bij zijn, hij dit niet kan delen met zijn ouders.

Vind het erg sneu als mijn kinderen vragen aan mijn man welke ster is nu opa of oma?

Laat die mensjes nou gewoon en gun je vriend gewoon een leuke band met zijn ouders..Zooooo eens. Zorg dat je straks geen spijt krijgt. Het zijn de ouders van je lief.
quote:mamalois schreef op 15 juni 2012 @ 21:41:

Verder wil ik een manier vinden om zo goed mogelijk met ze om te gaan. Dat naast het roken... Mn schoonmoeder zal niet mn vriendin worden. Maar mn vriend vind het niet leuk om te zien dat ik mn zus en mn moeder dagelijks bel en wekelijks zie. En mn schoonmoeder zo min mogelijk.

Het zijn zijn ouders en hij houdt van ze.Oh help - moet je vriend dan wel met jou mee?
quote:mafalda schreef op 15 juni 2012 @ 23:06:

[...]

Dat vriend het gesprek moet aangaan als opa in huis rookt op het moment dat zijn kleinkind er is staat boven water, maar echt mogen jouw kinderen niet in een huis of ruimte waar gerookt wordt maar op dat moment niet?

Ik heb absoluut geen commentaar hoor, maar voel me bijna schuldig tegenover mijn kinderen, ben nl al blij en geheel gerustgesteld als de rokers buiten roken zodra wij binnen komen!

Nee, mijn meiden gaan wel naar oma (en opa) die een rokershuishouden hebben. Gelukkig is er genoeg respect naar ons toe om van te voren flink te luchten (komen nooit zomaar even langs, het is een uur rijden dus we blijven ook altijd een tijd) en zeker niet te roken waar de kinderen bij zijn.

Ze stinken trouwens daarna wel flink naar nicotine, die zit natuurlijk ook overal op en in. Maar daar valt niet tegenop te luchten helaas.
Mijn lief heeft geen vader meer maar hij staat er exact hetzelfde tegenover als ik.

Roken doe je niet bij/met kinderen in de buurt.
quote:saaaaar81 schreef op 15 juni 2012 @ 23:15:

Mijn lief heeft geen vader meer maar hij staat er exact hetzelfde tegenover als ik.

Roken doe je niet bij/met kinderen in de buurt.

Klopt helemaal, maar ik denk dat er tegenwoordig nog weinig rokers zijn die het lef hebben om een peuk op te steken waar een kind bij is...

Trouwens ik ben ook een roker, erg weinig, zo een 2 a 3 per dag buiten wel te verstaan
Ik was een roker, 40 stuks per dag kwam ik wel aan. (was 11,12 jaar geleden nog wat goedkoper )
Oke... er staan wat uitgesproken reacties tussen. Maar dat maakt niet uit. Daar is een forum voor. En het is wel een wake-up call. Ik moet er inderdaad proberen losser mee om te gaan. Proberen me minder te irriteren aan mn schoonmoeder. Even uurtje knikken en hummen op het juiste moment, krantje, tv er bij. Kijk! Dat zijn tips waar ik iets aan heb, Bedankt!

Verder is het echt niet zo dat we er 1 keer zijn geweest. In totaal, en ja ik weet dat het weinig is, 4 keer. Verder heb ik gezegd dat ze altijd welkom zijn hier, in ons rookvrije huis. Maar het zijn mensen die weinig contacten hebben. Ze nemen nooit de moeite om naar andere te gaan. Familieleden hebben om die reden ook het contact verbroken....

Misschien is het jammer dat ik er zo veel over weet. Ik weet alles maar dan ook alles ook alles over roken bij baby's/kinderen. Niet alleen dat het slecht is, maar ook details. Dit omdat ik er les over geef aan leerling kraamverzorgenden.............. En soms zou je willen dat je kennis minder was over dit onderwerp...

Ik zal nooit mn schoonouders zo vaak zien als mn eigen ouders. Ik ben echt maatjes met mn ouders en mn zus. Dat is een uitzonderlijk goede band. Ik vind ook niet dat dat hoeft. Maar ik zou ze nooit in de weg zitten een goede band met hun kleinkind te krijgen. Ze zijn gek op haar en dat is toch mooi! Maar ik zou wel willen dat ze wat vaker de moeite zouden nemen hier heen te komen (20 min rijden). Dan is het rookvrij en kan ik ook wat meer mn gang gaan en is het samen zijn veel losser. En ik zeg al een jaar lang dat ze altijd welkom zijn. (wel eerst even bellen maar dat is toch geen probleem?)

Ik moet me er idd maar bij neer leggen dat ze zijn wie ze zijn. Accepteren. Maar andersom wil ook dat ze mijn standpunt accepteren. Een uurtje koffie is voor mij genoeg. Uren tafelen in huis doe ik gewoon niet. De zomer komt er aan, dus buiten eten: geen probleem. Maar het jammere is, dat ze het niet begrijpen.
Tja, toen je 3 jaar geleden voor je vriend koos, kreeg je ze er ook bij, wen er al vast maar aan. Of je leven laten verpesten door je schoonouders, of gewoon doorgaan met je leven..
Het zijn je ouders niet, dus zul je ze ook nooit zien als je eigen ouders.

Zij hebben je niet groot gebracht.
quote:mamalois schreef op 16 juni 2012 @ 09:34:

Oke... er staan wat uitgesproken reacties tussen. Maar dat maakt niet uit. Daar is een forum voor. En het is wel een wake-up call. Ik moet er inderdaad proberen losser mee om te gaan. Proberen me minder te irriteren aan mn schoonmoeder. Even uurtje knikken en hummen op het juiste moment, krantje, tv er bij. Kijk! Dat zijn tips waar ik iets aan heb, Bedankt!

Verder is het echt niet zo dat we er 1 keer zijn geweest. In totaal, en ja ik weet dat het weinig is, 4 keer. Verder heb ik gezegd dat ze altijd welkom zijn hier, in ons rookvrije huis. Maar het zijn mensen die weinig contacten hebben. Ze nemen nooit de moeite om naar andere te gaan. Familieleden hebben om die reden ook het contact verbroken....

Misschien is het jammer dat ik er zo veel over weet. Ik weet alles maar dan ook alles ook alles over roken bij baby's/kinderen. Niet alleen dat het slecht is, maar ook details. Dit omdat ik er les over geef aan leerling kraamverzorgenden.............. En soms zou je willen dat je kennis minder was over dit onderwerp...

Ik zal nooit mn schoonouders zo vaak zien als mn eigen ouders. Ik ben echt maatjes met mn ouders en mn zus. Dat is een uitzonderlijk goede band. Ik vind ook niet dat dat hoeft. Maar ik zou ze nooit in de weg zitten een goede band met hun kleinkind te krijgen. Ze zijn gek op haar en dat is toch mooi! Maar ik zou wel willen dat ze wat vaker de moeite zouden nemen hier heen te komen (20 min rijden). Dan is het rookvrij en kan ik ook wat meer mn gang gaan en is het samen zijn veel losser. En ik zeg al een jaar lang dat ze altijd welkom zijn. (wel eerst even bellen maar dat is toch geen probleem?)

Ik moet me er idd maar bij neer leggen dat ze zijn wie ze zijn. Accepteren. Maar andersom wil ook dat ze mijn standpunt accepteren. Een uurtje koffie is voor mij genoeg. Uren tafelen in huis doe ik gewoon niet. De zomer komt er aan, dus buiten eten: geen probleem. Maar het jammere is, dat ze het niet begrijpen.Als je kind elke dag daar zou komen, kan ik me voorstellen dat je niet wilt dat ze in de rook zit, maar die enkele keer dat je daar komt zou je daar best wel wat coulanter in kunnen zijn en dat jij les geeft in wat het allemaal kan veroorzaken,geeft jou niet het recht om geen respect voor die mensen te hebben, je kan ook zeuren om het zeuren he.
quote:ronniemitchel schreef op 16 juni 2012 @ 13:19:

[...]

je kan ook zeuren om het zeuren he.

To, dit zijn simpele mensen. Mag ik misschien niet zeggen. Maar sommige mensen zijn simpel. Die kunnen ze weinig tot niks aanpassen aan een ander. Dat lukt ze niet, Geen onwil denk ik maar ze zien het niet. Ze leven al honderde jaren zo.

Je ziet het aan je schoonmoeder, praten over zichzelf.

Dat doen geen mensen die nog een dynamisch leven hebben. Nog gecorrigeerd worden door anderen. Joh nou ben ik even aan het woord. Het zit erin en en is er zo ingegroeit.

Ik denk dat je niet boos op deze simpele mensen moet zijn. Ze kunnen niet anders. Jij hetbt het geluk dat je wel flexibel bent kwa denken. Of dat je op andere bent ingesteld dat je weet wanneer een ander aan het woord wil zijn.

Je wint het niet van deze mensen. Omdat ze dingen niet zien zoals jij ze ziet. IK heb het ook allemaal gehad. Niet zoals als jouw,. Maar denken dat mensen denken als ik. Of dingen zouden aanvoelen. Ipv praten ovezichzelf dat zij gevallen zijn. Nu vallen ze honderd keer per jaar. Ze treffen altijd de verkeerde boze!! arts. En de rij waar ze in staan is altijd te lang.

En als iemand een grapje maakt, is het kenmerk dat ze dat te serieus nemen. En boos en verontwaardigt naar husi gaan van wat zeggen ze nu. Deze mensen hebben ook zo ruzie, die kunnen geen leuke gepakte grap terug maken.

Ik zou zeggen ga lekker alle feestdagen, vader moeder enzo dag daar heen,. Doe ze nooit te kort daarin, En voor de rest lekker een keer in de maand ofzo. Dan blijft het allemaal goed en hoef je niet zo veel in jezelf te investeren om je daarin huis niet op te winden.

Mensen mogen zijn zoals ze zijn. En je wordt met hun zijn niet elke week geconfronteerd. En wees gewoon veel voor. Wil je met kerst daar niet een hele dag in de rook zitten, Bedenk je een plan en dat breng je over naar je man, Zullen we niet een lekker gebakje meenemen met kerst,. En daar dan alleen even een bakkie doen.

Neem je nog een mooie kerstasbak mee. Jij hebt je goede wil getoont. Je voorkomt daarmee dat je daar uren moet gaan zitten want het is kerst, en het zijn zijn ouders.

Giet het in een vorm waar jij en je kind vooropstaan. Je gaat maar wel op jouw manier. Je doet niemand er kwaad mee.

En je laat deze mensen in hun waarde.

succes.

Ps bij mij werkt het. En opeens lijkt het wel alsof het geklaag stukken minder is geworden, Ik hoef van mezelf ook niet meer op elke val of andere meidsche zaken te reageren. Er is rust gekomen. Ik kan nu zowaar zeggen het geklaag valt nu mee.

Stiekem denk ik dat ze het hebben aangevoelt. En mij is niks te verwijten want ik kom gewoon nog op alle feestdagen enzo.

Maar wel op mijn manier. Idd geen urenlange zit maar een kerstbakkie enzo.
Oja ik lees nu pas dat ze ook nooit langs komen.

Dan weet ik zeker dat we over dezelfde types praten.

Dat doen de mijne ook niet. Nu kan het niet meer. Maar toen het wel kon gingen we ook altijd daarheen.

Dat groeit zo. Net als het zo groeit dat hun wereldje zo klein is.

Dat ze heel erg afsteken tegen de rest van hun leeftijd.

Met pijn in mijn hart zeg ik ik vind het jammer.

Ik heb/had vele ideeen die mij leuk leken.

Maar ik zie dat andere dat wel doen precies dezelfde leeftijd.

Het lijkt me zo leuk. Maar mensen zijn anders en als ze het niet leuk vinden blijven ze maar zitten.

En een mooie gedachten dat is prima. Waarom moet ik ze dingen laten zien, die ze niet willen zien of zien.

De rust die ze hebben. Dat beklemt mij, maar ik kan er vaak ook wat van gebruiken en van leren dus...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven