Havermoutmuffins?

22-06-2012 11:29 24 berichten
Ben een beetje aan het experimenteren. Eerder heerlijke muffins gemaakt met havermout, zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, ei, melk, bananen en dadels. Maar nu wil ik eigenlijk nog iets gezonder maken door het zelfrijzend bakmeel vervangen door nog meer havermout. Weet iemand wat dan de verhoudingen dan zouden moeten zijn tussen de havermout en het bakpoeder? En kan het ook met karnemelk in plaats van melk?
Alle reacties Link kopieren
In het Amber Albarda topic (Lijf en lijn pijler) staat een recept van lekkere muffins. Het is met speltmeel (heb zelf boekweitmeel gebruikt, allebei heel gezond) en havermout, geen zelfrijzend bakmeel. En in plaats van melk kun je amandelmelk of rijstmelk gebruiken. Karnemelk lijkt me niet lekker, dan worden ze te zuur.

Ik ben zelf het recept kwijt, maar weet dat het daar staat, misschien kan iemand het daar nog even posten?
OK dank, ik ga wel even zoeken!
Oh lekker! Rasa, als je het hebt gevonden, zou je dan hier de link (of het recept) willen posten? Ik ben nu mobiel, dus zoeken gaat erg onhandig

Met karnemelk lijkt me trouwens ook erg lekker
Helaas, ik vind hem niet... Denk dat het dan maar een Rasaiaans experiment gaat worden vanmiddag...
Is het niet deze:

Ontbijtmuffins

200 ml (soja, amandel of rijst) melk

100 ml verse sinaasappelsap

1 ei, losgeklopt

5 eetlepels olijfolie

100 gram havermout

125 gram speltmeel, vermengd met

2 theelepels bakpoeder

Handje noten, gehakt

5 dadels in kleine stukjes

1 geraspte appel

Snuf zout

Merg van 1 vanillestokje

Theelepel kaneel

Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.

Doe alle andere ingrediënten bij het havermout-melkmengsel.

Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik heb even bij het AA-topic gekeken en vond dit

Is het dat?
Dat zijn dezelfde! Ik vermoed dat flip en Lizzl deze bedoelde ja. Maar nog steeds vraag ik me af of je ze ook met alleen havermout kunt maken. Ik denk dat ik daar vanmiddag achter ga komen!
Ja, alleen met havermout kan! Ze zijn hier net uit de oven gekomen! Alleen heb ik havermeel gebruikt in plaats van havermout.
Klinkt erg lekker, ik ga ze ook eens maken!
Bedankt dames! Ik ga ze eens maken
Gebruik je dan bovenstaand recept, maar dan ipv 125 gram speltmeel, gewoon 125 gram havermout?

Dan ga ik ze ook maken, heb alles in huis!
Havermeel i.p.v. zelfrijzend bakmeel lees ik bij @Rasa.

Ik heb pas gelezen dat het zelfrijzende deel in kleine zakjes te koop is. Voor als het daardoor niet lukt. Ik heb ook een recept met havermout voor muffins, maar daar zit heel weinig havermout in.

Ik ga het ook een keer proberen.
Is havermeel niet hetzelfde, maar dan fijner?

Zal het recept erg veranderen als ik havermout gebruik?
Ja, is hetzelfde! Ik heb havermeel als basis gebruikt en verder wat bakpoeder. Niet het recept hierboven trouwens.
Ik had het al geprobeerd met havermeel! Gewoon havervlokken met de staafmixer fijn gemalen. Ze waren erg lekker, dit weekend ga ik ze proberen met banaan ipv appel.
Heb ze nu ook geprobeerd met half havermeel half speltmeel, maar vind met alleen havermeel lekkerder. Met spelt worden ze wat broodachtig.
karnemelk + bakpoeder wordt toch niet zuur maar juist lekker luchtig? Zo werkt het in ieder geval wel met pannenkoeken. Een of andere chemische reactie..
Ik ga zo ook maar weer eens havermout koekjes maken.

Hebben jullie nog lekkere variaties bedacht/gevonden?
He, wat leuk! Dit lijkt ook wel op mijn experimenten.

Mijn variant is gebaseerd op iers sodabrood.

iers sodabrood en info over bakpoeder en "baking soda"

Zelf gebruik ik vaak speltmeel ipv tarwemeel en een mix van sinaasappelsap en sojamelk ipv karnemelk.

Verder nog wat rozijnen, nootjes of gedroogde abrikozen erdoor. Of een handje havermout, muesli of lijnzaad. Kokos wil ik ook nog een keertje proberen.

Nu heb ik de ontbijtmuffins in de oven staan. Geen ei toegevoegd en wat minder olie maar wel een hele grote appel, dus ik ben benieuwd hoe het wordt.
Update: de ontbijtmuffins zijn erg lekker! Ze hebben echt de structuur van een muffin maar smaken veel gezonder.
quote:S7rin schreef op 22 juni 2012 @ 12:13:

Is het niet deze:

Ontbijtmuffins

200 ml (soja, amandel of rijst) melk

100 ml verse sinaasappelsap

1 ei, losgeklopt

5 eetlepels olijfolie

100 gram havermout

125 gram speltmeel, vermengd met

2 theelepels bakpoeder

Handje noten, gehakt

5 dadels in kleine stukjes

1 geraspte appel

Snuf zout

Merg van 1 vanillestokje

Theelepel kaneel

Verwarm de oven voor op 200 graden. Doe de havermout in de melk en laat een kwartiertje staan.

Doe alle andere ingrediënten bij het havermout-melkmengsel.

Vul een muffinvorm (goed ingevet of bekleed met papieren vormpjes) met het deeg. Genoeg voor 12 muffins. Bak 20 tot 25 minuten.

Ik heb ze gemaakt maar ze bleven te nat. Na 50 min. in de oven zelfs.

Daarna heb ik het beslag nog een keer gemaakt maar dan met minder melk en minder verse sinaasappelsap en in een bakblik gedaan. Na 45 min. uit de oven gehaald en het is aan de binnenkant nog een beetje plakkerig. De smaak is goed en de geur helemaal maar ik heb het idee dat dit niet zo hoort. Hoort zo'n muffin net zo droog binnenin te zijn als een cake?
op het south beach forum staat ook een lekker recept van havermout muffins:

225 ml magere yoghurt

75 gr havermout

140 gr volkorenbloem

vanille essence

vloeibare zoetstof

bakpoeder

1 groot ei

kaneel

zout

gehakte walnoten

half kopje olijfolie

yoghurt en havermout mengen in een kleine kom en 30 minuten laten staan.

in een middelgrote kom de bloem, bakpoeder, kaneel, zout en walnoten mengen.

in een grote schaal het ei, olie, vanille essence, zoetstof mengen.

meng het havermengsel door het ei/olie mengsel en daarna het bloem mengsel erbij.

Alles in muffinvormpjes doen en ongeveer 2o minuten in de oven.

Als variatie kun je chocola of appel door het beslag doen.
Love the life you live
Heeft er iemand nog een

recept van muffins met havermout en speltmeel en wel de goede verhoudingen? Dankdank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven