Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik ga die cashewnoten zo ook eens roosteren.

Maar die noten bij de Turkse winkel zijn dan toch niet biologisch?

Ik heb overigens op notengebied ook niet alles biologisch, hoor.

Ik let nu wel erg op vis. Koop geen gekweekte vis als die niet biologisch is. Dan zit het vol met hormonen. Bij blikjes is het lastiger.
Mijn ontbijtje was heerlijk, ook al heb ik nog ´gewoon´ magere yoghurt gebruikt die nog in mijn koelkast stond...

Zometeen op pad voor boodschappen, maar ik heb al best veel zin om mijn lunch te proberen en vanavond de spinazie-salade!!

Leuk om hier ervaringen en tips te kunnen vinden!
De cashews zijn geroosterd. Echt honderd keer lekkerder zo uit de oven dan in een pan. Ik laat ze nu goed afkoelen en dan kunnen ze in een bak in de kast.
Hoi allemaal,

ik heb zojuist dat programma van Jamie Oliver gezien waarbij hij alles liet zien van ei naar kip in de winkel. dus de legbatterij kippen, scharrel kippen en free range kippen... Hmm stiekem wist ik het alemaal wel maar het is toch weer even een eye opener. :(

Vanmorgen havermout op met stukjes mango, gekookt watre, snufje zout en paar theelepels honing. Smaakte best goed, die mango maakt het wat frissig.

Zojuist 2 sneeen brood met de avocado spread die ik gisteren heb gemaakt en een tomaat in plakjes. mjamm die is zeker voor herhaling vatbaar. En ik heb een geprakte banaan met cacao op.

Redelijk AA dus. Dadelijk werken, ik eet altijd mee met de pot op het werk. Dat betekend dus overkookte groente, vlees en aardappelen. En de kers op de taart zijn de pakjes saus die meestal al door de groente zit en de pakjes jus waar de vlees ook al in licht. Niet zo AA dus. Misschien toch maar een keer nadenken over zelf eten meenemen.... Maar dan steek het volgende probleem zich op, er wordt altijd te veel gekookt (of te weinig gegeten, het is net hoe je het bekijkt) dus er wordt al zoveel weggegooid. ook bestellen ze automatisch eten voor het personeel, als ik ga zeggen dat ze voor mij niets hoeven te bestellen zie ik de hersenen al koken en stomen. Dat is veel te veel extra werk (uitzoeken wanneer ik werk, wanneer wat gegeten wordt enz).

groetjes en prettige dag allemaal!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@maria:
Ik heb een tijdje terug even meegeschreven hier, maar gezien er in m´n AA eetwijze goed de klad is gekomen, wil ik het weer oppakken. Fijn dat sommigen nog zo bezig zijn zeg! Ik ga weer proberen mee te schrijven

Vandaag heb ik gezondigd met een halve tompouce, en van die aardappeltorentjes bij het avondeten. Verder ging het redelijk goed. Ik heb van het weekend de ontbijtmuffins gemaakt, echt heerlijk gewoon!
Die ontbijtmuffins wil ik binnenkort ook een keer gaan maken. Daar hoor ik goeie verhalen over .

Vanmiddag een speltroggeboterham gegeten met kaas en roomboter en een rijstwafel met pindakaas (zo lekker!).

En vanavond een tomatensoep gekookt met gehakt, verse tomaten, 1 puntpaprika's, knoflookteentje en een bouillonblokjes.

In de kom een lepeltje pesto erbij. Ik had daarna nog trek, dus ook nog 2 rijstwafels met pindakaas op.

Oh, en vanmiddag een schaaltje kersen.

Al met al gaat het best lekker!
Hier ging het vandaag redelijk. Ik vind vooral de avond moeilijk om door te komen. Iemand tips of is het gewoon afkicken & volhouden?! Vanavond 'de fout' in gegaan; er lag nog indonesische spek-koek... Laat ik het erop houden dat dat de foute 20% was!
Ik eet 's avonds een appel ( schillen en in hele dunne 'chips' snijden vind ik leuk) en als ik trek heb wat nootjes. En pure chocola. Wel moeilijk!
Haha kuiktje: die spekkoek is vanzelf op, dan geen nieuwe kopen???

Misschien kan je gezonde AA proof snackjes in huis halen? Nootjes bijv.

Hier net de laatste restje coca cola op (wel de reguliere, niet de light --> scheelt weer iets). Heb er zo'n hekel aan dat vriend iets open maakt bij mij en het vervolgens niet opdrinkt. En als ik die cola dan voorschotel als hij weer hier is dan is het niet goed meer want de prik is eruit.... Nu dus zelf maar opgedronken.

Op werk heb ik een berg peultjes op (helaas wel inc laagje boter) alternatief was witte bonen in tomaten saus (jak) en de peultje waren nog over van zaterdag, daarnaast aardappelpurree (vers gemaakt met gewoon aardappelen, melk en boter) en runderlapjes (badend in het jus). verder nog 2 spuculaasjes op. Ik weet gewoon dat ik daar niet aan moet beginnen want zodra ik dat proef ben ik weer om....

Wel keurig een banaan op met de koffie! Dus al met al een redelijke dag, denk AA=65% en fout 35%
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Haha Kuiltje, het is gewoon afkicken van je suikerverslaving ... duurt 3 dagen en dan is het klaar!!! Dus als je snaaineigingen hebt moet je juist geen suikerhoudend spul eten want dan vraagt je lichaam om meer en meer..... Noten, pure rauwe chocola, yoghurt, eitje en fruit is dan het gezonde en goede alternatief. Doorzetten en je zult zien dat het lukt hoor !
Sommige mensen krijgen van fruit meer trek. Dan helpt het inderdaad om er wat nootjes bij te eten.

Net ontbeten met yoghurt met van alles erdoor. Daarvoor een vers sapje op van appel, komkommer, tomaat en wortel.

Verder ga ik zo wat adukiboontjes koken en dan straks wat zilvervliesrijst voor een werklunch.

Ik kook deze keer maar voor 1 portie. Ik heb nog een half blikje zalm, dat gaat er straks bij, samen met een tomaat, stuk komkommer, lente-uitje en wortel.

Vanavond waarschijnlijk een omelet met prei, lente-uitje en gerookte zalm.
Ik ben zo iemand die inderdaad van een appel juist trek krijgt, zoals staat in het kookboek van AA. Voordat ik dat wist vond ik het altijd al zo gek dat appels niet vulde bij mij maar dat ik daardoor juist trek kreeg!

@els: waar smaken die aduki boontjes naar? en vind jij zalm uit blik lekker? Ik heb het 1 x geprobeerd na aanleiding van het boek en gezonde graatjes erin, maar er zat gewoon een half skelet van die vis in. Alle ruggemergbootjes enal. Zo vies... Die koop ik dus echt niet meer. Of heb jij een goed merk waarbij dit wel meevalt?

@rawfoodje: eet jij echt alles rauw? Of tot 40gr verhit (zoiets staat me bij, correct me if i'm wrong). Eet je dan ook geen eieren en vlees ed? Pff dat lijkt me echt moeilijk om dat toe te passen in het dagelijks leven (en een stapje te ver voor mij eerlijk gezegt)

Ik ben zojuist lekker even de stad ingeweest, ging voor een vierkante springvorm maar die heb ik maar laten liggen want ik heb er 5 geprobeerd maar alle 5 liet de bodem niet los! Daar heb je dus niets nada noppes aan. Jammer want ik zag al een vierkante kwarktaart voor me op de verjaardag van mijn vriend. Helaas, maar dan maken we gewoon een ronde!

Meteen even naar de turk geweest, redelijke water meloen (0,85ct per kilo, pff daar kan de AH nog een puntje aan zuigen!), 350gr gewone amandelen (3,65) gedroogde abrikozen, dadels, aardbeien (1,60 per bak) en een flink stuk gember. Allemaal gezonde dingen dus!

Ik zit nu lekker aan mijn ontbijt van havermout, gekookt water, beetje zout en daarop 90gr aardbeien, 50gr gedr abrikozen, 15gr amandelen en een eetlepel honing erover heen gedrapeerd. Heb het mooi opgemaakt in een diep bord dus het zag er ook nog eens super smakelijk uit. Jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen!

groetjes en prettige dag allemaal!!!!
Goeiemorgen, hier ben ik ook weer eens. Ik lees weer allemaal lekkere dingen, maar ik vind het moeilijk vol te houden. Vooral omdat ik voor mijn gevoel de hele dag in de keuken sta. Die werklunches kwamen me op een gegeven moment de keel uit, terwijl ik ze eerst heel lekker vond. Dus ik wissel het maar af, zoveel mogelijk volgens Amber, maar ik ga niet te moeilijk doen, zoals ik in het begin deed.

Tot nu toe heb ik vandaag 3 speltboterhammen op (heb vroeg geluncht), 2 met kaas en 1 met appelstroop en allemaal met roomboter. Geen geweldig beleg, maar ook niet superslecht.

Tussendoor een bakje yoghurt met goji bessen.

Vanavond wordt het biologische broccoli (gestoomd), biologische aardappelen (ook gestoomd) en zalm (die biologische was echt niet te betalen, dus ik heb maar de gewone gehaald), ook al gestoomd. In de stoomkoker, dus erin doen, op de knop drukken en wachten tot het klaar is. Lekker makkelijk dus.

Net nog naar de natuurwinkel geweest en een nieuwe voorraad speltspaghetti en kikkererwten ingeslagen, en nog wat dingen (barbecuespiezen van de Vegetarische Slager, ik ben benieuwd!)

Ik hoop dat ik vandaag van de slechte tussendoortjes af kan blijven. Ik ben vorige maand weer aan de pil gegaan (omdat ik niet ongesteld wil worden op vakantie) en sindsdien heb ik alleen nog maar zin in zoet en vet, komt volgens mij echt door die rothormonen. Een extra uitdaging dus

Vorige week heb ik trouwens kikkererwtenburgers gemaakt (met mungbonen, kruiden, ei etc.), maar ze waren behoorlijk droog (jongste dochter en ik vonden ze wel lekker, maar oudste ging bijna over haar nek). Weet iemand hoe je ze lekkerder moet maken? Er stond hier ook ergens een recept voor die burgers, maar dat kan ik niet meer vinden...
Ik ben gisteren uiteten geweest. Best AA-proof. Groene thee als drankje en als hoofdgerecht liet ik aardappels, rijst of frietjes niet serveren., Ik koos scholfiletjes met alleen de groente. Nu kreeg ik een hoeveelheid rauwkost met naar mijn zin iets teveel radijs, maar ik heb het toch op.

Vanmorgen yoghurt met aalbessen en aardbeien en tussendoor een appel. Ik ga nu een fikse salade maken met een blikje tonijn erdoor. En een gekookt ei erbij.
Adios, bij mij zit er inderdaad een half skelet in her blikje . Dat vis ik er tussenuit en de rest van de zalm eet ik lekker op. Uk heb ook weleens een blikje zalm van de Lidl gehad en daar zit het volgens mij niet bij.

Op de verpakking staat dat adukiboontjes een beetje zoetig smaken.

Ze zijn niet zo droog. In combinatie met rijst en allerlei groenten erg lekker, vind ik.
Ja, in zo'n blikje zalm zit altijd zo'n rondgraatje. Als je niet uitkijkt met eruithalen is het een klus. Even ontleden voorzichtig en dan gaat het wel. Om die reden neem ik liever een blikje tonijn. Easy.
Ik vind het af en toe ook wel een werk hoor, maar als je het goed voorbereid is het best te doen. Ik heb ontbeten met franse kwark (is dit eigenlijk AA proof, ja toch? Er zitten geen emulgatoren en Enummers in, daar heb ik op gecheckt..) met aardbeien en honing. Lunch met 2 zuurdesembroodjes en oude kaas en vanavond staat er een uitgebreide salade op het programma. Hier doe ik ook tonijn uit blik door hoor, heb ook geen zin in die graten van de zalm.

Fout van de dag: saucijzenbroodje want een jarige op het werk.
Hmm 5 uur na het vullende ontbijt begin ik nu toch wel trek te krijgen. Probleem is dat ik net bij de tandarts vandaan kom en mijn halve mond verdoofd is. Durf dus niet zo goed een paar nootjes te pakken. Misschien maar een stuk watermeloen, al is die niet koud...
Oei, dan wordt het inderdaad wel weer eens voedertijd Adios!

Nootjes zijn dan niet handig. Misschien yoghurt? Of een sappie?
Ik had deze zomer nog een keer een stukje sausijzenbroodje. Misschien schreef ik er al over. Bleh. Ik vond het echt vies.

Adios, sterkte met de verdoving.
Yep adios, ik eet nagenoeg alles rauw.... behalve voedsel dat rauw giftig is, zoals sommige paddenstoelen en aubergine.. Hoewel, ik eet champignons ook rauw, heerlijk en heb het gepresteerd om van de week ook een aubergine rauw te eten.. haha... en ik leef nog hoor! Brocolli en bloemkool kook ik wel tot 40 graden inderdaad anders vind ik het moeilijk weg te kauwen. Vind rauwe pure groenten heerlijk ! De smaak is zo natuurlijk en "vol leven", moet er niet meer aandenken om eten uit een zakje te bereiden of tot snot gekookte groente .. zonde !! Rauw is erg lekker, probeer maar eens! Ik gebruik er volop kruiden en olijfolie bij, hmmmmmm !!
quote:illybilly schreef op 26 juni 2012 @ 16:09:

Ik vind het af en toe ook wel een werk hoor, maar als je het goed voorbereid is het best te doen.

Als ik alleen voor mijn eigen eten hoefde te zorgen wel, maar nu moet ik dan zo ongeveer 3 verschillende maaltijden gaan koken. Als ik bijvoorbeeld die auberginelasagne maak (die ik heerlijk vind), weet ik dat mijn kinderen en hun vader er geen hap van eten. En voor hen wil ik dan toch dat ze gezond eten (dan zou ik bijvoorbeeld speltspaghetti voor ze maken), terwijl het grote kind dat dan weer niet lust. Bovendien eet hij vlees en mijn oudste dochter en ik niet, dus daardoor wordt het helemaal een drama. Echt heel vermoeiend allemaal.Misschien moet ik ze eens allemaal gaan verplichten om te gaan Amberen

Vandaag heb ik gojibessen gekocht en ik kom er nu pas achter hoe gezond die eigenlijk zijn. De kinderen lusten ze ook, dus wel hebben allemaal lekker yoghurt met gojibessen gegeten. Echt superfood als je internet moet geloven.

Ik schrik wel van hoe duur dat spul allemaal is. Als ik naar mijn bonnetje van de natuurwinkel kijk:

spelt spaghetti volkoren: ¤ 3,35

biologische broccoli: ¤ 3,20

500 g gojibessen: ¤ 9,50 (!)

half speltbroodje: ¤ 3,45

etc. etc.

Ik vraag me af hoe lang mijn portemonnee dat aankan.....
Rawfoodje, knap dat je het allemaal wegkrijgt, dat rauwe eten! Op zich hou ik ook heel erg van salades, rauwkost, noten, fruit etc., maar ik snak ook regelmatig naar iets warms.
Alles biologisch is inderdaad niet goedkoop, nee.

Zeker toen ik net met amberen begon, was het opnieuw vullen van de voorraadkast een flinke investering.

Nu spreiden de kosten zich wat meer, maar echt goedkoop zal het niet worden.

Maar ik voel me er wel veel beter bij en dat houd ik dan maar in mijn achterhoofd.

Nu heb ik ook geen gezin en dat scheelt ook een hoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven