Abnormale buren

01-07-2012 17:37 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Ik heb een groot probleem waar ik al heel lang mee zit. Het is een lang verhaal, maar ik zal het zo duidelijk en samenvattend schrijven als kan.

Edit: hij is echt langer dan ik had verwacht, ik hoop dat jullie toch de moeite nemen om hem te lezen!

Ik ben 20 jaar, en woon sinds 2 jaar op mezelf in een klein stadje. Het huis waarin ik woon is als volgt:

Op de begane grond woont een man, die heeft gewoon alles voor zichzelf. Op de eerste verdieping woont een stel. En op de tweede verdieping woon ik samen met een ander meisje. Het is een grote zolderkamer wat in tweeen is verdeeld door middel van een hele dunne wand. De wc en douche staat in de gang en delen wij samen. We hebben beiden een eigen keuken in onze kamer.

Toen ik hier kwam wonen woonde er een oude man onder, waar nu het stel dus woont. Toen is het een jaar leeg gestaan, en sinds 4 maanden woont dat stel er.

Vanaf de eerste dag dat ze hier sliepen kwam ze al om 11 uur vragen of ik wilde stoppen met lopen omdat het hun wakker hield/maakte. Mijn kamer staat pal boven hun slaapkamer. Die van mijn buurmeisje boven hun woonkamer. 's Ochtends, toen ik me voorbereidde voor school, kwam ze weer of ik wilde stoppen met 'stampen' omdat ze daar wakker van waren geworden. Ik heb nog nooit ergens klachten over gehad, en het was altijd heel goed gegaan hier. Een paar dagen later kwamen ze met mijn buurmeisje (M even voor het gemak) afspreken dat het tussen 10 en 7 uur rustig moest zijn. Dat vond ik wel oke. Het stel bespeelt beiden een instrument, en daar zouden ze voor 10 uur mee ophouden.

De weken erop kreeg ik bijna elke ochtend en avond een sms of ik zachter kon lopen omdat ze wakker werden. Ik liep op pantoffels, op schoenen met een dikke ondergrond, wat dan ook, niets hielp. Hun smsjes werden al gauw vreselijk neerbuigend en gemeen. Het voelde elke keer de hele dag naar als ik zo een smsje kreeg, ik kon me niet concenteren op mijn stage. Omdat ik echt niet wist wat ik moest doen.

Toen kwamen ze hierheen en zei die kerel, 'als ik je nog een keer hoor kom ik naar boven en is het niet meer gezellig hier'

Het kwam heel dreigend over, en ik had er een melding van bij de politie gemaakt. Ondertussen reageerde ik niet meer op hun smsjes, omdat het geen nut had. Hoe duidelijk ik ze ook uitlegde dat ik echt heel zachtjes loop en doe, en dat ik echt om kwart voor 7 op moet staan voor mijn stage, niets hielp. Ze wilden ook niet praten of wat dan ook. Ik heb ze heel vaak gevraagd of ze op konden houden met smsen, deden ze niet, op een gegeven moment smste ik dat als ik nog een smsje krijg ik ze in mijn blocklijst zou zetten. Ik werd meteen gebeld door die kerel, dat het niet zo werkt en dat als hij me nog een keer hoort ik het allemaal wel zou zien. Ook hiervan een melding gemaakt.

De huisbaas kreeg het te weten, hij wilde een gesprek met mij. Ik deed mijn kant van het verhaal, en hij stelde voor mijn laminaat te vervangen voor vloerbedekking. Daar heb ik mee ingestemd, en een paar dagen later heb ik mijn hele kamer leeg moeten halen. Er kwam een nieuwe vloerbedekking, en ze hadden geen last zeiden ze. Dus ik ben weer met een gerust in mijn kamer gaan lopen, niet meer alles op mijn tenen enzo. En een maand later kreeg ik een mailtje van ze, dat ze weer sinds 2 weken last hebben en dat ze mij dringend verzoeken op te houden.

Elke paar dagen volgde een mailtje, en de huisbaas kreeg de mailtjes ook. Ik reageerde niet meer. Twee weken later of zo zijn ze gaan bonken. Elke keer als ik na 10 uur een stapte zette in mijn kamer, werd er echt zo hard gebonkt tegen de muur. Dat hebben ze ongeveer 3 weken gedaan, en ik liep op mijn tenen. Twee weken geleden rond 12 uur 's nachts ging ik even naar de wc, en ineenkeer was alle elektriciteit in mijn kamer uitgevallen. De rest van het huis had gewoon elektriciteit. Bleek dat ze mijn stop eruit hadden gedraaid. Goede vriend kwam langs om mij te helpen, want ondertussen durf ik echt niets meer hier. De dag erop meteen weer een mailtje naar mij en de huisbaas, of ik wilde stoppen met tot in de late ochtenduurtjes mannelijk gezelschap te ontvangen. Precies hoe zij het in een lange mailtje heel zielig en opgeblazen weten te zetten.

Ik kreeg een paar dagen later een mailtje van mijn huisbaas dat dit de laatste waarschuwing is, dat wanneer hij nog een klacht zal krijgen, hij mijn huur per direct zal opzeggen, en datzelfde mailtje ook aan zijn advocaat. Ik vroeg hem of ik in een persoonlijk gesprek met hem mijn kant van het verhaal kon doen. Hij schreef terug dat hij geen behoefte heeft aan een gesprek met mij.

Vandaag kreeg ik een mailtje, die ook aan de huisbaas is verstuurd, of ik wilde ophouden met hun post bij het oud papier weg te gooien. Ze verwachtten deze week belangrijke post maar die bleek bij het oud papier doos te zitten, en aangezien mijn buurmeisje op vakantie is ben ik het geweest. Ik was van maandagochtend 8:00 tot donderdagavond bij mijn ouders, dus heb hun post echt niet aangeraakt. En ik heb echt nog nooit een brief van wie dan ook weggegooid.

Ik ben echt helemaal ten einde raad. Weet niet wat ik moet doen.
alsof je relatie met je onderburen nog goed word.

je moet nu voor jezelf kiezen of wil je later een vriendschapsband met die lui onderhouden?
quote:NeverSayNever schreef op 01 juli 2012 @ 19:42:

[...]

Dankjewel van je reactie. En hoe graag ik ook dat wil mailen, ik denk niet dat het verstandig is. Al zou het heerlijk voelen.

Pff, ik voel me zo naar, moet een paar maanden langer met mijn opleiding door, dat komt mede dankzij dit omdat ik constant vanalles kreeg kon ik me niet op school of leerwerk concentreren. En morgen ook een hele belangrijke toets maar kan dit weer niet van me afzetten.Je moet dat ook niet mailen, maar wat meer zo'n soort houding aannemen had je wel verder gebracht dan nu. Niet dat ik je niet snap hoor, ik had ook een klaagbuurvrouw. Als ik de muziek zacht aan had kon zij zich niet concentreren op haar boek (gewoon een rijtjeshuis). Paar zaken aangepast, maar toen zij haar vriendje stuurde die dan bij mij binnen moest kijken en luisteren was ik het zat. Vond zij niet leuk, maar ze moet niet haar probleem het mijne maken. Als je niet tegen geluiden kan moet je in een hutje op de hei gaan wonen.
Zulke dingen moet je ook niet mailen, dan hebben ze bewijs. Maar of dreigen nou uberhaupt de beste weg is.... Zou wel laten merken dat je je niet laat intimideren door je onderbuurman als ie weer komt dreigen. Persoonlijk zou ik laten vallen dat als hij ongezellig gaat doen, jij het vermoeden hebt dat een politiecel hem dan uitstekend uit zou komen, want dat is pas ongezellig. En dan de deur dicht en op slot doen, fijn leven verder.

En inderdaad, als jouw huisbaas eigenlijk gewoon uit financiele overwegingen hun kant kiest, call his bluff. Dat ie maar fijn morgen nog naar de rechter stapt, kijken hoe ver hij komt.
je hebt toch hopenlijk wel tegen je huis baas vertelt van die stop?
Misschien is het een idee om een geluidsmeting te doen. Op de site van de nederlandse stg geluidshinder zijn geluidsniveaumeters te huur.
op internet is veel informatie te vinden over dit onderwerp, o.a. van de Rijksoverheid en diverse instanties. De Wet maakt een groot onderscheid tussen overlast en NORMALE leefgeluiden, ook in gehorige flats e.d. Informeer je goed, vraag folders aan, geef en bespreek die met je huisbaas en adresseer ze ook aan je buren!

Laat ze weten dat jij er ook mee bezig bent maar op de officiële tour gaat en damn goed geïnformeerd bent!

Want jij moet gewoon op kousevoetjes door je kamer kunnen lopen, gewoon naar de wc kunnen gaan 's nachts etc.

Je huisbaas kan jou er echt niet zomaar uitzetten hoor!

Een rechter zal om bewijs van overlast vragen, de klachten alleen zijn onvoldoende. Nou, laat ze maar komen dan! Hebben ze niet.

De wet zegt ook dat mensen gewone leefgeluiden moeten accepteren!

Jij staat in je recht! En 'even verhuizen' ik gun het je van harte maar is helaas niet zo snel en makkelijk voor elkaar te krijgen, nieuwe betaalbare en fijne woonruimte...

Laat je niet ringeloren door je huisbaas! En niet langer door je buren! Sla ze maar met de wet en regelgeving aangaande dit om de oren! En de wet die zegt dat men RECHT heeft op normaal woongenot. Doen hoor, de info opzoeken op internet en folders aanvragen ( en naar je buren sturen--ze zelf geven heeft ws niet zoveel zin, gooien ze het direct van zich af, verscheuren het waarschijnlijk waar je bij staat...)

He gats wat een narigheid voor je, even een knuffel. Ik heb nml ooit zelf gezeik gehad met buren die wel echte overlast veroorzaakten en heb me toen goed geInformeerd en weet nu e.e.a. bv over wat de wet zegt over NORMALE leefgeluiden en wat als overlast wordt beoordeeld. Gelukkig ben ik uiteindelijk verhuisd!
Geef inderdaad ook even aan je huisbaas door dat hij ivm de meldingen die je al had gedaan voordat de buren hem inschakelden, contact op kan nemen met de politie
Naar een Buro voor Rechtshulp gaan voor gratis advies en een goed gesprek over jouw situatie en jouw rechten doet ook geen kwaad ;) Geef de info die je daar zal krijgen over jouw rechten ook maar aan je huisbaas, kijken of hij dan nog durft te dreigen met huisuitzetting. Buro voor Rechtshulp zal jouw casus ook op papier zetten voor je. Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee. Ze helpen echt goed!

Wie weet, als ze beseffen dat JIJ sterker staat dan hun ( wie veroorzaakt er immers eigenlijk overlast? Zij vergallen jouw woongenot en ze mogen zelf wel eens op hun tellen gaan passen als meneer de huisbaas jou eruit wilt gooien en daar een rechtszaak voor nodig is. Ben benieuwd wat een rechter vindt van hun gedrag...Ook jouw aangiftes bij de politie zijn dan van belang!)

wellicht dat ze inbinden en eieren voor hun geld kiezen en zich koest gaan houden. Gezellig zal het niet worden met ze, boeiuh! Als ze jou maar met rust gaan laten en weten wie ze voor zich hebben! Iemand die goed weet wat haar rechten zijn en wat de WET zegt over hun gezeik!!!
Eigenlijk moet de huurbaas er gewoon voor zorgen dat de woning minder gehorig wordt.

Is het wel legale kamerhuur?
Jammer, weer zo'n verlopen topic waarbij OT niet meer laat weten hoe het afliep, of het zin heeft gehad, de tips die ze kreeg.
Misschien is er nog niets nieuws te melden?
Iedereen kan te maken krijgen met zeikende buren (die van jou zijn natuurlijk een extreem geval). Maar wat mij het meest verbaast is de reactie van je huisbaas. Dat hij niet eerlijk tegenover jou is is vervelend maar hij is ook niet zo slim. Stel dat er iemand anders in je kamer gaat wonen - die mensen gaat toch gewoon weer zeiken!

In ieder geval: als hij wil dat je verhuis moet hij een vervangende woonruimte voor je vinden en de verhuizing betalen. Een vriendin van mij had een soortgelijk probleem met haar onderburen (zij hadden last van haar kinderen) en kreeg van de woningbouwverenigeng een beganegrondwoning op dezelfde straat.

Verder hebben zij bij de gemeente zo'n dienst waar je met deregelijke problemen terecht kunt. Burenmiddeling oid
Oops ik zie nu pas dat het een oud topic is
Wens die huisbaas veel succes. Probeer eens iemand uit te schrijven van je adres die er nieteens meer woont. Doen ze bij de gemeente echt niet zomaar hoor.
Ik snap eigenlijk niet dat jij niet degene was die ging klagen bij de huurbaas over het gedrag van je onderburen.

Zij klagen en jij bent stil. Terwijl jij feitelijk degene was die alles ondergaat. Je had ze voor moeten zijn, je had het moeten aangeven.
Zijn die onderburen van jou niet helemaal lekker ofzo? als die gast zo bij mij naar boven was gekomen met zijn "dan is het niet meer zo gezellig" had ik hem zo de trap weer afgeduwd. Gadverdamme, wat een een vervelende mensen heb je er toch bij. Ik wil wel een keer een avond een biertje bij je komen drinken hoor en dan wachten we af tot ie naar boven komt en dan sta ik hem wel te woord :D
Wilt het stelletje jouw (+buurmeisje) wegpesten zodat ze jullie ruimtes erbij kunnen huren. En zo dus een groter huis hebben?
Sorry dat ik een tijdje niets heb laten horen van me. Ik was heel erg druk met toetsen en heb dit eventjes gelaten voor wat het was.

Twee dagen geleden ben ik bij de gemeente geweest, daar hebben ze mij verteld dat ze net gestart zijn met iets met vrijwilligers en buurtbemiddeling. Dus ik heb het telefoonnummer gekregen om te kijken of zij iets voor me kunnen doen. Die vrouw waaraan ik alles vertelde zei dat ik echt harder moet optreden, zoals de wijkagent al zei. En iedereen al zegt. En wat ik nu ook zeker ga doen.

Ondertussen kreeg ik geen mailtjes meer van de buren, en ineens kreeg ik vandaag dit mailtje van de huisbaas:

(Mijn naam),

Er zijn weer klachten binnengekomen.

Er is ook bij de politie geklaagd.

Het lijkt me goed dat we op korte termijn een gesprek hebben samen.

Misschien heb ik een oplossing.

Ik ga donderdagochtend vroeg op reis.

Graag nog voor die tijd.

Lijkt me in ons beider belang.

Morgen en overmorgen kan ik me wel vrij maken.

(zijn naam)

-------------

Ik ben zelf nu op vakantie tot vrijdag, dus heb hem gebeld dat ik niet kan. Maar ik ben nu zo vreselijk boos dus ik heb even goed laten horen dat ik boos ben. Ik zei dat ik nu echt alles heb gedaan en al een maand op mijn tenen loop, dus ik zou niet weten waar ze nog te klagen over hebben. Maar meteen toen ik hem belde zei hij al dat hij geen tijd heeft nu en dat ik maar morgen of overmorgen moet bellen. Hij reageerde niet op wat ik zei en zei ik ga nu ophangen want ik heb bezoek en ze wachten op mij. Ik ben het nou zo zat geworden om constant van hun probleem mijn probleem te maken, nou moet ik hem weer zovaak bellen voor ik hem aan de lijn krijg.

Ohhhhhhhhhhhh ik word hier zo gek van.
Je moet hem ook niet bellen. Mailen, mailen en ailen! Dossieropbouw...

Wel raar dat hij aan jou meldt van meldingen, doet hij dat bij hun ook?
quote:billyjean schreef op 13 juli 2012 @ 00:37:

Wilt het stelletje jouw (+buurmeisje) wegpesten zodat ze jullie ruimtes erbij kunnen huren. En zo dus een groter huis hebben?Bedankt voor je reactie. Nee ik denk niet dat dat het geval is. Ze slapen gewoon ontzettend ligt en worden van elk geluid wakker.
quote:VotesforLeo schreef op 16 juli 2012 @ 16:56:

Je moet hem ook niet bellen. Mailen, mailen en ailen! Dossieropbouw...

Wel raar dat hij aan jou meldt van meldingen, doet hij dat bij hun ook?Heeyheey, je bent er weer! Ik zou niet weten of hij dat doet, maar ik denk dat hij mij daarmee probeert af te schrikken of wat dan ook.
Wat ontzettend gemeen dat zij als stel zich tegenover jou zo gedragen. Gaan ze in een huis wonen dat supergehorig is en dan willen ze nog niet eens de normale leefgeluiden horen. Jij bent inderdaad veel te lief en moet meer van je afbijten. Wat denken die aso's wel niet.
quote:malu3 schreef op 16 juli 2012 @ 17:07:

Wat ontzettend gemeen dat zij als stel zich tegenover jou zo gedragen. Gaan ze in een huis wonen dat supergehorig is en dan willen ze nog niet eens de normale leefgeluiden horen. Jij bent inderdaad veel te lief en moet meer van je afbijten. Wat denken die aso's wel niet.Supergehorig en superoud, een van de oudste huizen die daar gebouwd zijn. En dan nog onder een zolderkamer slapen, waar iemand boven leeft (dus niet alleen slaapt maar alles) Dan kun je toch verwachten dat er leefgeluiden zijn? Echt ziek.
quote:NeverSayNever schreef op 16 juli 2012 @ 17:14:

[...]

Supergehorig en superoud, een van de oudste huizen die daar gebouwd zijn. En dan nog onder een zolderkamer slapen, waar iemand boven leeft (dus niet alleen slaapt maar alles) Dan kun je toch verwachten dat er leefgeluiden zijn? Echt ziek.

Ik kan me voorstellen dat je daar heel zenuwachtig van wordt want eigenlijk kun je niks meer doen om eventuele overlast te beperken. Ik vind op je tenen lopen in je eigen woonruimte eigenlijk gewoon te gek voor woorden.

Ik zou je haast aanraden om vrienden te worden met Badr Hari (in het Estelle topic op entertainment). Die heeft de buren van een bekende zo verschrikkelijk bang gemaakt dat ze voor geen prijs tegen hem wilden getuigen. Maar dit is uiteraard geheel off topic.
quote:NeverSayNever schreef op 16 juli 2012 @ 16:57:

[...]

Bedankt voor je reactie. Nee ik denk niet dat dat het geval is. Ze slapen gewoon ontzettend ligt en worden van elk geluid wakker.

Dat is hun probleem. Oordopjes door de brievenbus.

Heb je al een overzicht gemaakt van al hun sms'jes, briefjes en mails?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven