Kat plast in huis

28-06-2012 14:48 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik weet niet goed wat ik moet doen, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn 1-jarige kater plast in huis. Eerst beperkte hij zich tot spullen die op de grond lagen zoals kleren en plastic zakken. Op een gegeven moment kroop hij ook in de kast om daar te plassen en ondertussen plast hij zelfs op het laminaat.

Een medische oorzaak is uitgesloten, zijn urine is al een aantal keer getest en hij is ook geholpen. Verder heb ik twee kattenbakken staan ( heb ook twee katten), en bij de dierenarts heb ik van zo'n rustgevende geurverspreider gehaald. Het is ook echt geen sproeien, hij gaat gewoon op zijn gemakje zitten plassen.

Ik ben bijna de wanhoop nabij, want de dierenarts weet ook niet wat we nog kunnen doen. Ik merk ook dat mijn andere kat er onrustig van wordt en ben bang dat hij het straks ook gaat doen.

Ik hoop dat jullie nog tips heben.
Is er iets in huis veranderd? Gezinssamenstelling, verbouwing oid? Door stress willen ze dit wel eens doen. Hoe lang doet hij dit al?
Hij is volwassen aan het worden. Het zou kunnen dat hij toch bezig is met het afbakenen van een territorium. Misschien omdat hij zich door iets geïntimideerd voelt, dus ik zou eens kijken wat er is veranderd in huis waar hij niet van gediend is.
Kattengedragsdeskundige, er zal iets zijn wat onrust geeft
Ik denk dat het gemakzucht is van de kat. Onze kat ging dat ook op een gegeven moment doen, enige oplossing is met zijn neus in zijn eigen plas duwen en daarna op de kattenbak zetten. Het is cru en de kat vindt het verschrikkelijk maar het werkt vrijwel meteen.. :-) ( zo heb ik zelfs mijn konijn zinnelijk gekregen)
Er is in huis verder niks veranderd, hij doet het ook al heel lang. We hadden gehoopt dat het over zou gaan door het castreren, maar dat is dus niet gebeurd. Ik zal eens zoeken naar een kattengedragsdeskundige.
Zindelijk
quote:dedetje schreef op 28 juni 2012 @ 15:02:

Ik denk dat het gemakzucht is van de kat. Onze kat ging dat ook op een gegeven moment doen, enige oplossing is met zijn neus in zijn eigen plas duwen en daarna op de kattenbak zetten. Het is cru en de kat vindt het verschrikkelijk maar het werkt vrijwel meteen.. :-) ( zo heb ik zelfs mijn konijn zinnelijk gekregen)

Wat een berg onzin en slecht advies in één post.

Door de kat in zijn eigen urine te duwen, verhoog je de stress. Katten plassen doorgaans buiten de bak door stress (als er geen lichamelijke oorzaak is).

TO, je kunt het beste advies vragen aan een kattengedragsdeskundige. Het zijn soms heel kleine dingen waar katten opeens door van slag kunnen raken. Je dierenarts kan je er vast een aanraden.
quote:dedetje schreef op 28 juni 2012 @ 15:05:

ZindelijkHij is wel gewoon zindelijk, want hij doet het ook op de bak.
quote:lou91 schreef op 28 juni 2012 @ 14:48:

Hoi dames,

Ik weet niet goed wat ik moet doen, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn 1-jarige kater plast in huis. Eerst beperkte hij zich tot spullen die op de grond lagen zoals kleren en plastic zakken. Op een gegeven moment kroop hij ook in de kast om daar te plassen en ondertussen plast hij zelfs op het laminaat.

Een medische oorzaak is uitgesloten, zijn urine is al een aantal keer getest en hij is ook geholpen. Verder heb ik twee kattenbakken staan ( heb ook twee katten), en bij de dierenarts heb ik van zo'n rustgevende geurverspreider gehaald. Het is ook echt geen sproeien, hij gaat gewoon op zijn gemakje zitten plassen.

Ik ben bijna de wanhoop nabij, want de dierenarts weet ook niet wat we nog kunnen doen. Ik merk ook dat mijn andere kat er onrustig van wordt en ben bang dat hij het straks ook gaat doen.

Ik hoop dat jullie nog tips heben.Hoe zijn de verhouding tussen beiden katers? Geef je beiden katten even veel aandacht? Komen ze buiten? Ik denk dat ie toch ergens onrustig over is, want een kat plast juist graag op een kattenbak zodat ze hun plas netjes kunnen begraven. Het kan ook zijn dat kattenbak niet schoon genoeg is of er een geen goeie geur voor de kat aan zit. Probeer ook eens andere soorten kattengrit. Katten zijn heeel kieskeurig. Straf hem wel als hij niet in de kattenbak plast.
castreren.
quote:lou91 schreef op 28 juni 2012 @ 15:08:

[...]

Hij is wel gewoon zindelijk, want hij doet het ook op de bak.

Nee, als hij ook naast de bak plast is hij dus niet zindelijk. Plassen naast de bak (dus niet sproeien), als het niet medisch is en de kat is gecastreerd, heeft 99% van de tijd iets te maken met de kattenbak. Grit, plek, vorm, geur, aantal, andere kat die hem hindert op de bak te gaan (bijv. door staren) etc.

Ik zou er dan zsm een kattengedragsdeskundige bijhalen. Het is nl zo dat naast de bak plassen heel snel is geconditioneerd. Dan kan je de reden waarom hij naast de bak is gaan plassen wel opheffen, maar dan blijft hij het doen, puur uit gewenning. En dat is heel frustrerend. Voor jou dan, want de kat heeft verder geen last van dit gedrag.

O ja, kat/konijn met neus door pies halen...dat is sinds de jaren zeventig achterhaald advies.
quote:poedelin schreef op 28 juni 2012 @ 15:13:

[...]

Straf hem wel als hij niet in de kattenbak plast.Nee niet doen, want die straf gaat hij niet begrijpen. Levert alleen nog maar meer ellende op.
Die van mij deed het ook, ik denk dat ze het huis te klein vond. Ze heeft trouwens vanochtend in de douche geplast, omdat ik de kattenbak 2 dagen vergeten was schoon te maken. Mijn straf! Alleen de lucht blijft wat hangen. Iemand schoonmaaktips? Ik heb glassex al geprobeerd.

Is jouw woning misschien ook te klein? Wil hij naar buiten? Verveelt hij zich?
Pertinent NIET straffen, niet met de neus erin duwen, dat verhoogt de aanwezige stress.

Waarom geven mensen die geen ruk verstand hebben van katten toch dit soort achterlijke adviezen? Als je het niet weet, zeg dan ook niets.
quote:redband schreef op 28 juni 2012 @ 15:13:

castreren.vaak als mensen zeggen dat de kat geholpen is, bedoelen ze dat ook
Mag de kat naar buiten?
quote:Francisca_ schreef op 28 juni 2012 @ 15:45:

Mag de kat naar buiten?De kat mag niet naar buiten omdat er hier in de provincie op katten gejaagd mag worden. Omdat er op die manier al een paar buurtkatten verdwenen zijn durf ik het niet aan om ze buiten te laten. De boeren gaan namelijk niet eerst kijken of ze het beestje herkennen.
quote:feeks schreef op 28 juni 2012 @ 15:24:

[...]

vaak als mensen zeggen dat de kat geholpen is, bedoelen ze dat ookDaar had ik nét over heen gelezen.
hoe vaak moeten we het nog zeggen? Een dier moet je niet straffen! probeer het gedrag te begrijpen, vaak is het een instinctief gedrag.

wat wij als mensen niet (willen) begrijpen.

ik zeg ook gedragstherapeute. kat is niet aan het sproeien...

*zo de pest aan mensen die hun dier door de zeik halen....*

quote:feeks schreef op 28 juni 2012 @ 15:23:

Pertinent NIET straffen, niet met de neus erin duwen, dat verhoogt de aanwezige stress.

Waarom geven mensen die geen ruk verstand hebben van katten toch dit soort achterlijke adviezen? Als je het niet weet, zeg dan ook niets.
Het is altijd gezellig altijd als het over poezebeestjes gaat hier.
Heb je geprobeerd om hem aan een tuigje naar buiten te laten? Dan kan hij naar buiten, verveelt hij zich niet, en misschien helpt dat wel. (Ik sluit me overigens aan bij mijn voorgangers dat een gedragsdeskundige dit beter weet!)
ik heb met een kater op een bovenwoning gewoond die het ook deed, ik was ook radeloos, ik lees dat je al twee bakken hebt staan, want dat zou mijn eerste advies zijn. mijn volgende advies is, zet er ff 5 bakken neer, gewoon van die euro teiltjes van de blokker zijn prima, gaat het daarmee goed? dat merk je vanzelf dan...;-)

dan haal je er gaandeweg steeds een bak vanaf totdat je met misschien 3 bakken overblijft.

mijn kater heeft indertijd graag twee bakken gehad, hij poepte in de ene en plaste in de anderen. het schijnt ik weet het niet zeker dat ze dit ook zo in de natuur doen, dus niet poepen en plassen op de zelfde plek, en aangezien je meerdere katten in huis hebt, moet je misschien de katten hun eigen plekje geven.

succes, want een fijn probleem is het niet...
Onzindelijkheid bij de kat: Oorzaken, do's and dont's. Van gedragstherapeut Maggie Ruitenberg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven