Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!

Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!

RIS-toetsen

Tussentijdse toetsen

14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie

Examens

06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)

25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Miriammm, hoe ging het?

Hier vanmiddag weer rijles gehad. Weer op de snelweg, ging een stuk beter dan de eerste keer. Toen zat ik te hyperventileren achter het stuur. Kijken ging nu ook opeens goed. Zou dat rijbewijs dan misschien toch ooit lukken?
Tuurlijk lukt dat!

Ik vind het toch apart dat veel mensen snelweg eng vinden terwijl ik hrt de makkelijkste stukken vind. Liever op de snelweg dan in de woonwijk zeg maar
Ik heb mijn theorie gehaald! Maar goed ook, want ik vond het examen behoorlijk makkelijk. In ieder geval een stuk makkelijker dan die van vorige week. Ik had maar 4 fouten in gevaarherkenning, terwijl ik daar bij het oefenen vaak wel 8-12 fouten in had dus ik ben wel blij!

Helaas rijles vandaag moeten afzeggen, door een stom ongelukje veel lichamelijke pijn vandaag waardoor rijden even niet gaat lukken. Gelukkig heb ik voor vrijdag ook nog een les gepland staan.

Ruza, ik vind snelweg ook best fijn! Veel overzichtelijker dan bebouwde kom

Wat fijn dat het gister goed ging Linde!
Gefeliciteerd Miriammm, en een superscore! Die doe ik je niet na.

Ja, de snelweg is best overzichtelijk, maar ik ben een echte fietser en een stadsmens: ik zie alles, en hou van een kalm tempo :-) Op de snelweg heb ik het gevoel dat auto's veranderen in moordmachines, het gaat zoo hard. Gek eigenlijk, want er gebeuren meer ongelukken binnen dan buiten de bebouwde kom.
Gefeliciteerd met je theorie Miriammm!

Ik heb nog geen snelweg ervaring hier. In Nederland wel in mijn eerste les gelijk de snelweg opgeweest, maar ik kan me er niet zo veel van herinneren. Ik vind het wel een spannend idee dat ik straks na mijn eerste rijtest ook de snelweg op mag.

Ik heb nu alweer een poosje niet gereden, en dan ga ik er toch weer een beetje tegenaan hikken. Op zondag ga ik een langere route te rijden van 130 km. Meestal rij ik kortere afstanden, dus dit wordt een primeur. Heb er eigenlijk ook wel zin in.
Leuk dat er weer geschreven is!

Ik heb van de week mijn 2e rijles gehad (en eerder al een intake). Ging best aardig, heeeel veel rotondes gereden en geschakeld, ook op de rotonde. Men, dan is het even druk, kijken, schakelen, sturen, richtingaanwijzer enz.

De motor is één keer afgeslagen, voor het stoplicht wat op groen sprong! Daar kreeg ik echt enorme stress van! Ik zo; 'oooh hier krijg ik stress van, niet normaal!' , en mijn instructeur, 'oh echt? Ik helemaal niet!'....

Was ik wel blij mee, hij blijft lekker rustig - word ik ook gelijk weer kalm van.

Nu een weekje weg, daarna maandag en dinsdag 2 x 2 uur staan.. zin in!!
Vorige rijles had ik te horen gekregen dat ik wat meer moest durven. Bijvoorbeeld bij een drukke kruising waar ik links af moest, bleef ik te lang wachten en liet ik teveel mogelijkheden aan me voorbij gaan. Dus gisteren bij rijles van tevoren besloten dat ik meer ging durven Nou, dat durven ging wel goed alleen helaas ging ik er wel wat rommeliger van rijden. Liep een beetje te klooien met mijn koppeling e.d. Dinsdag weer les, hopelijk gaat het dan beter.
Heeft iedereen alweer rijles gehad?

Ik heb afgelopen weekend lekker veel kunnen rijden. Mijn vriend had een sportwedstrijd op iets van 2 uur rijden, dus ik kon deels chauffeuren. Voor mijn doen heb ik veel gereden! Het was voor het eerst dat ik in een vreemde stad heb gereden, en het was gelijk ook erg heuvelachtig. Gelukkig ben ik inmiddels over mijn hellingproef-angsten heen. De terugweg heb ik niet helemaal gereden. Halverwege werd ik erg moe van het rijden en dan raak ik ook altijd wat meer gestressed, dus toen besloten dat mijn vriend het laatste stuk zou terugrijden.

Gisteren heb ik ook nog een stuk gereden. En ik ben bewust gestopt met vragen wat ik moet doen in de auto. Daarvan ga ik ook al rustiger rijden, en nu heb ik ook meer het besef dat ik het zelf kan. Ik ben erg blij met de vooruitgang die ik zie.

Ik moet even kijken of ik het financieel ga redden, maar in september wil ik gaan beginnen met de officiele rijlessen hier. Ik ben heel benieuwd wat een rij-instructeur van mijn rijden vindt.
Hoe gaat het met rijles? Ik had gisteren weer les en het ging goed. Ik moet alleen wat pittiger wegrijden op sommige momenten ha ha.

OVer 2 weken gaan we examen aanvragen! Heel spannend!

Zaterdag weer les en wat langer, 1,5 uur. Ik hoop dat het achteruit inparkeren wat beter gaat, ik wel recht maar verdeeld over 2 vakken.....
Ik heb net rijles gehad en het ging zo lekker vandaag! Ik ben helemaal blij en ook een beetje verbaasd. Ik reed gewoon zo zeker, heel relaxt en makkelijk. Natuurlijk zeker foutjes gemaakt maar over het algemeen ging het echt heel goed. En dat terwijl het een deel van de les heel hard heeft geregend. Ik heb met 120 km per uur in de stromende regen ingehaald op de snelweg en het ging hartstikke goed! Ik wilde heel graag een keer lessen in de regen dus ik vond het echt fijn.

Mijn examen is ook aangevraagd inmiddels: half augustus.

Hoe gaat het bij jullie allemaal?
Wat goed Chipper en Mirammm, fijn als het dan zo lekker gaat he?

Ik heb vanochtend mijn eerste keer een dubbele les gehad, ging best goed! Was even inkomen, maar dat was zo gebeurd. veel in woonwijken gereden. We hebben ook getankt en zijn door een was-straat geweest haha, want zo vind mijn instructeur; ook dat moet je kunnen! Is natuurlijk ook zo.

Ook vandaag de hellingproef gehad, en dat ging me ook makkelijk af! Vond het echt meevallen, gelukkig.

Morgenochtend gelijk weer 2 uur lessen, heerlijk - heb er nu al zin in!

Succes met lessen weer allemaal!
Fijn dat de hellingproef goed ging Summerdee! Heb je je theorie al gehaald?
Ha Meiden,

Vandaag na lang dralen mijn eerste rijles gehad. Was zo bang dat ik moest huilen. Geen idee waar dat vandaan kwam.

Daarna mezelf bij elkaar geraapt en rijles aangegaan. Ik vond het na drie minuten al niet eng meer, gek hoe dat gaat. Ik mocht gassen, sturen, remmen, schakelen en knipperlichtjes doen.

Niet veel, maar vond het al een hele overwinning op mezelf dat ik überhaupt de weg op ging, hehe. Ik ben echt een angsthaas. Gelukkig is mijn rijinstructrice heel vriendelijk en rustig, dat helpt enorm.

Ik schat mezelf in op 35 lessen, 1 keer falen en dan na 40 lessen nog een keer afrijden en hopelijk slagen. Hoe schatten jullie jezelf in?

Hoop dat ik hier mee mag schrijven!
Welkom Suikerpopje!

Jammer dat je het zo spannend vond, maar fijn dat het daarna goed ging. Vond je het ook leuk?
Hier ook na 6 jaar weer eens begonnen. Heb maar voor een spoedcursus gekozen omdat ik niet zo veel zin had om maanden bezig te zijn.

Gemiddeld 3 x 2 uur les per week. In het begin was dat vrij veel maar nu bevalt het prima. Vanmorgen TTT gehad, vrijstelling gehaald en volgende week vrijdag examen .

Heb een pakket met 36 lessen.
@Miriammm ja daarna vond ik het leuk hoor!

Vandaag niet echt super gereden, vloog bijna de bocht uit bij het eerste rondje. En tweede rondje moest ik heel veel stoplichten doen en daar word ik nerveus van als ik vooraan in de rij sta. Bang dat ik hem laat afslaan enzo..

Is ook drie keer gebeurd, daarom moest ik het oefenen. Zit nu al in een fase dat ik denk dat ik het nooooiiit ga leren.

Even op vakantie en daarna vrolijk verder.

Hoe is het bij jullie?
Hoi allemaal!

Hier ook weer even een berichtje van mij. Inmiddels alweer 4 uren rijden er op zitten, gaat erg lekker.. 1 keer laten afslaan op een rotonde!! Haha, toen even enorme stress maar verder gaat het erg goed moet ik zeggen. Gisteren ook de stopopdracht gehad, het achter uit rijden gaat ook steeds beter, omkeer opdracht gaat goed, hellingproef enz... Ik vind het soms wel spannend om ineens harder te moeten rijden, vooral in een weg met veel bochten en slecht zicht, maar dat komt vast met de tijd. Ik heb tenslotte nog 22 lessen staan!

Mijn instructeur gaat nu 2 weken met vakantie dus ik wil in die tijd proberen om mijn theorie te gaan halen, spannend

Groetjes!
Gisteren weer les gehad. Het ging heel goed, behalve.... achteruit inparkeren. Ik krijg het maar niet voor elkaar! Hebben jullie tips? Ik weet niet wanneer ik moet beginnen met draaien. File parkeren wordt ook nog wat. Dat moet ik voor het examen nog maar even goed oefenen. Verder gaan bochtjes achteruit, acheruit rijden, keren op de weg en de hellingproef heel goed.

Waaaah, waarom lukt het parkeren nou niet? Ben helemaal down...
Chipper parkeren is minder lastig dan het lijkt. Hoe heeft je instructeur het uitgelegd?? Wat ik doe is (ok...hoe ga ik dit uitleggen.....) Ik heb ff geknutseld voor je

Ok. Je staat dus stil naast een rij vakken. Kijk goed om je heen, knippertje aan, langzaam(langzzzzaaaaaaam) achteruit rollen en dan als het midden van je auto(meestal is dit dat stuk tussen de voor en achterdeur) op het "keerpunt" is (handigst is als er een andere auto staat, dan het midden van die auto nemen) je stuur vol indraaien (in dit geval naar rechts), goed kijken en dan kom je niet in het vak ernaast maar in het volgende vak uit. Als de auto bijna recht staat dan draai je het stuur weer naar de normaalstand.

Als je het midden van een andere auto als keerpunt neemt wel even opletten of die auto wel goed in het vak staat anders kom je verkeerd uit.

Verder kan dit per auto soms net iets verschillen.

Fileparkeren is ook makkelijker dan het lijkt. Ook hier is het weer zaak om langzzzzzaaam te gaan. Je zet de auto stil naast de auto waarachter je wilt parkeren. Knipper aan, kijken en langzaam achteruit rollen. Als de leuning van je achterbank langs de achterkant van die andere auto komt stuur je vol in naar rechts(als je aan de rechterkant parkeert uiteraard), langzaam doorrollen en dan als je rechterspiegel langs de achterkant van die auto gaat weer vol terugsturen.

Nu klinkt het allemaal waarschijnlijk heel vaag, maar je instructeur zal het je nog uitleggen en vooral oefenen, oefenen, oefenen.
En ff een hart onder de riem. Mijn vriend heeft nu een leerling die ZO dramatisch is...dat jullie je nergens zorgen over hoeven te maken
@ Ruza bedankt voor de tips! Ik heb volgende week weer 2 lessen en ik zal net zo lang oefenen tot ik het kan! Dit weekend ook maar even oefenen met de auto van mijn vader. Die heeft al aangeboden om het parkeren te oefenen. :-)
quote:Chipper schreef op 27 juli 2012 @ 10:13:

@ Ruza bedankt voor de tips! Ik heb volgende week weer 2 lessen en ik zal net zo lang oefenen tot ik het kan! Dit weekend ook maar even oefenen met de auto van mijn vader. Die heeft al aangeboden om het parkeren te oefenen. :-)

Ik herinner me opeens een bewuste rijles. Ik mocht het letterlijk 20x opnieuw doen net zolang tot het 3x achter elkaar goed ging.

Irritant joch is die vriend van mij ook
Ik kan met al die tijd mijn rijbewijs nog steeds niet geweldig file parkeren hoor maar zoals ruza het beschrijft is idd wel de beste manier. Los ervan is het gewoon veel oefenen en gewoon doen. Tijdens je examen willen ze dat je gelijk recht uitkomt terwijl dat in het echt vaak genoeg niet lukt, zeker als je net begint of een nieuwe auto rijdt.

Onze auto is trouwens eindelijk weer gemaakt!! Morgen lekker weer rijden :-)
Fijn Alerier!! Lekker scheuren!! Ik heb gisteren mn eerste race gehad Ik rij naar huis, sta bij het stoplicht net bij de afrit (kom zelf dus van de andere kant) zie ik mn vriend daar de snelweg af komen. Ik denk...daar ga ik achteraan...wachten wachten wachten tot het groen word en gassen maar! Degene achter me zag dat blijkbaar als een uitdaging en kwam ernaast. Allebei vol gas. Uiteindelijk heeft hij gewonnen want krachtigere auto. Maar dat was wel leuk (gelukkig geen agent in de buurt, 140 waar je 80 mag, oeps)
Je hoeft m op je examen trouwens niet in 1x goed te zetten. Liefst wel natuurlijk! Krijg je wel bonuspunten voor besturen voertuig. Het belangrijkste is vooral dat je het veilig doet(goed kijken, 100x) en niks raakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven