Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Hoi

Nou een gigantische bbq gehad vandaag en mijn toetje (aardbeien-kwarktaartje met verse aardbeitjes en verse slagroom, afgetopt met wat stukjes amandel) is ook erg goed ontvangen. Had een springvormpje van 16 cm en we aten met zijn 6en ervan. Dus allen een klein puntje taart. Reacties waren: lekker niet zo zoetig, ziet er mooi uit, lekker hoor. Dus de test is geslaagd, die taart gaat er ook met de verjaardag van mijn vriend.

Ik wilde inderdaad een schaal maken met rauwe groentes (komkommer, tomaatjes, worteltjes misschien, bleekselderij) en daarbij een bakje zelfgemaakt goddelijke knoflooksaus.

Ik heb vandaag ook eindelijk bouillonpoeder gekocht zonder slechte stoffen (E621!). Wel wat duurder vergeleken slechtje blokjes maar ik ben benieuwd. Ben E621 echt heel erg aan het mijden en ik maak vaak zelf soep maar dan van foute blokjes. Als ik weer eens tijd heb wil ik zelf groente bouillon maken en dan invriezen in porties. Rundvlees bouillon mislukt altijd hopeloos bij mij (troebel doordat ik het schuim nooit goed weg krijg).

Hier staat de fluitketel alweer op met nieuw water zodat ik weer zoethout thee kan zetten die ik als ijsthee morgen op kan drinken. Misschien zal ik eens een keer een groente sapje proberen die ik in de blender kan maken. De spinazie is al half op weg in de tuin!

Slaap lekker allemaal!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@maria: als het goed is, staat er op de fles dat je de olie alleen koud mag gebruiken. Maar 50 graden is inderdaad niet heel erg heet!
@adios in de blender kun je heel goed groene smoothies maken (= een sapje van vooral groene groenten en fruit). Is erg lekker! Ik maak bijvoorbeeld regelmatig een smoothie met spinazie, banaan en iets van aardbeien, is superlekker zoet. Google eens op groene smoothies, krijg je enorm veel recepten.
quote:aaquamarine schreef op 01 juli 2012 @ 21:44:

Nee, ik drink nooit melk. Ik neem wel eens yoghurt. Maar waarom is het van geiten dan beter dan van koeien? Allebei dieren. Geitenmelk is een betere keuze omdat het lichter verteerbaar is en het meer vitamine A bevat. Het lijkt qua samenstelling op onze eigen moedermelk en geeft minder aanleiding tot allergie.

Nog beter is inderdaad helemaal geen melk te drinken. Melk is bedoeld voor het jong van de soort, om in korte tijd uit te groeien tot volwassen dier. Eenmaal volwassen, drinkt een dier geen melk meer.
Amandelmelk is de beste optie om te drinken als je iets van "zuivel" wilt hebben en daarna sojamelk.Koemelk is inderdaad ontzettend slecht. Voor de afwas gebruik ik een ecologisch wasmiddel, bevalt goed!
Hey Rawfoodje, dat gebruik ik ook. Die van AH bio merk is ook helemaal niet duur.

De ecowasbol ga ik toch niet kopen, ik zag dat uit onderzoek vd consumentenbond kwam dat het niet werkt. Gewoon wat minder wasmiddel gebruiken, werkt ook prima. Ik ga overstappen op bio-wasmiddel. Het merk Klok werkt dus niet goed, welk merk bio wasmiddel gebruiken jullie?

Rawfoodje, ik vraag me ook af of je soms warm eten mist. Zelf heb ik daar vaak behoefte aan. En wat voor reacties je van anderen krijgt. Je zal vast sterk in je schoenen staan. Hoe lang eet je al rauw voedsel? Ik heb ooit dit filmpje gezien over een jongen die rauw te eten krijgt van zijn moeder: http://www.youtube.com/watch?v=lDTLXoILyAo. Ik vond het fascinerend om te zien.

Leuke dag allemaal gewenst
Ayli, ja dat filmpje heeft veel commotie gemaakt. Ik vind dat je kinderen zo gezond mogelijk moet laten eten en dat hoeft echt niet alleen maar rauw te zijn. Dus ik kan hier niet helemaal achter staan.Bij volwassenen is het een eigen keuze die je maakt. Qua behoefte aan warm eten , je mag voeding tot 45 graden verwarmen Ayli en dat is voor mij warm genoeg. Verder veel kruiden gebruiken die verwarmend werken, zoals kaneel en gember en rode peper. Nou het zweet breek je uit hoor ! En ik drink ook gewoon mijn groene thee van gekookt water, weliswaar gezuiverd maar wel uit de waterkoker. Erg goed te doen zo! De reacties van anderen kan me niets schelen, er is zoveel variatie in de rawfood keuken dat er altijd legio mogelijkheden zijn om uit te kiezen bijvoorbeeld in een (vega)restaurant .
Bedankt voor je reactie. Voeding tot 45 graden verwarmen zou ik eens willen proberen, maar stand 1 van mijn gasoven is al 140 graden, dat gaat denk ik niet lukken.

Het filmpje heb ik net nog een keer bekeken. Die jongen komt in een loyaliteitsconflict doordat z'n moeder en z'n omgeving (oma, klasgenoten) verschillende meningen hebben. Hij is sterk en wijs dus komt er wel.
Waauw, veel geschreven en dus ook veel bij te lezen :Dquote:els__ schreef op 01 juli 2012 @ 16:57:

Tot nu toe valt het alleen groenten en fruit eten erg mee.

Ik heb vanmorgen een glas groentensap en twee wortels gegeten.

Tussendoor een grote mok witte thee en nog een wortel.

Daarna nog een glas groentensap.

Vervolgens geluncht met een schaaltje aardbeien en nog een wortel.

Tussendoor nog een grote mok witte thee en een uurtje geleden een schaaltje kersen.

Nu begin ik toch wel trek te krijgen in andere lekkere dingen, dus nu het laatste restje groentensap.

Ik ga zo ook maar een stukje wandelen met de hond en daarna mijn avondeten maken: wat rauwe witlof met wat cranberries erdoor, een salade van kerstomaatjes met verse basilicum en een komkommertje.

Els, had je de dag na je groentedag meer trek? Ik kan mij zo voorstellen dat je daarna een 'bunkerdag' hebt !

Ik wil het ook graag eens doen, maar ik sport ook best veel.

Wie heeft die detoxdagen gedaan uit het eerste Amber boek? Dus paar dagen afbouwen, 2 dagen sapvasten en dan weer opbouwen (even uit m'n hoofd dat dat het idee was, kan het nu niet checken).
Die dag erna is vandaag en nee, niet meer trek dan anders.

Vanmorgen ontbeten met glas water, groentesapje en speltroggeboterham.

Tussendoor mok witte thee, nu nog een groentensapje en straks rijstwafels met pindakaas, denk ik.

Nu eerst het hondje uitlaten.
Net eerst wat aardbeien gegeten en daarna 3 rijstwafels met pindakaas. Heerlijk!

Vanavond wordt het bloemkoolpuree met rauwe witlofsalade en een (bio)hamburgertje.

Verder geen tussendoortjes tot het avondeten, denk ik.

Ik heb kokosolie gekocht bij de Tuinen. Eerst maar een klein potje om te proberen. Ik ben benieuwd.

Bewaren jullie de kokosolie in de koelkast?
Nee, ik bewaar de kokosolie gewoon in het keukenkastje.
quote:illybilly schreef op 02 juli 2012 @ 12:04:

Waauw, veel geschreven en dus ook veel bij te lezen :D

[...]

Wie heeft die detoxdagen gedaan uit het eerste Amber boek? Dus paar dagen afbouwen, 2 dagen sapvasten en dan weer opbouwen (even uit m'n hoofd dat dat het idee was, kan het nu niet checken).Ik ben het van plan voor volgende week, als begin van mijn vakantie. Ben ook wel benieuwd naar tips en ervaringen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
@infojunk Ik heb die detox al twee keer gedaan, is me beide keren goed bevallen. Ga eind juli tien dagen alleen maar op groentesapjes leven, ben heel benieuwd hoe dat gaat!
Als iemand die eco washbol toch nog wilt kopen: via de ING rente punten kan je hem voor de helft van het geld bestellen. Ik heb hem maar gebruik hem eigenlijk nooit. Heb ook inderdaad het idee dat het niets extra's doet. Maar dat is misschien meer omdat ik niet snap hoe het zou moeten werken.... Maar de wasmachine is ook blij als je maar de helft vaan de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel gebruikt. Zoveel als op het pakje/fles staat is echt niet nodig!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Net het avondeten op. Ik vind de bloemkoolpuree niet bijzonder....

Volgende keer wat meer kruiden erdoor, denk ik.
Ayli, je kunt tussen je ovendeur een pollepel doen, dan wordt het geen 140 graden..... Of je oven even laten opwarmen op die 140 graden en daarna uitzetten en dan pas je ovenschaal erin zetten ....Gelukkig kan ik mijn heteluchtoven wel goed instellen anders zou ik een speciale rawfood droogoven moeten kopen, deze gaat maar tot 45 graden....! Els, gooi je dagcremetjes maar weg want de kokosolie is ook geweldig om op je gezicht te smeren... Ik gebruikte altijd peperdure verzorgingsprodukten voor honderden euro's en nu sinds 2 weken pure kokosolie op het gezicht, hals en de lippen en als oogcreme. Echt geweldig !! Gewoon een klontje tussen je vingers nemen en beetje verwarmen tussen de vingers en smeren maar! Daarnaast eet ik iedere dag ook een eetlepel kokosvet zo op , even wennen (ik eet rawfood dus bak en braad niet....) maar ook een aanrader hoor. Best lekker! Iedereen zwaar aan het detoxen dus... lijkt mij pittig!
Ik ga het binnenkort ook weer proberen met de kokosolie op het gezicht. Ik kreeg de vorige keer een geïrriteerde huid rond de neus en liphoeken. Toen ben ik even gestopt. Jammer, want ik vond het heerlijk om te smeren.
Maria, wat vreemd.. het is toch een zeer puur produkt en dit zou niet voor irritatie kunnen zorgen....opnieuw proberen dan maar.
Hey Rawfood, bedankt voor de tip!! Ga ik eens proberen, bijvoorbeeld met champignons of heb je een ander lekker 'warm' recept? Ik heb ook een goede tip voor jou :-D Elke dag een eetlepel kokosolie eten lijkt mij niet zo lekker. Ik heb de chocola van Julia Kang gemaakt en vind die erg lekker. Zij adviseerd om één of twee stukjes van die chocola te eten als je geen koude olie (olijf/kokos) over je maaltijd doet.

50 gram kokosolie

100 gram rozijnen

25 gram cacaopoeder

Leg de kokosolie een uur van tevoren in een bakje op kamertemp, zodat zacht en smeerbaar wordt. Hak 100 gram rozijnen fijn en meng het met de 50 gr kokosolie en 25 gr cacaopoeder tot het een smeuig geheel is. Doe dit mengsel in een plastic zakje en druk met je hand dit mengsel plat tot een grote, platte reep in het zakje. Leg deze plak in het zakje in de diepvries. Als het helemaal bevroren is haal je de reep er uit en breek in stukjes. De stukjes in een bakje weer in de vriezer leggen. Je moet het in bevroren toestand opeten. Je kunt er ook fijngehakte walnoten/amandelen opf pompoenpitten doordoen. In dat geval doe je er iets meer rozijnen en kokosolie door.

Ik smeer me ook alleen nog maar in met kokosolie en soms olijfolie op m'n voeten en benen. Top spulletje!
Rawfoodje, in het boek van Julia stond dat je huid toch kon schilferen ervan. Ik had er gewoon last van en ben toen even gestopt.
@rawfoodje grappig dat de kokosolie zo goed bevalt bij je! Ik ben ook echt een enorme fan ervan. Gaf vroeger enorm veel geld uit aan cremes en huidverzorging en ben nu voor minder dan 2 euro per maand klaar. Vriend is ook blij ;) Ik gebruik het ook voor mijn voeten (tegen eelt, werkt als een trein) en op mijn nagels. Ook daarvoor is het ideaal! En @maria ik had het ook dat het ging schilferen, gewoon even doorsmeren, is na een paar dagen helemaal weg. Moet je even doorheen!
Zo, net ontbeten: glas water, glas groentensap en yoghurt met allerlei zaden, cranberries en kaneel.

Vanmiddag een niet amber lunch. Het wordt lunch in een pannenkoekenhuis.

Vanavond een omelet met champignons, prei, lenteuitje.
Ik ga ook maar weer eens kokosolie smeren. Ik heb nu bodycreme van Rituals, ruikt goddelijk, maar er zitten natuurlijk wel veel toevoegingen in.

Vandaag ontbeten met volle yoghurt met gojibessen, chia zaadjes en sesamzaad en net een banaan op. Groentesapjea zijn niet echt aan mij besteed, ik neem liever zometeen een rauwkostsalade.
Ayli, thanks voor dat heerlijke recept! Eet jij dan niet de hele reep op .....? Hmmmmm! Maria, ik wist niet dat je huid kon gaan schilferen van kokosolie, bij mij gebeurd dit niet. Wat zegt Julia Kang hier dan over? Dus gewoon doorsmeren volgens Essssther. Ja, Essssther, hier hetzelfde, lach me rot ! Ik gebruikte altijd La Prairie, kost echt honderden euro's . En nu dus deze kokosolie, super toch! Els, heerlijk naar het pannenkoekenhuis ! Wat ga je nemen? Zou er een pannenkoekenhuis bestaan die de pannenkoeken van amandelmeel maakt? Heb wel eens de neiging om zelf amandelmeel mee te nemen naar een pannenkoekenhuis en aan de kok te vragen of hij hiermee de pannenkoek maakt. Haha... moet kunnen toch? Ga echt een keer de stoute schoenen aantrekken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven