Tekenen/schilderen

19-06-2012 17:32 60 berichten
Ik vroeg me af of er ook forummers zijn die tekenen of schilderen in hun vrije tijd. Zoja wat teken/schilder jij en hoe gaat het over het algemeen?

Ik ben pas weer begonnen met tekenen (voornamelijk portretten en figuren), maar moet er echt weer even in komen.

Lijkt me ook leuk om wat inspiratie op te doen. Ik teken vooral dingen na nu, maar vind het lastig om goede voorbeelden te vinden. Iemand nog tips?
Ik vind ze absoluut geweldig prulletje! Ik wou dat ik het zo mooi kon
Okee hier mijn gekunstels van vandaag. Zoals ik al zei is het nog niet op hoogstaand niveau, maar het begin is er vind ik . Eerst maar de afzonderlijke dingen leren beheersen.

Jezelf niet te ver naar beneden praten, ik vind het juist prachtig. Het meest treffende is vooral de hand, heb je prachtig gedaan!
Waaaauw prulletje!! Vooral die enalaatste vind ik gewéldig!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind ze ook goed gelukt hoor elastiekje. Maar denk dat de foto's een beetje onscherp zijn (of teken je onscherp haha )?

Tuurlijk, het zijn basisdingen, dat zijn mijn na-tekeningen ook. De creativiteit spat er nou niet bepaald vanaf, zo'n plaatje midden op een vlak, dat zegt niet zoveel. (Nu praat ik over mezelf hoor). Maar om de technieken te leren is dat toch prima? En dan is het juist fijn als het er ook een beetje mooi uitziet, dan hou je het leuk.
Mooie dingen prulletje. Ik vind dat niet af-portret erg gaaf!

Even proberen of het uploaden bij mij wil lukken (bij de eerste poging net liep de boel vast).

Oh nu zie ik die van jou ook elastiekje!

Als ik je een tip mag geven: probeer minder lijnen te tekenen en meer vlakken. Die wijzende vuist heeft een goede diepte.

En tip van mijn tekenlerares: als je mensen/lichaamsdelen tekent, draai dan het voorbeeld ondersteboven. Dan wordt je gedwongen te kijken wat je ziet, in plaats van dat je invult hoe je denkt dat het eruitziet. (volg je het nog? )
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Ohhh, wat een mooie dingen komen hier voorbij.

Ik kom niet verder dan dit:

Not my circus. Not my monkeys.
- Tekeningen ondertussen weer weggehaald -

*dikke mevrouw*

*oog*

*2 schetsjes*
quote:minas-tirith schreef op 19 juni 2012 @ 21:00:

[afbeelding]Lief! Familie van mijn avatar?
Tyche, had je ook al zulke leuke modellen ? Wij hadden een heel mager model *brrr*. Natuurlijk wel interessanter dan een normaal postuur maar goed..
quote:fru1t3lla schreef op 19 juni 2012 @ 21:11:

Tyche, had je ook al zulke leuke modellen ? Wij hadden een heel mager model *brrr*. Natuurlijk wel interessanter dan een normaal postuur maar goed..

Tja, kunstacademie (geen opleiding, ik deed er een cursus).

Dan mag het niet mooi zijn hè.
Effe iets minder creepy gezocht

Studie van 2 jaar oud, ben niet tevreden over het gezicht van de kat :( Nu ik er goed naar kijk, er zijn wel meer dingen mis. Achja, volgende keer beter
Waaauuuuwww mooi allemaal! Ik wil dat ook ooit kunnen Bedankt voor de tips tyche. Ik hou wel van de tekenstijl van je laatste foto. Vind gezichten heel boeiend, maar helaas blijf ik soms in de 'cliché' contouren hangen. Apart lukt het redelijk met de afmetingen, alleen alles in 1 gezicht lijkt gewoon niet goed. Maar oefenen oefenen oefenen.. dat is toch wel het sleutelwoord
Daar is een simpel trucje voor elastiekje!

Teken de omtrek van het gezicht (inclusief waar het haar verdwijnt dan alsof je iemand tekent die haar haar strak naar achteren heeft) en dan de assen waarop je de trekken zetten. Een voor het midden van het gezicht (vertikaal) voor de neusbrug, ooghoeken zijn ongeveer in het midden en onder de middenlijn verdeel je het vlak horizontaal in drie: onderkant neus, liplijn en dan de kin), Op die manier krijg je de verhoudingen goed ;). Ik kan het niet zo goed omschrijven en iedereen heeft andere verhoudingen, maar als je de verhoudingen in rechte lijnen kan weergeven is het een kwestie van invullen.
.
Saai maar effectief:

Door schaduwen die de onderliggende botten, vet en spieren vormgeven, maak je er één geheel van.
quote:tyche schreef op 19 juni 2012 @ 21:41:

Saai maar effectief:

[afbeelding]

Door schaduwen die de onderliggende botten, vet en spieren vormgeven, maak je er één geheel van.Datte dus!
Goh, ik heb helemaal weer zin om wat te gaan doen als ik alle voorbeelden zie! Ga over een maandje verhuizen en dan een heule grote tafel neerzetten, heerlijk! Ik heb op dit moment zelfs meer plezier in het inrichten van mijn werkkamer dan mijn woonkamer, haha. Voelt zo luxe, een aparte kamer en niet meer alleen maar prutsen aan de eettafel.
quote:minas-tirith schreef op 19 juni 2012 @ 21:00:

[afbeelding]

Ik vind dat juist superleuk!

Ik houd vanop het oog 'simpele' afbeeldingen, juist omdat ze zo vaak helemaal niet zo simpel zijn om te maken maar wel veel spontaniteit laten zien. Als ik er beter over na ga denken wordt het meestal niks. En ik heb ook niet zo erg veel geduld eerlijk gezegd

Ik vind het ook mooi om te zien hoe verschillende kleuren en vlakken samen een geheel worden, ook met papier of mozaïek.
Wow, wat een energie en geduld zit in jullie werk zeg!

Ik ben eerder van de duizend vellen en per se in een keer iets goeds op het blad willen zetten. Mijn oud papier bak puilt uit. Kan wel jaloers zijn op mensen die zo goed kunnen uitwerken.

De verhoudingen van het lijf kun je uit een boekje halen, maar het is leuk en makkelijk om daarmee te spelen.

Zolang de curves van de spieren kloppend zijn, kun je ze uitrekken, verlengen en verkorten zonder dat ze hun herkenbaarheid verliezen. Idem voor het hoofd. Al is een goede vuistregel dat je altijd meer voorhoofd moet tekenen dan je denkt. Anders krijg je een neanderthaler (tenzij je dat wilt natuurlijk).

Andere goede vuistregel: wat je niet ziet, hoef je niet te tekenen.

Allerbelangrijkste: blijf kijken. Ik kan soms minutenlang naar mijn eigen benen of armen kijken. Zo van "in deze houding zie ik geen kuit, en toch zie ik mijn voet erachter zonder dat het raar is". Dan kom je erachter dat de vorm van een knie al veel verraad over de houding van het been.

Ik zie zo vaak situaties, hoor zinnen oid en kan dan alleen maar denken "dit moet ik tekenen!!".

Voorbeelden plaats ik niet. Via m'n werk is het niet moeilijk om bij m'n adres- en privé-gegevens te komen. sorry. Geniet wel van jullie voorbeelden!
*steekt vinger op*

Ik durf alleen niks te posten wegens herkenbaarheid.

Overigens teken ik vooral portretten, mensen in hun geheel en dieren. Soms ook heel andere dingen, net waar ik zin in heb, hangt er vanaf of ik inspiratie heb.

Schilderen doe ik ook, maar die stijl verschilt heel erg van mijn tekenstijl. Tekenen doe ik veelal heel gedetailleerd (niet altijd, hoor), maar schilderen doe ik graag sowieso een stuk abstracter en met heel veel kleur.

Helaas heb ik wel heel wat te weinig tijd voor deze tijdvretende hobby.
Wat een leuk topic!

Ik teken en schilder veel, ik ga alleen niets posten omdat eventueel voorbijsurfende bekenden dan meteen weten wie ik ben. Tekenen doe ik het liefst met potlood, dunne zwarte stiften of oostindische inkt, schilderen met acryl- of olieverf. Ik teken altijd mensen en ik ben totaal niet geïnteresseerd in natuurgetrouw werken. Dat moest ik op school altijd, ik ben er niet goed in en ik vind het ook niet leuk. Ik beleef er meer plezier aan om een beetje te spelen met lichamen, verhoudingen uit te rekken en iemand bijvoorbeeld heel grote ogen te geven.

Ik heb erover gedacht om er mijn beroep van te maken maar besloot uiteindelijk dat ik veel te eigenwijs ben voor de kunstacademie . Achteraf een prima keuze, het past me veel beter om dit als hobby te doen. Wel jammer dat het er in drukke tijden zo weinig van komt. De laatste tijd heb ik daarom vrij weinig gemaakt. Ik moet er nu ook echt weer even inkomen, technisch gezien lukt het wel maar ik zoek nog naar interessante onderwerpen.
hmmm...

.
http://www.youtube.com/watch?v=8K_NQe57C-k

Zoek deze man eens op, geweldig goede tekenaar
Pff goed, ik post er eentje waaraan ik deze week ga werken (2 jaar geleden mee begonnen lol)

Zo zie je de opbouw van een schilderij in psd XD

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven