Ondankbare eters

25-06-2012 09:29 590 berichten
Grrr, ken je dat?

Zaterdag kwamen er vrienden eten. Hij, zij en drie kinderen. Omdat we weten dat ze redelijk 'gewoon' eten, besloten we om niet al te gek te koken. Maar zeg nou zelf, het is toch leuk als mensen een beetje hun best doen als je langskomt, toch? Macaroni doen we door de week wel weer.

Afijn, een heerlijke mexicaanse tomatensoep gemaakt, die ging nog wel. Maar toen het hoofdgerecht kwam begon iedereen toch moeilijk te kijken. Tomaten (voor konijnen), verse quacamole (heksen-snot), enchilada's met sla (weer konijnen), kidneybonen (wattes!?), chorizo en ui. De eerste reactie was 'lekker, pannekoeken!', vervolgens een zichtbare teleurstelling.

Het toetje, verse frambozen uit de tuin met slagroom en een bolletje ijs, werd ook maar alleen door moeder gegeten want de rest vond die 'bramen' zo zuur (!?).

Ik baalde er zo van. Ik begrijp dat mensen dol zijn op te lang gekookte sperziebonen (proef je toch niet met ketchup of appelmoes) maar leer je kinderen wel dingen te proeven. Ik hoorde vader voordat we aan tafel gingen al fluisteren 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant'. Ik durf te zweren dat ze op de terugweg langs de Mac zijn gereden. Gelukkig vonden mijn kinderen het heerlijk dus ik had niet voor niks de hele zaterdag in de keuken gestaan. Toch baalde ik er wel van. Ik had ze wel willen horen tegen elkaar in de auto op weg naar huis.

Voel me toch een beetje een slechte gastvrouw......
Wat versta jij onder redelijk "gewoon" eten?
Alle reacties Link kopieren
wat stom! Ik zou het heerlijk vinden als iemand zijn/haar best doet in de keuken. Gelukkig zijn mijn kinderen niet zo zinnig.....
Ik denk dat zij het ook best vervelend vonden. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor jou.

Tsja,....doe je niks aan. Volgende keer als ze komen toch maar kip/ patat en appelmoes, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zit er niet te veel over in, als je eigen gezin het maar lekker vond . Dat is het belangrijkste lijkt mij.

Kan jij niks aan doen dat je gasten geen 'vreemde' dingen hebben leren eten. "Wat een boer niet kent dat vreet die niet" zeggen ze toch altijd ;)? Zeer zeker wel een goede gastvrouw, je hebt er werk van gemaakt, dat je gasten het niet lekker vonden is niet jou schuld.

Ik zou heel blij zijn geweest met jou maaltijd, klinkt heerlijk.
Ik heb ooit eens een heel kerstmaal met meerdere gangen gekookt voor mensen. Toen ze zeiden dat ik ook wel een pot doperwten had open mogen trekken had ik het wel even gehad.

Dat je iets niet zo graag lust heb ik respect voor (als het bij enkele dingen blijft) maar doe daar gewoon over in plaats van jouw eten afkraken. ZIjn ze nou helemaal..
Je bent geen slechte gastvrouw, het zijn slecht opgevoede kinderen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Welnee! Niets mis met de gastvrouw Slechte gasten! Kennelijk geen enkele opvoeding/etiquette meegekregen.

Niet meer uitnodigen voor eten. Is niet aan hen besteed.
Begrijpelijk dat je baalt! Ik weet langzamerhand wel dat veel mensen veel niet lusten en ik vind dat er bar weinig overblijft.

Ja, kip met appelmoes.

Hoewel, geen kip met een botje. Lusten veel mensen niet.

Dus ik doe nooit meer:

- met bot

- iets van vis/schaal- en schelpdieren

- iets pittigs

- iets onbekends

- varkensvlees, lamsvlees, chorizo

- iets van rood vlees

- groenvoer/tomaten

- paddestoelen

- koriander

- peulvruchten

- Franse kaas (vooral de schimmelsoorten)

Ach nog veel meer dingen waarvan ik geleerd heb dat ik mensen daar geen plezier mee doe.
Wie zat er het meest te miepen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ah, wat lullig. Ik hou zelf wel rekening met andermans eetpatroon. Vooral als er kinderen mee-eten van wie ik weet dat het lastige eters zijn, dan hou ik het voor hun erg simpel.

Maar dat is met name omdat ik zelf geen zin heb in gezeur en gezeik aan tafel. En het ook niet leuk vind als de ouders vooral bezig zijn om het kind toch iets te laten proeven of eten (met alle drama's vandien). Is ook niet leuk voor de ouders.
quote:EvyBlissy schreef op 25 juni 2012 @ 09:35:

Je bent geen slechte gastvrouw, het zijn slecht opgevoede kinderen.Dit!
Slechte gasten inderdaad met een slechte smaak. Ze missen een heleboel op deze manier.. maar ik sluit me aan bij een aantal van de andere posters - als (áls!!) ze nog eens komen eten (en ik vraag me eigenlijk af waarom je deze mensen in godesnaam zou uitnodigen) zet je ze toch gewoon een bak patat, kip en appelmoes voor ofzo. Met een stuk Vienetta toe. Klaar.
.
quote:EvyBlissy schreef op 25 juni 2012 @ 09:35:

Je bent geen slechte gastvrouw, het zijn slecht opgevoede kinderen.Ik kreeg de indruk uit de OP dat het niet eens alleen de kinderen waren maar de ouders incluis die zaten te zeuren...
Wat een slecht opgevoede, gemanierde, en onbeschofte gasten! Nooit meer uitnodigen om te komen eten! Echt vreselijk.. Gewoon vreten wat de pot schaft het is toch geen stront!
Mijn kinderen lustten vroeger ook bijzonder weinig; ook niet fijn als je met samengeknepen billen aan tafel gaat omdat je al weet wat er gaat gebeuren.
Wij zijn ook weleens - met enig schuldgevoel - langs de Mac gereden na gegeten te hebben bij mijn ouders. Niet omdat het niet lekker was, maar omdat ze steevast veel te weinig maakt en ik niet in de loop van de avond met honger wil zitten.

Maar idd, wat betreft de eerste post: Wat versta jij dan onder gewoon eten? Ik vind het genoemde niet "gewoon" hoor. Vul jij trouwens zelf in wat ze van de gerechten dachten (heksensnot?) of hebben ze dat daadwerkelijk gezegd?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juni 2012 @ 09:43:

Mijn kinderen lustten vroeger ook bijzonder weinig; ook niet fijn als je met samengeknepen billen aan tafel gaat omdat je al weet wat er gaat gebeuren.Ja precies. Daar doe je als gastvrouw dus echt niemand een plezier mee!
Ik denk dat die vader met 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant' eerder bedoelde: 'Ga er niet over zeuren, laat het gewoon liggen als je het niet hoeft.' Waarschijnlijk voelde hij de bui al hangen.

Of ze slecht opgevoed zijn, tja... misschien ergeren die ouders zich er ook groen en geel aan, maar krijgen ze het gedrag er op het moment niet uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:nouschi schreef op 25 juni 2012 @ 09:41:

Wie zat er het meest te miepen?Vader! Tja, dan kan je het de kinderen niet kwalijk nemen.
Ik ben het eens met bovenstaande reacties hoor, dat het slecht gemanierde kinderen zijn (of ook de ouders?), maar: jij weet dus van te voren dat het mensen zijn die liever "gewoon" eten. Waarom kies je dan voor dit soort gerechten?
Ik denk dat ze dat gewoon gezegd hebben, truff.

Inderdaad zou ik geen quacemole, geen kidneybonen (veel mensen lusten geen peulvruchten) en geen chorizo (veel mensen zijn ook een beetje bang van knoflook) gegeven hebben.
quote:Susan schreef op 25 juni 2012 @ 09:45:

Ik denk dat die vader met 'als je het niet lekker vind, schuif je het maar aan de kant' eerder bedoelde: 'Ga er niet over zeuren, laat het gewoon liggen als je het niet hoeft.' Waarschijnlijk voelde hij de bui al hangen.

Dat zei ik vroeger inderdaad ook.; "Je hóeft het niet te eten, maar niet zeuren ".En dan waren het vaak de gastheer/vrouw die aandrongen op proeven. Met alle gezellige ( not ) gevolgen van dien.

Of ze slecht opgevoed zijn, tja... misschien ergeren die ouders zich er ook groen en geel aan, maar krijgen ze het gedrag er op het moment niet uit.
Daar doe je dan zo je best voor.. Zonde hoor.

Inderdaad de volgende keer stamppot boerenkool en vanille vla toe.

Wel jammer dat je dus nu al merkt dat de kinderen het overnemen van de ouders.

Wat mis je veel zo he..

Wij houden altijd wel enigszins rekening met mee-etende kinderen (niet te scherp, geen zeer extreme smaken) maar de meeste kinderen op bezoek hier eten gewoon wat de pot schaft en krijgen anders de simpele opmerking van pap of mam dat ze dan maar eten eten wat ze wel lusten (al is het alleen stokbrood). Nooit gezeur dus.

*mental note: mijn kinderen zoveel mogelijk verschillende smaken / keukens aanleren* (Wat de vraag oproept hoeveel invloed ik daarop heb?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven