Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
Nou ja, rust, reinheid en regelmaat is natuurlijk prima. Maar kom op, een vader die zijn dochter ophaalt voor een lunch brengt een kind toch niet uit zijn ritme?

Ik denk zelfs, dat als een kind gek is op haar vader, ze het een hele leuke verrassing vindt.
Ik zou het netjes vinden als het even wordt medegedeeld. Simpelweg omdat je wil weten waar je kind is op de dag.

Niet omdat vader niet spontaan zou mogen zijn, maar in verband van noodgevallen.
quote:tot_zoens schreef op 26 juni 2012 @ 19:58:

[...]

Het klinkt meer als een gesloten inrichting op deze manier. Vind je jezelf niet een beetje controlfreakerig klinken?

Nee hoor, helemaal niet. Ik geef namelijk altijd netjes door dat er iemand anders mijn kind komt ophalen dus bij ons is er nooit een probleem. Als ik dat 's ochtends niet gedaan heb dan bel ik altijd even op om het alsnog door te geven.

Ik ga er namelijk vanuit dat ook de school graag wil weten dat ze mijn kind veilig aan de juiste persoon hebben afgeleverd.
Am Yisrael Chai!
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 20:02:

[...]

Vind je?

Dus jouw voorkeur gaat uit naar een regeling die afhangt van de grillen van een ouder: wel zin, geen zin, wel tijd, geen tijd...

Naja, antiek dus dan maar. Ik heb dan ook geen bakfiets, maar zo'n heul ouderwets fietsstoeltje...

Ik ben helemaal niet voor grillen en willekeur, integendeel, maar zeggen dat één uitzondering niet kan omdat het kind anders voortaan elke pauze verlangend naar papa's gezicht staat te zoeken, vind ik overdreven. Dan kun je nooit iets speciaals doen.
quote:dubiootje schreef op 26 juni 2012 @ 19:58:

Waar is een omgangsregeling eigenlijk voor als beide ouders op elk moment "recht" blijven hebben hun kind te zien? Als je zo geeft om je kind, doe je dat netjes in overleg. Het kind is echt niet gebaat bij dit soort gesteggel.

Wat een onzin. Je doet net alsof hij haar heeft meegenomen voor een vierweekse trip zonder afscheid te laten nemen van haar moeder. Je hebt ook flexibele kinderen hoor, die het leuk vinden, spontane acties. Tuurlijk, je hebt ook zwaar gevoelige kinderen om het minste of geringste van de wap zijn, maar deze vader kent zijn kind vast goed genoeg om in te schatten dat zij een spontane actie leuk zou vinden.

Mijn God zeg.

Weet je waar het kind minder bij gebaat is? Bij een moeder die loopt te zeiken om iets waar dochter en vader plezier van hebben gehad. Zo'n kind lijkt mij daar eerder gevoelig voor dan een spontane leuke actie. Eén uurtje. Waar heb je het over. En bij moeders die merendeel voor de kinderen zorgen en ééns in de twee weken hun kind een weekend naar hun vader brengen, begrijp ik dit gezemel helemaal niet. Je zult maar in de schoenen van de vader staan, je kind vier dagen per maand zien.
Het gaat niet om de vader die de dochter voor lunch haalt, maar om het feit dat kind op tso zou zijn en dat dat de afspraak was.
quote:tot_zoens schreef op 26 juni 2012 @ 20:06:

[...]

Ik ben helemaal niet voor grillen en willekeur, integendeel, maar zeggen dat één uitzondering niet kan omdat het kind anders voortaan elke pauze verlangend naar papa's gezicht staat te zoeken, vind ik overdreven. Dan kun je nooit iets speciaals doen.

Dit soort zaken is ook nooit een issue, totdat de ouders gescheiden zijn en de betreffende ouder zich in haar rechten aangetast voelt.

EDIT als het daarom gaat natuurlijk, maar dat weten we niet want TO heeft zich niet meer gemeld.
Star, in de titel staat dat de vader "onterecht" het kind meeneemt. En er staat dat de vader het kind een aantal weekenden in de maand "krijgt". Dat insinueert bij mij toch echt wel dat moeder zich hier opwerpt als de belangrijkste en leidende ouder.

Edit: Wat toffifee zegt dus.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:07:

Het gaat niet om de vader die de dochter voor lunch haalt, maar om het feit dat kind op tso zou zijn en dat dat de afspraak was.Ja, ik dwaal af. Toch zegt iets in mij dat ze het die vader gewoon niet gunt, tijd met zijn dochter. Gewoon, omdat dit met enige regelmaat te lezen valt hier op het forum. En dat het gewoon zoeken is naar die stok om mee te slaan.
Kan rozehanddoek, maar aangezien wij niet meer weten dan de OP, kunnen we er niet al te veel over zeggen.

Het gaat niet om de vader die de dochter voor lunch haalt, maar om het feit dat kind op tso zou zijn en dat dat de afspraak was.

Ja, dat dus. Hoe kan de tso uberhaupt de veiligheid van kinderen garanderen als ze niet eens verifiëren of de kinderen wel echt afgemeld hadden moeten worden? Dan kan toch iedereen je kind zomaar meenemen, want die hoeft alleen maar te zeggen "nee, Pietje hoeft niet over te blijven, ik neem hem lekker mee".

De overblijfouders op onze school kennen bijvoorbeeld echt mijn vriend niet hoor, de juf wel maar als mijn vriend hem uit de overblijf zou plukken weten ze niet eens wie hij is. Sterker nog, de meeste overblijfmedewerkers weten niet eens wie ik ben, want die heb ik nog nooit gezien.
Am Yisrael Chai!
Kan maar zo Toffifee, maar TO laat ons nogal aan ons lot over
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 20:02:

[...]

Vind je?

Dus jouw voorkeur gaat uit naar een regeling die afhangt van de grillen van een ouder: wel zin, geen zin, wel tijd, geen tijd...

Naja, antiek dus dan maar. Ik heb dan ook geen bakfiets, maar zo'n heul ouderwets fietsstoeltje...

Ja, ik vind het overdreven. Een kind raakt heus niet van slag als papa haar/hem als verrassing een keer komt halen voor lunch. Heeft helemaal niks met 'grillen' te maken, dat maak jij ervan. Wellicht heeft vader spontaan een middag vrijgenomen en besloten zoon/dochter te verrassen. Als een kind daardoor al helemaal van slag raakt, dan komt dit waarschijnlijk omdat er door vader of moeder te geforceerd mee omgegaan wordt.

Heeft ook niks met antiek te maken, heet flexibiliteit!

Het gaat niet om de vader die de dochter voor lunch haalt, maar om het feit dat kind op tso zou zijn en dat dat de afspraak was.Dus als ik 's morgens tegen de juf van mijn dochter zeg dat ze over moet blijven op school en mijn man is in de buurt aan het werk en haalt mijn dochter op voor een lunch mag dit niet? Want een kind hoort op de overblijf te zijn?
Dat kan kloppen, Star. Ik verbaas me zo over sommige reacties (zoals de verlangende oogjes die elke pauze tevergeefs zoeken naar papa omdat hij een keer als verrassing kwam) dat ik blijkbaar niet meer serieus kon reageren.

On topic: ik zou ook helemaal niet blij met mijn ex zijn dat ik dit via mijn dochter moest horen, omdat ik er een stiekem gevoel van zou krijgen. Maar dat hangt er ook volledig van af hoe erg on speaking terms TO en haar ex zijn. En ik vind dat de school niets te verwijten valt, als ze de vader gewoon kennen van vrijdags ophalen en ouderavonden e.d.

Er staat helemaal niet in de OP dat vader niet netjes heeft gemeld dat het kind niet naar de TSO komt.

School hoeft hier niet tussen te zitten. Beide ouders hebben evenveel recht op hun kind en ze kunnen niet verbieden om het kind mee te geven. De ouders hebben ook allebei toestemming voor inschrijving moeten geven.

Als het netjes gemeld is, zie ik het probleem niet. Niemand hoeft een hartverzakking te krijgen. De opvang is dan op de hoogte als TO zou bellen.
Leea maar even terug vanaf het begin geheimtaal, ik val zo in herhaling anders.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 19:55:

En dat slaat waarop groentesoep? Doe me een lol en lees het hele topic nog eens door. Het staat bol van de rare insinuaties naar ontvoeringen.

Natuurlijk kan er in dit geval een risico bestaan op ontvoering, en dan heeft TO meer dan gelijk. Maar TO schrijft er niks over, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat er geen ontvoeringsrisico bestaat. Ik heb wel zo'n idee dat het arme kind een product is van een vechtscheiding en dat school hier nu ook gezellig bij betrokken wordt, maar zelfs dat weet ik niet zeker.

Misschien is TO wel gewoon een paniekmiep, die overal Vreselijke Ongelukken op de loer ziet liggen. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat er hier allerlei aannames worden gedaan die TO helaas niet komt bevestigen.
Ik vind wel dat er een beetje doorgeslagen wordt nu.

Is het nu echt zo raar dat wanneer je gescheiden bent en JIJ dus de dag hebt geregeld wat opvang betreft, je er op moet kunnen vertrouwen dat het dan ook zo gaat?

Dat vader zijn kind ophaalt lijkt mij idd prima en gezellig voor vader en kind, maar kom op zeg, vader hoort dat toch gewoon te melden?

Zou wat zijn als je wanneer je gescheiden bent over en weer maar willekeurig je kind ergens vandaan plukt wanneer je kind onder de hoede van de andere ouder is, omdat dat zo gezellig zonder dat de andere ouder op de hoogte is.

Je wil toch gewoon weten waar je kind uithangt? met name onder wie zijn verantwoordelijkheid?

En of diegene dan thuis is met je kind, naar de speeltuin gaat of naar lutjebroek dat maakt niet uit.

Het zijn afspraken.

Wanneer mijn kind bij pietje gaat spelen, mag hij ook niet op eigen houtje beslissen dat hij na een uur naar keesje gaat zonder dat hij het eerst komt vragen/melden.
quote:Djoels schreef op 26 juni 2012 @ 19:42:

[...]

Zo eens. Als je samen een gezin voert, samen voor je kinderen zorgt en als geliefden bij elkaar woont..... dan ga je toch niet verwachten van school dat je gebeld wordt? Kom op FV, dat is toch kolder!

Dit dus! Ik heb geen kinderen maar als ik terug denk aan toen ik klein was: zowel pa als ma kon me ophalen. M'n vader werkte namelijk vlak bij mijn school en het lag er net aan hoe druk hij was. Had die school om een schema moeten vragen? Hadden mijn ouders dat dan een vaste afspraak moeten maken?

Wat een quatsch! Ouders zijn allebei de ouders, niet alleen de mama.
Zeg maar Spijker.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 20:05:

[...]

Nee hoor, helemaal niet. Ik geef namelijk altijd netjes door dat er iemand anders mijn kind komt ophalen dus bij ons is er nooit een probleem. Als ik dat 's ochtends niet gedaan heb dan bel ik altijd even op om het alsnog door te geven.

Ik ga er namelijk vanuit dat ook de school graag wil weten dat ze mijn kind veilig aan de juiste persoon hebben afgeleverd.Maar als er per ongeluk nog een oppas vermeld staat en jij staat voor de deur. Moeten ze je kind dan maar niet meegeven?
Die verlangende oogjes zie ik ook niet hoor
Eens Consuela!
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:12:

Leea maar even terug vanaf het begin geheimtaal, ik val zo in herhaling anders.

Beetje te veel om allemaal terug te lezen.

De school had mij dus moeten bellen dat mijn kind niet op de overblijf is, maar door mijn man is opgehaald voor een lunch in de stad. Terwijl het haar eigen vader is. Want ik heb haar naar school gebracht en ik heb tenslotte gezegd dat mijn kind op de overblijf moet blijven. Mijn man heeft dus niks te zeggen.

Oke....
Ik zou het dus WEL willen weten en mijn ex er op aanspreken omdat ik als op dat moment verantwoordelijke ouder (in de zin van, ze zijn dan bij mij) wil weten waar mijn kind is.

Andersom, als mijn kind in het weekend bij pa is en toevallig bij een oppas, neem ik em ook niet zomaar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven