Help! Kat houdt ons wakker en sproeit!

03-07-2012 20:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Wij hebben 2 katers (broertjes) waarvan er 1 sinds kort ineens vervelend gedrag vertoond. Hij begint rond een uur of 5 's nachts met miauwen en een soort 'hyper' aanval waardoor hij de trap op en af rent waardoor wij dus wakker worden (en mijn vriend momenteel in het stadium 'zal ik je van de trap afgooien' verkeerd...). Bovendien sproeit hij ineens (weer! want dit heeft hij reeds eerder gedaan, maar is spontaan weer opgehouden). We hebben een zoontje die nog veel kruipt, dus her en der soms plasjes vinden is niet echt wenselijk en de gebroken nachten hadden we net achter de rug ... Mijn vriend wil de katten nu naar buiten doen, maar ze zijn sinds hun geboorte (ze zijn nu 9 jaar) binnen.

Ik kan geen reden bedenken waarom de kat ineens zo vervelend doet (geen verhuizing, meubels verplaatsen of zoiets). Hij is gecastreerd. Ik weet niet wat te doen, en vraag me af of ze naar buiten doen de oplossing is. Heeft iemand ervaring?!
Is de kat niet ziek? Ik heb dit ook eens gehad met een van onze katten, toen bleek hij een blaasontsteking te hebben. Is het plassen of sproeien? Sproeien is met de staart omhoog en dan een soort van plassen.
"hakkie takkie weg zakkie"

Die moet gecastreerd worden, wordt hij zeker een stuk rustiger van! Werkt bijna met alle mannelijke dieren zo helaas. Met mannen trouwens ook.
Ah sorry, hij is al gecastreerd zie ik nu! Dan weet ik het ook niet.
Dierenarts laten kijken, raar dat het zo ineens gebeurt.
ik wil morgen ook de dierenarts bellen....ik 'hoop' dat het een blaasontsteking is. het is echt sproeien (staart trillen en fikse straal).

Maar ook al stopt sproeien weer, dan houd hij ons nog wakker. Dit heeft zich al eens eerder voorgedaan (welliswaar niet in combinatie met sproeien..).
Mijn oude (inmiddels overleden) gecastreerde kater had regelmatig blaasontstekingen met blaasgruis en plaste dan ook overal. Ik zou 'm meenemen naar de dierenarts. Neem wat urine mee als het kan dan kan dat nagekeken worden.
Inderdaad, eerst naar de dierenarts. Als daar niks uitkomt kan het aan van alles liggen. Sproeien (indien geen medische reden) is iig onzekerheid binnen het territorium. Wie weet staat er 's nachts om vijf uur een andere (vreemde) kater buiten in jullie tuin en ziet jullie kat die. Dat kan al genoeg zijn om hem in actie en aan het sproeien te krijgen. Sproeien zou ook een oorzaak kunnen hebben in het kruipende kindje. Baby's zijn voor katten andere wezens dan kruipende kinderen, en hij kan daar best moeite mee hebben. Ik weet niet of het beginnen met sproeien en het kruipen van je kindje ongeveer gelijk zijn begonnen? Maar zoals gezegd: sproeien kan een heleboel redenen hebben, maar is altijd oplosbaar.
Wat Doxy schrijft.

Zou ze niet naar buiten doen hoor.
oordoppies in en een kurk in zn reet proppen

(sorry, heel flauw, kon het niet laten....

ut beest heeft stress of is krols, buurvrouw is krols en dat vindt ie wel spannend...)
Kan blaasgruis zijn, dus eerst hem even laten checken bij de dierenarts.
Even laten checken bij dierenarts en even kijken wanneer je ze eten geeft., Onze katten hebben dit gedrag (minus het sproeien) een paar uur nadat ze hun natte voer hebben gehad, ze moeten dan op de bak en gaan daarna als een malle door het huis. Wellicht geven jullie in de avond het natte voer?
ze hebben zelfs (beide ... ) al een speciaal blaasgruis dieet....(wat mega duur is). dus hier enige frustratie door duur eten, slapeloze nachten en dagelijkse dreidubbele dweilbeurten...(ps Missphoebe die kurk zal ik eens proberen
Wanneer is voor het laatst de urine gecontroleerd? Blaasgruis kan terugkomen en (idiopatische) blaasontsteking komt bij katten veel voor. Veel drinken en stressreductie zijn belangrijk bij het onder controle houden van blaasproblemen bij katten. Dit is een interessant stuk over blaasproblemen bij de kat: http://www.fabcats.org/owners/flutd/info.html (sowieso een heel erg goede site)

Waarmee maak je trouwens de sproeiplekken schoon? Neem een middel als Biotex of Ecodor zodat ook de gevoelige kattenneus het niet meer ruikt. Iets met een geurtje (febreze ofzo) erover doen zet aan tot meer sproeien. Vooral ook geen bleek gebruiken.
Blaasgruisvoer is geen garantie dat ze geen blaasgruis of andere blaasproblemen krijgen.
Waarom gaan ze niet naar buiten?
Mijn 2 katers (nu 2 jaar) hebben nachts ook altijd een aanval. Rennen ze over mijn bed heen, de trap op en af pfff. Maar ze zijn dan gewoon aan het spelen
dank voor jullie tips.

ze gaan nu niet naar buiten puur omdat wij aan vrij drukke straat wonen en ze nooit buiten zijn geweest. als ze nu soms buitenkomen zijn ze vrij schrikkerig maw ik ben bang dat ze onder auto komen of zo..
kan je ze niet opsluiten in de bijkeuken tijdens de nacht?
Het kan zijn dat hij dit gedrag is gaan vertonen simpelweg omdat de kruipende peuter hem misschien nerveus maakt.

Katten zijn namelijk bepaald niet flexibel, en nieuwe situaties kunnen ze niet altijd goed verwerken. Dat uit zich heel vaak in plassen en sproeien (en dat weet ik dus puur van alle topics over katten die ik hier voorbij heb zien komen, want dat zijn er nogal wat!)

Misschien moet jij dan ook eens feliway proberen. Dat schijnt vaak goed te helpen.
Katten leven s`nachts en overdag slapen ze meestal. Dus kan zijn dat ie een gekke bui heeft en lekker vind om dan heerlijk de trap of en af te stuiven Mijn mening is dat ik vind dat katten wel buiten moeten komen, heerlijk door struiken heen struinen, achter de vogeltjes aan enz. Nu word dat wel een beetje van hun afgenomen. Maar als je aan een drukke weg woont zal ik ze ik ook binnen houden. Wel is het een optie om katten aan een lijntje te laten lopen buiten. Kunnen ze toch nog iets van buiten zijn genieten, zonder dat ze onder een auto komen. Wat katten meestal ook leuk vinden is een hoge kattenkrabpaal, met speeltjes eraan. Overdag spelen met je katten kan ook helpen, bv met een nepmuisje.
Eens met Poedelin. Ik vind in principe ook dat katten naar buiten moeten kunnen. Maar in de situatie van TO is het logisch dat je ze liever binnen houdt. Of als er echt sprake is van te veel overlast bij andere mensen. Je zou in huis, bijv. op zolder een leuke kattenruimte kunnen maken. Inclusief krabpalen, lege dozen (katten zijn daar vaak gek op), planten e.d..
Mijn gecastreerde kater gedroeg zich soms ook "krols". Vanalles geprobeerd. Maar mijn derde dierenarts (heb kater al heel wat jaar) wist de reden: onder invloed van het licht maken de bijnieren ook hormonen aan (dat gebeurt niet alleen in de testikels) en wanneer de dagen dus zo lang zijn kan dat ervoor zorgen dat een gecastreerde kater zich krols gaat gedragen.

Mijn kater kreeg er een injectie voor en het was weer opgelost. Tot de volgende zomer...
Klopt, dat van die hormonen. Ik ken iemand die heeft een hele boel katten en die heeft me ook wel eens verteld dat een van haar katten niet meer binnen mag omdat hij sproeit vanwege de hormonen totdat de behandeling helpt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven