Gezondheid alle pijlers

Slaapproblemen.. Tips?

04-07-2012 08:31 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ,

Sinds een week of 2 slaap ik heel onregelmatig. Het begint al op het moment dat ik ga liggen rond 23:30. Het voelt alsof ik nooit in slaap zal vallen. Soms lig ik dan wakker tot een uur of 3.. Soms val ik wel in slaap. Als ik in slaap val, dan slaap ik onrustig. Ik word zo'n 5 keer wakker waarvan 2 keer om te plassen (gebeurde vroeger nooit). Als ik de kans krijg om uit te slapen.. Dan slaap ik vaak pas door van 7 tot 11. Vol dromen, dat wel..

Ik heb op dagelijkse basis best veel stress (al heel lang trouwens) en ben vorige week van kamer gewisseld (studentenhuis). Daarnaast slaap ik sinds een maandje ook best vaak bij mijn vriend. Ik heb het idee dat deze dingen er mee te maken kunnen hebben. Maar hoe kan het dan dat ik eerst wel goed bij hem sliep? En dat mijn stress vroeger niet zo veel invloed had?

Mijn vriend heeft een potje melatonine staan. Soms helpt dat, soms niet.. Het maakt ook niet uit wat ik doe voordat ik ga slapen. Studeren, lezen, TV kijken, massage krijgen.. En ik word inmiddels "bang" om te gaan slapen omdat ik het zó rot vind om de hele nacht wakker te liggen. Het begint me nu echt op te breken..

Heeft iemand tips?!
Als je melatonine gebruikt kan je dat het beste bijvoorbeeld een week lang steeds op t zelfde tijdstip nemen. Hoeveel gebruik je dan?

Zo ver ik weet kan je het beste als je inslaapproblemen heb het spul 1,5 uur voor je gaat slapen innemen. Als je doorslaapproblemen heb een half uur voor je gaat slapen.

Ik gebruik zelf 0,5 mng normale en 0,5 mn time released een half uur voor ik ga slapen.

Ken je deze al:

http://educatie.ntr.nl/beterslapen/

Het is denk ik ook verstandig om met je huisarts te gaan praten. Dat bang zijn om te gaan slapen omdat je bang bent om wakker te liggen lijkt me iets voor een prof om aan te pakken.
http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid/slapen.php
ha! lees de blog op de viva homepage - apart gaan slapen is de oplossing!
Tips:

Geen tv, computer, iPad of iPhone minimaal een uur voor je gaat slapen. Schermlicht verstoort de melatonineaanmaak.

Stop voor je avondmaal met werken, studeren of anders druk zijn. Het werkt gepieker in de hand.

Lucht je slaapkamer iedere dag, houd hem leeg en opgeruimd, ververs je lakens wekelijks.

Geen koffie na 12 uur.

Drink slaapthee voor je naar bed gaat.

Hou eennotitieblokje naast je bed en schrijf op waar je over piekert. Dat stopt piekeren.

Wees lief voor jezelf. Leg een fijn en ontspannen boek naast je bed waar je in kan lezen. Als je s nachts wakker wordt en het slapen lukt niet, ga dan lekker even lezen.

Sterkte meid, het is zwaar ruk
Ik heb melatonine 5 mg gehad. Moet eerlijk zeggen dat het bij mij niet veel deed. Wat wel bij mij helpt is eerst in bed op je rug liggen. Heerlijk ontspannen eventueel met oefeningen. Als ik daarna merk dat ik volledig ontspannen ben, fa ik op mijn zij liggen en val ik in slaap. En meestal kijk ik juist voor het slapen gaan een dvdtje of serie. Wel iets luchtigs. Een comedy ofzo. Dat is onderdeel van mijn slaapritueel =) Heb ook slapeloze nachten gehad.Het is idd echt waardeloos! Succes!
Mensen gaan me dit mss niet in dank afnemen als ik dit zeg, maar neem voor 1 avond een slaappil. Als je die krijgt. Ik had en heb hetzelfde als jij TO, en op een gegeven moment als je in een visuele cirkel zit ( niet kunnen slapen, bang om te kunnen slapen ) kan 1 pil je uit die cirkel halen. Dit heb ik ook ervaren. Zaak is ook om hulp hiervoor te zoeken als de angst aanhoudt.
Die slaappil moet je dan wel zien te krijgen. Ik kreeg na een hele hoop gezeik (huilend bij de assistente, de arts, meerdere malen langs, ik stond werkelijk op het punt mezelf voor een trein te werpen na anderhalf jaar twee uur slaap per nacht) themazepam en dat werkte vervolgens voor geen meter - geen wonder, want het is geen slaappil, maar een kalmeringsmiddel.

De ernst van slaapproblemen wordt nogal eens onderschat, heb ik gemerkt. Sterkte, nogmaals.
Nee, de slaappillen werden veel te massaal uitgeschreven, en het werkt zo verslavend dat de mensen ze jaren op recept hebben gekregen van huisartsen.

Het is heel goed dat er nieuwe regels zijn voor het uitschrijven van slaappillen.
Herkenbaar!!

Wat voor mij werkt is naar bed te gaan met het idee: lekker lezen (doe ik dus ook altijd in bed) en het boek zo ver mogelijk proberen uit te krijgen zonder in slaap te vallen. Je legt de druk dan net op het wakkerblijven en niet op het in slaap vallen, wat bij mij dan dus net andersom werkt.

De melatonine werkt bij mij ook echt alleen maar als ik in ieder geval ontspannen ben en dat ben jij zo te horen niet.

De boeken van jill mansell zijn favoriet, makkelijk te lezen, boeiend genoeg om de aandacht erbij te houden en niet aan het inslaapvallen te denken wat dan uiteindelijk toch gebeurd .

Mijn avondritueel is dus: melatonine pakken, douchen, tandenpoetsen, lezen en meestal slaap ik dan een half uurtje nadat ik in bed ben gaan liggen.

Dit zijn bij mij overigens maar periodes, net als jij, als ik pieker of gestresst of erg druk ben......Op deze manier doorbreek ik dan de vicieuze cirkel van het niet slapen, bang om niet te slapen en weer niet slapen. Meestal na een paar nachtjes op deze manier weer over...
Wat bij mij helpt, is mezelf gerust stellen dat ik hoe dan ook wel een keer in slaap zal vallen.

En dat ik, ook als ik niet slaap, wel uitrust.

Daarnaast kun je ook verschillende oefeningen doen terwijl je op je rug ligt: Ga elke spier in je lichaam na, en probeer heel bewust die spier te ontspannen. Eerst je nek, dan je schouders, je armen, je rug, je benen, voeten en weer terug. Of doe net alsof je heel diep in je matras zinkt, alsnog je naar beneden valt. En als je je dan ontspannen voelt kun je in de houding gaan liggen waarin je het liefst in slaap valt.

Misschien is het geen slecht idee om inderdaad hulp te zoeken bij een ontspanningscoach of iets dergelijks. Of gebruik natuurlijke melatonine van de natuurwinkel.
Het zou beter zijn als artsen een correcte inschatting van een situatie leren maken en op basis daarvan besluiten of een slaappil gerechtvaardigd is, in plaats van opnieuw een algemene richtlijn door te voeren waarmee het kind wederom met het badwater wordt weggegooid. Ik begrijp dat dat een assessment op het niveau van het individu vereist; dat is moeilijk en dingen die moeilijk zijn worden vaak ervaren als vervelend. Maar dàt zou de maatschappij tenminste ten goede komen.
Want laten we wel wezen, niet iedere slaappil leidt tot een verslaving en aan nóg een kind dat opgroeit zonder moeder heeft niemand iets.
Ik hoor allemaal tips over pillen ontspannen e.d.

In mijn optiek hoeft het helemaal geen probleem te zijn.

Maar waarom eerst niet zelf eens wat dingen veranderen.

(wij slapen altijd met raam open, zovele mogelijk zuurstof en koele lucht)

Het is de laatste 2 weken vrij veel benauwd warm en drukkend.

Zorgen dat je moe ben?

Sporten s'avonds is zeer goed (nee niet 10 min voordat je gaat slapen) maar gewoon even na het avond eten, half uurtje uurtje sporten. zodat je lichamelijk moe ben, hardlopen fietsen sexen of iets dergelijks?

vaak is het de oplossing ik werk zelf de gehele dag achter de pc en als ik savonds ook op de bank ga hangen of tv kijk achter de pc kruip of zoiets slaap ik ook minder goed als ik s avonds lichamelijk actief ben (werkne in de tuin stuk fietsen hardlopen potje zaalvoetbal e.d. slaap ik ook vele beter (en nee ik slaap niet binnen een uur na het sporten eerst moet je lichaam tot rust komen :P)

s6 is vervelend maar probeer het eerst d.m.v. aanpassing in je levenstijl optelossen voordat je allerlij middeltjes ga gebruiken
Dat heb ik zo vaak gehoord. Waarom ga je niet zus doen of zo doem? Waarom ga je nou niet lekker slapen? Als je psychische problemen hebt wat dat betreft, is dat praten tegen een muur.
Ik heb trouwens nitrozepam gekregen en naar een paar tabletjes. 1 ervan genomen en ik was weer uit de cirkel. Nachtritme is ook gelijk terug. Mja ik zou het iedereen kunnen aanraden maar wel alleen als. Je nachten en nachten slecht slaapt.1 tabletje kan echt geen kwaad. Meer wel.
Wauw, bedankt voor alle reacties.. Dat gezegd hebbende ga ik ze nu grondig lezen ..
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb geen idee hoe veel melatonine ik neem.. En het potje staat bij mijn vriend.

Ik ben gek genoeg wel altijd heel erg moe. Moe genoeg om te willen slapen. Het is ook zo naar dat ik een probleem heb met inslapen, en als ik eenmaal slaap, met doorslapen.. En idd, die warmte van de laatste tijd helpt ook niet. Raam open, raam dicht, ventilator aan..... Of het is te heet, of er is teveel geluid.. Niets helpt.

Lezen voordat ik ga slapen doe ik vrijwel altijd.. Ik lig vaak half wakker over hele stomme dingen. Bijvoorbeeld een deksel wat je niet op een potje krijgt. Dan lig ik de hele nacht half wakker te denken/dromen over dat verrekte potje (tis maar een voorbeeld hoor :P ). Over iets totaal onbelangrijks en onzinnigs.. Andere keren val ik gewoon echt niet in slaap. Pff..

Misschien is lekker douchen voor het slapen gaan wel een goede optie. En daarna een lekker kopje slaapthee lijkt me een topplan. Ik merk dat ik beter slaap als ik seks heb gehad. Helaas heb ik een hoger libido dan mijn vriend ..
Ik doe altijd de tv aan, dan concentreer ik mezelf op wat er daar gezegt wordt en val ik zo in slaap. Slaap nu al 2 nachten op de bank. Haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven