Te snel denken

05-07-2012 20:13 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf al erg snel een plaatje in m'n hoofd over wat ik wil zeggen, wat ik voel.

Dat levert nogal eens wat problemen op, ook op dit forum.

Ik ben hoogbegaafd: nee niet trots op: het is eerder een handicap. Ik heb enorm moeite om uit te leggen wat ik bedoel en ik stuit vaak op onbegrip.

Herkent iemand dit?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:ik62 schreef op 05 juli 2012 @ 23:06:

[...]

Bedankt voor het compliment.

Eigenlijk is het heel simpel, stel je eisen aan het kind niet te hoog, komen ze een keer met een dikke onvoldoende thuis, maak er een geintje mee, dat soort dingen, en voed met humor op.

Heel goed. Mijn ouders hebben toch wel moeten vechten voor mij. Dat kwam ook omdat ik vaak schoolziek was.
quote:lucretiatox schreef op 05 juli 2012 @ 23:06:

Volgens mij is niets zo'n algemeen gevoel, als het idee dat je "anders" denkt dan anderen. Iedereen hier heeft dat gevoel, dus we zijn toch al een verdacht groot clubje uitzonderlijken. Dat lijkt me niet zo'n betrouwbare indicator.

Een IQ-test meet de uitkomsten van een denkproces. (En ook de snelheid waarmee je die uitkomsten kunt produceren.)

Maar het denkproces zélf is -- denk ik dan -- eigenlijk een grote zwarte doos.

Ik bedoel: je kunt testen hoe snel een auto van a naar b komt. Maar daarmee weet je nog niet hoe de motor precies werkt. (En hoe afwijkend die motor is van andere motoren).De manier van denken is onderdeel van een persoonlijkheid. De persoonlijkheid is al vaker onderzocht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Persoonlijkheidsleer
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:02:

[...]

Dat zal blijven. Ik heb psychologie gedaan en ik ergerde me kapot.

Dit onderwerp ligt me wel heel erg, alsnog geen garantie -want ik heb meer met psychologie- maar ik ga ervoor.

Ik hoop trouwens -als het m'n ex is- dat ze meeleest.

Ik heb antropologie gedaan, net als sociologie vind ik dat een hele geschikte studie voor analytisch sterke mensen die houden van veel nadenken, verbanden leggen, filosoferen en betekenis geven.

Achteraf kijk je een koe in de kont had ik best onderzoek willen gaan doen .
quote:patrick_de_2e schreef op 05 juli 2012 @ 23:10:

[...]

De manier van denken is onderdeel van een persoonlijkheid. De persoonlijkheid is al vaker onderzocht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/PersoonlijkheidsleerJe bedoelt hiermee de Jungiaanse "denktypen"?
@pwh21

"quote: toiletjuffrouw schreef op 05 juli 2012 @ 20:42 :

[...]

Hij is heel nuttig.

TO, leer eerst goed NL. Jij bent hoogbegaafd, dus je schrijft in no time foutloos NL. Zal ik er op ingaan?"

Jaaaaa!!!
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:10:

[...]

Heel goed. Mijn ouders hebben toch wel moeten vechten voor mij. Dat kwam ook omdat ik vaak schoolziek was.Hoe kwam het dat je vaak schoolziek was?
quote:ik62 schreef op 05 juli 2012 @ 23:14:

[...]

Hoe kwam het dat je vaak schoolziek was?Ik voelde me heel erg onbegrepen en eenzaam.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:10:

[...]

Heel goed. Mijn ouders hebben toch wel moeten vechten voor mij. Dat kwam ook omdat ik vaak schoolziek was.

Vechten voor je kind, herkenbaar. Maar... vechten met je kind ( tegen vewachtingen, onbegrip, etc.) is veel effectiever. Vechten om je kind zichzelf te laten zijn, om je kind te leren wat leren is, om je kind te leren dat anders zijn "normaal" is en waarom anderen niet begrijpen dat de aarde afkoelt en niemand in groep 4 enthousiast wordt van de ontdekking van boson-higgs deeltjes en dan niemand in groep 2 weet dat er een deeltjesversneller in Zwitserland staat.

Dat moet je HB kinderen echt leren. Anders voelen ze zich zo anders dat ze er ongelukkig van kunnen worden.
quote:lucretiatox schreef op 05 juli 2012 @ 23:13:

Je bedoelt hiermee de Jungiaanse "denktypen"?Het is niet alleen Jung geweest die hiermee bezig is (geweest). Ik merk in mijn omgeving de verschillende denktypes/persoonlijkheidstypes ook een verschillende denkwijze hanteren. Dat icm focus, doortastendheid, etc kan een hoop 'problemen' verklaren.
quote:Esfa schreef op 05 juli 2012 @ 23:16:

[...]

Dat moet je HB kinderen echt leren. Anders voelen ze zich zo anders dat ze er ongelukkig van kunnen worden.Pa moest talloze keren plechtig beloven om de verkiezingen op te nemen toen ik zo oud was.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:15:

[...]

Ik voelde me heel erg onbegrepen en eenzaam.En dan, dan word je volwassen. Moet je dat achter je laten en word je zelf verantwoordelijk voor je toekomst. De gevoelens van eenzaamheid blijven plakken, blijven aan je kleven als kleefkruid. Ze kunnen je dwars zitten. Dat is zonde. Gisteren is geweest, de pijn voel je vandaag nog. Maar mag je niet hinderen om een fijne toekomst op te bouwen.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:15:

[...]

Ik voelde me heel erg onbegrepen en eenzaam.Dus stress, heel moeilijk. Herkenbaar.
TO je hebt dit topic op de relatiepijler geplaatst en niet bij psyche, waarom is dat?

Omdat je je onbegrepen voelt, eenzaam, geen relaties kan aangaan/onderhouden of heb je gewoon zomaar een pijler aangeklikt?
quote:Esfa schreef op 05 juli 2012 @ 23:19:

[...]

En dan, dan word je volwassen. Moet je dat achter je laten en word je zelf verantwoordelijk voor je toekomst. De gevoelens van eenzaamheid blijven plakken, blijven aan je kleven als kleefkruid. Ze kunnen je dwars zitten. Dat is zonde. Gisteren is geweest, de pijn voel je vandaag nog. Maar mag je niet hinderen om een fijne toekomst op te bouwen.Daar ben ik mee bezig. Maar soms voel ik me nog steeds onbegrepen.
quote:bammetjebamie schreef op 05 juli 2012 @ 23:19:

TO je hebt dit topic op de relatiepijler geplaatst en niet bij psyche, waarom is dat?

Omdat je je onbegrepen voelt, eenzaam, geen relaties kan aangaan/onderhouden of heb je gewoon zomaar een pijler aangeklikt?Vanwege de problemen met relaties.
quote:ik62 schreef op 05 juli 2012 @ 23:19:

[...]

Dus stress, heel moeilijk. Herkenbaar.Hij/zij trekt z'n eigen plan wel.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:21:

[...]

Vanwege de problemen met relaties.Kun je die ook wat specifieker benoemen die problemen?
quote:bammetjebamie schreef op 05 juli 2012 @ 23:22:

[...]

Kun je die ook wat specifieker benoemen die problemen?Ik wil gaan slapen maar ik zal het morgenochtend vroeg toelichten.
quote:Esfa schreef op 05 juli 2012 @ 23:16:

[...]

Vechten voor je kind, herkenbaar. Maar... vechten met je kind ( tegen vewachtingen, onbegrip, etc.) is veel effectiever. Vechten om je kind zichzelf te laten zijn, om je kind te leren wat leren is, om je kind te leren dat anders zijn "normaal" is en waarom anderen niet begrijpen dat de aarde afkoelt en niemand in groep 4 enthousiast wordt van de ontdekking van boson-higgs deeltjes en dan niemand in groep 2 weet dat er een deeltjesversneller in Zwitserland staat.

Dat moet je HB kinderen echt leren. Anders voelen ze zich zo anders dat ze er ongelukkig van kunnen worden.Klopt, ik bracht het toen de kinderen klein waren zo:" Ieder mens heeft z'n eigen talenten, maakt niet uit wat het is maar wat men er mee doet".
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:23:

[...]

Ik wil gaan slapen maar ik zal het morgenochtend vroeg toelichten.

Graag.

Welterusten.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:20:

[...]

Daar ben ik mee bezig. Maar soms voel ik me nog steeds onbegrepen.En dat gaat je hele leven zo blijven. Niet echt wat je wilt horen misschien. Zoek ontwikkelingsgelijken, omring je met een paar HB'ers die begrijpen waar je tegen aan loopt. Dan kun je ten minste je frustraties kwijt.
Ik ben ook een hele snelle denker. Dus ik wist al waar de opening van dit Topic naar toe zou gaan
quote:lucretiatox schreef op 05 juli 2012 @ 23:06:

[...]

Volgens mij is niets zo'n algemeen gevoel, als het idee dat je "anders" denkt dan anderen. Iedereen hier heeft dat gevoel, dus we zijn toch al een verdacht groot clubje uitzonderlijken. Dat lijkt me niet zo'n betrouwbare indicator.

Een IQ-test meet de uitkomsten van een denkproces. (En ook de snelheid waarmee je die uitkomsten kunt produceren.)

Maar het denkproces zélf is -- denk ik dan -- eigenlijk een grote zwarte doos.

Ik bedoel: je kunt testen hoe snel een auto van a naar b komt. Maar daarmee weet je nog niet hoe de motor precies werkt. (En hoe afwijkend die motor is van andere motoren).

Ja, ik snap wat je bedoelt. Denk ik .

Jij vergelijkt het met anderen die (hier) ook (bijna) HB zijn. Ik vergeleek het met de gevoelens van "anders" zijn in het dagelijkse leven. Dus dan zou het een indicator kunnen zijn.

Maar hoe jij het bekijkt, dan is denken idd bijna niet te meten en te vergelijken met anderen. Tenzij je het checkt bij die anderen en open staat voor hoe anderen over iets denken. Maar daarvoor moet je dan wel lang denken
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 23:21:

[...]

Hij/zij trekt z'n eigen plan wel.herkenbaarheid ging over een kind dat wat faalangstig is, had voor haar VWO herexamen, de dagen ervoor zijn we leuke dingen gaan doen met haar, dingen die zijzelf heel erg leuk vindt, niks leren, dat zat toch wel in haar hoofd. En ze slaagde met vlag en wimpel.
Hij is al genoemd. De tip van het hb-forum. Neem daar eens een kijkje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven