Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
Bij jouw school gaat het dan zo FV en misschien overal wel, dat zou best kunnen. Maar toch heb ik de indruk dat er vaak veel minder streng gecontroleerd wordt. Kan me ook wel voorstellen dat je daar als school helemaal gestoord van zou worden.

Een vriendin van mij heeft ook een zoontje die sinds kort naar school gaat en hij wordt daar opgehaald door haar, haar vriend of het gastoudergezin. Hier zit eigenlijk helemaal geen regelmaat in, want zij draait wisselde diensten. Bij mijn weten hoeft ze niet allemaal aan de school door te geven. Het wordt ook nog weleens spontaan omgegooid.

Stel dat er in een klas 25 kinderen zitten en de leerkracht dit voor ieder kind moet bijhouden, dan is dat toch bijna niet te doen?
quote:geheimtaal schreef op 26 juni 2012 @ 20:10:

[...]

Dus als ik 's morgens tegen de juf van mijn dochter zeg dat ze over moet blijven op school en mijn man is in de buurt aan het werk en haalt mijn dochter op voor een lunch mag dit niet? Want een kind hoort op de overblijf te zijn?

Bij ons op school worden lijstjes gemaakt voor de overblijfouders. Zo weten die hoeveel kinderen er die dag zullen zijn.

Rara wat er gebeurd als dat lijstje niet klopt...
conversation = awareness
Groentesoep, ik heb die insinuatie niet gedaan dus reageer dan niet zo als jij mij quote.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 20:10:

[...]

Ja, dat dus. Hoe kan de tso uberhaupt de veiligheid van kinderen garanderen als ze niet eens verifiëren of de kinderen wel echt afgemeld hadden moeten worden? Dan kan toch iedereen je kind zomaar meenemen, want die hoeft alleen maar te zeggen "nee, Pietje hoeft niet over te blijven, ik neem hem lekker mee".

De overblijfouders op onze school kennen bijvoorbeeld echt mijn vriend niet hoor, de juf wel maar als mijn vriend hem uit de overblijf zou plukken weten ze niet eens wie hij is. Sterker nog, de meeste overblijfmedewerkers weten niet eens wie ik ben, want die heb ik nog nooit gezien.

Dat is zo. Bij ons mogen kinderen die naar de overblijf horen te gaan ook niet toch bij vriendjes gaan eten e.d. Als de overblijf niet doorgaat, moet een van de ouders zelf naar school bellen.

Maar als de vader om vijf voor twaalf even naar de klas is gelopen, en de juf, die hij kent, heeft gezegd dat marietje met hem mee gaat, dan zou het bij ons op school gewoon goed zijn geweest. De juf geeft dan aan de overblijfkrachten door dat ze haar naam voor vandaag kunnen schrappen.
quote:rozenstruikje schreef op 26 juni 2012 @ 20:12:

[...]

Maar als er per ongeluk nog een oppas vermeld staat en jij staat voor de deur. Moeten ze je kind dan maar niet meegeven?

Ik ben degene die altijd ophaalt en ook degene die wijzigingen doorgeeft en ik ben degene bij wie het kind woont. Dus aan mij kunnen ze het kind met een gerust hart meegeven.

Ik snap best dat het bij gedeeld gezag een iets andere situatie is, maar de TO schrijft dat haar kind NOOIT doordeweeks bij de vader is, waaruit automatisch volgt dat het kind dus ook NOOIT door de vader wordt opgehaald of gebracht. In die situatie zou ik als verzorgende ouder idd willen dat er even gecontroleerd wordt of ik er wel vanaf weet en of dat wel de bedoeling is, want school kent de situatie tussen de ouders toch niet?
Am Yisrael Chai!
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 20:15:

[...]

Bij ons op school worden lijstjes gemaakt voor de overblijfouders. Zo weten die hoeveel kinderen er die dag zullen zijn.

Rara wat er gebeurd als dat lijstje niet klopt...

Ja, dan wordt de ouder gebeld.

Maar wie zegt dat de vader niet gemeld heeft bij de overblijfleiding dat hij zijn dochter heeft meegenomen?
Precies geheimtaal en wel precies om de post van Consuela. Ik ga er vanuit dat mijn kind daar is aangezien dat zo geregeld is. Ik wil weten waar ze zijn om welke reden dan ook. Dus of de vader of de school stelt mij maar op de hoogte.
In Amerika heb je sinds een paar jaar de beweging van free range kids, een reactie op overbezorgde ouders.

Ik begrijp ineens veel beter waar dat vandaan komt.

Kunnen we gewoon weer even nuchter reageren? Het was de vader verdorie. Niet de enge pedofiele buurman.
Zeg maar Spijker.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:13:

Die verlangende oogjes zie ik ook niet hoor

Ik vond het persoonlijk wel prachtig en dichterlijk omschreven.

Het was natuurlijk maar om e.e.a. te benadrukken en onderstrepen, maar phoe hee zeg...

conversation = awareness
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:15:

Groentesoep, ik heb die insinuatie niet gedaan dus reageer dan niet zo als jij mij quote.Ah, zo. Ik had het niet specifiek tegen jou inderdaad, en als jij het zo opvatte dan bied ik mijn excuses aan voor mijn onhandige discussietechniekjes. Het is ook nogal druk hier .
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:17:

Precies geheimtaal en wel precies om de post van Consuela. Ik ga er vanuit dat mijn kind daar is aangezien dat zo geregeld is. Ik wil weten waar ze zijn om welke reden dan ook. Dus of de vader of de school stelt mij maar op de hoogte.Te gek voor woorden zijn dat school mij moet bellen dat mijn man haar komt halen.
Het lijkt wel een beetje op achterste poten gaan staan omdat het over vader gaat.

Voorbeeld,

Mijn schoonzus vangt 1 dag in de week mijn kind op.

Soms wil hij bij een vriendje spelen, prima!!

Maar schoonzus meldt altijd even, hey con, hij is bij klaasje spelen vandaag!

Oke , prima! ik weet waar hij zit.

Dat is toch een normale omgangsvorm? Ik heb kind onder hoede van schoonzus, die beslist anders maar stelt mij op de hoogte.

Mag je van vader toch ook verwachten wanneer je gescheiden bent en de verantwoordelijkheid in dagen is opgedeeld.
Ik denk trouwens dat ik zou lachen als school mij zou bellen dat mijn man ons kind zou ophalen voor een lunch.

Eh, ja? Dus? Het is haar vader, mijn man, waarom bel je mij op dat hij haar komt halen?
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 20:18:

[...]

Ik vond het persoonlijk wel prachtig en dichterlijk omschreven.

Het was natuurlijk maar om e.e.a. te benadrukken en onderstrepen, maar phoe hee zeg...

(Het was wel heel beeldend omschreven, ik zag het meteen voor me. Met zo'n dikke traan vlak onder het oog zoals op zigeunerschilderijtjes.)
Spijker, stel ik heb een ex en een kind. Kind zou overblijven. Ik moet vanwege noodgeval kind halen. Kind niet op overblijf. Zou ik niet op prijs stellen, is dat heel raar?
Het kind van TO is nog jong, dus wellicht is de scheiding nog vers. Een van de zaken waar je je als gescheiden ouder overheen moet zetten, is de angst dat 'die ander' wellicht niet goed voor 'jouw' kind zorgt.

Zeker de eerste paar jaar is het van groot belang dat je je letterlijk aan de afspraken houdt, zeker wanneer het om omgang gaat. Dat schept vertrouwen.
@FV, het is wel belangrijk om zwaarwegende redenen te geven als vader niet op mag komen halen.

Als de vader van het kind nooit eerder op school is geweest, had ik de juf aangesproken met de vraag hoe ze zo zeker wist dat het vader was?

Verder ben ik voor gelijke rechten, maar wel weten waar mijn kind uithangt op mijn dagen.
Geheimtaal, neem aan dat in een fatsoenlijke relatie je man dat zelf al had gemeld.
quote:amand1969 schreef op 26 juni 2012 @ 20:20:

Het kind van TO is nog jong, dus wellicht is de scheiding nog vers. Een van de zaken waar je je als gescheiden ouder overheen moet zetten, is de angst dat 'die ander' wellicht niet goed voor 'jouw' kind zorgt.

Zeker de eerste paar jaar is het van groot belang dat je je aan de afspraken houdt, zeker wanneer het om omgang gaat. Dat schept vertrouwen.Daar ben ik dus benieuwd naar. Waar staat hoe oud het kind is?
Ah dank groentesoep, ik was op mijn maatje 38 getrapt
Volgens mij zegt (bijna?) niemand hier dat die ex niets hoeft te laten weten, consuela (I jouw nick). Daar zijn we het wel over eens toch, dat dat netjes zou zijn geweest? De vraag is: mag school het kind meegeven als de wijziging niet door moeder is aangekondigd?
quote:_lupine_ schreef op 26 juni 2012 @ 20:14:

Bij jouw school gaat het dan zo FV en misschien overal wel, dat zou best kunnen. Maar toch heb ik de indruk dat er vaak veel minder streng gecontroleerd wordt. Kan me ook wel voorstellen dat je daar als school helemaal gestoord van zou worden.

Een vriendin van mij heeft ook een zoontje die sinds kort naar school gaat en hij wordt daar opgehaald door haar, haar vriend of het gastoudergezin. Hier zit eigenlijk helemaal geen regelmaat in, want zij draait wisselde diensten. Bij mijn weten hoeft ze niet allemaal aan de school door te geven. Het wordt ook nog weleens spontaan omgegooid.

Stel dat er in een klas 25 kinderen zitten en de leerkracht dit voor ieder kind moet bijhouden, dan is dat toch bijna niet te doen?

Er valt helemaal niet zo veel bij te houden, een juf weet na een paar weken echt wel wie er wanneer ophalen en ze kan het ook altijd nog aan het kind zelf vragen. "Moet jij vandaag naar de BSO?" "Ik zie je oma staan, moet je vandaag soms met oma mee?"

En ouders hebben daar ook zelf een verantwoordelijkheid in natuurlijk, hoeveel moeite is het nou om 's ochtends te zeggen "mijn moeder/ mijn man/ de BSO komt hem halen, hoor!"

Het gaat mij er juist om dat het hier een abnormale situatie betrof, een kind dat standaard overblijft, een moeder die niet heeft doorgegeven dat ze vandaag niet naar de overblijf hoeft want dat papa haar gezellig komt halen en een kind dat zelf ook van niks weet maar ineens papa voor haar neus ziet staan. In die situatie kan een juf mi helemaal niet zeker weten dat het wel zuivere koffie is want ze kent de achtergronden van de scheiding en de omgangsregeling etcetera helemaal niet, ze weet alleen dat ouders gescheiden zijn en vader nooit het kind zomaar ophaalt, dus dan hoort ze gewoon te bellen.
Am Yisrael Chai!
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 20:21:

Geheimtaal, neem aan dat in een fatsoenlijke relatie je man dat zelf al had gemeld.

Waarom? Ze kunnen ook gewoon tijdens het avondeten zeggen dat ze het zo gezellig hebben gehad en dat dochter verrast was en een lekker broodje heeft gehad.

Als ik om wat voor reden dan ook, net in dat uurtje school moet bellen met een dringende vraag, mededeling, dan is 'ze is met haar vader mee' genoeg.
Maar leuk wel 'te gek voor woorden, quatsch, insinuerende puntje, O Mijn God'. Tot zover leven en laten leven enzo
quote:tot_zoens schreef op 26 juni 2012 @ 20:20:

[...]

(Het was wel heel beeldend omschreven, ik zag het meteen voor me. Met zo'n dikke traan vlak onder het oog zoals op zigeunerschilderijtjes.)

Ja? Zag je het?

Oh gelukkig...

Ik kreeg er persoonlijk al trillende vingers van en kon àmper nog typen...

conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven