Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
Knap dat jij dat allemaal uit de OP haalt rozehanddoek.
quote:Ranja2008 schreef op 26 juni 2012 @ 19:44:

Waarom wil TO niet dat het kind buiten de regeling om haar vader zien. Tenzij het een gevaarlijke gek is, lijkt het me niet meer dan logisch. Wraak nemen op je ex of gewoon moeilijk doen over de rug van je kind vind ik beneden alle peil. Het gaat erom wat in het belang van het kind is, niet persé wat jij als moeder nou zo leuk vindt.

Omdat dat verwachtingen schept naar het kind toe?

Zo meteen staat kind elke pauze voor aan de poort, want 'misschien komt papa wel'.

Vaste dagen, vaste afspraken, regelmaat.

Willekeur is zelden goed voor een kind, zeker in geval van scheiding. Een scheiding brengt immers al genoeg onrust met zich mee, wat stabiliteit zou voor een kind alleen maar goed zijn.

En dit staat buiten alle interpretaties van de OP.
conversation = awareness
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 19:50:

Quote Djoels: Zo eens. Als je samen een gezin voert, samen voor je kinderen zorgt en als geliefden bij elkaar woont..... dan ga je toch niet verwachten van school dat je gebeld wordt? Kom op FV, dat is toch kolder!

Juist, maar als je als geliefden bij elkaar woont, dan geef je dat even aan elkaar door. Dan komt school helemaal niet in the picture.En als je gescheiden bent is papa een potentiële ontvoerder en moet school zijn oren laten hangen naar de nukken van mams, want die heeft het kind tenslotte gebaard en wordt op die gronden ontheven van iedere verdenking op Rare Acties. Tja.
Misschien een domme vraag hoor, maar die kinderen gaan dus tussen de middag naar de opvang en blijven niet op school over?
quote:borderwalk schreef op 26 juni 2012 @ 18:51:

Volgens mij ben ik trouwens in een soort dorpse jaren 50 bubbel in de stad in de jaren 90 opgegroeid, want ik stond weleens aan de poort en dan zag ik mijn vader niet die mij normaal zou komen ophalen, maar wel de moeder van een van mijn vriendinnetjes die dan zei: Je luncht met ons vandaag, papa is druk met ... even weg naar .. en echt dat hij dat niet vantevoren met school had overlegt.Nou, dat gaat hier nog steeds zo hoor. Als ik in de file sta of het is druk bij de supermarkt, bel ik gewoon een collega-ouder en die neemt mijn kind dan even mee. Blijkbaar woon ik in een soort pleasantville.
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 19:50:

FV als er aanleidingen zijn waarom de ene ouder het kind niet mag ophalen, dan moet je school daarvan op de hoogte stellen. Anders is voor een school pappa net zo veel ouder als mamma en vice versa. Dus zal school kind gewoon meegeven aan de ouder zonder te bellen. Ik neem aan dat als de vader in de OP wel een bezoekregeling heeft, er geen aanleiding is waardoor vader zijn dochter niet mag ophalen voor de lunch.

Nogmaals: ik vind dat school aan niemand mijn kind zomaar mee mag geven als ik niet zelf vantevoren heb aangekondigd dat dat gaat gebeuren. Liever een keer te vaak moeten bellen omdat de brengende ouder een chaoot is die het vergeet door te geven, dan een keer te weinig en vervolgens met een drama van de bovenste plank zitten.

Bij twijfel - omdat het kind is aangemeld voor de overblijf door de brengende ouder - dus altijd even met die ouder bellen, ongeacht of het de vader of de moeder is. En vervolgens die brengende ouder op zijn flikker geven of er zelfs een sanctie op zetten (boete betalen ofzo.)
Am Yisrael Chai!
En dat slaat waarop groentesoep?
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 19:53:

Ik heb 'm ook maar even terug gelezen in de veronderstelling dat ik heul veul gemist had.

Niet dus.
conversation = awareness
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 18:53:

[...]

Kun je je indenken dat het kind hartstikke van slag is wanneer zoiets onverwachts (ook al is het knetterleuk) gebeurd? Die ziet vaders immers op gezette tijden en plots staat ie daar... Straks verwacht het kind dat elke week en rent in elke pauze al naar de straat, turend zoekend naar vader...

Rust, reinheid en regelmaat... antiek, maar toch.Agossie, wat zielig. Geef je kind dan ook maar geen ijsje op die mooie dag, anders staat hij voortaan bij elk zonnestraaltje te watertanden en dan is hij telkens zo teleurgesteld.
Vaders trekken altijd aan het kortste eind na een scheiding als er kinderen in het spel zijn.

En vader wordt dan natuurlijk opeens een volstrekt vreemde die natuurlijk van plan is zijn kinderen te ontvoeren. En hij haalt zijn dochter op voor en lunch, niet omdat hij dat gezellig vindt, maar om zijn exvrouw te ergeren en dwars te zitten.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 19:53:

Ik spreek even voor mij zelf, maar ik lees het hier over het algemeen toch wel met regelmaat. En daarom zou ik er ook nu niet verbaasd om staan te kijken als het in dit geval ook zo is.

Offtopic: ik kan het mij wel heel goed voorstellen als je het zo ervaart en het ruk vindt om parttime moeder te worden, maar ja, een kind heeft twee ouders....
Waar is een omgangsregeling eigenlijk voor als beide ouders op elk moment "recht" blijven hebben hun kind te zien? Als je zo geeft om je kind, doe je dat netjes in overleg. Het kind is echt niet gebaat bij dit soort gesteggel.
Ga in therapie!
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 19:55:

[...]

Nogmaals: ik vind dat school aan niemand mijn kind zomaar mee mag geven als ik niet zelf vantevoren heb aangekondigd dat dat gaat gebeuren. Liever een keer te vaak moeten bellen omdat de brengende ouder een chaoot is die het vergeet door te geven, dan een keer te weinig en vervolgens met een drama van de bovenste plank zitten.

Bij twijfel - omdat het kind is aangemeld voor de overblijf door de brengende ouder - dus altijd even met die ouder bellen, ongeacht of het de vader of de moeder is. En vervolgens die brengende ouder op zijn flikker geven of er zelfs een sanctie op zetten (boete betalen ofzo.)Het klinkt meer als een gesloten inrichting op deze manier. Vind je jezelf niet een beetje controlfreakerig klinken?
Flauw totzoens om een ander om haar keuze af te zeiken.
quote:tot_zoens schreef op 26 juni 2012 @ 19:57:

[...]

Agossie, wat zielig. Geef je kind dan ook maar geen ijsje op die mooie dag, anders staat hij voortaan bij elk zonnestraaltje te watertanden en dan is hij telkens zo teleurgesteld.
conversation = awareness
Ligt het nou aan mij of heeft TO niet meer gereageerd?

Ik neem aan dat ze op school de vader herkenden, anders lijkt het me vreemd dat je het kind meegeeft aan iemand die je nog niet eerder hebt gezien en die alleen beweert de vader te zijn.
quote:tot_zoens schreef op 26 juni 2012 @ 19:57:

[...]

Agossie, wat zielig. Geef je kind dan ook maar geen ijsje op die mooie dag, anders staat hij voortaan bij elk zonnestraaltje te watertanden en dan is hij telkens zo teleurgesteld. Idd wat een overdreven dramatische reactie zeg!
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 19:50:

FV als er aanleidingen zijn waarom de ene ouder het kind niet mag ophalen, dan moet je school daarvan op de hoogte stellen. Anders is voor een school pappa net zo veel ouder als mamma en vice versa. Dus zal school kind gewoon meegeven aan de ouder zonder te bellen. Ik neem aan dat als de vader in de OP wel een bezoekregeling heeft, er geen aanleiding is waardoor vader zijn dochter niet mag ophalen voor de lunch.Eens
Ik heb hier geleerd dat kinderen recht hebben op hun ouders, niet andersom.
Vaders trekken aan het kortste eind? Moeten ze iets harder trekken misschien. Het gros van de gescheiden mannen die ik ken vind het wel best, kind/kinderen om het weekend/elk weekend. Echt co-ouderschap zie ik maar bar weinig.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 19:58:

Flauw totzoens om een ander om haar keuze af te zeiken.Heb je het over mijn grapje onder de Rust Reinheid Regelmaat-opmerking of de oprechte vraag aan FV of ze het zelf niet controlfreakerig vindt?
quote:_lupine_ schreef op 26 juni 2012 @ 19:48:

Toen ik nog op de basisschool zat, werd er helemaal niet opgelet door wie je werd opgehaald. Ook heb ik tot een aantal jaar geleden opgepast en dan gebeurde het weleens dat ik die kinderen van school ophaalde, geen haan die daarnaar kraaide hoor. Ik stond gewoon op het schoolplein tussen de moeder te wachten.

Gaat dat tegenwoordig anders dan? Die klassen zijn allemaal tegelijkertijd uit, dus het is buiten dan toch zo'n drukte van belang dat ik me afvraagt of die leerkrachten dit überhaupt wel kunnen controleren.

Bij onze school lopen de kinderen die niet naar de overblijf / opvang moeten met de leerkracht naar buiten en moeten de leerkracht een hand geven voordat ze weg gaan. De leerkracht laat ze pas gaan als ze gezien heeft dat degene die moet halen er ook echt staat. Staat diegene er niet, en zegt er iemand anders "ik neem Mees vandaag mee, hoor!" dan neem ik aan dat de leerkracht dat even navraagt aan het kind zelf, en als kind van niks weet dan mag ik hopen dat degene die het kind gebracht heeft of degene die verwacht wordt bij het ophalen even gebeld wordt om te vragen wat er aan de hand is.

Kinderen die moeten overblijven of naar de opvang moeten gaan sowieso niet mee naar buiten, die worden door de opvang binnen opgehaald en gaan pas later naar buiten om te spelen. Een kind dat naar de overblijf moet zou je dus binnen moeten gaan ophalen en ik mag toch hopen dat ook dan even gevraagd wordt aan degene die het kind heeft aangemeld of dat de bedoeling wel is.

Overigens kan er op onze school ook een lijst met namen doorgegeven worden van mensen die altijd het kind mogen ophalen, en dan zou de naam van de andere niet-verzorgende ouder daar dus gewoon op kunnen staan.

Maar het lijkt me hoe dan ook verkeerd dat de verzorgende ouder zich bij het ophalen het leplazerus schrikt omdat ie ineens te horen krijgt dat het kind zonder dat hij/zij het weet gewoon is meegenomen, ongeacht door wie dat dan gebeurd is. Dat lijkt me altijd fout.
Am Yisrael Chai!
quote:loisnvt schreef op 26 juni 2012 @ 20:00:

[...]

Idd wat een overdreven dramatische reactie zeg!

Vind je?

Dus jouw voorkeur gaat uit naar een regeling die afhangt van de grillen van een ouder: wel zin, geen zin, wel tijd, geen tijd...

Naja, antiek dus dan maar. Ik heb dan ook geen bakfiets, maar zo'n heul ouderwets fietsstoeltje...

conversation = awareness
Ik weet niet hoor, maar als een kind een jaar of 8 is wordt het niet meer 'meegegeven'. Dan loopt of fietst een kind zelf naar huis. Dus tenzij het kind en jaar of 6 hoeven we het niet eens te hebben over 'meegeven'.
Beide totzoens, je posts druipen van het sarcasme.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven