Problemen met moeder

06-07-2012 11:40 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al heel lang problemen met mijn moeder.

Mijn moeder en ik lijken erg op elkaar waardoor we altijd botsen.

Gister was echt het toppunt, ik ben er nog steeds erg verdrietig over en ik wil graag een normale relatie met mijn moeder hebben!

Ik heb nog een broertje, hij wordt erg voorgetrokken door mijn moeder.

Hij kan nooit iets fout doen en ik altijd! Daarnaast zegt mijn moeder altijd dat ik me aanstel, terwijl zij de problemen maakt!

Ik weet van mezelf ook dat ik niet de makkelijkste ben, dus ik zal ook heus de problemen wel eens veroorzaken..

Maar het kan nooit gezellig zijn thuis, er is altijd wel ruzie..

Weten jullie misschien hoe ik de relatie met mijn moeder kan verbeteren?

Ik wil dit zo graag, maar op de één of andere manier lukt dit nooit.

Maar vriend zegt dat mijn moeder echt scheinheilig is en dat zij alles omdraaid wat er gezegd word! Alles wat ik zeg gebruikt ze tegen me..

Ik denk dat hij de waarheid spreekt, want hij is er vaak bij als er ruzie wordt gemaakt..
Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is het tijd om los te komen van je moeder en op jezelf te gaan wonen?

Je ziet vaak dat de relatie dan ook een stuk verbeterd.
Afstand nemen wil vaak wel helpen.
Ja en?
Geen idee hoe oud je bent, maar je verhaal staat bol van de puberuitspraken. Als je een puber bent is dat niet erg, als je al ouder bent wordt het tijd om je afzetfase af te gaan ronden en onafhankelijk te worden en je eigen weg te gaan. Door afstand te nemen komt er ook ruimte om de relatie met je moeder te verbeteren.
To heeft al anderhalf jaar haar rijbewijs (zie andere topic dat ze net geopend heeft), dus ze zal geen 15 meer zijn.
quote:borderwalk schreef op 06 juli 2012 @ 11:53:

To heeft al anderhalf jaar haar rijbewijs (zie andere topic dat ze net geopend heeft), dus ze zal geen 15 meer zijn.Nou ja, dan dus het laatste: verzetsfase afronden en afstand nemen
Waarom ga je niet op kamers TO?
En hoe kunnen jullie zo botsen als jullie zo op elkaar lijken? Dan zouden jullie het toch juist eens moeten zijn?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Beauke schreef op 06 juli 2012 @ 11:44:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien is het tijd om los te komen van je moeder en op jezelf te gaan wonen?

Je ziet vaak dat de relatie dan ook een stuk verbeterd.Ik had tijdens mijn pubertijd ook niet zo'n goede relatie met mijn moeder (wij kunnen ook behoorlijk botsen). Sinds ik op mezelf woon (weliswaar bijna 300km verderop) belt ze om de paar dagen om te vragen hoe het gaat.. of ik bel en ik merk dat ze zich echt verheugd op mijn komst als ik naar huis ga. We ruziën ook niet meer.. Echt heel fijn
quote:Fame schreef op 06 juli 2012 @ 12:02:

En hoe kunnen jullie zo botsen als jullie zo op elkaar lijken? Dan zouden jullie het toch juist eens moeten zijn?

Kan, maar als je allebei fel en opvliegend bent kan het ook juist voor gedoe zorgen. Zeker als je vastzit in een patroon ("mijn broertje kan nooit iets fout doen en ik juist altijd").

Hoe dan ook: neem afstand. Liefst fysiek door op jezelf te gaan wonen. Dat is echt de beste tip die ik je kan geven, want het haalt de spanning eraf die je krijgt als je elkaar te veel ziet.
Ik lag vroeger ook niet zo heel goed met mijn moeder, wel om andere redenen. Hoe dan ook, toen ik uit huis ging, ging het opeens een stuk beter... het is al eerder gezegd, en dat is niet voor niets...
Bedankt allemaal!

De situatie verslechterd alleen maar, we hebben net weer een felle ruzie gehad wat huilen weer tot gevolg was.

En ik ben inderdaad 20, dus de puberteit is bij mij niet meer het gevolg hiervan.

Ze begrijpt me gewoon niet en schuift alle problemen die er thuis zijn op mij af, ze denkt dat zij niets fout doet..

Ik weet gewoon echt de oplossing even niet en op mezelf gaan wonen is ineens een hele grote stap!
En natuurlijk kan je op jezelf wonen. Het is allemaal zo moeilijk niet, maar wel eerst iets vinden. Het zal je rust geven, en voor jezelf zorgen is best leuk.
quote:floraa123 schreef op 06 juli 2012 @ 12:19:

Ik weet gewoon echt de oplossing even niet en op mezelf gaan wonen is ineens een hele grote stap!Niet zo ineens hoor, je hebt echt niet van vandaag op morgen een woning/kamer. Maar ga er eens over nadenken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:floraa123 schreef op 06 juli 2012 @ 12:19:

Ik weet gewoon echt de oplossing even niet en op mezelf gaan wonen is ineens een hele grote stap!

Het klinkt waarschijnlijk hard, maar je bent 20. Wanneer was je dan wel van plan die stap te gaan maken?

Bovendien je hebt de kamer nog niet, je hoeft niet morgen het huis uit, maar ga eens beginnen met kijken/rekenen/zoeken/nadenken/sparen.

En als je dan op kamers woont hoef je niet meteen alleen maar met kerst en verjaardagen op bezoek te komen Veel eerstejaarskamerbewoners reizen nog elke vrijdag braaf met de was terug naar mama en nemen dan pas maandag ochtend de trein terug.
Op kamers is helaas niks voor mij, heb al een aantal keren bij een vriendin geslapen die op kamers woont maar ik vind het verschrikkelijk!

Het is er vaak een zooi en ik ben van mezelf nogal opgeruimd! Daarnaast woont mijn vriend nu dichtbij mij en vind ik dat heerlijk.
quote:floraa123 schreef op 06 juli 2012 @ 12:30:

Op kamers is helaas niks voor mij, heb al een aantal keren bij een vriendin geslapen die op kamers woont maar ik vind het verschrikkelijk!

Het is er vaak een zooi en ik ben van mezelf nogal opgeruimd! Daarnaast woont mijn vriend nu dichtbij mij en vind ik dat heerlijk.

Er zijn ook huizen met kamers waar het wel netjes is. Dat het bij een vriendin een rommel is betekent niet dat het overal zo is. Je wilt toch een oplossing voor de problemen met je moeder?

Die oplossing is op jezelf gaan.

En anders niet zeuren, als er ondertussen toch veel voordelen zijn door bij je moeder te wonen.
Er zijn ook opgeruimde huizen hoor, ik ken zat huizen met bv drie meiden die het echt prima op orde hebben. Dat het bij je vriendin een rommeltje was betekend dat je de hele optie kamers maar afschrijft?

En je kunt toch ook uit huis gaan, maar dan niet te ver bij vriend vandaan gaan wonen?
Met 20 kun je nog aardig puberaal zijn hoor... Zeker als je nog niet zelfstandig leeft en weinig verantwoordelijkheden hebt.

Je post staat vol met woorden als 'altijd' en 'niets'. Begin eens met die woorden los te laten. Die woorden maken ruzies namelijk veel erger omdat je doet alsof er nooit uitzonderingen zijn. Daarmee maak je mensen kwaad. Uitspraken als 'jij luistert nooit naar mij' zijn meestal niet waar, doen daarmee de ander tekort en zetten die ander ook aan tot 'niet waar!!!' reacties. En daarmee zullen ze niet luisteren naar wat je eigenlijk wilde zeggen.

Praat dus niet in algemeenheden maar concreet, over het hier en nu en wat haar reactie met jou doet. En laat het 'het is ook altijd hetzelfde' achterwege. Zeg desnoods 'vaak', dat klinkt al vriendelijker.

Dus niet in algemene waarheden 'jij doet dit altijd fout' maar concreet 'ik word er boos en verdrietig van dat ik zoveel klusjes moet doen en mijn broertje helemaal niet'.

En luister naar je moeders antwoord. Het klinkt alsof je niet echt open staat voor haar kant van het verhaal. Dat is wel een vereiste om jullie band beter te krijgen.
Heb je momenteel een baan? Zo ja wat voor contract heb je dan? Is het eventueel een optie om een appartement voor jezelf te huren?
quote:Wageningen1985 schreef op 06 juli 2012 @ 12:40:

Heb je momenteel een baan? Zo ja wat voor contract heb je dan? Is het eventueel een optie om een appartement voor jezelf te huren?Ik zit nog op school, dus heb nog geen baan! Doe nu inmiddels wel vakantiewerk, maargoed.. Daar verdien je ook geen goudpot mee!
En de optie kamer blijft afgeschreven?

En de tips van pyridine?
Inderdaad op kamers gaan, kan een stuk helpen.

En verder...jezelf kan je wel veranderen, je moeder niet. Het uitgangspunt om een betere relatie te krijgen, moet dus bij jou liggen. Geen dingen van haar verwachten, maar zelf een andere manier vinden om met haar om te gaan, dat het wel goed gaat.

En misschien zul je wel gewoon moeten accepteren dat de relatie tussen jou en je moeder niet goed is en niet goed kan worden. Maar als je dan afstand neemt (door op jezelf te wonen), wordt het een stuk makkelijker.

Sterkte!
quote:floraa123 schreef op 06 juli 2012 @ 12:45:

[...]

Ik zit nog op school, dus heb nog geen baan! Doe nu inmiddels wel vakantiewerk, maargoed.. Daar verdien je ook geen goudpot mee!En iets van studiefinanciering dan?
Ik woon in een belachelijk netjes studentenhuis... Ze zijn er. En ik ben ook gewoon student, ik doe het ook met mijn stufi en bijbaantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven