Te snel denken

05-07-2012 20:13 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf al erg snel een plaatje in m'n hoofd over wat ik wil zeggen, wat ik voel.

Dat levert nogal eens wat problemen op, ook op dit forum.

Ik ben hoogbegaafd: nee niet trots op: het is eerder een handicap. Ik heb enorm moeite om uit te leggen wat ik bedoel en ik stuit vaak op onbegrip.

Herkent iemand dit?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:43:

[...]

En ook dat je niet zo vriendelijk over komt.Waarom dat?

edit:
ooh, er is ineens een hoop bijgepost. Ga even bijlezen.

Wat ik me nu afvraag: hoe weten jullie zo zeker dat anderen dat niet ook hebben?

Ik herken het stukje dat je vaak al aan voelt komen wat er gezegd gaat worden. Maar voor mijn gevoel is dat vrij normaal, zeker als iemand veel woorden gebruikt voor zijn verhaal. Grinniken om de clue voordat die komt, omdat het overduidelijk is waar er heen gegaan wordt, of dat je wilt dat een ander opschiet met z'n verhaal, omdat je al lang 'weet' wat hij wil zeggen.

Maar ik geloof niet dat anderen dat merken. Dus hoe weet je nu zeker dat je werkelijk zo veel sneller denkt dan een ander?

En hoe weet je dat een ander niet 10 stappen vooruit denkt? Misschien denk jij 10 stappen naar links, en hij 10 stappen naar rechts. In sommige situaties (waarin bepaalde logica vereist is) zal dat misschien niet op gaan. Maar als er bijvoorbeeld een oplossing gezocht wordt voor een probleem, dan kun je natuurlijk meerdere richtingen op denken. Hoe weet je dan dat je vérder denkt, en niet dat je prioriteiten anders zijn?

Ik bedoel het niet aanvallend, voor de duidelijkheid! Ik vraag het me af, omdat ik voorbeelden voorbij zie komen waar ik me in herken (tot een bepaalde mate), maar die voor mijn gevoel 'normaal' of in ieder geval niet storend zijn.

Heb ik dan misschien de verkeerde situaties voor me?
Alles wat ik hier lees heb ik ook maar ben zeer zeker niet hoogbegaafd, integendeel bijna denk ik.

Lastig is het wel, ik noem het dan ook mijn RIAV, dat is tenminste een afkorting die nog niet iedereen heeft
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:44:

nee meneer de topic opener, dit topic gaat over het feit dat jij te snel denkt, sneller dan anderen, en dat ze jou vaak niet begrijpen. En dat je je niet naar beneden aan wilt/kunt passen. En dat je hoogbegaafd bent. Dit laatste uit zich volgens jou in?

Ik heb aangegeven enorme lol op de bouw te hebben gehad en ik kan me echt wel aanpassen.

Maar mevrouw, soms wil je jezelf zijn.
@pinkie_pie

Het is erg lastig om uit te leggen.
RIAV, leg even uit bammetje.
wij slapen nooit.
pwh21; sorry over je vraag heen gelezen, ik forum mobiel. Ik word vaak voor dom uitgemaakt hier dus ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Bovendien ben ik niet erg ontwikkeld door omstandigheden.

Maar waarom zou je het niet mogen benoemen? Ik vind dat je nogal spastisch omgaat met de term hoogbegaafdheid. Puur het hoogbegaafd zijn, zegt nog niks he, het gaat er a om wat je er mee doet en b de omgevingsfactoren zijn ook niet te negeren. Dus puur een hoog i.q hebben brengt je nog helemaal nergens.

Waar uit jouw hoge i.q zich in uit overigens?
....dat je zegt sneller te denken dan anderen zegt nog niks dat begrijp je?
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:46:

[...]

Ik heb aangegeven enorme lol op de bouw te hebben gehad en ik kan me echt wel aanpassen.

Maar mevrouw, soms wil je jezelf zijn.Ik vind dat je een beetje denigrerend overkomt. Daarnaast ben je kortaf en je zinsopbouw laat ieder vriendelijke vorm verdwijnen.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:13:

ik denk toch echt dat hier karakter, gedrag en intelligentie door elkaar worden gehaald. Maar goed.

Als moeder van ten minste 1 gediagnosteerde hoogbegaafde en als partner van een zeer hoogbegaafde man, kan ik als ook niet dom persoon toch oprecht stellen dat ik er geen drol van begrijp. In mijn optiek gaat het hier nergens over

je kan ook problemen maken waar ze wellicht niet zijn denk ik wel eens.Intelligentie beïnvloed karakter en gedrag ook dus het hoeft elkaar niet uit te sluiten.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:49:

pwh21; sorry over je vraag heen gelezen, ik forum mobiel. Ik word vaak voor dom uitgemaakt hier dus ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Bovendien ben ik niet erg ontwikkeld door omstandigheden.

Maar waarom zou je het niet mogen benoemen? Ik vind dat je nogal spastisch omgaat met de term hoogbegaafdheid. Puur het hoogbegaafd zijn, zegt nog niks he, het gaat er a om wat je er mee doet en b de omgevingsfactoren zijn ook niet te negeren. Dus puur een hoog i.q hebben brengt je nog helemaal nergens.

Waar uit jouw hoge i.q zich in uit overigens?

Het gaat me niet om de term. Het gaat me erom dat mensen er moeite mee hebben.

Uit zich in... tja. The usual.
ik denk dat je je verschuilt achter je i.q/ achter het feit dat je denkt sneller te denken dan de rest en daarom maar niks uit te hoeven leggen want dat vind je lastig en anderen zullen je toch niet begrijpen.

Zoiets?
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:43:

[...]

Ik kan het wel maar ik wil het niet (meer).

Dan kies je er zelf voor. Wanneer je je kwaliteiten niet wilt inzetten, moet je niet klagen. Zachtjes zuchten mag, net als je gefrustreerd voelen. Zoek een uitlaatklep. En ander werk.

Bedenk ook dat je collega's en je baas iemand nodig hebben die levert, blijf dat doen.

Oh, ik begrijp heel goed wat je bedoelt hoor. Ik heb er zelf ook niet altijd zin in. Maar ik kies er voor om hier te blijven werken. En dus pas ik me aan. Het kost veel energie, maar ik heb er een modus voor gevonden. Ik klaag ook niet. Wil ik ander werk, dan moet ik daar wat voor doen. De komende twee jaar doe ik nog ff niks.
je lult er om heen vriend.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:50:

[...]

Ik vind dat je een beetje denigrerend overkomt. Daarnaast ben je kortaf en je zinsopbouw laat ieder vriendelijke vorm verdwijnen.Denigregrend? Waar haal je dat vandaan?
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:51:

[...]

Het gaat me niet om de term. Het gaat me erom dat mensen er moeite mee hebben.

Uit zich in... tja. The usual.

Vooral jij lijkt er moeite mee te hebben.

En 'The usual' zegt ons natuurlijk helemaal niets.
Ik denk dat dit niks met je hb te maken heeft maar eerder met je probleem om begrip op te brengen voor een ander. Het leven bestaat uit geven en nemen en dat gezijk over onbegrepen voelen werkt 2 kanten op thats live! Joh we voelen ons allemaal wel eens zo mannen en vrouwen begrijpen elkaar ook niet altijd als daar in niemand zou schipperen waren er geen kindjes. Begrip lijkt mij een normale omgangs norm.
quote:valentinamaria schreef op 05 juli 2012 @ 21:48:

RIAV, leg even uit bammetje.

Ik dacht al die slimme mensen hier die snappen dat wel

Rete Irritant Analytisch Vermogen.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:52:

[...]

Denigregrend? Waar haal je dat vandaan?

Uit dat mevrouw. Uit het feit dat jij hier stelt dat je geen zin meer hebt om je aan te passen.

Er zijn genoeg 'normale' mensen waarmee je wel degelijk een inhoudelijk en een uitdagend gesprek zou kunnen voeren hoor. Geen probleem.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:53:

[...]

Vooral jij lijkt er moeite mee te hebben.

En 'The usual' zegt ons natuurlijk helemaal niets.Wat wil nu horen dan?+
Dit is nu juist de reden waarom ik het niemand vertel en juist dit topic open.
bammetje, dat vind ik een reteslimme afwijking.

echt helemaal nieuw, kan je daar niet iets mee gaan doen, subsidies lospeuteren ofzo?
wij slapen nooit.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:56:

Dit is nu juist de reden waarom ik het niemand vertel en juist dit topic open.Maar hier in dit topic, waar je voldoende mensen kan vinden die wel degelijk een inhoudelijk uitdagend gesprek met je kunnen voeren, ga jij nergens op in en antwoord je vooral met halve antwoorden.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:58:

[...]

Maar hier in dit topic, waar je voldoende mensen kan vinden die wel degelijk een inhoudelijk uitdagend gesprek met je kunnen voeren, ga jij nergens op in en antwoord je vooral met halve antwoorden.Daag me 's uit.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:56:

Dit is nu juist de reden waarom ik het niemand vertel en juist dit topic open.Hmm, lees jij over mijn zeer genuanceerde en inhoudelijke bijdragen heen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven