Te snel denken

05-07-2012 20:13 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf al erg snel een plaatje in m'n hoofd over wat ik wil zeggen, wat ik voel.

Dat levert nogal eens wat problemen op, ook op dit forum.

Ik ben hoogbegaafd: nee niet trots op: het is eerder een handicap. Ik heb enorm moeite om uit te leggen wat ik bedoel en ik stuit vaak op onbegrip.

Herkent iemand dit?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
@rionyriony, dat klopt, ik zeg ook niet dat het niet lukt. Ik baal alleen af en toe dat ik me voor mijn gevoel nooit kan uitdrukken zoals ik wil, maar tijd en energie steek in me aan te passen. Dat doe ik dan ook, want ik weet dat het andersom niet kan, soms word ik er alleen moe van. Met het risico dat dit denigrerend zal worden opgevat: ik voel me soms een kleuterjuf, die met veel plezier anderen dingen op hun niveau uitlegt maar aan het eind van de dag ook wel eens behoefte heeft aan een volwassen gesprek. Gewoon even jezelf zijn, zonder je steeds in te leven in de gedachtegang van een ander.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:26:

Even weg en een stroom aan woorden, ik reageer zo.En ik ben weg, want ik schijn er om drie uur weer uit te moeten. Ik zie je nog wel .
Of zoiets als die Una bomber. Snapte heel veel maar de simpelste dingen toch weer niet.
it's a big club and you ain't in it
mensen snel doorzien, leugentjes door hebben, de clou van grapjes sneller vatten, het interpreteren van nonverbale signalen, ik noem het liever mensenkennis dan hoogbegaafdheid.

Mijn hoogbegaafde kind is zeer gemakzuchtig, lui zelfs. Mijn man is juist een rasechte alleskunner, autodidact en multi getalenteerd.
quote:valentinamaria schreef op 05 juli 2012 @ 20:20:

een ander weet niet wat jij denkt, dat weet jij van een ander ook niet.

Dat probleem heb ik erg vaag. Begin ik voor de ander halverwege het verhaal (maar voor mij natuurlijk volkomen logisch).

Wel besef ik dit van mezelf en ben ik druk aan het leren. Nu start ik halverwege, zeg ik gelijk sorry en geef extra uitleg.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Precies Philosophy. Wel moeite doen om op hun niveau te communiceren maar andersom begrip tonen is blijkbaar vrij lastig en ik zal het dan wel niet helemaal snappen ofzo..
Ik ben dan ook niet hoogbegaafd Mariamena. Maar ik voel me wel vaak onbegrepen en juist dom.
quote:elin_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:29:

Precies Philosophy. Wel moeite doen om op hun niveau te communiceren maar andersom begrip tonen is blijkbaar vrij lastig en ik zal het dan wel niet helemaal snappen ofzo..Begrip zou er moeten zijn, maar meer dan dat ook niet. Iemand die 'gewoon slim' is, heeft nou eenmaal niet hetzelfde niveau, die kan zich niet 'omhoog' aanpassen.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:29:

mensen snel doorzien, leugentjes door hebben, de clou van grapjes sneller vatten, het interpreteren van nonverbale signalen, ik noem het liever mensenkennis dan hoogbegaafdheid.

Mijn hoogbegaafde kind is zeer gemakzuchtig, lui zelfs. Mijn man is juist een rasechte alleskunner, autodidact en multi getalenteerd.

Eerste deel: ja.

Tweede deel: daag hem 's uit en onderken zijn gave cq. handicap.
Nogmaals, ik ben niet HB. IQ van 112 geloof ik. Ik word juist uitgelachen omdat ik het zogenaamd niet snap terwijl ik het heel goed snap en zij niet.
een zeer goed ontwikkelde vorm van intuitie, zo omschrijf ik mijn 'handicap' liever. En voor de rest denk ik dat hoogbegaafdheid nogal wordt over, en, onderschat.
quote:elin_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:33:

Nogmaals, ik ben niet HB. IQ van 112 geloof ik. Ik word juist uitgelachen omdat ik het zogenaamd niet snap terwijl ik het heel goed snap en zij niet.Ik ken die frustratie, maar mij lukt het op zo'n moment ook niet om duidelijk uit te leggen hoe het nou zit. En dat laatste zie ik als iets waar ik nog in moet groeien.
quote:elin_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:33:

Nogmaals, ik ben niet HB. IQ van 112 geloof ik. Ik word juist uitgelachen omdat ik het zogenaamd niet snap terwijl ik het heel goed snap en zij niet.Jij bent mariamena?
Ach ja, nu heb je wat te leren.

Ik herken het wel. Ben zelf HB, maar eigenlijk belangrijker dan dat is het beelddenken gecombineerd met een hoge verwerkingssnelheid.

Beelddenkers denken in plaatjes, dat gaat veel sneller dan denken zonder beelden. Je komt daardoor snel tot een eindbeeld. Alle andere scenario's vallen in een paar seconden af. Heb je ook nog eens een hoge verwerkingssnelheid, dan heb je een weinig informatie vaak genoeg om tot "iets" te komen. Die snelweg in je hoofd kan handig zijn. Maar je moet er wel mee leren omgaan.

Ten eerste moet je leren luisteren. Zet een rem op je gedachten en luister naar de ander. Je komt toch wel tot een antwoord. Dat hoef je niet gelijk aan het begin van de vergadering/het gesprek al te geven.

Ten tweede hebben andere mensen ruimte nodig. Ruimte om de informatie te verwerken, om scenario's te bedenken, om tot een oplossing te komen. Die ruimte kun je leren geven door vragen te stellen in plaats van ideeën te poneren.

Tot slot moet je beseffen dat het vaak gaat om het proces om ergens te komen. Het resultaat is niet 100%, mensen vergeten factoren mee te wegen. Maar daar draait het niet om. Het gaat er om dat de oplossing goed genoeg is. Je kunt nog zo hard blijven roepen dat oplossing Y beter is, zonder draagvlak komt die oplossing er niet door. Door je snelheid en inzicht in te zetten door vragen te stellen en je hardop af te vragen wat oplossing X voor gevolgen heeft voor de klant, bereik je vaak meer dan door oplossing Y te blijven promoten.

Het is een leerpunt, dat is alles.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:34:

een zeer goed ontwikkelde vorm van intuitie, zo omschrijf ik mijn 'handicap' liever. En voor de rest denk ik dat hoogbegaafdheid nogal wordt over, en, onderschat.Ok, moet jij 's serieus iemand vertellen dat je hoogbegaafd bent en terugkoppelen hier.
Beelddenkers hebben trouwens wel vaker moeite met uit te leggen wat ze bedoelen. Niet omdat ze de oplossing/ analyse/ probleem niet goed zien, maar omdat ze de beelden nu eenmaal moeilijk onder woorden kunnen brengen.
pwh21; wie moet ik uitdagen, en waarom? ( zie je, daar gaan we al, communiceren doe je niet in je eentje, een 'gesprek' ook virtueel, bestaat bij de gratie van zender en ontvanger, als er sprake is van zgn ruis op de lijn, krijg je zoiets als...dit dus de clou is om dan gewoon te vragen; wat bedoel je)

dus; wat bedoel je?
quote:Esfa schreef op 05 juli 2012 @ 21:34:

Tot slot moet je beseffen dat het vaak gaat om het proces om ergens te komen. Het resultaat is niet 100%, mensen vergeten factoren mee te wegen. Maar daar draait het niet om. Het gaat er om dat de oplossing goed genoeg is. Je kunt nog zo hard blijven roepen dat oplossing Y beter is, zonder draagvlak komt die oplossing er niet door.En juist dat frustreerd me.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:37:

pwh21; wie moet ik uitdagen, en waarom? ( zie je, daar gaan we al, communiceren doe je niet in je eentje, een 'gesprek' ook virtueel, bestaat bij de gratie van zender en ontvanger, als er sprake is van zgn ruis op de lijn, krijg je zoiets als...dit dus de clou is om dan gewoon te vragen; wat bedoel je)

dus; wat bedoel je?PWH21, ik blijf er ook bij dat je best onduidelijk communiceert.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:37:

dus; wat bedoel je?Ik vraag je heel concreet hoe mensen reageren als je verteld dat je HB bent.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:39:

[...]

PWH21, ik blijf er ook bij dat je best onduidelijk communiceert.Daar gaat dit topic toch ook over.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:38:

[...]

En juist dat frustreerd me.

Mij ook . Alleen dan met een "t"

Zonder dat je in een omgeving komt te werken met net zulke snelle denkers is het toch iets dat je zult moeten leren om succesvol te zijn.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:41:

[...]

Daar gaat dit topic toch ook over.En ook dat je niet zo vriendelijk over komt.
quote:Esfa schreef op 05 juli 2012 @ 21:42:

[...]

Mij ook . Alleen dan met een "t"

Zonder dat je in een omgeving komt te werken met net zulke snelle denkers is het toch iets dat je zult moeten leren om succesvol te zijn.Ik kan het wel maar ik wil het niet (meer).
nee meneer de topic opener, dit topic gaat over het feit dat jij te snel denkt, sneller dan anderen, en dat ze jou vaak niet begrijpen. En dat je je niet naar beneden aan wilt/kunt passen. En dat je hoogbegaafd bent. Dit laatste uit zich volgens jou in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven