Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Adios, je kunt ook de bodem van spelt doen ipv gewoon meel.

Geen idee of het lekker is.

Bij EkoPlaza lekker gojibessen gehaald, rauwe cashews, rijstwafels, speltroggebrood en een fles groentensap.

Die laatste gaat mee op vakantie ipv de sapcentrifuge. Dan kijk ik in Frankrijk of ze daar ook groentensapjes hebben.

Ben sowieso wel benieuwd hoe Frankrijk gesorteerd is op het gebied van biologische spullen.

Jullie enig idee?
Ik heb gisteren een pak cranberrysap gehaald van healthy people, als ik de verpakking snel las is er niets aan toegevoegd.

Al vraag ik mij nu wel af hoe het dan houdbaar kan blijven tot september?!

Goed begin van de vakantie Els ik heb geen idee hoe Frankrijk is met biologisch voedsel, ik denk dan meteen aan die marktjes met allerlei verse producten maar dan kan ook mijn vertekende romantische beeld zijn. Stokbroden zijn natuurlijk niet zo goed..
Die stokbroodjes... Nee, helaas.

Ik neem ook speltroggebrood mee en speltcrackers.

En ze hebben in Frankrijk ook allerlei soorten crackers, dus wie weet wat daar voor lekkers bij zit.

Ik heb me wel voorgenomen in elk geval 1x een pain au chocolat te nemen. Die vind ik zo lekker, dat mag best een keer van mezelf. En verder zullen we het wel zien.
Aaah Els, pain au chocolat!!! Zooo heerlijk! En die zalige geur smorgens bij de verse warme bakker. Dit vind ik zo geweldig in La France. Veel meer geur en passie daar als in NL. Ik denk dat de markt daar een walhalla is voor biologische produkten, weet het wel zeker. Genieten maar! Waar ga je heen in Frankrijk? Alleen die verschrikkelijke ganzen martelingen voor ganzenlever... zie je ook op markten gebeuren, echt vreselijk !
Wij gaan naar Isigny sur Mer, in Normandië.

Vlakbij de bevrijdingsstranden, Caen en Het Tapijt van Bayeux.

Genoeg te zien!

Dat van de ganzen is echt niet leuk, nee.
Wij gaan ook naar Frankrijk, ok voor een dag of 5 maar we gaan wel naar frankrijk en ik denk niet dat ik van het stokbrood en kaasjes ed kan afblijven, het blijft tenslotte vakantie. We hebben ook niet echt een gas stelletje maar nemen een bbq mee dus elke avond een stukje vlees/vis op de bbq met een salade en brood ed.

Gelukkig is het maar voor een paar daagjes dus *zucht*

Oh en gelukkig lus ik geen pate (brr dat eten mijn ouders vaak) dus ik hoop dat ik daarmee al geen bijdrage lever aan het ganzenleed...

Ohh els: een trip naar de bevrijdingsstranden is zeker een aanrader. en St mont Michel (als ik het goed heb) ook wel maar ik weet niet of dat een beetje in de buurt ligt. Het ligt wel in die hoek van Frankrijk.

@illybilly: wij kregen laatst in het vliegtuig een soort van wraps, 100% natuurlijk ed ed, maar wel houdbaar tot het volgende jaar... Tja dat soort dingen vertrouw ik ook nooit zo. Dat kan nou eenmaal niet.

Misschien dat het scheelt dat die sap in een afgesloten pak zit, zonder dat er bacterieen bij kunnen?
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
ahh lekker vakantie

Ik heb tussendemiddag ook een liefde&passiebrood gekocht (ja..nooit met honger boodschappen doen he.. en ik vind ze lekker!). Nou goed, lekker 3 broodjes weggewerkt, want er staat inderdaad op: op basis van desem, en zonder toevoegingen.

Zie ik dit even later op internet staan:

AH L&P Boule Beurre:

Tarwebloem, water, roggemeel, bakkersgist, roomboterconcentraat, gejodeerd zout, roggebloem, kleurstof (caroteen)."

Inhoudelijk wel erg teleurstellend.

Hoewel er heel gebruikelijke ingrediënten worden gebruikt zie ik de liefde en passie er niet echt in terug. Geen kunstmatige emulgatoren (e174 bv) enzo. Dat is waar en fijn. Maar verder: gebrande mout(bloem) voor een kleurtje, soja (in brood!?), roomboterconcentraat (lekker stabiel, maar wel erg bewerkt hoor) en betacarroteen (natuurlijk, maar ook gewoon nepperij). Als hoofdbestandsdeel tarwebloem dus eigenlijk koop ik gewoon ‘witbrood’ met een kleurtje en wat toevoegingen.

En daar kunnen we nog een misleiding aan toevoegen. Op de verpakking staat: desembrood. Ja dat zit er wel in. Als een-na-laatste ingrediënt terwijl gist als nummer 6 van 13 staat. Gistbrood. Met een vleugje desem. Dat zou kloppen.

Ai. Nou heb ik weer een beetje spijt. Vanavond neem ik een bietensalade, ter compensatie hihi.
Ach joh je wordt genept waar je bij staat, dat is denk ik ook een van de grootste problemen. Mensen weten niet beter, denken dat ze het goed doen. Lekker donker waldkorn brood, hártstikke gezond toch? Ja tuurlijk is gewoon witbloem met een moutextract kleurtje.

Laatst had iemand taart mee. Gewoon, een simpele cake- met slagroom en aarbeien. Nou niet dus. Er zaten TWINTIG (!) E nummers in..
Ik zie trouwens wel op tegen de vakantie. Moet gewoon goed eten, anders krijg ik last van mijn buik en dat wil ik niet meer, dat ben ik zooo zat na al die jaren. Maar wordt heel erg opletten dus en ik denk ook veel zelf kopen ipv uit eten. Zou er haast om thuis blijven.

Ik denk wel eens, jeetje wat is het toch makkelijk als je gewoon maar alles eet wat los en vast zit zonder er over na te hoeven denken. Kilo's chocola, snoep, fris, transvetten etc. Dat je je gewoon niet realiseert hoe slecht het daadwerkelijk is. Mijn zus eet zo ongezond (al weet zij wel wat wel gezond is hoor) en rookt en zij heeft echt nergens last van. Mooie huid, nooit last van haar darmen, geen vermoeidheid. Maar aan de andere kant, ik voed mijn lijf fatsoenlijk en daar krijg ik ook wat voor terug.

En het is denk ik ook een investering voor later. Dat je nu nergens last van hebt, wil niet zeggen dat er zich niet ergens iets aan het ontwikkelen is wat zich opeens patsboem gaat uiten.
Hallo, mag ik hier ook meeschrijven? Ik heb de eerste 2 boeken van Amber nu een paar maanden en het voelt heel goed om zo te eten. Ik vind het wel lastig vol te houden met een gezin met kleine kinderen en mijn werk, ik heb weinig tijd en dan bedenk ik in bed opeens dat ik nog kikkererwten had willen laten weken of bonen had willen koken oid. Om nog maar te zwijgen over wat ze allemaal niet lusten...

Vandaag goed begonnen met speltbrood, maar na het bodyjammen vanmorgen had ik opeens zoveel zin in pizza, dat ik er een in de oven heb geknald. En ik heb ook nog aardappelsalade op.

Vanavond wordt het speltspaghetti met veel groenten, tofugehakt en een biologisch sausje.

Op vakantie is het inderdaad lastiger, maar ik ga gewoon genieten van het eten en de gezonde varianten kiezen voor zover dat kan. Ik ga in ieder geval niks van thuis meenemen, we zitten all inclusive. Maar goed, het is Zuid-Europa, dus genoeg olijfolie, groenten etc. etc. Ik hoef ook niet af te vallen en kom nooit aan in de vakantie, dus ik ga niet moeilijk doen. Ook alcohol neem ik gewoon wanneer ik daar zin in heb. Daarna pak ik het allemaal wel weer goed op.
quote:forestelf schreef op 29 juni 2012 @ 15:22:

Ach joh je wordt genept waar je bij staat, dat is denk ik ook een van de grootste problemen. Mensen weten niet beter, denken dat ze het goed doen. Lekker donker waldkorn brood, hártstikke gezond toch? Ja tuurlijk is gewoon witbloem met een moutextract kleurtje.

Laatst had iemand taart mee. Gewoon, een simpele cake- met slagroom en aarbeien. Nou niet dus. Er zaten TWINTIG (!) E nummers in..

Ik vind het heel schrijnend dat je naar een natuurwinkel moet om gezonde producten te halen. In een gewone supermarkt kun je het wel vergeten om bepaalde dingen te vinden. Als het enige echt gezonde brood zuurdesem of speltbrood is, waarom verkopen ze dat dan niet? En waarom geen gedroogde mungbonen, kikkererwten of goji bessen? Waarom al die bespoten troep?

Nou ja, zal wel weer met geld te maken hebben, zoals alles altijd om geld gaat. Heel triest eigenlijk en ik kan daar een.cht kwaad om worden, zeker nu ik kinderen heb die al dit soort rotzooi willen et
Ik ga op vakantie ook niet heel erg moeilijk doen, maar wil bepaalde dingen wel proberen vol te houden.

Ik 'amber' niet zozeer omdat ik wil afvallen, maar omdat ik een spastische darm heb, veel hoofdpijn en erg moe ben.

Het lijkt erop dat het al een stukje beter gaat dan een paar weken geleden en dat geeft goede moed om op vakantie ook zoveel mogelijk dit eetpatroon vol proberen te houden.

Ik denk dat er in Frankrijk ook genoeg lekkere gezonde dingen te vinden zijn die de vakantie op eetgebied doen laten slagen.

Als we uit eten gaan, doen we dat meestal tussen de middag.

's Ochtends een beetje rommelen, dan ergens naartoe om dingen te bekijken en ook een hapje te eten en in de loop van de middag weer terug naar ons gîte-je.

Ik heb er wel vertrouwen dat dat goed komt .
Net gegeten: een zelfgemaakt tomatenpaprikasoepje met een schep pesto erop en salade van witlof, groenselderij, rozijnen, cranberries, walnoten, een banaantje en een klein beetje honing.

Redelijk amberproof.

Lunch was een speltroggeboterham met roomboter en geitenkaas en een hard gekookt ei.

Tussendoor wat kersen.

Vanmorgen yoghurt met allerlei zaden en havermout.

Vanavond in elk geval nog thee met een stukje chocola.
quote:rawfoodje schreef op 28 juni 2012 @ 09:44:

Dames, zijn hier nog groene thee liefhebbers? In mijn enthousiasme heb ik veels te veel geweldige groene thee besteld bij mijn favo engelse teashop .... Vind het zo zonde, heb zowat voorraad voor een jaar! Krijg dit niet in mijn eentje op . Iemand belangstelling? Het is de beste kwaliteit groene thee, 2 soorten. Eentje met goij- en acaijbessen hmmmmm.... en eentje met amandelen, kokos en jasmijn.... hmmmmmm ... Er zitten 20 theezakjes in een verpakking. Wie helpt me hiervan af. ...

Ik breek even in bij dit topic.

Was even aan het lezen geslagen en zag jouw oproepje.

Ik drink veel groene thee en ik wil best wat overnemen.

Heb je een emailadres voor mij? Dan mail ik je even.
Adeline, Laat je even weten of je mijn emailadres hebt overgenomen, dan kan ik deze weer weghalen .
Hoi allemaal!

Ik heb de hele dag al honger en snapniet waarom. Heb goed ontbeten en gelunched (beide met havermout pap) maarde hele dag blijft dat knagende gevoel al. Tijdens mijn werk vanavondeen flink bord aardappel-vlees-groente opgeschept maar het blijft! Zojuist nog een klein restje van de lasagna van gisteren om maar wederom: dat gevoel blijft. Wordt er gek van....... Ga zo maarnaar bed en ga er niet meer aan denken!

@forestelf: ik weet niet of jij ooit gehoord hebt van Mia Tjoe-America? Zij heeft ook een boek geschreven als dietiste over gezonde en echte voeding. Ik heb haar gekend het laaste jaar dat ze leefde (ze is helaas overleden) maar ik heb nog nooit zo'n vitale vrouw ontmoet. Ze had nergens last van en kon nog zoveel ondanks haar leeftijd. Wat ik hiermee wil zeggen: ookal merk je nu nog niets van ongezond (eet)gedrag, je zal er later wel last van krijgen. Wij zijn nu een generatie die al erg veel bloot gesteld worden aan slechte dingen dus ik ben zeer benieuwd hoe het over een jaar of 40-50 met de dan 70-80-90+ers gesteld is. Ik verwacht niet dat ze dan nog net zo vitaal zijn als Mia Tjoe!!!!

En er zijn altijd mensen die super ongezond leven en nergens last van krijgen en mensen die bijv nooit gerookt hebben maar sterven van longkanker in hun 60ste, maardat is meer uitzondering dan regel denk ik.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Adios, bij mij zorgt granen dus havermout ook altijd voor trek.... probeer eens eieren (bijv. gebakken in ruim kokosolie), yoghurt, kwark of soja als ontbijt te nemen met daarin noten en zaden. Dit zijn volop eiwitten en gezonde vetten en dit verzadigd veel beter. Ook aardappels en lasagna zijn zetmeel/koolhydraten, dus ook snel trek hierdoor... een piek in de bloedsuikerspiegel en een snelle daling hierna zorgt hiervoor helaas. Ook al vallen deze produkten onder langzaam verteerbare koolhydraten. Dus ga voor meer eiwitten en vetten, zoals bovengenoemd en veel (vette) vis, noten, eieren, zuivel, olijfolie en kokosolie . En natuurlijk heel veel groente/rauwkost .
Vandaag staat een leuk artikel over Amber, twee pagina's, in het AD.
Hallo allemaal,

Ik was een half jaar gestopt met gezond eten, maar wil hier graag weer meeschrijven en vooral ook meelezen om inspiratie op doen en weer een stabiele en gezonde basis te creëren!
Welkom Zephora !
Mijn dag is begonnen met een groentensapje en 2 rijstwafels met pindakaas.

Klinkt weinig, maar voor nu is het genoeg.

Straks een bakkie witte thee en dan lunch ik tussen half 1 en 1 uur alweer.

Zo even kersen en aardbeien halen.

Vanavond wordt het een vers kippensoepje met zelfgebakken speltbolletjes (hoop ik). Die ga ik straks maken.
Lekker Els. Voor mij ontbijtje met gedroogde champignons uit de oven (niet boven de 40 graden verwarmd ivm met de rawfood filosofie). Straks groentesmoothie. Vanavond rauwe brocolli met noten, salade met olijfolie en volop provencaalse kruiden en paprikavlokken, sojayoghurt met noten en zaden als toetje .
Ik heb ontbeten met een glas lauw water, een kop groene thee en een schaaltje volle yoghurt met aalbessen erdoor.

Als tussendoortje een glas water met een grapefruit (even wennen, toch wel wat zurig, hoewel ik niets mis vind met zuur).

Straks een lekkere groene salade met een eetlepel lijnzaadolie, kipfiletplakjes in reepjes en gebakken champignons. En een glas groene thee.

Als tussendoor ga ik dan yoghurt nemen en vanavond eet ik een zelfgemaakte kippengroentesoep en daar neem ik waarschijnlijk nog een ei bij.

's Avonds een glas groene thee en verder zorg ik dat ik in totaal 2 liter water drink.

Dit wordt mijn dag.

Rawfoodje, ben benieuwd naar die gedroogde champignons. Hoe lang doe je ze erin? Gewoon zo in de oven? Of met olie? En in plakjes of heel? Hoe lang kun je ze bewaren of zijn ze gelijk voor consumptie?
quote:rawfoodje schreef op 29 juni 2012 @ 19:32:

Adeline, misskitty@live.nl

Laat je even weten of je mijn emailadres hebt overgenomen, dan kan ik deze weer weghalen .Ik heb hem!
Zelf speltbolletjes gebakken. Ze zien er niet uit (in de breedte gerezen ipv omhoog), maar zijn erg lekker.

De helft naturel en de andere helft met rozijnen, cranberries en hazelnoten.

Ik heb van beide eentje op als lunch. De naturel met roomboter en geitenkaas en de muesli-achtige met alleen roomboter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven