Geld & Recht alle pijlers

Kopen van erfenis?

03-07-2012 18:35 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even onder een nieuwe nick ivm. privacy:

Binnenkort krijg ik een erfenis, die vrij hoog is maar niet hoog genoeg om een compleet huis te betalen.

Ik ben student, heb verder als inkomen dus studiefinanciering + aanvullende beurs en bijbaan.

Ik ben al tijden op zoek naar een eigen huis, maar dit is duur. Huren in de vrije sector is vrij lastig, omdat ik de kosten dan niet kan delen (je mag niet met vrienden in zo'n huis) en de huur is het me niet waard. Als ik een huis zou kopen, zou ik misschien wel de kosten met een vriendin kunnen delen, omdat ik dan voor hospita kan spelen.

Dit is dus een constructie als garantstelling door ouders, behalve dan dat ik garant sta voor mezelf, met mijn erfenis.

Ik weet dat ik hiervoor met een bank/financieel adviseur moet gaan praten, maar ik vroeg me af of iemand ooit zo'n constructie is aangegaan en of dat überhaupt mogelijk is? Wat komt daar dan bij kijken?

Aan de ene kant lijkt het mij prettig om mijn eigen huis te hebben, aan de andere kant vind ik het een 'eng' idee. Kopen is toch niet iets dat je zomaar doet.

Vandaar dat ik me afvroeg wat de ervaringen zijn.
Ik zou trouwens voor app. Met meerdere kamers gaan. Eerst verhuren en als je werkt kun je de lasten makkelijk betalen. Wel zo toekomst bestendig.
Het lijkt mij juist niet handig om nu al een huis voor lange tijd incl. kinderen te kopen. Tenzij je echt op korte termijn al kinderen wil.

Ik schat dat je rond de 21 bent, dan wil je over het algemeen toch nog hele andere dingen dan als je rond de 30 bent en kinderen wil (even generaliseren). Ik denk dat het ook nog lastig inschatten is wat je 'dan' precies wil en belangrijk vindt.

Ik zou dus voor een appartement gaan waar je de komende jaren (5-10) met plezier zou wonen, zoals je dat nu ziet.

Een studio zou ik wat minder snel doen, want dat lijkt me na een paar jaar toch wel klein worden, maar een appartement met 2 of 3 slaapkamers lijkt me prima.

Wat verkoop betreft, dat is natuurlijk heel erg koffie kijken, maar in principe kun je er wel vanuit gaan dat de woningmarkt over 5 a 10 jaar wel weer is aangetrokken. (en dan kan het juist ook zijn dat die studentenwoningen enorm populair zijn om te kopen, aangezien het niet altijd makkelijk is om een huurwoning te vinden voor een student). Maar goed, koffiedik dus.
Ik snap niet helemaal hoe je deze constructie ziet. Het geld van de erfenis stop je dan toch gewoon in het huis en de rest zal je er bij moeten lenen in de vorm van een hypotheek?

Het geld kan dan toch niet ook nog eens gebruikt worden als garantstelling zoals ouders dat kunnen? En heb je een vast contract voor je bijbaan en verdien je daarmee genoeg om een hypotheek te krijgen? Denk niet dat een hypotheekverstrekker akkoord gaat met studiefinanciering.

En wat voor huis je het beste kan kopen hangt natuurlijk af van hoeveel eigen geld je hebt en de eventuele hypotheek die je kan krijgen. Kijk wat je daar voor zou kunnen kopen, en probeer er dan rekening mee te houden met eventuele waardedaling en hoe gewild een huis is.
Ben geen deskundige, maar is verhuur geen vorm van inkomsten? Heeft dat geen consequentie voor jou studiefinanciering?
quote:summerville schreef op 03 juli 2012 @ 19:55:

Ben geen deskundige, maar is verhuur geen vorm van inkomsten? Heeft dat geen consequentie voor jou studiefinanciering?Inkomsten uit verhuur zijn vrij, volgens mij.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik dacht trouewens op basis van de titel dat je een erfenis wilde kopen
quote:pyridine schreef op 03 juli 2012 @ 20:02:

Ik dacht trouewens op basis van de titel dat je een erfenis wilde kopen

Is inderdaad misschien verwarrend :p

@ Gromm: ja, klopt. Zo bedoel ik het ook. Maar het is vaak zo dat ouders garant staan, maar dat ik dus eigen vermogen heb en niet iemand nodig heb, omdat ik eigen vermogen heb. Sorry, ik leg het misschien allemaal een beetje warrig uit, maar ik weet gewoon niet zo goed hoe het werkt en waar ik rekening mee moet houden. Daarom kwam ik hier om uitleg vragen.

Ik heb nog nooit een huis gekocht, dus ik vind het allemaal maar ingewikkeld. En ik kan nergens informatie vinden over mijn situatie op internet. Ik ben dus aan het verbreden van kennis, als het ware.

@ Missprincesa: als de 'studio' een tweekamerappartement is, is het natuurlijk in principe 'voorlopig' groot genoeg. Er staan hier ook van die studentenstudio's te koop en die zijn dan heel goedkoop (en 1-kamer), maar ik vraag me af of je dat nog kwijtraakt, want willen mensen dat wel hebben?

Ik ben inderdaad rond die leeftijd en ik wil nu ook inderdaad nog geen kinderen of samenwonen. Samenwonen met vriend wil ik misschien over een jaar of 2, dus dan zou hij er eventueel bij kunnen. Wat dat betreft zou misschien een driekamerappartement handiger zijn omdat je elkaar dan niet voortdurend in de haren vliegt. Aan de andere kant, waar heb je die derde kamer dan voor nodig?

Pff zo ingewikkeld allemaal.
Hou je wel rekening met de verhoogde lasten bij een koophuis? Alle onderhoud is voor jezelf, gemeentelijke belastingen, zeker als je met 2 of meer gaat wonen. Dan zit je op de 3 eenheden mbt rioolbelasting e.d.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen, maar hou je er rekening mee dat je misschien ook een flinke som erfbelasting verschuldigd bent aan de belastingdienst, afhankelijk van jouw relatie met de overledene? Als ik me niet vergis kan dit oplopen tot zo'n 40 % van de totale som in het meest ongunstige geval....
quote:mallebeppie schreef op 03 juli 2012 @ 20:29:

Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen, maar hou je er rekening mee dat je misschien ook een flinke som erfbelasting verschuldigd bent aan de belastingdienst, afhankelijk van jouw relatie met de overledene? Als ik me niet vergis kan dit oplopen tot zo'n 40 % van de totale som in het meest ongunstige geval....Ik neem aan dat de belasting al afgedragen is als TO het al op de bank heeft staan.
quote:Tickel schreef op 03 juli 2012 @ 20:35:

[...]

Ik neem aan dat de belasting al afgedragen is als TO het al op de bank heeft staan.

Klopt. Ik weet niet eens hoeveel het oorpronkelijke bedrag precies was, want dat heeft de executeur afgehandeld.

Ik weet dat er verhoogde lasten zijn, dat moet ik inderdaad uitzoeken, hoe het precies zit. Ik ben nu in ieder geval al een klein stapje verder. Ik denk dat ik eerst eens een afspraak maak met een bank, om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn en dat ik vervolgens een begroting maak. Ik heb een financieel adviseur gehad, misschien moet ik die ook nog eens om raad vragen.
Ga naar een goede accountant, kost je misschien 100 euries,

maar dan weet je wat wel en niet kan.

En een notaris is ook een goede optie, toch?
Als je dan een woning koopt, dan zou ik geen appartement kopen. Die zijn vaak moeilijk te verkopen. Ga eerder voor een goedkoop (klein) huisje met een klein tuintje, hier kun je ook na je studententijd blijven wonen. ;) En, het is makkelijker te verkopen.
Om welk bedrag gaat het eigenlijk dat je dan zelf zou willen financieren met een hypotheek?

Dat lijkt mij juist van belang.

En koop een huis waar je zeker 10 jaar wil blijven wonen of makkelijk verhuurbaar is.

Ik zou het doen, lage woonlasten, redelijk waardevast, in vergelijking met beleggingen en als je huurt gooi je het sowieso weg.
quote:zusenzoo schreef op 03 juli 2012 @ 22:35:

Om welk bedrag gaat het eigenlijk dat je dan zelf zou willen financieren met een hypotheek?

Dat lijkt mij juist van belang.

En koop een huis waar je zeker 10 jaar wil blijven wonen of makkelijk verhuurbaar is.

Ik zou het doen, lage woonlasten, redelijk waardevast, in vergelijking met beleggingen en als je huurt gooi je het sowieso weg.Het bedrag dat overblijft als de erfenis eraf gaat. Ik denk dat ik met de erfenis, afhankelijk van de kosten van het huis, tussen de 30 en 50% van het huis zelf zou kunnen financieren... Maar is dat genoeg?
Ik heb niet alle reacties gelezen en sla even het hele huis kopen gebeuren over. Ik wilde graag even ingaan op je hospita idee. Wees je er alsjeblieft van bewust dat het samenwonen met andere mensen in jouw huis kan uitlopen op een drama. Vooral omdat het jouw huis is, verwacht jij een bepaalde manier van omgang met jouw spullen waar veel huurders zich waarschijnlijk niet aan zullen houden. Ik zit zelf in deze situatie en ik raad het echt niemand aan.

Natuurlijk zal het ook wel goed gaan, maar denk er niet te makkelijk over. Verdiep je in het huurrecht e.d., stel goede contracten en regels op en vooral: denk er echt nog 10 keer over na voordat je er aan begint.
Ik zou je adviseren om juist wel een klein goedkoop studentenappartement voor jezelf te kopen. Dit soort panden zijn in studentensteden altijd courant en worden relatief snel weer verkocht. Elk jaar komt er weer een flinke lichting potentiele kopers nieuw de stad in en er zijn zat studenten (en docenten van buiten de stad) die echt hun eigen bescheiden optrekje willen. Als jij ervoor zorgt dat jouw appartement boven de rest uitspringt (netjes inrichten, mooi fris houden), dan ben je die zo weer kwijt. En op die manier behoud je je flexibiliteit. En bovendien os de aanschafprijs lager waardoor je ook minder financiele risico's neemt.
Ik denk ook dat die studentenappartementen juist sneller verkopen, tenminste als je in een echte studentenstad zit, waar veel tekort is aan ruimte.
quote:bloemenzijnmooi schreef op 03 juli 2012 @ 20:43:

[...]

Klopt. Ik weet niet eens hoeveel het oorpronkelijke bedrag precies was, want dat heeft de executeur afgehandeld.

Ik weet dat er verhoogde lasten zijn, dat moet ik inderdaad uitzoeken, hoe het precies zit. Ik ben nu in ieder geval al een klein stapje verder. Ik denk dat ik eerst eens een afspraak maak met een bank, om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn en dat ik vervolgens een begroting maak. Ik heb een financieel adviseur gehad, misschien moet ik die ook nog eens om raad vragen.Opvragen van energie jaarafrekeningen van het eventuele te kopen huis, dit geldt ook voor de gemeentelijke belastingen en heffingen. Let op het onderhoud buiten en binnen. Is er een cv ketel, hoe oud is het ding? Je zult alles zelf moeten ophoesten als je eenmaal een koophuis hebt.
quote:Tickel schreef op 04 juli 2012 @ 12:09:

[...]

Opvragen van energie jaarafrekeningen van het eventuele te kopen huis, dit geldt ook voor de gemeentelijke belastingen en heffingen. Let op het onderhoud buiten en binnen. Is er een cv ketel, hoe oud is het ding? Je zult alles zelf moeten ophoesten als je eenmaal een koophuis hebt.

Dat ligt eraan of je een koophuis hebt of zo'n studentenappartement. Daarom ziet dat er opzich wel aantrekkelijk uit, daar zijn bepaalde regelingen voor. Aan de andere kant zijn dat hele kleine huizen en als ik dan toch wil gaan samenwonen over niet al te lang is het weer minder aantrekkelijk.

Goed, ik ga nog maar eens navragen en ik ga 't ook navragen bij de vrije sectorverhuurders die ik nog niet heb gehad; of ik met mijn erfenis niet kan huren én toch met een vriendin samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven