Boekschrijvers united

26-06-2012 13:21 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met het schrijven van een boek. Waarom? Omdat ik het leuk vind! Ik merk dat ik het erg leuk vind maar het beginnen is soms wat lastig, waardoor ik soms weer een paar maanden niet schrijf. Tuurlijk droom ik dat het een bestseller wordt, maar realistisch gezien is de kans natuurlijk minimaal dat dit lukt, en dat het überhaupt uitgegeven wordt. Maar dat is ook niet zo belangrijk aan het schrijven beleef ik al genoeg plezier. Daarom begrijp ik niet dat ik me er niet altijd tot kan zetten.

Hij lijkt mij motiverend om met andere amateurschrijvers te kletsen over onze vorderingen. Herkenbaar???
Er zijn ook schrijfclubs, waarbij je je kunt aansluiten.
Wat een leuk topic! Mag ik meeschrijven?

Superleuk om te lezen wat jullie doen en hoe jullie erin staan!

Ik ben begonnen aan het schrijven van een boek... Gewoon omdat ik het leuk vind, al moet ik natuurlijk wel bekennen dat ik droom van uitgeven en lezers. Ik heb geen boek-schrijverservaring. Heb een tijdje korte verhaaltjes en columnachtige dingetjes geschreven waar ik dan wel enthousiaste reacties op kreeg. Maar een boek is toch anders.... Het verhaal zit wel in mijn hoofd, maar ik merk dat ik het soms lastig vind om verder te schrijven. Ben momenteel nogal druk met allerlei zorgtaken (mijn moeder js ernstig ziek en ik heb twee kindjes onder de 6) waardoor ik niet altijd de puf heb om in mijn vrije momentjes te schrijven. Gek eigenlijk, want ik vind het zo leuk om te doen! En stiekem is daar die droom natuurlijk...

Leuk om hier mede-schrijfsters te treffen!
Quimeije, welkom! Erg herkenbaar, geen puf hebben om te schrijven en als ikbezig ben krijg ik er juist energie van, meer dan voor de buis hangen iig. Net zoiets als met sporten ofzo.... Wat voor soort verhaal heb je in je hoofd.
quote:miriam79 schreef op 01 juli 2012 @ 14:17:

Droomz, moet je dan niet steeds weer in het verhaal komen?

Valt reuze mee

Maar ik schrijf geregeld 3 verhalen door elkaar, misschien dat het daardoor komt .
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Miriam, ja dat klopt! Als ik geschreven heb ben ik daarna altijd weer energiek en "trots" op mezelf, maar ik kies toch ook regelmatig voor het lezen van een boek of een beetje internetten. Omdat ik me er dan niet toe kan zetten. Gek is dat, omdat het juist gewoon leuk is om te doen. Ik moet even mn draai vinden denk ik, in een ritme komen. Maarja, nu komt de zomervakantie ernaan, dus das niet de beste tijd voor een ritme :-)

Mijn verhaal is trouwens drama... Wat schrijf jij? (of heb ik daar overheen gelezen?)
Ik overweeg ook om een boek te schrijven, maar dan een soort autobiografie. Ik ben wel 'bang' dat het niet aantrekkelijk genoeg gaat worden. Iemand tips?

Ik ben ook al een beetje aan het zoeken op internet, maar zie door de bomen het bos niet zo.
Neave,

Bij de SKVR in Rotterdam was vorige seizoen een cursus "levensverhaal schrijven". Misschien is zo'n cursus elders ook te volgen?
quote:biol schreef op 28 juni 2012 @ 09:16:

Wat een leuk topic. Vorig jaar ben ik ook begonnen aan een boek. 7 hoofdstukken had ik. 8000 woorden. Helaas crashte mijn computer toen en had ik het niet in back up. Nu kriebelt het weer. Een idee in mijn hoofd, langzaam toch weer gaan schrijven.

Ik heb nog nooit een cursus of iets in die richting gedaan dus of het ooit een professioneel iets wordt weet ik niet., de optimist in mij zegt wel dat ik al zoveel gelezen heb dat de opbouw in een verhaal wel moet lukken!

Ik ben overigens meer van de thrillers. Spanning met een "verassend" einde. Daar hou ik van!

Ik ben ook van de thrillers! Heerlijk om te lezen. Heb een paar korte verhalen geschreven met een verrassend einde.

En er zit een kunsthistorische thriller in mijn hoofd. In de cursus al 2 hoofstukken geschreven, maar verder niets mee gedaan. Alleen een paar ideetjes op papier gezet, anders vergeet ik ze weer.
Vandaag weer braaf drie hoofdstukken herschreven (gelukkig niet zoveel). Met een beetje geluk morgen weer een hoofdstuk schrijven en woensdag alles nog finetunen. Kan ik het donderdag weer inleveren.

Een aantal weken geleden heb ik met mijn docent mijn hoofdstukken tot aan het eind toe heel kort op papier gezet. Ook al was dat soms lastig, met een beetje doorzettingsvermogen is het toch gelukt. Nu heb ik een goede leidraad om verder te schrijven en hoef ik niet in paniek na te gaan denken wat ik in het nieuwe hoofdstuk moet doen.

Schrijven met behulp van een expert is wel heel fijn, stok achter de deur die je met een LOI cursus niet hebt.

Hoe gaat het met jullie inspiratie, waar haal je die vandaan?
Wow silvershadow, goed bezig! Goede tip van de hoofdstukken dat werkt ook wel voor mij denk ik. Inspiratie haal ik overal vandaan, waarover ik schrijf is niet iets waar ik zelf direct bij betrokken ben, ik kan volgens mij overal s wel een eind over weg schrijven! Hier ben ik trouwens niet zo lang van stof, op de telefoon ben ik niet zo snel....
Ik heb nu in access een bestandje aangemaakt met de personen die ik tot nu toe heb. Hm en met de hand schrijven is misschien ook wel leuk ja! Ik merk dat ik achter de computer toch vaak afgeleid word.
Ik ben alles wat ik in juni heb geschreven aan het uittypen op de pc Komt ongemerkt toch ook weer meer bij en ik edit toch ook meteen wel door de echt slechte stukken niet over te tikken.

Aan leidraadjes enzo doe ik niet, werkt bij mij niet om te weten wat er gaat gebeuren
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Wow! Ik ben vandaag dan toch echt begonnen aan mijn roman! Het idee zat al even in mijn hoofd... En ineens staan er drie hoofdstukken op papier!
Lekker is dat, dat je in 1 stuk door kunt schrijven omdat het al langer in je hoofd zit te broeden! Ik ben erg aan het kwakkelen in de zwangerschap en moet nog 10 weken.. Iig vandaag wat gehaald voor ijzer dus hopelijk wat meer e energie voor oa het schrijven. Blijf hier wel lekker lezen voor het aansteekgevoel!
quote:dvdl1 schreef op 05 juli 2012 @ 20:00:

Wow! Ik ben vandaag dan toch echt begonnen aan mijn roman! Het idee zat al even in mijn hoofd... En ineens staan er drie hoofdstukken op papier!Wat goed van je!
mmmm, ben aan het schrijven maar zit even op een dood spoor... Hoe gaan jullie daar mee om?

Er zit een ontknoping aan te komen, maar zover is het nog niet helemaal.

Ik weet niet of ik een stukje zal overslaan en alvast verder zal gaan met de ontknoping, en dit stuk later toevoeg? Dat ik nu alleen grote lijnen doe.

Want ik heb wel enigszins een verhaal in mijn hoofd maar dat zijn echt hele grote sprongen, en soms vind ik het lastig die goed in te vullen.

Of even laten zakken tot ik inspiratie heb?

Of beginnen aan een 2e, totaal ander boek, zodat ik bezig kan met hetgeen waarvoor ik de meeste inspiratie heb?

Iedereen schrijft weer anders merk ik hier wel, maar ik ben benieuwd naar ervaringen!

deze week kon ik meer vinden over cursussen. helaas wordt hier het centrum van de kunsten wegbezuinigd. Nu wordt alleen dit aangeboden:

http://www.kunstkade.nl/aanbod/serie-schrijfworkshops46

kan nou niet echt zeggen dat ik hier voor warmloop, maar het zal nooit kwaad kunnen. Verder alleen online cursussen, en ik heb liever een stok achter de deur, anders beland het in de kast voor zover dat kan met online cursusmateriaal ;)

En een privé schrijfcoach, dat is mij toch echt wat te duur...
Toch denk ik dat je daar best veel inspiratie op kunt doen bij die workshop, er wordt in ieder geval genoeg behandeld.

Omdat je aangeeft dat een privé schrijfcoach te duur wordt: misschien heb je wat aan deze boeken:

- Van kort verhaal naar roman, Inge Schouten

- Handboek voor schrijvers, Maaike Molhuysen en Louis Stiller

Ik ben bang dat als je nu aan een tweede boek begint dat je straks twee projecten hebt die niet af zijn/komen.

Wat mij dus echt geholpen heeft is de hoofdstukken te benoemen zodat je per hoofdstuk ziet wat er in je verhaal gebeurt. Dit kun je natuurlijk altijd nog uitbreiden maar dan heb je wel de grote lijn al vast staan.

Gooit er een andere verhaallijn tussendoor, een nieuw personage of een flashback vanuit één van je personages.
Flashback, goed idee! En ik heb de cursus nog even doorgenomen, de ene les zal zinvoller zijn als de andere maar ik ben al minder negatief. Ook de frequentie van eens per maand spreekt mij wel aan
Mooi! Misschien doe je er ook wel inspiratie op.
Het is een beetje stil hier, iedereen in zomerreces of ineens mega inspiratie en aan het schrijven?
Nesteldrang ivm aan het einde van de zwangerschap, dus druk aan het poetsen, klussen en kopen. Ben wel aan het lezen, lichte kost maar even niet aan het schrijven
Nee hoor, niet aan het schrijven van korte verhalen of een boek.

Heb me momenteel op het schrijven van cabaretteksten gestort. Ik doe mee aan een cabaretvoorstelling van mijn werk.
Gaaf dit topic! Ben enorm benieuwd wat hieruit voortvloeit...

'Spelen met woorden' is my middle name, haha. Al tijdens mijn basisschooljaren begon bij mij het schrijversbloed te kriebelen en pende ik vanaf mijn 9e levensjaar schriften vol over een denkbeeldig aardmannetje. Jammer genoeg hebben de schriften de tand des tijds niet overleeft en zijn ze in het ronde archief terecht gekomen. Voor de schoolkrant heb ik tig bijdragen aangeleverd met tekeningen. Toen mijn kinderen werden geboren bedacht ik elke dag een verhaaltje voor ze, nee nooit opgeschreven toen.

Later schreef ik op een erotisch forum een paar verhalen waarin met name de vrouw een leading part had. Ook werden verhalen van me geplaatst in de Flair, vriendin, Libelle, Viva enz. Ook gedichten. Op liefdesgedicht.nl en op liefdesproza.nl heb ik tijden een vaste column gehad en een jaar of drie geleden is er een gedichtenbundel van me verschenen. Titel: passievruchten.

Uiteraard onder pseudoniem hoor. Het is zeker gaaf om je eigen gedachten op gedrukt papier te zien! Het lijkt zo, zo echt dan. Helemaal mooi is het als er leuke reacties van onbekende mensen op volgen.
Als ik op een dood spoor zit dan stop ik en zoek ik afleiding. Of luister naar muziek zonder tekst en vaak vind ik dat het verloren spoor weer.
De tekening bij mijn nick ben ik zelf trouwens, getekend door een vriendin en diende als cover van mijn bundel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven