Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
pas als ze rood zijn suze02
Tomaten zijn zelfs giftig als ze nog groen zijn: tomatine..
Computer says nooooo
Dan wacht ik nog even

Mijn pompoenen gaan trouwens als de brandweer dit jaar! Leuk man, groentetuin!
Gek, mijn courgetteplanten blijven maar zozo. Ik zag een courgette bij een vriendin, die was in z'n eentje 5 keer zo groot als mijn 2 planten bij elkaar! Malligheid. Blad blijft ook niet mooi donkergroen, telkens een beetje gelig/vlekkerig. Iemand enig idee?

Verder heb ik iets geks in mijn moestuinbak: allemaal superglimmende stukjes van t 1 of ander liggen erin, net kleine stukjes zilver/goudpapier, maar ik kan ze stukwrijven tussen m'n vingers en dan blijft het plakken, lijkt wat kleiig (?). Er zit een mengsel van turfmolm, vermiculite en compost in die bak, maar dat zit in mijn courgettepotten ook, en daar zie ik t niet.

Verder blijft er vanalles opgevreten worden t Stikt natuurlijk ook van de slakken met die regen. Heb nu een paar spinzaziezaailingen boven de grond (maar de rest is misschien alweer weggevreten?) en een gehavende paksoi-zaailing. Behalve dan met de radijzen die wel (kalpjes aan) groter worden, geloof ik niet dat t nog veel wordt dit jaar
Mijn paksoi was doorgeschoten. Gegoogled, paksoi wil blijkbaar veel water!

Tweede lichting ging prima en nu zelf gezaaid, dus nog zo'n tien paksoi planten te gaan.

Lekker wokken met een woksausje, heerlijk!

Mijn tomatenplanten schieten de lucht in (als in bijna boven de schutting uit..) en staan volop in bloei, onderin al veel tomaten.

Nu las ik ergens iets over tomaten toppen, dat ga ik eens even googlen wat daar de bedoeling van is.
Mijn courgetteplanten zijn zo'n 2 meter in doorsnede, wel krijgt de ene ook wat gele bladeren, maar ik oogst veel courgettes!

Tomaten knip ik altijd af, geen idee of dat moet/mag.
Gek, mijn courgettes zijn nog geen 75 cm breed.. Bemesten jullie eigenlijk veel?
mijn courgettes zijn ook wel zo'n 1,5 meter in doorsnede. Courgettes hebben inderdaad veel voeding en ook water nodig. Al houden ze niet van natte voeten. Net als de meeste andere vruchtgewassen eigenlijk.

Een handje koemestkorrels kan wonderen doen, normaal gesproken bij het planten (staan ze in de volle grond??) en dan na een maandje als ze volop in de vruchten zitten nog een handje.

Tomaten toppen: ligt een beetje aan de soort. Bij grote is dat wel nodig. 'Dieven' dan trouwens ook. (kun je daar meteen ook op zoeken

Gelige vlekkerige bladeren: dat kan, verschilt per soort plant. Ik heb nu gele courgette met mooi donkergroen blad staan en een gele patisson met heel lichtgroen blad. Hoeft dus niks te zeggen.

Moosey: als ik verder lees zie ik dat je je courgette in een pot hebt met een mengsel met turf ed. Dat mengsel is inderdaad te "licht" voor een courgette. Ik zou hem verpotten met goede potgrond. dat zal wonderen doen. Je hebt ze op dieet gezet

Die mengsels met turf, vermiculite etc zijn goed voor planten die wat minder voeding nodig hebben en als je direct ter plaatse zaait. Ik zou zelf eerder voor een bak per gewassoort gaan, dan kun je wat beter bemesten.
Computer says nooooo
Thanks Summer, dat verklaart. Ik voer ze nu wat bij met tomatenvoeding en dat werkt wel.

Ik stap er volgend jaar vanaf hoor, van die potten en bakken. Heb een stukje tuin vrijgemaakt voor moes-doeleinden, ben al lekker aan het spitten en wortels aan het verwijderen (stond een ernstig uit de kluiten gegroeiede heester, die ben ik gister te lijf gegaan)

Ik kom er alleen niet zo goed achter wanneer ik wat moet doen om de grond te verbeteren (en dat is echt nodig, want lichte zure zandgrond hier) Ik dacht er in elk geval nu binnenkort maar alvast een flinke berg compost doorheen te werken, en dan van het voorjaar nog een keer, en dan ook kalk. Maar zal ik het in de winter braak laten liggen of afdekken met worteldoek? Of beter een gewasje zaaien wat ik dan op een gegeven moment weer ondergraaf als natuurlijke mest (dat las ik ergens) En moet je nou echt exact rekening houden met welk gewas waar en wat je dan precies met de grond doet? Ik wil in elk geval bonen en erwten laten klimmen, en denk dat ik wat ui, wortel, pastinaak en wat bladgroenten en radijzen wil. Oh, en broccoli. Of misschien toch ook wel weer courgette. Hm, moeilijk
Spannend, Moosey, ga je volgend jaar ook illegaal meeschrijven als je een grotere moestuin hebt )

Je kunt even op een site als plantaardig.com kijken voor een bemestingsschema. Ik zou wel je stukje grond toch in stukken verdelen en een teeltwissel proberen, als je denkt dat jet het jaar erop ook zou willen doen. Bovendien hebben bijvoorbeeld wortel- en knolgewassen heel andere mest nodig dan bijvoorbeeld kool- of bladgewas. De vruchtgewassen zou je bijvoorbeeld ook in (grote) potten kunnen doen. Veel gewassen mogen niet elk jaar op hetzelfde stukje grond. Dat put de bodem uit, en je kunt dus niet goed bemesten. Blad en kool heeft veel mest en vooral stikstof nodig, echter radijzen, wortel en pastinaak willen dat beslist niet ..

De winter vind ik zelf altijd fijn om een groenbemester te zaaien. dit doe je ergens in september en laat je in de winter staan. Zo'n 3 weken voordat je aankomende lente weer je grond wil gebruiken, spit je het 1 spade om. Daar doe ikzelf dan (ergens begin maart is dat hier) meteen wat bloedmeel bij.

Eigenlijk zit je nu bijna aan het einde van het seizoen en heel veel mesten is nu niet zo goed voor veel planten, die straks in rust gaan. kalk vinden ze daarentegen wel fijn en ook kalium. Dat maakt ze ook weerbaarder tegen evt vorstschade straks.

Een lekkere laag plantencompost is wel goed, ook als mulchlaag. Of bijvoorbeeld cocopeat, dat vindt je gras (als je dat hebt ook fijn.

Voor bodemverbetering kun je bijv. bij de intratuin van ecostyle kant-en klare zakken kopen, specifiek per grondsoort. Misschien is dat iets voor je.

Succes met de heester iig!
Computer says nooooo
Ik ben een stille meelezer want ik ben dit jaar mn tuin aan het opknappen en heb nu al wat groentes en kruiden in potten, en ben van plan volgend jaar echt los te gaan!

Ik heb een vraag over compost en daar een topic over geopend:

Compost maken met een vat of wormenbak?

Misschien zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en er eens hun licht over willen laten schijnen?
Zeg maar Spijker.
done, spijker
Computer says nooooo
Ja! Gevonden! Ik heb de kriebels te pakken en wil beginnen met een minimoestuin, in een bak op mijn terras. Ben al een beetje aan het zoeken naar dingen die ik nu nog kan zaaien en in de winter kan eten, hebben jullie tips? Ik ben heel benieuwd: mijn vriend is nogal kritisch, hoeveel tijd steken jullie ongeveer in je tuin? En hoeveel m2 is dat? De antwoorden hierop zijn vast te vinden in de afgelopen 116 pagina's, maar dat vind ik nu toch even te veel gelees
Leuk, pampas!

Hoe groot is je bak?

Misschien is het leuk om in een aparte pot (40L) een courgette te zetten? Is echt mijn favo moespotplant Neemt wel een meter ruimte in, maar je krijgt er erg veel voor terug

Waarover is je vriend kritisch? Summerman had wat vraagtekens erbij, maar nu we bijna de hele lente/zomer uit de moestuin eten, vind hij het wel erg leuk Hij opperde eergister dat hij het wel een leuk winterproject vind om een muurkas te gaan maken voor mij, YES!

De voorbereiding doe je in de winter en vroege lente: zaad uitzoeken, grond klaar maken etc. Dat, samen met het zaaien, vind ik het meeste werk, althans de eerste jaren. Nu komt er wat handigheid in. Zaaien en verspenen is echt een handigheidje dat je even door moet hebben. Maar je kunt ook kant-en-klaar jonge plantjes kopen en dat scheelt natuurlijk een heleboel.

Ik ben een miepkniep dus ik zaai graag zelf Zoals nu van mij eigen pompoenen/parika's etc neem ik het zaad en dat gaat volgend jaar dan weer de grond in.

Afgelopen weken heb ik nagenoeg niks aan de moestuin gedaan, behalve oogsten. In het voorjaar misschien wel elke dag even, maar toen had ik ook veel tijd. Je hoeft er niet heel veel tijd in te stoppen hoor. Maargoed, ik relateer dat aan het werk wat we sowieso aan de tuin hebben, en dat is niet veel, als je het maar een klein beetje bij houdt.

Ik heb 4 stukjes grond van ongeveer 8m2 in totaal (peen/pastinaak/biet/koolrabi/broccoli/courgette/sla/andijvie/snijbiet), en wat potten met oa broccoletto en courgette. In 2 bomen achterin de tuin klimmen dan nog wat pompoenen en tegen de schuttingen allerlei kleinfruit: braam/framboos/japanse wijnbes. En dan nog rabarber, kruisbes en jostabes in de perken.
Computer says nooooo
Ik heb nu net afgelopen week nog wat rucola, radijs, paksoi, stamboontjes en worteltjes gezaaid. Sommige dingen zijn wat laat, maar ik hoop op een mooie nazomer en ik zie wel wat het wordt.

Ik heb alles in (grote) potten.

Kun je eigenlijk zaad bewaren van bijvoorbeeld paprika's die je gewoon uit de winkel hebt? En hoe moet je dat dan behandelen zodat je het volgend jaar kunt zaaien?
Zeg maar Spijker.
http://mmezsazsatuiniert. ... een-samenvatting.html?m=1

Een handig, beknopt artikel over vruchtwissel.

Bij pot/bak/kas doe ik dus aan grondwissel
Computer says nooooo
Ik kom me ook weer eens melden hier. Wel netjes meegelezen, maar weinig gepost. Zelf neem ik me elke keer voor om wat foto's te maken en hier te posten. Vind ik bij anderen ook altijd zo leuk om te zien.

Opbrengst is dit jaar zeer wisselend. Tomaten gaan goed, eerste oogst begint. Courgettes ook prima. Raapstelen en peultjes waren super (heel veel van kunnen eten). Pompoenen dit jaar dramatisch slecht, planten willen niet groeien. En ook de sperziebonen zeer matig: gisteren van gegeten en ze waren heerlijk (nieuw ras), maar ik denk dat we er nog max 1 keer van eten.

Ik heb ook een kiwi gekregen, maar dat gaat nog niet helemaal goed. Plant groeit als een tierelier, maar nog geen bloem te zien. Ga dus maar eens opzoeken hoe dit zit.

En ik heb ook een probleem met mijn druif en kan maar niet vinden waar dit in zit: vorig jaar slechts 1 tros en nu ook weer. Plant zelf groeit wel prima. Heeft iemand verstand van druiven. Ik niet en ik doe vast wat fout.
Ik krijg ontzettend veel zin om te beginnen, maar daar ga ik toch nog maar even mee wachten, gezien het seizoen.

Ik heb een megagrote tuin (en een klein huisje), het achterste stuk ervan (100 m2) is als het ware braakliggend terrein. Probleem is echter dat je dit stuk tuin vanuit het huis niet kunt zien, omdat er een grote heg tussen staat (en deze wordt voorlopig ook niet verwijderd). Op de site van 'de makkelijke moestuin', lees ik dat je de moestuin zo dicht mogelijk bij je huis moet plaatsen, omdat je het anders sneller vergeet (dat zou echt iets voor mij zijn....) De tuin ligt op het zuiden en er zijn - buiten het achterste stuk - wel een paar plekken waar ik van die bakken zou kunnen plaatsen. Veel plekken hebben echter de hele dag zon en andere plekken staan vanaf een uur of 1 's middags in de schaduw. Wat is nu wijsheid?

Ik woon hier met mijn 11-jarige zoon, dus heel veel groenten hebben we niet nodig. Wellicht kleinere bakken op diverse plekken plaatsen? Ik weet (nog) niet precies welke groenten en kruiden juist heel veel zon nodig hebben en welke juist niet. Daar ga ik me nog in verdiepen.

Wat ik trouwens ook erg leuk (en kleurrijk) vind zijn de 'bakken en potten' van deze site: http://moezziez.nl/?page_id=437. Misschien wel leuk om tegen mijn saaie muur van de schuur aan te zetten.

Tevens ga ik het boek van MM bestellen!!
Wat onwijs duur zeg, die zakken .. Ik vind het wel aardig, maar de hema had 3 jaar geleden al van die zakken en bij mij werkt het voor geen meter. Het nadeel van potten en vooral kunststof zakken/potten is dat je bij mooi weer water blijft geven. Doe je dat niet, droogt alles onherroepellijk uit. Echter bij een nat seizoen spoelt alles ook weer weg en verzuipt de boel. In de volle grond gaat het veelal toch makkelijker. Als het echt niet anders kan, dan maar een pot, maar anders .. voor mij dus niet.

Lijkt me heerlijk, zoveel moestuin beschikbaar! En al helemaal een stukje van je huis! Waarom wil je van die bakken gaan plaatsen? Is de grond niet goed?
Computer says nooooo
Hey Ankie, leuk je weer eens te lezen.

Geen idee: heb je wel een goede consumptiedruif?? Teveel stikstof en/of te weinig kali misschien?
Computer says nooooo
Bij mij gaat de moestuin voorspoedig, eet lekker uit eigen tuin.

Ik denk niet dat mijn courgetteplant met gele bladeren het gaat redden, er komt bijna geen vrucht meer aan. Ik kijk het nog een weekje aan en anders haal ik m eruit en laat de pompoen er verder groeien.

Ik zag dat van mij 30 aardbeienplanten er nog maar de helft bloemen (dus aardbeien) hebben. Van het najaar maar eens een aantal planten wegdoen dus. 30 was ook een beetje veel.

Hebben jullie ervaring met het winnen van zaad? (Ik heb uit de bloementuin al wel wat zaad verzameld) Ik heb bv hele lekkere snackkomkommers, kun je daar zaad van winnen en hoe dan? op internet wordt ik er niet echt wijzer van.

Ik heb trouwens een nieuwe nick, ik schrijf hier al wel een tijdje mee hoor.
quote:kaatjekakel schreef op 11 augustus 2012 @ 12:11:

Ik krijg ontzettend veel zin om te beginnen, maar daar ga ik toch nog maar even mee wachten, gezien het seizoen.

Ik heb een megagrote tuin (en een klein huisje), het achterste stuk ervan (100 m2) is als het ware braakliggend terrein. Probleem is echter dat je dit stuk tuin vanuit het huis niet kunt zien, omdat er een grote heg tussen staat (en deze wordt voorlopig ook niet verwijderd). Op de site van 'de makkelijke moestuin', lees ik dat je de moestuin zo dicht mogelijk bij je huis moet plaatsen, omdat je het anders sneller vergeet (dat zou echt iets voor mij zijn....) De tuin ligt op het zuiden en er zijn - buiten het achterste stuk - wel een paar plekken waar ik van die bakken zou kunnen plaatsen. Veel plekken hebben echter de hele dag zon en andere plekken staan vanaf een uur of 1 's middags in de schaduw. Wat is nu wijsheid?

Ik woon hier met mijn 11-jarige zoon, dus heel veel groenten hebben we niet nodig. Wellicht kleinere bakken op diverse plekken plaatsen? Ik weet (nog) niet precies welke groenten en kruiden juist heel veel zon nodig hebben en welke juist niet. Daar ga ik me nog in verdiepen.

Wat ik trouwens ook erg leuk (en kleurrijk) vind zijn de 'bakken en potten' van deze site: http://moezziez.nl/?page_id=437. Misschien wel leuk om tegen mijn saaie muur van de schuur aan te zetten.

Tevens ga ik het boek van MM bestellen!!Ik ga 2 in de week door mijn moestuin heen, dat werkt voor mij prima. Ik oogst dan en schoffel wat, of snoei wat oid.
quote:summer73 schreef op 11 augustus 2012 @ 14:58:

Wat onwijs duur zeg, die zakken .. Ik vind het wel aardig, maar de hema had 3 jaar geleden al van die zakken en bij mij werkt het voor geen meter. Het nadeel van potten en vooral kunststof zakken/potten is dat je bij mooi weer water blijft geven. Doe je dat niet, droogt alles onherroepellijk uit. Echter bij een nat seizoen spoelt alles ook weer weg en verzuipt de boel. In de volle grond gaat het veelal toch makkelijker. Als het echt niet anders kan, dan maar een pot, maar anders .. voor mij dus niet.

Lijkt me heerlijk, zoveel moestuin beschikbaar! En al helemaal een stukje van je huis! Waarom wil je van die bakken gaan plaatsen? Is de grond niet goed?

Ja, prijzig zijn ze wel.

De grond is hier niet echt geweldig, erg droog en 'los'. Daarbij wil ik niet zo'n groot stuk gebruiken. Ten eerste heb ik niet zoveel nodig en ten tweede kost het me teveel tijd. Behalve die 100 m2 heb ik nog zo'n 250 m2 tuin te onderhouden (en mijn werk, kind etc.).
Ik krijg als het goed is een bak van 60 bij 240, of eventueel van 90 bij 240. Meer past helaas niet op mijn terras! Mijn vriend is nog een beetje ongerust over de hoeveelheid werk die er in zit, maar gezien de tijd die ik in 'verloren uurtjes' in mijn gewone siertuintje heb gestopt afgelopen jaar heb ik er wel vertrouwen in dat ik die tijd er voor heb - of maak. Ik begin in eerste instantie met het idee van de makkelijke moestuin, dus bakken in duidelijke vakken verdeeld om zo relatief veel oogst van een klein oppervlak te kunnen halen. Heb zaden gekocht en zorg dat ik deze winter mijn basisdingen klaar heb, vanaf januari/februari beginnen met zaaien en uitpoten en dan hoop ik volgend jaar op fijne oogsten. Hoe doen jullie dat eigenlijk met vakanties? Ik zie namelijk mijn gewone tuin al in een oerwoud veranderen na 2 weken weg in de zomer, laat staan als een courgetteplant net besloten heeft optimaal te produceren!
Ik heb gemaild over volkstuintjes want word toch wel heel enthousiast over mijn potten-en-bakken-project. Krijg ik mail terug: twee jaar wachttijd!

Da's echt jammer!
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven