Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
quote:impala schreef op 26 juni 2012 @ 12:59:

Ik verbaas me er eigenlijk over hoeveel mensen 'gewoon' opeten wat ze voorgezet krijgen, ook al vinden ze het niet lekker. Ik hoop toch echt dat mijn vrienden zich wel vrij genoeg voelen om te zeggen dat ze iets niet zo lekker vinden.

Dan kan ik 1. wat anders voor ze pakken of maken en 2. zal ik het ze niet nog een keer voorzetten.

Ik vind het echt een rotidee, dat men misschien wel tegen heug en meug zit te eten zonder dat te zeggen.Helemaal mee eens!
quote:merano schreef op 26 juni 2012 @ 13:02:

Blijkt hij ook geen medium vlees te lusten. Die biefstuk moest goed doorbakken.Dan is het dus niet meer te vreten. Je kon er iemand een gat mee in zijn hoofd slaan. Zonde van het geld.

Ik vind dat wel ergelijk, ja.Waarom vind je dat ergerlijk? Als die man met smaak zijn doorbakken biefstukje opeet, dan is daar toch niets mis mee? Het is misschien niet jouw smaak, maar jij hoeft hem zelf ook niet doorbakken op te eten. Toch?
Alle reacties Link kopieren
[quote]fashionvictim schreef op 25 juni 2012 @ 20:39:

Ik ken gelukkig vrijwel alleen maar dankbare eters, op mijn vader - die sowieso nogal zeikerig kan zijn - na. Wat ik wel een keer heel ondankbaar vond en wat ik eigenlijk ook superonbeleefd vond was een vriendin die kwam eten en waarvan ik weet dat zij een enorme vleeseter is (dat ben ik niet zo) en vooral van rood vlees houdt (hou ik zelf ook al niet zo van).

Ik dacht, nou gezellig, ze blijft eten, laat ik de gewone dagelijkse hap dan eens wat luxer maken. Lekkere spinaziesalade gemaakt met buffelmozzarella, zelf frites staan snijden en in nieuwe olie gebakken, en om haar vlees-behoefte te vervullen dacht ik, ik doe lekker een kalfsoestertje die ik had gevuld met roomkaas. Kalfsvlees is behoorlijk aan de prijs dus dat eet ik eigenlijk vooral als "zondagse maaltijd", zeg maar.

Zegt ze: "ik eet uit principe geen jonge dieren."

Nou kan dat natuurlijk, maar voor iemand die wel met hetzelfde gemak hele koeien, varkens, geiten, schapen en kippen zit weg te werken vond ik het eigenlijk superonbeleefd, vooral omdat ze het ook echt weigerde op te eten nadat ik het al had klaargemaakt. Hop, zo het stukje vlees van 8 euro de kliko in, daar was ik wel effe goed ziek van. (Omdat hij gevuld was kon ik het ook niet bewaren).[/quote]

Waarom heb je het niet zelf opgegeten dan? Je zegt dat je er niet zo van bent... Betekend toch niet dat je het niet lust...? En zoals je zelf al zegt; om nou een stuk vlees van 8E in de kliko te gooien is ook zonde, niet?
[quote]geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 22:15:

[...]

Nee, dat wil ik mijn gasten niet aandoen, daarom kook ik ook iets waarvan ik zeker weet dat ze het lusten.

Maar als ik zelf ergens ben en er staat lever op het menue eet ik het wel op. Zou me echt behoorlijk schamen als ze voor mij een blik tomatensoep uit de kast moeten pakken.[/quote]

Waarom? Ik bedoel als je iets niet lust dan lust je het toch gewoon niet? Dan is het toch fijn dat er toch nog iets achter de hand is om wel lekker te kunnen eten?
quote:yasuko schreef op 26 juni 2012 @ 12:03:

[...]

Geen beter mens, nee, dat ben ik met je eens.

Maar veel niet lusten vind ik toch wel een achtergebleven ontwikkeling. Mensen beginnen met gemakkelijke smaken en blijven daar soms in hangen ipv de smaken te ontwikkelen. Niet voor niks spreken de Engelsen over een "acquired taste".

Voor bier heb je ook een acquired taste nodig, zo heel ontwikkeld vind ik dat dan ook weer niet.

Sommige mensen vinden het niet zo boeiend om hun smaak te ontwikkelen, ik heb een collega die iedere dag luncht met een boterham met jonge kaas en iedere avond AGV (varieert per dag van de week) eet. Hij zegt zelf dat ie alleen maar eet omdat het moet, als brandstof, en als ie in plaats van eten een pil kon slikken, dan deed hij dat.
quote:purplesky schreef op 25 juni 2012 @ 22:48:

Ik had laatst ook zo'n WTF moment.

Had familieleden uitgenodigd voor een feestje en had de hele dag in de keuken gestaan, salades gemaakt en kip uit de oven.

De familieleden zijn gewend dat er op iedere feest bami en nasi is, maar dat kwam mij langzamerhand de neus uit, bovendien was het bloedheet dus had ik wel 4 verschillende maaltijdsalades gemaakt.

Ze namen 1 2 3 happen en lieten alles staan en gingen doodleuk even naar een toko verderop eten halen.

Ik was laaaaaaiend en 1 ding weet ik zeker: volgend feestje worden het toastjes met salade uit de supermarkt.He maar ze hebben het wel geproefd dus... Wat had je dan gewild? Dat ze met lange tanden alles zouden opeten? En dat je feestje daardoor een fiasco zou worden??
quote:merano schreef op 26 juni 2012 @ 13:02:

Ik probeer daar rekening mee te houden en had dus biefstuk gekocht. Leek me redelijk safe. Blijkt hij ook geen medium vlees te lusten. Die biefstuk moest goed doorbakken.

Dan is het dus niet meer te vreten. Je kon er iemand een gat mee in zijn hoofd slaan. Zonde van het geld.

Ik vind dat wel ergelijk, ja.Haha dit heb ik precies hetzelfde gehad met mijn (wekelijkse) moeilijke eters. Ik maak van hun biefstukje wel een schoenzool hoor, het ligt toch niet op mijn bord.

Ik verbaas me er eigenlijk over hoeveel mensen 'gewoon' opeten wat ze voorgezet krijgen, ook al vinden ze het niet lekker. Ik hoop toch echt dat mijn vrienden zich wel vrij genoeg voelen om te zeggen dat ze iets niet zo lekker vinden.

Dan kan ik 1. wat anders voor ze pakken of maken en 2. zal ik het ze niet nog een keer voorzetten.

Ik vind het echt een rotidee, dat men misschien wel tegen heug en meug zit te eten zonder dat te zeggen.

Hear Hear!

Je bent toch vrienden van elkaar....?!?
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2012 @ 13:19:

[...]

Waarom vind je dat ergerlijk? Als die man met smaak zijn doorbakken biefstukje opeet, dan is daar toch niets mis mee? Het is misschien niet jouw smaak, maar jij hoeft hem zelf ook niet doorbakken op te eten. Toch?

Snap ook niet wat daar zo erg aan is hoor.

Mijn vriend houdt er niet van als rijst "droog" is. Die wil daar altijd een sausje door (pindasaus of zoiets). Ik begrijp daar niets van, ik vind rijst zo al lekker, als bijgerecht. Tja, lekker boeiend, maak ik toch een pot pindasaus warm? (wel die van wijko dan he? )
quote:yasuko schreef op 26 juni 2012 @ 13:07:

Impala: je kunt wel zien of iemand met smaak zit te eten, of juist met lange tanden.

Inderdaad, helaas genoeg ervaring. Schoonouders kennenook niet zo heel veel, en willen ook nooit proberen als het op eten aankomt. Zeggen nooit dat ze het niet lekker vinden, maar vragen altijd om iets dat er niet is en dan weet ik weer dat ik het weer niet goed heb gedaan. Of ze vragen naar de bekende weg.

Ik zet allemaal schalen met hapjes en broodjes neer en vertel even kort wat er op de schalen ligt. Ik begin met de schaal met vis maar er zijn ook twee schalen met vlees en nog een met kaas. Nog voor ik twee dingen heb opgenoemd vraagt schoonmoeder al: 'Heb je ook iets zonder vis?'. Ja natuurlijk, want na meer dan twintig jaar weet ik dat ze geen vis eet. Inmiddels laat ik me er niet meer door op de kast jagen, want met name schoonvader doe ik toch nergens een plezier mee. Die zegt gerust na het eten bij ons: 'Thuis eet je toch het lekkerst'.
TO, volgende keer even vragen wat je gasten willen eten. Voor de best vind ik dat je je best hebt gedaan en je gasten vind ik enorm onbeschoft.

Verder kom ik ook wel last als je een forum-diner gaat organiseren
Ik lust alles...en dat is gewoon heel erg makkelijk. Waar ik ook kom, ik hoef nooit nee te zeggen en ik vind eigenlijk niks vies of smerig.

Er zijn wel dingen geweest waar ik aan moest wennen...bruine bonen, inktvisjes (die zuignapjes) en whiskey bijvoorbeeld, maar dat was het dan.

Oh en verschil in kookkunsten proef ik nog het meest in restaurants, van die koks die gortdroog vlees serveren of van die achterlijke combinaties maken (tapas van mosselen, kipkluifjes en spinazietaart?). Ik heb bij mensen thuis nog nooit iets gegeten wat niet te nassen was.
quote:liv_1 schreef op 26 juni 2012 @ 13:28:

[...]

Snap ook niet wat daar zo erg aan is hoor.

Mijn vriend houdt er niet van als rijst "droog" is. Die wil daar altijd een sausje door (pindasaus of zoiets). Ik begrijp daar niets van, ik vind rijst zo al lekker, als bijgerecht. Tja, lekker boeiend, maak ik toch een pot pindasaus warm? (wel die van wijko dan he? )Als je Wijko lekker vindt, dan zou je Stegeman ook eens moeten proberen.
quote:nummerzoveel schreef op 26 juni 2012 @ 13:36:

[...]

Als je Wijko lekker vindt, dan zou je Stegeman ook eens moeten proberen.

Die is toch van de vleeswaren?

Oh, is hetzelfde. Ja, ook lekker hoor!
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 juni 2012 @ 10:51:

Waarom zijn mensen nu weer verwend en raar omdat ze een bepaald iets niet lusten?

misschien is dit idd. niet de juiste woordkeuze, maar ik vind het op zijn minst onbeleefd als je bij iemand anders eet je duidelijk laat merken dat je het niet erg op prijs stelt wat de gastheer of vrouw op tafel zet. met het idee dat minstens de halve wereldbevolking (of iets minder, weet ik veel) honger lijdt terwijl wij zoveel keuzes hebben vind ik dat wel een beetje vreemd...

bovendien nogmaals zo gedraag je je niet bij een ander...
Hihi inmiddels 2 dagen over gedaan (naast mn werkzaamheden in en rond om huis ) om alles door te lezen.

Tja TO; wij zelf thuis eten dat ook gewoon, dus ik schuif ook graag aan hoor , maar indien mijn schoonouders of bv bepaalde vrienden van ons komen eten weet ik dat dit geen succes gaat worden.

Mijn schoonmoeder eet nu na ruim 60 jaar een wrap met kipstukjes, sla, tomaat, ui, champignons.

Maar dat is echt uitzonderlijk.

Schoonvader vindt een soeppie met stokbrood/broodje /wrap gevuld ook geen avondeten. Veel vlees, liefst 3 soorten, 2 soorten warme groente en dan nog sla en verder iets van rijst of aardappelen erbij dat verwacht hij toch echt van schoonmoeders.

Als wij eters krijgen vraag ik altijd naar gerechten/dingen die ze echt niet lusten of wat ze het allerlekkerste vinden.

Ikzelf heb een hele ruime 'opvoeding' mbt eten gehad; we gingen vaak uit eten maar ik mocht gewoon van de volwassenmenu's kiezen. Mijn moeder kwam ook niet verder dan de verlepte groente hierboven al genoemd en dat harde koteletje. Mijn vader daarintegen kon de sterren van de hemel koken.

Ik hoefde echt mijn bord niet leeg te eten als ik iets niet lekker vond, maar ik moest wel proeven. Luste ik het echt niet dan hoefde ik het ook niet te eten; tot nu lust ik geen olijven, andijvie, orgaanvlees en paardenvlees. De rest? Ja ene vind ik lekkerder dan de andere maar ik zou het verder wel opeten (al dan niet een beperkt deel) zonder opmerkingen.

Mijn partner daarintegen kreeg thuis alleen maar gekookte aardappels, groente en vlees (zonder bot) en is in haar 20e jaren zelf gaan experimenteren.

Nu koken we van hollands tot mexicaans en het liefst helemaal niet uit pakjes of potjes. Oké soms potjes gedroogde kruiden dan

Onze zoon (3) eet echt veel dingen die sommige kinderen niet lekker vinden.. hij zou bv de chorizo en ui opeten, maar de tomaat en komkommer laten staan.

Hij eet ook geen vissticks maar zalmfilet met tagiatelle, verse bladspinazie, champignons, crème fraiche e.d. dat lust hij wel.

Frietjes mwaoh, maar een lekkere gegratineerde aardappelschotel met aubergine e.d. jammie!

Het enige wat hij echt, maar dan ook echt niet lust en echt van overgeeft is rijst. Niet alleen witte rijst maar ook in allerlei recepten. Dus dat hoeft hij echt niet te eten, ondanks dat wij het beide lekker vinden

Ik weet niet zo goed waar het aan ligt, het zit een beetje in je denk ik.

Ik twijfel ontzettend, dus vraag ik het gewoon aan de eters.

Wat het hier goed doet vaak is 2 verse lasagne schotels maken, eentje gewoon 'orgineel' met gehakt en de andere met wat andere dingen bv met zalm of tonijn of kip en een andere 'saus'/kaas. Wel ook de lasagnebladeren vers gemaakt.

Een salade erbij, nog wat losse groenten (komkommer/tomaat/paprika) en vaak ook nog gekookte groente. Dit stel ik dan voor aan mensen waarvan ze beide een beperkt pallet hebben dat ze lusten/lekker vinden/mogen etc, tot nu toe wel een uitkomst gebleken, blijkbaar toch veel mensen in mijn omgeving die dat lusten

Maar wat ik tot nu toe uit 23 pagina's haal is dus dat het antwoord voortaan; overleggen is

Dat is ook voor de mensen die gáán eten, geef gewoon aan dat je kinderen/man moeilijke eters zijn, altijd beter dan dat je 4u in de keuken hebt staan zwoegen en dan blijken ze het allemaal niet lekker te vinden
quote:justmyluck schreef op 26 juni 2012 @ 13:21:

[quote]geheimtaal schreef op 25 juni 2012 @ 22:15:

[...]

Nee, dat wil ik mijn gasten niet aandoen, daarom kook ik ook iets waarvan ik zeker weet dat ze het lusten.

Maar als ik zelf ergens ben en er staat lever op het menue eet ik het wel op. Zou me echt behoorlijk schamen als ze voor mij een blik tomatensoep uit de kast moeten pakken.[/quote]

Waarom? Ik bedoel als je iets niet lust dan lust je het toch gewoon niet? Dan is het toch fijn dat er toch nog iets achter de hand is om wel lekker te kunnen eten?Omdat ik dat nogal kinderachtig vind. Ik ga er niet van overgeven, ga er niet dood aan, dus eet het gewoon op. Wat moet je anders doen? Eten weggooien en tosti's maken? Kom zeg, dat vind ik echt kinderachtig en onbeleefd.

Ik vind het echt een rotidee, dat men misschien wel tegen heug en meug zit te eten zonder dat te zeggen.

Meeste vrienden weet ik wel waar ik ze wel/geen plezier mee doe. Wij eten veel heter dan veel vrienden lekker vinden. Ik laat de sambal wel dicht.

Verder vraag ik het van te voren even, scheelt ook veel.
Ik eet heel veel en vind het meeste ook lekker. Er zijn wel dingen waar ik moeite mee heb maar er is maar heel weinig dat ik echt vies vind. Pens bijvoorbeeld of balkenbrij.

Als ik eters krijg pas ik me aan hun aan, en als ik ergens ga eten, eet ik op wat er gekookt is. Maar da's makkelijk voor mij, omdat ik veel lust.

To heeft geprobeerd om iets te maken wat haar gasten lekker zouden vinden. Maar dat liep een beetje anders. Als de gasten hadden gezegd: lieverd, wat heb je je best gedaan, maar ik vind het niet zo lekker, had ze zich vast heel anders gevoeld. Maar je zelfgemaakt guacemole vergelijken met heksensnot... Kom op, zeg!
quote:Katherina schreef op 26 juni 2012 @ 15:55:

Maar je zelfgemaakt guacemole vergelijken met heksensnot... Kom op, zeg!Dat is gezegd door een kind. De meeste kinderen zijn nog niet zo fijnbesnaard dat ze dat thuis wel zeggen en bij een ander niet om de gevoelens van de kok te besparen.
He jakkes, ik kan me heel goed voorstellen hoe je je gevoeld moet hebben!! Het klinkt mij allemaal in ieder geval erg lekker in de oren, dus het lag echt aan je gasten en niet aan jou
quote:elninjoo schreef op 26 juni 2012 @ 08:53:

[...]

Vond je het zelf ook gezellig dat je logées kreeg? Je kookte al zelf dus neem aan dat je oud genoeg was om alleen te kunnen blijven. Ik vond het altijd heerlijk als ik 'n week alleen thuis was als puber en no way dat ik dan verantwoord at! Dat moest ik als m'n ouders thuis waren al, dus ik snackte er lekker op los. Ik zou dus zélf die pizza hebben besteld!

Ik vond het juist leuk, zag mijn zus niet zovaak. Vond het juist gezellig dat ze kwamen.

Koken heb ik altijd heel leuk gevonden.

De hele manier waarop, ik zie nog zo die zelf ingenomen rotkop van mijn zwanger met die pizza voor me..

ZEG dan gewoon dat je mijn eten niet wil, hondenkop.

Dingen die ik niet zo lekker vind kan ik best eten. Doe ik ook.

En sommige dingen maak ik zelf gewoon anders klaar, zodat ik ze lekkerder vind.

Toen ik klein was maakte mijn moeder weleens andijviestampot. Met rauwe andijvie. Echt heerlijk.

Ik was met een vriendinnetje aan het spelen en daar zouden ze dus stampot andijvie eten. Omdat ik zo spontaan enthousiast reageerde mocht ik van die moeder wel blijven eten. Mijn eigen moeder gebeld, helemaal prima.

Wat bleek nou, kookte die moeder de andijvie samen met de aardappels.

Ik was echt zooo teleurgesteld. Niet laten merken natuurlijk.

Kon me niet voorstellen dat iemand andijvie zo kon klaar maken..

(Ben later nog wel andere dingen tegenkomen dus opzich kijk ik nergens meer van op)

Of toen ik in een luxe restaurant werkte.

Elke dag aten we gezamelijk, er werd dan personeels eten gekookt.

Hoe hoog op niveau de menukaart was, hoe fantasieloos was het personeelseten. Ik ben daar gestopt met het eten van varkensvlees, zovaak kwam het op tafel, hoe vetter hoe beter vonden mijn collega's.

Alles op 1 hoop scheppen, prakken, sloot jus erop.

Onze chefkok kon ook gewoon écht geen lekkere maaltijd voor ons koken. Heb nooit begrepen hoe het kwam dat hij wél op hoog niveau voor gasten kon koken en geen simpel bord pasta voor ons.
quote:AQua9Girl schreef op 25 juni 2012 @ 20:04:

Ze eten redelijk gewoon en dan kom jij aan met een Mexicaanse maaltijd. Eten uit een land van een ander continent dan Europa. Onder 'gewoon' zou ik dan toch echt Hollands verstaan. Aardappelen, groenten en vlees. Ook daarmee kun je best creatief zijn.

Maar waarom is een Mexicaanse maaltijd dan minder gewoon dan Hollandse aardappels, groenten en vlees? Echt, als het nou eten was geweest dat je alleen in hele speciale zaakjes krijgt, maar het eten dat TO heeft gemaakt kun je allemaal gewoon bij de lokale supermarkt krijgen.

Zouden er (nog) mensen bestaan voor wie een Mexicaanse, Italiaanse of Indische maaltijd echt nog Uitzonderlijk Vreemd Voedsel is? Het zijn de jaren vijftig toch niet meer?

Ik verbaas me er ook over. Met vrienden weten we het van elkaar en als het toch een keer mis zou gaan, zou iedereen zijn kasten en koelkast induiken om snel iets anders te maken. Zonder problemen of verlegenheid.

Als ik ergens eet waar ik de mensen niet (goed) ken, bedank ik vriendelijk voor wat ik echt niet lust. Dat gebeurt zeer zelden en de keren dat het gebeurde stond er genoeg op tafel wat ik wel lust.
Ja, dat denk ik wel, NYC.

Nog niet zo lang geleden wist mijn schoonmoeder nog niet hoe ze een croissant moest eten. Had ze nooit gehad.

(Haar man ging hem, na enig dubben, met een mes opensnijden om te beleggen en dat ging zij toen ook maar doen.)

Ik wilde voor haar nieuwe keukentje een gezellige uienpot kopen, maar hoorde toen dat schoonmama nog werkelijk nooit een ui had gekocht (en dat ook nooit zou doen).

Enzovoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven