Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Adeline, haal jij mijn emailadres ook even weg uit je quote , haha....

Maria, brrrr, water met grapefruit erin, beetje bitter denk ik? Jij dus ook al aan de champignons, lekker he! Ook de andere soorten paddenstoelen zijn echte aanraders !!!! Ik doe de champignons in een ovenschaal met olijfolie of kokosolie erover heen en dan rijkelijk bestrooien met paprikavlokken/poeder, provencaalse kruiden en wat knoflook . Dit lekker even doorelkaar husselen. Je kunt ook eerst deze marinade maken in een schaaltje en de champignons hier even in doen en daarna de oven in. Zo heerlijk! Dan een half uurtje laten "drogen" op 40-50 graden, niet hoger dan worden ze perfect !!! En blijft de voedingswaarde optimaal. Maria, om te bakken of braden kan je beter kokosolie gebruiken dan olijfolie. Olijfolie gebruik ik wel heel veel in koude salades, de Italiaanse extra virgine bio olijfolie mega lekker!!!

Els, maakt niet uit hoe de speltbolletjes eruit zien toch, als ze maar lekker zijn en het klinkt echt heel erg lekker! In plaats van roomboter kan je beter kokosolie/vet (beste merk is kokosolie van Aman Prana) als boter op je brood smeren, nog veel gezonder en heel erg lekker .
Waar kopen jullie de kokosolie?
Bij de natuurwinkel. Een rib uit je lijf, maar je doet er heel lang mee. Ik gebruik AmanPrana.

Bij de toko kun je ook kokosolie kopen. Het is daar een stuk goedkoper, maar niet bio. Er bestaat ook geur-/smaakloze kokosolie, maar die is bewerkt.
Die olie verkopen ze bij natuurvoedings winkels en bij de tuinen volgens mij ook. Het is wittig, niet vloeibaar en zit in een pot.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
De kokosolie van Aman Prana is the best maar prijzig. Bij de Tuinen zag ik kokosolie voor zeker de helft minder maar ik ga liever voor Aman Prana. Dan weet je zeker dat het van super biokwaliteit is en je doet er nog wat goeds mee voor de wereld (filosofie Aman Prana).
Goedemorgen!

Weten jullie misschien lekkere verjaardags hapjes? ik wil gevulde wraps maken met zalm enz, maar eigenlijk is dat wel een beetje afgezaagd. Verder wil ik houmous maken voor op toastjes. Maar weten jullie nog iets meer? liefst niet moeilijk om t emaken, en als het eventueel kan een dag van te voren (grotendeels) klaar te maken.

En wat drinken jullie eigenlijk gedurende de dag? behalve thee, water en groentesapjes?

Ik hou niet van warme thee met dit weer, maak wel eens een pot zoethoutthee (mijn lievelings thee) waar ik heel veel ijsklontjes bij doe zodat ik ijsthee heb, maar het water komt me soms echt mijn neus uit en ik heb geen sapcentrifuge (en op korte periode ook niet van plan aan te schaffen). Dus wie heefter tips???

Prettige zondag allemaal!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Oké, ik heb gezocht naar een fles kokosolie. Vandaar dat ik het niet kon vinden.

Vandaag doe ik rustig aan. Gisteren teveel gegeten en een verjaardag gehad met een koekje en chips.

Vandaag wil ik proberen alleen maar groenten en fruit te eten.

Vanmorgen gestart met een glas warm water en net een groentensapje en een wortel.

Adios, eigenlijk drink ik alleen groentensapjes, water en thee.

Is het geen idee om een biologische siroop te maken, zodat je aanmaaklimonade kan maken? Ik heb geen idee of er veel suiker in bio-siroop zit, hoor.

Wat betreft hapjes: een soepje of gazpacho. Niet erg amber, maar een quiche misschien.

Broodstengels van spelt, gevulde eieren, fruitspiesjes,... Verder weet ik het zo even niet.
Ik schreef biologische siroop maken, maar bedoelde kopen!
Hmm ik zal eens gaan snuffelen in de winkels.

Ja ik denk ik zet het er maar bij dat die olie dus niet vloeibaar is, je zal niet de eerste zijn die naar een fles olie uitkijkt!
Hallo allemaal,

Dit is echt een actief topic geworden! Leuk :-)

Adios heb je het kookboek van Amber? Daar staan achterin hartige snacks en zoetigheden, zoals pittige notenmix, mozzarellabolletjes met ham en chocoladetaart. Dit heb ik allemaal nog niet gemaakt.

Rawfoodje, jij vroeg een tijd geleden of ik een sapcentrifuge had gekocht omdat ik groentesap had gemaakt. Ik had het in mijn blender gemaakt, dat ging aardig. Het blijft op m'n lijstje staan maar ik ben nog steeds niet overstag.

Weten jullie wat een lekker ontbijt is? Banaan-pannenkoek! 2 rauwe eieren kloppen en een geprakte banaan er door.

Bakken in kokosolie. Jammie!!

De pannenkoek bleef niet heel, dus ik heb er kaiserschmarren van gemaakt.

Gewoon zo is het lekker, maar ik heb er wat kaneel, honing, rozijnen en walnoten over gestrooid.

Voor de Julia Kang lezers onder ons... hebben jullie ook afwas gedaan zonder afwasmiddel en kleding gewassen zonder wasmiddel en de handzeep het huis uit gedaan? Dat voelt allemaal zo raar. En bij rauw vlees/eieren is het dan wel verstandig? Dat kan ik me niet voorstellen.

De eerste afwas zonder afwasmiddel is gedaan en ik ga vanmiddag de eco- wasbol kopen. :-D
ps. ik drink alleen thee en water. De rest (koffie, fris) vind ik niet lekker, dat maakt het makkelijk. Ik heb diksap voor baby's gekocht, daar zit geen suiker in.

Je kunt in de zomer gepureerd fruit in blokjesvorm invriezen en dat door je water doen.

Je kunt ook amandelmelk/rijstmelk etc drinken.

Of voor de koffieleuten bambukoffie proberen.

Bio soya chocolademelk blenden met een banaan geeft een lekkere milkshake. Dat is niet iets om elke dag te drinken denk ik.
Hallo Adios,

Alvast gefeliciteerd. Wat je ook kunt maken om op tafel te zetten is iets heel simpels. Je neemt een heel groot bord of dienblad en legt daar komkommerplakjes (met schil) op. Daarop leg je een half cherrytomaatje. Dat staat gewoon heel vrolijk, dat groen en rood en vindt best gretig aftrek.

Verder kun je ook bordjes neerzetten en een grote, groene salade maken. Lekker tomaat en halve druifjes erin en pijnboompitjes boven op. En wat dacht je van een schaal met eieren in kwarten gesneden. Beetje paprikapoeder erop voor het gezicht.

Dit zijn maar extra's.

Hai Ayli,

Ik heb geïnspireerd door Julia Kang onlangs waspoeder van Klok (biomerk) gekocht. Nou, daar zit geen parfum enzo in, maar de was rook niet fris. Ik hang de was altijd op zolder. De shirts gingen wel, maar een bh rook echt muf. Bleh. Die heb ik een halve dag in natuurazijn laten weken en toen opnieuw gewassen. Toen was die geur eruit.

Nu heb ik een nieuwe poging gedaan: weer een bh met Klok, maar die ruikt wederom niet fris. Ik heb nu de Klokwaspoeder gemengd met het merk dat ik altijd had (Euroshopper) en nu is het in orde.

Ik geloof dat het voor een vaatwasser niet goed is om geen tablet te gebruiken. Krijg je dan geen vet- of kalkaanslag? Ik heb nu ook Klokvaatwastabletten, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik maak eerst de oude tabletten op. Ik heb nog een hele lading.

Ik heb nu wel een zeeppompje met biozeep en gebruik dat minimaal.
De tip van gepureerd fruit invriezen en dan, als het warm is, in een glas water doen, is een goede!

Tot nu toe valt het alleen groenten en fruit eten erg mee.

Ik heb vanmorgen een glas groentensap en twee wortels gegeten.

Tussendoor een grote mok witte thee en nog een wortel.

Daarna nog een glas groentensap.

Vervolgens geluncht met een schaaltje aardbeien en nog een wortel.

Tussendoor nog een grote mok witte thee en een uurtje geleden een schaaltje kersen.

Nu begin ik toch wel trek te krijgen in andere lekkere dingen, dus nu het laatste restje groentensap.

Ik ga zo ook maar een stukje wandelen met de hond en daarna mijn avondeten maken: wat rauwe witlof met wat cranberries erdoor, een salade van kerstomaatjes met verse basilicum en een komkommertje.
Rawfoodje: we hebben jouw champignons op! Ik heb driekwart doosje biologische champignons in partjes gesneden, ze overgoten met olijfolie en lijnzaadolie, twee tenen knoflook erboven uitgeknepen, wat paprikapoeder en Italiaanse kruiden erover. Toen wat geroerd en een half uur in de oven. Die kruiden waren nog best pittig. Ik moest ook wennen aan de champignons zelf. Ze leken wel rauw, maar waren dat toch niet. Ik vind wel dat ik veel olie moest gebruiken, maar dat is misschien het idee.

Ik vond het toch wel lekker en geslaagd als experiment. Ter afwisseling prima. We aten er nog een roerbakpotje sperziebonen, wortel en ui bij.
Hey leuk Maria ! Ja, als je niet gewend bent aan champignons die niet "kapot" gebakken of gegaard zijn dan is dit even wennen.... Maar op deze wijze zijn wel alle voedingstoffen in de champignons gebleven dus supergezond . En Ayli, afwassen zonder afwasmiddel? Hoe krijg je dan bijvoorbeeld het vet van de olijfolie uit je servies ? Els, een streng dagje hoor voor jou maar ik mis de onmisbare eiwitten in je voeding en de gezonde vetten. Al eet je maar 10 noten erbij, dan zit je al goed, nu mis je echt wat en hierdoor krijg je te weinig voedingstoffen binnen en de kans op snaaien wordt hierdoor ook groter.. Ook een stukje vis of eitje erbij zou erg goed zijn en je dieetdagje nog beter maken (ook juist voor de vetverbranding, trust me...). Maar ik begrijp overigens wel dat je een speciaal detoxdagje wilde houden, nou dan kan 1 zo'n groentedagje zeker geen kwaad, je lever heeft dan een dagje vrij dus dat is zeer welkom na het eten van "ongezonde" voeding. Haha Els , dan kan je inderdaad zoeken tot je een ons weegt! De kokosolie/vet zit in een pot en lijkt op de harde substantie van frituurvet.
Ik ben nu toch maar een paar noten aan het eten. Ik had trek!

En je hebt wel gelijk, het voorkomt wel dat ik ga snaaien. Dat zou ik ook echt zonde vinden na er vandaag verder zonder honger of trek doorgekomen te zijn.

Zometeen weer lekker even naar buiten met de hond en dan straks een flinke bak witte thee.

Vanavond eventueel nog een stuk paprika als ik trek heb en dan zit mijn detoxdagje er alweer op.

Tot nu toe was het makkelijker dan ik dacht. Nu nog een keer alleen maar sapjes proberen. Ik denk dat ik dat moeilijker vind. Nu kun je nog ergens op knauwen.
Toen ik net googlede om te weten te komen waarom chia zaadjes en sesamzaadjes zo gezond zijn, kwam ik bij een site waar ik interessante dingen op las: http://www.wijwordenwakker.org/content. ... s=M62&l=NL

Het is wel een zweverige site, maar ik vond de gedeeltes over gezondheid en voeding wel heel interessant om te lezen. Ik schrok wel van wat er over magnetrons staat, dat is voor mij wel een reden om dat ding niet meer te gebruiken. Ik gebruik hem niet vaak, maar warm er wel elke dag melk voor mijn dochter in op... Jammer dan als het langer duurt, maar dat doe ik voortaan wel in een pannetje!

En nee, ik heb geen aandelen
Hey Maria, vervelend van die was

Julia zegt in haar boek dat de afwasmachine de vaat meer dan een uur met kokend water spoelt en wast, waardoor alle bacterieen door het kokende water worden gedood. Een vaattablet is volgens haar overbodig.

Julia gebruikt een ecowasbol voor de was. Dat is een bol die gevuld is met kleine keramische balletjes die zorgen dat het vuil los weekt uit de vezels. Je hebt dan geen wasmiddel nodig, tenzij het hele vieze was is. Deze ga ik morgen kopen.. ik ben benieuwd.

Rawfoodje, afwasmiddel heb je inderdaad wel nodig als borden en pannen vet zijn. Anders volstaat afwassen met heet water, eventueel met een scheut azijn. Mijn borden en pannen waren niet zo vet want ik had bouillon gebruikt en geen olie. Toch voelt het gek om met alleen heet water af te wassen, volgende keer doe ik er een scheut azijn door en voor de vette dingen inderdaad bio afwasmiddel.
@maria: lijnzaadolie mag je alleen koud gebruiken, niet verhitten. Bij verhitting komen er giftige stoffen vrij . Het beste kun je kiezen (of mixen) uit kokosolie, (niet extra-vierge) olijfolie of bio-roomboter.

Ik drink kruidenthee. Op dit moment is Sterrenmix favoriet en ik drink ook wel andere kruidenthee en hengel daarin kort met een zakje zoethouthee, bij wijze van zoeten.

Verder drink ik (voornamelijk gefilterd) kraanwater. In het weekend dronk ik nog wel eens Bitter Lemon, maar die wil ik nu laten staan. Ik ga het komende weekend 's uitproberen of ik ouderwetse limonade kan maken met water en vers citroensap. In plaats van suiker, wil ik dan wat druppels Stevia toevoegen.
Verder dronk ik overigens ook geitenkarnemelk. Omdat ik aan het uitproberen ben of het Paleo-principe iets voor mij is, laat ik die nu sinds een week of twee staan. En dat bevalt goed.

Ik drink zo'n drie keer per week een kop verse koffie (ouderwets gezet: zelf bonen malen en in een papieren filter opschenken met heet water) met hete, opgeklopte geitenmelk, bij pa en ma thuis, mmmm heerlijk! En af en toe maak ik een kop dampende chocolademelk van bio-cacao, gekookte opgeklopte geitenmelk en wat druppels Stevia.

Nou dat is het wel qua drinkgedrag, jullie zijn helemaal op de hoogte nu .
Geitenmelk, smaakt dat naar geitenkaas? Want die lust ik helaas niet...

Ik drink water, kruidenthee, verse muntthee (heb altijd zo'n plantje staan) en soms water met wat citroensap erdoor. Heb ik toch een beetje die limonadesmaak :-)
Geitenmelk smaakt zoeter dan koemelk. Ik heb eens een vriendin koffie met geitenmelk laten drinken zonder het te zeggen (mijn koemelk was op). Toen ik haar naderhand vroeg of de koffie lekker was zei ze: Nou eh, niet echt, het smaakte naar kinderboerderij.

Ben jij gewend melk te drinken? Ik niet namelijk, dus zó drink ik het nooit, alleen als ingredient.
Dag allemaal, na een paar dagen buitenland hier weer flink bijlezen, wat is er weer veel geschreven! geen tijd om op alles te reageren.... hier weer een goed dagje. Wel fijn ook, want merk dat het in het buitenland toch niet echt lekker vol te houden is (en ik heb er dan ook niet altijd zin in). Vandaag hebben we lekker een kokos geschild, dat is lekker zeg! Heb alle losse stukjes nu bewaard in het vocht en die ga ik deze week als tussendoortje meenemen. Verder is de werklunch weer klaar en heb ik voor de komende paar dagen ladingen groente en fruit in huis gehaald. Voelt toch alitjd weer lekker

Overigens drink ik zelf alleen water, groentensapjes, kruidenthee en (rode) wijn. Verder heel af en toe een kopje koffie. En 's ochtends gebruik ik geitenmelk of amandelmelk om mijn ontbijt te maken. That's it! Merk wel dat ik heeeeeel af en toe (vooral als het echt warm is) wel eens zin heb in een cola light (dronk ik vroeger echt met liters tegelijk), maar dat is wel sporadisch. Bevalt mij wel echt goed zo!
Nee, ik drink nooit melk. Ik neem wel eens yoghurt. Maar waarom is het van geiten dan beter dan van koeien? Allebei dieren.
O jakkes, ik heb het echt gebruikt bij die champignons. Niet zo heel heet: 50 graden, maar toch.

Ik leef gelukkig nog. Zal voortaal wel kokosolie of olijfolie gebruiken.

Hoe kun je dat weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven