Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips Summer, ik hoop op zulke mooie plantjes als jij hebt op je foto's

Kan ik wel meteen in de moestuinbak zaaien of moet dat in de kleine overdekte voorzaaibak?

En weet misschien een van jullie een website waar een goede zaaikalender te vinden is? En hoeveel zaadjes moet je zaaien? Als er bijvoorbeeld 1 bloemkool in een vak van de moestuinbak mag. Moet ik dan ook echt maar 1 zaadje in dat vak zaaien? of wat meer voor de zekerheid?
http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm hier staan de meeste groenten wel tussen.

Plantaardig.com vind ik ook een goede site, ook veel tips mbt zaaien /telen in potten, bv.

Ikzelf ben nogal neurotisch precies met zaaien ;) dus inderdaad een zaadje keurig mikken waar het zijn moet. Als je te dicht zaait kunnen de plantjes vaak al niet eens goed op komen en zich ontwikkelen, vervolgens is het een hele klus om alles weer te verspenen. Makkelijk zaad zoals sla snijbiet etc doe ik gewoon ter plaatse, moeilijker zaad of zaad dat beter ontkiemt als het lekker warm is zoals veel vruchtgewassen zaai ik in een klein potje voor. Soms met 2 zaadjes waarvan ik de slechte weg knip. Sla komt ook echt een hele krop uit 1 zaadje, maar bijvoorbeeld pluksla en spinazie moet je "breedwerpig" zaaien.

Ik hoop dat eea zo een beetje duidelijk is ;)
Computer says nooooo
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nu in ieder geval winterharde andijvie nog gekocht, en heb nog snijbiet zaadjes liggen, dus ik ga van het weekend maar eens lekker zaaien
veel plezier!

Ik ga waarschijnlijk morgen worteltjes eten, ik was ze bijna vergeten, trok er net een uit de grond en al helemaal op maat
Computer says nooooo
Aah, verdorie mosterd, ik weet het niet meer. Ik heb ook die mix in mijn bak gedaan, maar je hebt 2 dingen met turf in het tuincentrum, tuinturf en nog iets. En 1 van de 2 moest je niet hebben, want die was erg zuur. Goh, daar heb je wat aan he

Wacht, ik ga even zoeken..
Turfstrooisel! Die is wel goed.
Zeg, krijgt iedereen hier kropsla zoals die (foto) van Summer? Mijne krijgt op zich best wel veel blad, maar het blijven een soort van losse bladeren, het wordt helemaal geen krop. Of doe ik dan iets fout? Vast wel namelijk :D
Wat voor sla heb je gezaaid, Zazu? Ik had Romaine, die is in de winkel ook nog vaster. 'gewone' bladsla is meestal inderdaad een veel wijdere krop. Je kunt evt wel een draadje om je krop binden.
Computer says nooooo
Romaine begint trouwens wel heel los, trouwens! Dus mss nog even geduld hebben.
Computer says nooooo
Mijn zaadjes en vermiculiet zijn verstuurd, dus ik kan dit weekend echt aan mijn bak beginnen, ben helemaal gelukkig. Vrijdag dan compost zoeken en turf.

Ben echt benieuwd of het een beetje wat gaat worden. De sla die ik tot nu toe in potten op het balkon heb geprobeerd te kweken is altijd mislukt, dus ik hoop dat het in de tuin allemaal beter lukt.
Ik hen zojuist mn hele collectie zaadjes doorgespit, maar ik kan ze niet meer vinden Summer. Of ze zijn op, of weggegeven. Geen idee welk soort dus, want niet onthouden :D Nu ja, ik zie het wel en anders volgend jaar maar eens meer aandacht aan besteden.

Succes met je moestuin Mosterd! We lezen hier straks graag je vorderingen ;)
Wil je nog wat zaad van mij als ik nog heb zazu?? Ga ik morgen even kijken..
Computer says nooooo
Kan kropsla nu nog gezaaid worden dan? (zodat 't ook nog wat wordt dan he ;))
Voor iedereen die nu nog wil zaaien! http://www.plantaardig.co ... utm_source=YMLP&utm_term=

Zazu: ik heb afgelopen weekend nog gezaaid en het kan tot medio augustus!
Computer says nooooo
Mijn gewone sla bleef ook erg losbladig Zazu. Heb nu ook een bindsla gezaaid en een pluksla, die zijn allebei nog niet opgekomen trouwens, begin me een beetje zorgen te maken. Verder ook een nieuw ras radijzen gezaaid, half rose half wit, zouden scherper moeten zijn dan de rode. Die doen het wel goed, al werden ze (samen met de rondzadige spinazie) flink aangevreten door minieme slakjes. Heb slakkenvallen met bier gezet, dat is een vrij angstaanjagend succes, maar ik geloof dat ik de meeste nu heb..

Oh, en ik heb frambozen! De framboos leek weinig te doen, maar ik begrijp nu hoe het komt: Het is een zomerframboos, en die draagt vrucht op eenjarig hout. En de vorige bewoners hadden m helemaal terug gesnoeid. Maar toch her en der een vrucht, en ze zijn, hoewel de struik niet op een heel zonnige plek staat, erg lekker. Aan t eind van de zomer dus maar een paar jonge scheuten laten staan (iemand enig idee of ik die wel een beetje mag inkorten? t Ding groeit zo belachelijk hard!)

Voor volgend jaar wil ik wat meer ruimte maken voor moestuin, ik wil eigenlijk een soort potager gaan maken (Franse combi van sier- en moestuin) maar vind het nog erg lastig om te bedenken wat waar moet, precies.
Moosey: zomerframbozen bloeien op tweejarig hout, dus alleen de stengels wegknippen die nu veuchtjes hebben gegeven. De nieuwe scheuten van dit jaar Zou ik alleen uitdunnen: behoud de stevige stengels die dichtbij het hek staan en bind ze netjes aan. Ongeveer 12 stengels/ strekkende meter. De rest haal je weg. Je kunt er wel iemand blij mee maken, misschien? Dan steek je het teveel aan stengels met wortel weg en zet je op pot of op een ander plekje in de grond.
Computer says nooooo
Zo'n combituin is nu helemaal 'in', trouwens. Laatst zag ik in een boekje over groene kinderdagverblijven een tuinontwerp waarbij dmv getrommelde stenen een enorme ster was gevormd waarbinnen dan verschillende bloemen en kruiden en (kleine) groenten als stokboontjes en radijs groeien. Je zou dat natuurlijk ook met buxus als omheining kunnen doen. Ik zou wel kijken of je je wel aan wisselteelt kunt houden, anders krijg je geheid problemen met aaltjes etc.

Ikzelf heb een aantal rechte vakken met daarbinnen 'strepen' van boemen die goed voor het betreffende gewas zijn en/of aaltjes verdrijven, zoals afrikaantjes in het koolvak.

Een van die vakken grenst aan het terras en over het algemeen zit een moestuin er toch wat rommelig uit, soms, dus daar heb ik een soort muur van stokrozen neer gezet.

Wij hebben een soort van 'bossige' tuin, en het staat wel leuk, zo.

Ik ben intussen een klein beetje aan het kijken of ik bepaalde dingen wil vermeerderen/ stekken. Ik zou bijv. wel wat meer braam nog willen hebben en de japanse wijnbes wil mijn vader wel ook, dus die ga ik zo stekken. En nmiddels ben ik 20(!) mini-forsythia's rijker, dus daarmee maak ik vanaf volgende lente een leuk haagje.

Niet moes-, maargoed: ik ben van sommige gewassen ook de zaden aan het verzamelen zodat ik die volgend jaar weer kan uitzaaien: oost-indische kers, komkommerkruid, lupine, monnikskap, akelei en de eerste tomatenzaadjes zitten al in zakjes ;).
Computer says nooooo
Oh, zo'n combi tuin lijkt me ook wel wat. Of gewoon engelse cottage, dus niet ' echte' groente, maar wel veel eetbare dingen, kruiden en bloemen enzo.

Maar ik denk dat ik iets minder ruimte ga maken juist in de daadwerkelijke tuin en meer in pot ga doen. Dan kan ik er makkelijker mee schuiven voor de zon.

De meeste bloemen zaaien zichzelf toch uit Summer? Of wil jij het netjes op een bepaalde plek hebben?
Hahaha jij hebt me door, zazu we hebben nog wat kale plekken dus ik wil wat controle ;)

En heel misschien moeten we weer verhuizen dus dan kan ik wat mee nemen.
Computer says nooooo
En potten is trouwens heel fijn, heb ik ook!
Computer says nooooo
Mijn moestuinbak staat!

Ik heb veel sla gepland, rode kool en heb radijsjes en nog veel meer gezaaid. Ik had kant en klare paksoy plantjes geplant, maar volgens mij zit daar al een slak aan te eten, heb de boosdoener nog niet gevonden
Slakken zijn echt ondingen. Ik vind het zo frappant dat zo'n klein nietszeggend ding zo ontzettend veel schade kan aanrichten (en zooo veel kan eten:P)

Succes dan en bescherm je sla maar goed als die opkomt.
Oh Summer, dank nog voor framboosadvies, had t nog niet gezien. En grappig dat de combituin in is, ik had m gewoon uit de Gardener's World First time Veg grower (leuk boekje is dat!) Zit inderdaad te denken aan vakken met haagjes, nu zelfs aan de voorkant van t huis. Dat is t zuiden, en ik vertrouw het hier ondertussen wel genoeg om aan de voorkant te moestuinieren. Zit alleen wel te denken aan lavendelhaagjes ipv buxus, iemand daar ervaring mee? Ik zie t maar zelden (als haag dan) maar t is er wel geschikt voor, dacht ik.

En ik denk dat ik ook maar gewoon grond ga verbeteren ipv in bakken te werken, nu ze ook al niet tegen slakken blijken te helpen...

Denk dat mijn hele zaai van drie weken terug door de minislakjes is verorberd, de sla heb ik zelfs nooit gezien Morgen voor alle zekerheid de biervallen nog maar ns verversen.

Summer, wordt t huis te klein met de aanstaande uitbreiding?
Oh, ik bedacht ook nog dat ik een vijvertje wil, en dan kikkerdril erin doen in het voorjaar. Kikker eten slakjes. Maar die vijver zou achter komen dus dat helpt dan niet erg tegen slakken in de voortuin, vrees ik. Zou ik niet gewoon ergens een stel egels kunnen kopen?
Hello! Vraag van een sufferd op moestuin gebied: wanneer oogst je tomaten? Als ze groot genoeg maar nog groen zijn of pas als ze rood zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven