Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...

vrijdag 17 augustus 2012 om 14:16
Misschien kun je er heel hard op slaan, zodat 'ie weer in elkaar schiet. Dan wordt het wel een mooie volle krop
!
Ik heb net zaden voor aanstaand jaar besteld, maar dan krijg je onmiddellijk van alles best veel. Misschien dat hier mensen zijn die ik daar blij mee kan maken? Valt er wat te ruilen? Kan ook gerust wachten tot ergens in de winter, ik begin in februari met de eerste zaden in een zaaikasje. Als er mensen zijn met belangstelling, zet het hier maar neer, dan plemp ik een lijstje met wat ik overheb!

Ik heb net zaden voor aanstaand jaar besteld, maar dan krijg je onmiddellijk van alles best veel. Misschien dat hier mensen zijn die ik daar blij mee kan maken? Valt er wat te ruilen? Kan ook gerust wachten tot ergens in de winter, ik begin in februari met de eerste zaden in een zaaikasje. Als er mensen zijn met belangstelling, zet het hier maar neer, dan plemp ik een lijstje met wat ik overheb!
vrijdag 17 augustus 2012 om 15:17
Ik heb een tuin maar dat is meer een patio; bestraat dus. En dat bestraten heb ik net gedaan dus dat gaat er niet uit! De ondergrond hier is niet te doen; zand en stenen 
Ik heb net bij Gamma cementmix bakken gekocht. Die hebben ze daar in het wit en rechthoekig. Daar ga ik gaatjes in boren zodat het water weg kan, en dat worden volgend jaar moestuinbakken. Ik denk inderdaad dat dat handiger is dan ronde potten.

Ik heb net bij Gamma cementmix bakken gekocht. Die hebben ze daar in het wit en rechthoekig. Daar ga ik gaatjes in boren zodat het water weg kan, en dat worden volgend jaar moestuinbakken. Ik denk inderdaad dat dat handiger is dan ronde potten.
Zeg maar Spijker.

vrijdag 17 augustus 2012 om 15:47
@Spijker: Ik heb de helft siertuin en de helft terras, dus bestraat. Is ook maar een tuintje van 30m2 . Aanstaand jaar krijg ik van mijn broer (timmerman, superhandig) 2 bakken om een moestuintje in te beginnen, en ik ga dat als het goed is doen volgens het square foot gardening-principe, dus in vakken van 30 bij 30 centimeter. Ben heel benieuwd hoe het lukt, maar de opbrengst schijnt relatief hoog te zijn voor een klein oppervlak. Misschien de moeite waard om te kijken! Als je googled op makkelijke moestuin vindt je de Nederlandse site
zaterdag 18 augustus 2012 om 13:42
quote:spijk-er schreef op 17 augustus 2012 @ 15:17:
Wauw, nooit geweten dat sla dat kan!
Ik stond ook wel heel verbaasd te kijken hoor
Dit is dus daadwerkelijk een kropsla van een meter hoog ....
Dat moestuinieren in van die gamma cementbakken gaat trouwens prima, daar heb ik er ook een paar van. En van die grote plastic wasmanden (ofzo) van de Action.
Nu maar eens mijn vlinderstruik er uit slopen. Was de enige plant die ik behouden had, verder alles leeggehaald, maar die doet het zó goed dat er nu 10-15 takken van meer dan 3 meter hoog zijn, vol met bloemen en bladeren. Hartstikke leuk, maar ik heb maar een ienieminietuintje, dus hij neemt de halve tuin in beslag helaas. Oh, en die sla maar eens verwijderen denk ik. Veel zal 't wel niet meer worden
Wauw, nooit geweten dat sla dat kan!
Ik stond ook wel heel verbaasd te kijken hoor

Dat moestuinieren in van die gamma cementbakken gaat trouwens prima, daar heb ik er ook een paar van. En van die grote plastic wasmanden (ofzo) van de Action.
Nu maar eens mijn vlinderstruik er uit slopen. Was de enige plant die ik behouden had, verder alles leeggehaald, maar die doet het zó goed dat er nu 10-15 takken van meer dan 3 meter hoog zijn, vol met bloemen en bladeren. Hartstikke leuk, maar ik heb maar een ienieminietuintje, dus hij neemt de halve tuin in beslag helaas. Oh, en die sla maar eens verwijderen denk ik. Veel zal 't wel niet meer worden

zaterdag 18 augustus 2012 om 23:29
Zazu, die sla
Weet je het zeker, van je vlinderstruik? Had je m voor de lente wel helemaal teruggesnoeid dan? Ik heb een hele ouwe op een vrij hoge stam (meter ongeveer) en die neemt ook wel plek in, maar is zeker geen 3 meter hoog. En hij brengt zoveel leven in de tuin, ik zou m niet willen missen.
Ik ben de moestuin even aan t verwaarlozen, heb me (in de weinige uren die ik thuis ben) ondergedompeld in project vijver. Hoop dat ik het gat ergens volgend weekend af krijg, en dan planten en vissen (2, klein vijvertje ) erin stoppen. Erg benieuwd hoe dat wordt! Nu eerst maar ns planten water geven. Mijn rozen en bougainville doen t trouwens geweldig!
Weet je het zeker, van je vlinderstruik? Had je m voor de lente wel helemaal teruggesnoeid dan? Ik heb een hele ouwe op een vrij hoge stam (meter ongeveer) en die neemt ook wel plek in, maar is zeker geen 3 meter hoog. En hij brengt zoveel leven in de tuin, ik zou m niet willen missen.
Ik ben de moestuin even aan t verwaarlozen, heb me (in de weinige uren die ik thuis ben) ondergedompeld in project vijver. Hoop dat ik het gat ergens volgend weekend af krijg, en dan planten en vissen (2, klein vijvertje ) erin stoppen. Erg benieuwd hoe dat wordt! Nu eerst maar ns planten water geven. Mijn rozen en bougainville doen t trouwens geweldig!
zondag 19 augustus 2012 om 15:41
Ja, ik had hem helemaal teruggesnoeid tot ca. 40 cm. Hij is denk ik nog wel hoger dan 3 meter. Komt wel een meter boven de schuur uit en die zal 2.50m ofzo zijn.
Hij is heel leuk hoor, maar hij is echt gewoon véél te groot voor mijn tuin. Geen idee ook waarom hij het zo ontzettend goed doet, maar de paarse van de buren (ik heb een witte) doet het ook al zo goed en steekt overal boven uit.
Mss moet ik hem anders gewoon halveren. De hoogte is het probleem niet, wel die 15 takken, die ook ombuigen enzo en de halve tuin in beslag nemen.
Hij is heel leuk hoor, maar hij is echt gewoon véél te groot voor mijn tuin. Geen idee ook waarom hij het zo ontzettend goed doet, maar de paarse van de buren (ik heb een witte) doet het ook al zo goed en steekt overal boven uit.
Mss moet ik hem anders gewoon halveren. De hoogte is het probleem niet, wel die 15 takken, die ook ombuigen enzo en de halve tuin in beslag nemen.

zondag 19 augustus 2012 om 15:51
Zazu; je kunt proberen om de plant in toom te houden met een paar bamboestengels ernaast in de grond en een goed stuk draad? Dan valt 'ie in ieder geval niet meer om! Zo heb ik die van mij ook opgeknoopt, alleen die is pas een goede 1,5 meter hoog omdat ik m'n tuin afgelopen februari pas ingeplant heb.
vrijdag 7 september 2012 om 09:47
zondag 30 september 2012 om 21:47
Ha dames wat zijn we ver weggezakt!
Hoe gaat t in de tuin?
Hier eten we de laatste dingen op: nog een sporadische framboos, een kleine patisson. Er staan nog heel veel pastinaken en snijbiet te wachten en wat koolrabi. Na de eerste vorst straks de aardperen, voor het eerst dit jaar ik ben benoeuwd! Pompoenen liggen in de kelder. Ondanks de vele regen die we in de vroege zomer hadden, vond ik het nog een redelijk seizoen. Volgend jaar wordt het stukje moestuin groter, en hopelijk (even afhankelijk van wat financien) ook een muurkas erbij!
Hoe gaat t in de tuin?
Hier eten we de laatste dingen op: nog een sporadische framboos, een kleine patisson. Er staan nog heel veel pastinaken en snijbiet te wachten en wat koolrabi. Na de eerste vorst straks de aardperen, voor het eerst dit jaar ik ben benoeuwd! Pompoenen liggen in de kelder. Ondanks de vele regen die we in de vroege zomer hadden, vond ik het nog een redelijk seizoen. Volgend jaar wordt het stukje moestuin groter, en hopelijk (even afhankelijk van wat financien) ook een muurkas erbij!
Computer says nooooo
maandag 1 oktober 2012 om 09:44
Ik ben trouwens ook druk nu met de kweeperen,die nu rijp zijn: gelei inkoken, partjes fruit invriezen voor de tarte tatin en dit jaar maak ik voor het eerst ook likeur van de kweeperen!
Ik vind het echt zo leuk om te merken dat we nu eigenlijk jaarrond ook uit de tuin eten (en drinken
.. ).
Ik vind het echt zo leuk om te merken dat we nu eigenlijk jaarrond ook uit de tuin eten (en drinken

Computer says nooooo
maandag 1 oktober 2012 om 12:55
Bij mij heeft de sla het heel goed gedaan en de (winter)andijvie komt ook super op.
De rode kool en paksoy heb ik kunnen weggooien (rupsen) en de snijbiet (slakken) ook. Iemand daar nog tips voor?
Worteltjes staan nu ook al een tijdje, maar blijven erg klein.
En verder waren de radijsjes echt super, kwamen snel op en waren heel lekker.
Volgend jaar ga ik geen kolen meer doen -ik werd gek van de rupsen!- maar snijbiet wil ik nog wel een keer proberen. iemand nog tips tegen de slakken?
Gaat iemand zijn bak nog echt winterklaar maken? Ik zit te twijfelen of ik hem leeg moet halen voor de winter en afdekken, of dat ik 'm gewoon zo moet laten staan.
De rode kool en paksoy heb ik kunnen weggooien (rupsen) en de snijbiet (slakken) ook. Iemand daar nog tips voor?
Worteltjes staan nu ook al een tijdje, maar blijven erg klein.
En verder waren de radijsjes echt super, kwamen snel op en waren heel lekker.
Volgend jaar ga ik geen kolen meer doen -ik werd gek van de rupsen!- maar snijbiet wil ik nog wel een keer proberen. iemand nog tips tegen de slakken?
Gaat iemand zijn bak nog echt winterklaar maken? Ik zit te twijfelen of ik hem leeg moet halen voor de winter en afdekken, of dat ik 'm gewoon zo moet laten staan.
maandag 1 oktober 2012 om 14:44
Ik zou m niet afdekken, vanwege het risico op schimmels etc. En ik zou ivm teeltwissel nadenken over het verversen van de aarde in de lente.
Slakken: wij hebben veel padden in de tuin, dat is eigenlijk de gemakkelijkste manier tegen slakken
Anders escar-go van ecostyle. Te koop bij oa de intratuin en online. Is veilig in de moestuin.
Slakken: wij hebben veel padden in de tuin, dat is eigenlijk de gemakkelijkste manier tegen slakken

Computer says nooooo
maandag 1 oktober 2012 om 14:44
Ik zou m niet afdekken, vanwege het risico op schimmels etc. En ik zou ivm teeltwissel nadenken over het verversen van de aarde in de lente.
Anders escar-go van ecostyle. Te koop bij oa de intratuin en online. Is veilig in de moestuin.

Computer says nooooo

dinsdag 2 oktober 2012 om 12:04
De slakken opeten? Uhmmm....toch maar niet. Het waren hele vieze kleine naaktslakjes. Als het in het voorjaar weer mis gaat zal ik dat EcgarGO proberen.
Wisselteelt pas ik al toe, maar de aarde verversen hoeft denk ik niet.
Ik heb zo'n moestuinbak en gebruik de mix zoals beschreven staat bij de Makkelijke Moestuin en volgens mij hoef ik dan alleen wat compost toe te voegen. Ik was wel van plan de inhoud van de bak even goed om te scheppen.
Wisselteelt pas ik al toe, maar de aarde verversen hoeft denk ik niet.
Ik heb zo'n moestuinbak en gebruik de mix zoals beschreven staat bij de Makkelijke Moestuin en volgens mij hoef ik dan alleen wat compost toe te voegen. Ik was wel van plan de inhoud van de bak even goed om te scheppen.
dinsdag 2 oktober 2012 om 16:04
Brrrr... Ik ken alleen de franse wijngaardslakken om op te eten. Vroeger met smaak gedaan, nu moet ik er niet meer aan denken! Ik heb knollen van naaktslakken op mijn composthoop, een halve vuist groot! Dus mocht je nogeens trek hebben: je bent welkom hoor 
Vandaag komen mijn vader en zijn vrouw, pasta met pompoen uit de moestuin met kweepeer in port met ijs toe.

Vandaag komen mijn vader en zijn vrouw, pasta met pompoen uit de moestuin met kweepeer in port met ijs toe.
Computer says nooooo
zondag 30 december 2012 om 22:42
Hier ook druk bezig met plannen voor volgend jaar! Onze tuin is gedaan en er is wat moestuin bij gekomen! Rondom het terras bij de achterpui kruiden en kleinfruit en een langer stukje van ongeveer 2 bij 7 meter voor de groenten. Dit ga ik in 4 stukken verdelen voor wisselteelt: blad-, kool-, vrucht- en wortelgewas.
Vanavond nog pastinask en aardpeer uit de tuin!
Ik ben benieuwd hou het met de rest gaat.
Fijne jaarwisseling vast!!
Vanavond nog pastinask en aardpeer uit de tuin!
Ik ben benieuwd hou het met de rest gaat.
Fijne jaarwisseling vast!!
Computer says nooooo