voeding en (vermoeidheids)klachten
donderdag 12 juli 2012 om 10:03
Twee jaar geleden kreeg ik last van ernstige vermoeidheidsklachten, die ik in eerste instantie toeschreef aan teveel stress. Als ik minder stress had, was ik tenslotte fitter. Toch zat het me uiteindelijk niet lekker en liet ik onlangs mijn bloed testen op een aantal mogelijke tekorten. Meerdere waarden zaten net wat onder of op de ondergens. Dit was geen reden tot actie volgens mijn huisarts, maar ik kreeg wel een doorverwijzing naar de dietist.
Via deze dietist ben ik een aantal supplementen gaan slikken en heb ik al enkele veranderingen doorgevoerd in mijn voeding. Lukt niet altijd, maar redelijk.
Nu kom ik erachter dat ik door mijn focus op mijn figuur te leggen, lange tijd niet voldoende echte voeding tot me heb genomen. Vooral suikerrijke en vette snacks vulden mijn 'gematigde menu' aan. Suiker, die ik nog niet geschrapt heb, maakt me flink moe na het het eten. Conclusie tov mijn 'gesnaai': mijn lijf heeft kennelijk ook echt geschreeuwd om voeding.
Nu mijn vragen: zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, ben je een andere weg ingeslagen? Ook ben ik benieuwd of jij een relatie tussen je (vermoeidheids)klachten en voeding op het spoor bent gekomen en hoe het aanpassen van je voeding daarop uitwerkt.
Het is een work in progress om mijn voeding zodanig aan te passen dat ik me uiteindelijk weer fit ga voelen en ik zou graag met andere forummers ervaringen uitwisselen om zo die rode draad vast te kunnen houden. Ik ga ervan uit dat dit een meerjarenplan is waarin ik steeds stappen blijf zetten op weg naar een fitter gevoel.
Via deze dietist ben ik een aantal supplementen gaan slikken en heb ik al enkele veranderingen doorgevoerd in mijn voeding. Lukt niet altijd, maar redelijk.
Nu kom ik erachter dat ik door mijn focus op mijn figuur te leggen, lange tijd niet voldoende echte voeding tot me heb genomen. Vooral suikerrijke en vette snacks vulden mijn 'gematigde menu' aan. Suiker, die ik nog niet geschrapt heb, maakt me flink moe na het het eten. Conclusie tov mijn 'gesnaai': mijn lijf heeft kennelijk ook echt geschreeuwd om voeding.
Nu mijn vragen: zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, ben je een andere weg ingeslagen? Ook ben ik benieuwd of jij een relatie tussen je (vermoeidheids)klachten en voeding op het spoor bent gekomen en hoe het aanpassen van je voeding daarop uitwerkt.
Het is een work in progress om mijn voeding zodanig aan te passen dat ik me uiteindelijk weer fit ga voelen en ik zou graag met andere forummers ervaringen uitwisselen om zo die rode draad vast te kunnen houden. Ik ga ervan uit dat dit een meerjarenplan is waarin ik steeds stappen blijf zetten op weg naar een fitter gevoel.
donderdag 12 juli 2012 om 21:28
@ honeybun: Wat mij ertoe bracht om de knop om te zetten? Hartkwalen in de familie. In mijn familie hebben de meeste vrouwen vrouwen het vet rond de buik, niet op de heupen. Dat is erg slecht, het is een teken dat er veel vet rond je organen zit. Dat los je met een liposuctie of buikwandcorrectie niet op. Ik vond dat ik heel gezond at. En dat deed ik ook, maar.... ik at ook heel slecht;vet, gefrituurd en suikers en veel frisdrank. En sloeg het ontbijt over en at om 10 uur s'avonds nog een worstebroodje en ga zo maar door. Ik zag mijn lijf veranderen, maar ik voelde het ook. Gewoon altijd moe, niet fit, ik werd kwabbig, kortademig, had bros haar en nagels, kreeg een gevoelige huid. En ik kon gewoon veel minder hebben. Want, zoals gezegd, ik voelde me altijd moe. Nou heb ik een prachtig gezin, en daar wil ik nog lang van genieten. Dus toen heb ik een keuze gemaakt; voortaan gezond leven. Ik had mezelf een reeel doel gesteld en mijn omgeving ingelicht waar ik mee bezig was. Ik begon met sappen maken. Heel veel sappen met fruit en ook groenten. En normale porties verantwoord warm eten. Niks meer van wit meel, frisdrank (ik drink altijd light en dat was mijn excuus om 1,5 liter per dag ervan te drinken) verminderen naar een enkel glaasje in het weekend. En sporten, met de gordijnen dicht oefeningen zoals pilates en zumba voor de tv. En lopen, eerst wandelen, toen stukjes joggen, steeds uitbreiden. Ik fiets ook heel veel.
De eerste 10 dagen was ik slap, je lijf schreeuwt om dat suikershot en straft je af door hoofdpijn. Ik dronk ook veel water om de afvalstoffen te verwijderen, maar dan nog, zo'n hoofdpijn. Ik voelde me dus eigenlijk niet heel lekker, en de kunst is dat je over dat punt heen moet. Als je daaroverheen bent namelijk, voel je je dus veel lekkerder in alle opzichten. Toen ik mijn doel had bereikt (18 kilo afvallen) ben ik gaan uitvissen hoe ik op dat gewicht kon blijven op een manier waar ik me lekker bij voel.
Inmiddels ben ik jaren verder, ik ben nog steeds op het goede gewicht en nog steeds heel energiek. Maar ik moet er nog steeds wat voor doen. Voor mij geen vette hap, geen jus, geen Magnums en zo voort. Terwijl ik dat echt wel mis natuurlijk. Ik zondig ongeveer 1 per maand, dan koop ik bonbons. En heel af en toe eet ik een frikandel speciaal. Daar geniet ik overigens veel meer van dan vroeger toen ik hup alles in mijn mond duwde zonder het echt te proeven. Ook eet ik niet meer na 8 uur s'avonds en eet ik veel minder vlees.
Maar bovenal ben ik veel fitter, kan veel meer aan qua stress en lichamelijk zit ik veel beter in mijn vel, veel minder vage rugpijnen, gewrichtspijnen, hoofdpijn. Ik heb een veel mooiere huid en bijvoorbeeld heel heldere ogen en heel wit oogwit en een roze tong. (Zijn tekenen van gezondheid.) Het is voor mij nu een manier van leven geworden.
De eerste 10 dagen was ik slap, je lijf schreeuwt om dat suikershot en straft je af door hoofdpijn. Ik dronk ook veel water om de afvalstoffen te verwijderen, maar dan nog, zo'n hoofdpijn. Ik voelde me dus eigenlijk niet heel lekker, en de kunst is dat je over dat punt heen moet. Als je daaroverheen bent namelijk, voel je je dus veel lekkerder in alle opzichten. Toen ik mijn doel had bereikt (18 kilo afvallen) ben ik gaan uitvissen hoe ik op dat gewicht kon blijven op een manier waar ik me lekker bij voel.
Inmiddels ben ik jaren verder, ik ben nog steeds op het goede gewicht en nog steeds heel energiek. Maar ik moet er nog steeds wat voor doen. Voor mij geen vette hap, geen jus, geen Magnums en zo voort. Terwijl ik dat echt wel mis natuurlijk. Ik zondig ongeveer 1 per maand, dan koop ik bonbons. En heel af en toe eet ik een frikandel speciaal. Daar geniet ik overigens veel meer van dan vroeger toen ik hup alles in mijn mond duwde zonder het echt te proeven. Ook eet ik niet meer na 8 uur s'avonds en eet ik veel minder vlees.
Maar bovenal ben ik veel fitter, kan veel meer aan qua stress en lichamelijk zit ik veel beter in mijn vel, veel minder vage rugpijnen, gewrichtspijnen, hoofdpijn. Ik heb een veel mooiere huid en bijvoorbeeld heel heldere ogen en heel wit oogwit en een roze tong. (Zijn tekenen van gezondheid.) Het is voor mij nu een manier van leven geworden.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
donderdag 12 juli 2012 om 22:10
Fleetwood, leuk dat jij deze week begonnen bent! ik heb het boek van amber wel eens ingekeken, maar zag dat er vooral veel info stond over verschillende vitamines enzo. Wist dus niet dat ze een fasensysteem hanteerde. Als ik vragen mag, wat eet je dan zonder brood ed? Is het vooral groente en fruit? En maak je daarmsapjes van? Lijkt mij wat afschrikwekkend qua werk dat je ervoor leveren moet voor je een sappie hebt. Beetje lui, maar dat heb ik ook met havermout maken, dat doe ik bij vlagen omdat ik vaak liever snel voer heb. Diepvriesfruit ontdooien dmv gekookt water erop, afgieten, omega olie erbij, haverzemelen/ lijnzaad en sojayoghurt en smullen maar. Dat is regelmatig mijn ontbijt. Merk alleen de laatste tijd dat ik dan een bite mis, iets krokants als in cruesli
Sweetfirefly, leuk dat je even wat uitgebreider zegt hoe het voor jou gewerkt heeft. Klinkt eigenlijk alsof je die eerste dagen een soort van sapvasten hebt gehouden. Of at je nog wel brood enz?
Kan me voorstellen dat je het lastig vind om dit nog altijd vol te houden, maar je lijkt er aardig wat voor terug te krijgen. Die 18 kilo, hoe lang heb je daar toen over gedaan? Ik twijfel over de aanschaf van zo'n sapding. Bij mij eindigen dat soort toestanden vaak onder een dikke laag stof ik ben nogal lui aangelegd dus weet niet of ik langdurig mijn eigen sappen zou maken. Wat zijn jouw favoriete sapjes en kost het je veel tijd met maken en schoonmaken in dat ding?
Sweetfirefly, leuk dat je even wat uitgebreider zegt hoe het voor jou gewerkt heeft. Klinkt eigenlijk alsof je die eerste dagen een soort van sapvasten hebt gehouden. Of at je nog wel brood enz?
Kan me voorstellen dat je het lastig vind om dit nog altijd vol te houden, maar je lijkt er aardig wat voor terug te krijgen. Die 18 kilo, hoe lang heb je daar toen over gedaan? Ik twijfel over de aanschaf van zo'n sapding. Bij mij eindigen dat soort toestanden vaak onder een dikke laag stof ik ben nogal lui aangelegd dus weet niet of ik langdurig mijn eigen sappen zou maken. Wat zijn jouw favoriete sapjes en kost het je veel tijd met maken en schoonmaken in dat ding?
vrijdag 13 juli 2012 om 08:20
Goh,wat toevallig..Ik ben sinds twee weken actief bezig om op mijn voeding te lette. Sinds een paar maanden weet ik dat ik fibromyalgie heb. Dus pijnlijke spieren,stijfheid,ontzettend moe,slecht slapen,beetje depressief enz. Na wat op internet gesurfd te hebben,ben ik me meer gaan interesseren in gezonde voeding en ik denk door veel op je eten te letten,er al wat klachten sterk af zullen nemen. Ik ben er nu dus kort mee bezig,maar ondervind er nu al de voordelen van! Ik heb meer energie,mijn spieren voelen wat beter aan,ik slaap beter en depressief? Helemaal niet meer! Ik probeer langzaamaan steeds meer slechte voeding te vermijden en er goede voeding voor in de plaats te nemen. Dus veel verse groente en fruit,veel water,noten,minder brood,rijst,aardappelen,rijst,pasta. En ik heb ook een sapcentrifuge en blender besteld. Hopelijk heb ik ze in het weekend,dan kan ik gelijk beginnen. Ik heb er nu al baat bij en wil nog meer positieve effecten ervaren. Oh ja,ik beweeg meer en de buitenlucht doet ook wonderen. Ik ben er blij mee!

vrijdag 13 juli 2012 om 10:57
quote:siesa schreef op 12 juli 2012 @ 15:18:
@smulrol: maar dat is wat anders dan geraffineerde suiker.
jij denkt zeker ook dat honing veel gezonder is dan kristalsuiker?
De vezels in fruit maken wel een beetje verschil, waardoor de suikers in fruit langzamer in de bloedbaan komen dan een schep suiker door de thee
@smulrol: maar dat is wat anders dan geraffineerde suiker.
jij denkt zeker ook dat honing veel gezonder is dan kristalsuiker?
De vezels in fruit maken wel een beetje verschil, waardoor de suikers in fruit langzamer in de bloedbaan komen dan een schep suiker door de thee
vrijdag 13 juli 2012 om 12:46
Ook hier vele voedingsmiddelen geschrapt van de lijst.
-Geen suiker.
-geen witmeel en zetmeel zoals aardappels, of pasta(soms volkoren pastaof zilvervliesrijst)
-geen frisdranken ook geen sappen(teveel zet ook aan, en boordevol (vruchtensuikers)
-geen melkproducten
-minimaal varkensvlees(oke..shoarma gaat er soms nog wel in)
-Geen pakjes sauzen/mix
Van koolhydraten en suiker word ik moe.
Als ik tussen de middag bijv brood eet, ben ik binnen een uur afgemat en suf, en wil ik slapen.
Sinds ik anders eet voel ik mij stukken beter, heb geen opgeblazen buik meer, ben fitter.
Soms val ik wel eens terug in mijn oude patroon, maar na 2 dagen met een rommelende buik te lopen, ben ik daar snel klaar mee.
Ik ben ervan overtuigd dat al die rommel geen goed doen voor je lichaam.
Alleen al het overgewicht wat er best veel is.
De supermarkten liggen vol met rommel, het aanbod is ook groot.
Honing is ook suiker, weliswaar natuurlijke suikers, maar ook hier geldt,niet teveel want ook dit wordt omgezet.
Kijk wel goed uit wat voor honing je koopt.
In honing wordt vaak suiker toegepast, ook al staat dat niet op de verpakking.
Het moet echt puur natuur zijn, biologisch.
-Geen suiker.
-geen witmeel en zetmeel zoals aardappels, of pasta(soms volkoren pastaof zilvervliesrijst)
-geen frisdranken ook geen sappen(teveel zet ook aan, en boordevol (vruchtensuikers)
-geen melkproducten
-minimaal varkensvlees(oke..shoarma gaat er soms nog wel in)
-Geen pakjes sauzen/mix
Van koolhydraten en suiker word ik moe.
Als ik tussen de middag bijv brood eet, ben ik binnen een uur afgemat en suf, en wil ik slapen.
Sinds ik anders eet voel ik mij stukken beter, heb geen opgeblazen buik meer, ben fitter.
Soms val ik wel eens terug in mijn oude patroon, maar na 2 dagen met een rommelende buik te lopen, ben ik daar snel klaar mee.
Ik ben ervan overtuigd dat al die rommel geen goed doen voor je lichaam.
Alleen al het overgewicht wat er best veel is.
De supermarkten liggen vol met rommel, het aanbod is ook groot.
Honing is ook suiker, weliswaar natuurlijke suikers, maar ook hier geldt,niet teveel want ook dit wordt omgezet.
Kijk wel goed uit wat voor honing je koopt.
In honing wordt vaak suiker toegepast, ook al staat dat niet op de verpakking.
Het moet echt puur natuur zijn, biologisch.

vrijdag 13 juli 2012 om 14:54
quote:smulrol schreef op 13 juli 2012 @ 13:27:
[...]
honing is niet gezonder dan suiker.
Zo, dat is een uitleg waar ze wat aan heeft hahahaha.
Honing heeft een betere voedingswaarde dan suiker. Sommigen zeggen dat honing beter voor je is, omdat het een bron is van vitaminen B. Maar gezien de hoeveelheid die de meeste mensen eten tijdens de maaltijd, zal dat kleine beetje echt niet veel doen als het aankomt op het behalen van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Het is waar dat honing een natuurlijk product is, terwijl witte suiker een geraffineerd verwerkt product is, maar de verschillen in voedingswaarde tussen de twee zijn te verwaarlozen. Wat calorieën betreft bevat witte suiker zo’n 50 calorieën per eetlepel. Honing bevat een klein beetje meer: ongeveer 60 calorieën.
Honing bestaat grotendeels uit suikers, nl. fructose en glucose, die even slecht zijn voor de tanden als gewone suiker (saccharose). De sporen van de micro-nutriënten die het bevat zijn zodanig laag dat deze nauwelijks belang hebben.
[...]
Honing heeft een betere voedingswaarde dan suiker. Sommigen zeggen dat honing beter voor je is, omdat het een bron is van vitaminen B. Maar gezien de hoeveelheid die de meeste mensen eten tijdens de maaltijd, zal dat kleine beetje echt niet veel doen als het aankomt op het behalen van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Het is waar dat honing een natuurlijk product is, terwijl witte suiker een geraffineerd verwerkt product is, maar de verschillen in voedingswaarde tussen de twee zijn te verwaarlozen. Wat calorieën betreft bevat witte suiker zo’n 50 calorieën per eetlepel. Honing bevat een klein beetje meer: ongeveer 60 calorieën.
Honing bestaat grotendeels uit suikers, nl. fructose en glucose, die even slecht zijn voor de tanden als gewone suiker (saccharose). De sporen van de micro-nutriënten die het bevat zijn zodanig laag dat deze nauwelijks belang hebben.

vrijdag 13 juli 2012 om 15:16
quote:tess97 schreef op 13 juli 2012 @ 14:54:
[...]
[...]
vrijdag 13 juli 2012 om 15:23
Ik was ook vaak moe. Kon 's ochtends vaak mijn bed niet uitkomen en was overdag ook niet helemaal fit. Ik at 's avonds wel redelijk gezond, maar overdag heel veel koek, chips etc., meestal helemaal geen fruit en veel cola light. Bovendien gebruikte ik bij het avondeten vaak pakjes.
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met heel gezond eten volgens de boeken van Amber Albarda, niet vanwege mijn vermoeidheid of om af te vallen, maar gewoon omdat het maar eens afgelopen moest zijn met al dat slechte eten, ik wil niet straks een hartaanval krijgen of zo.
Wonder boven wonder was al na korte tijd mijn vermoeidheid ook als sneeuw voor de zon verdwenen. En als ik weer eens een weekje minder gezond eet, voel ik me meteen weer minder fit. Het hangt dus wel degelijk heel erg samen met je voeding.
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met heel gezond eten volgens de boeken van Amber Albarda, niet vanwege mijn vermoeidheid of om af te vallen, maar gewoon omdat het maar eens afgelopen moest zijn met al dat slechte eten, ik wil niet straks een hartaanval krijgen of zo.
Wonder boven wonder was al na korte tijd mijn vermoeidheid ook als sneeuw voor de zon verdwenen. En als ik weer eens een weekje minder gezond eet, voel ik me meteen weer minder fit. Het hangt dus wel degelijk heel erg samen met je voeding.
vrijdag 13 juli 2012 om 15:31
quote:honeybun schreef op 12 juli 2012 @ 22:10:
Fleetwood, leuk dat jij deze week begonnen bent! ik heb het boek van amber wel eens ingekeken, maar zag dat er vooral veel info stond over verschillende vitamines enzo. Wist dus niet dat ze een fasensysteem hanteerde. Als ik vragen mag, wat eet je dan zonder brood ed? Is het vooral groente en fruit? En maak je daarmsapjes van? Lijkt mij wat afschrikwekkend qua werk dat je ervoor leveren moet voor je een sappie hebt. Beetje lui, maar dat heb ik ook met havermout maken, dat doe ik bij vlagen omdat ik vaak liever snel voer heb.
Het is ook niet echt een fasensysteem. Je kúnt een ontgiftingskuurtje/-fase doen, maar dat hoeft helemaal niet. Het is gewoon veel gezonder eten in het algemeen.
Je mag ook best brood, maar er wordt wel onderscheid gemaakt tussen brood dat niet goed voor je is en gezonder brood, nl spelt/zuurdesem. Je mag best brood, maar dan geen tarwebrood, witbrood en zelfs geen gewoon volkorenbrood.
Sommige dingen zijn makkelijk toe te passen, zo eet ik nu in ieder geval altijd speltpasta (of zoals laatst quinoa spaghetti) in plaats van gewone pasta en zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. En in plaats van een pakje saus doe ik nu gewoon kruiden door de rijst.
Voor de rest is het wel meer werk, maar je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Als lunch kun je allerlei bonen en kikkererwten gaan koken met groenten erdoorheen etc. (doe ik soms), maar je kunt ook gewoon een zakje rauwkostsalade pakken en daar wat olijfolie en kruiden doorheen mikken. Dat eet ik soms met een gekookt of gebakken eitje erbij en dan eet je ook makkelijk, zonder brood.
Het gaat er gewoon om dat je natuurlijke producten eet en zoveel mogelijk dingen met een hoge voedingswaarde. Als je te gemakzuchtig bent om het klaar te maken, tja, dan heb je wel een probleem ja.
Fleetwood, leuk dat jij deze week begonnen bent! ik heb het boek van amber wel eens ingekeken, maar zag dat er vooral veel info stond over verschillende vitamines enzo. Wist dus niet dat ze een fasensysteem hanteerde. Als ik vragen mag, wat eet je dan zonder brood ed? Is het vooral groente en fruit? En maak je daarmsapjes van? Lijkt mij wat afschrikwekkend qua werk dat je ervoor leveren moet voor je een sappie hebt. Beetje lui, maar dat heb ik ook met havermout maken, dat doe ik bij vlagen omdat ik vaak liever snel voer heb.
Het is ook niet echt een fasensysteem. Je kúnt een ontgiftingskuurtje/-fase doen, maar dat hoeft helemaal niet. Het is gewoon veel gezonder eten in het algemeen.
Je mag ook best brood, maar er wordt wel onderscheid gemaakt tussen brood dat niet goed voor je is en gezonder brood, nl spelt/zuurdesem. Je mag best brood, maar dan geen tarwebrood, witbrood en zelfs geen gewoon volkorenbrood.
Sommige dingen zijn makkelijk toe te passen, zo eet ik nu in ieder geval altijd speltpasta (of zoals laatst quinoa spaghetti) in plaats van gewone pasta en zilvervliesrijst in plaats van witte rijst. En in plaats van een pakje saus doe ik nu gewoon kruiden door de rijst.
Voor de rest is het wel meer werk, maar je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Als lunch kun je allerlei bonen en kikkererwten gaan koken met groenten erdoorheen etc. (doe ik soms), maar je kunt ook gewoon een zakje rauwkostsalade pakken en daar wat olijfolie en kruiden doorheen mikken. Dat eet ik soms met een gekookt of gebakken eitje erbij en dan eet je ook makkelijk, zonder brood.
Het gaat er gewoon om dat je natuurlijke producten eet en zoveel mogelijk dingen met een hoge voedingswaarde. Als je te gemakzuchtig bent om het klaar te maken, tja, dan heb je wel een probleem ja.

vrijdag 13 juli 2012 om 16:33
quote:smulrol schreef op 13 juli 2012 @ 13:27:
[...]
Welke fabrikant betaald jou om allerlei onwaarheden te verkondigen?
Je lichaam heeft suikers nodig maar geen geraffineerde suikers zoals witte suiker, rietsuiker etc. Maar wel fruitsuikers! Je kunt dus wel gewoon fruit eten.
Honing is beter dan suiker want niet geraffineerd en natuurproduct, maar wel gewoon met mate.
[...]
Welke fabrikant betaald jou om allerlei onwaarheden te verkondigen?
Je lichaam heeft suikers nodig maar geen geraffineerde suikers zoals witte suiker, rietsuiker etc. Maar wel fruitsuikers! Je kunt dus wel gewoon fruit eten.
Honing is beter dan suiker want niet geraffineerd en natuurproduct, maar wel gewoon met mate.
vrijdag 13 juli 2012 om 21:16
Honeybun, doorzetten is het magische woord hier. Als jij zegt dat je lui bent aangelegd moet je de afweging maken hoe graag je dit wil en wat je er voor over hebt; of je je levenspatroon wil omgooien. Ik bedoel het niet belerend maar anders houd je je zelf voor de gek. Het eten moet geen obsessie worden maar je moet jezelf wel voorhouden dat jij verantwoordelijk bent voor wat , hoe en wanneer je eet. Ik gaf al aan dat ik het ook niet altijd leuk en makkelijk vind, dat is de prijs die ik ervoor betaal, maar ik vind het dubbel en dwars waard. Gezondheid is me zo ontzettend veel waard.
Die 18 kilo daar heb ik ongeveer een half jaar over gedaan. Die kilo's zijn er ook nooit meer bijgekomen. Ik houd dat in balans door nog steeds op mijn voeding te letten en veel te bewegen en te sporten.
Ja, het schoonmaken van mijn sapcentrifuge kost tijd, maar het maken en drinken van de sapjes geeft veel plezier, dus dat is de afweging.
Vergis je niet, ik maakte fouten in het begin hoor, ik ben vrij drastisch begonnen, ik dacht: eerst die darmen eens goed legen en reinigen, maar ik had het moeten opbouwen. Ook at ik in het begin te weinig vast voedsel, te veel soep en daar worden je darmen lui van. Maar na een tijd wordt je expert, mede door de vele info die op het net te vinden is en door je gezonde verstand te gebruiken.
Wat houd je tegen om te beginnen en het vol te houden.
Je hoeft echt niet alleen op sap te leven, maar moet wel heel bewuste keuzes maken.
Bij mij was mijn drive dat een gezond hart wil hebben en ik mijn buikvet eraf wilde.
Die 18 kilo daar heb ik ongeveer een half jaar over gedaan. Die kilo's zijn er ook nooit meer bijgekomen. Ik houd dat in balans door nog steeds op mijn voeding te letten en veel te bewegen en te sporten.
Ja, het schoonmaken van mijn sapcentrifuge kost tijd, maar het maken en drinken van de sapjes geeft veel plezier, dus dat is de afweging.
Vergis je niet, ik maakte fouten in het begin hoor, ik ben vrij drastisch begonnen, ik dacht: eerst die darmen eens goed legen en reinigen, maar ik had het moeten opbouwen. Ook at ik in het begin te weinig vast voedsel, te veel soep en daar worden je darmen lui van. Maar na een tijd wordt je expert, mede door de vele info die op het net te vinden is en door je gezonde verstand te gebruiken.
Wat houd je tegen om te beginnen en het vol te houden.
Je hoeft echt niet alleen op sap te leven, maar moet wel heel bewuste keuzes maken.
Bij mij was mijn drive dat een gezond hart wil hebben en ik mijn buikvet eraf wilde.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

zaterdag 14 juli 2012 om 17:51
quote:jilzz schreef op 14 juli 2012 @ 11:41:
[...]
Eens..
Eet lekker een banaan(veel koolhydraten, maar ja..) of een appel, ben je klaar.
Je hebt geen honing nodig..wie heeft dat bedacht?Ik zeg toch ook niet dat je honing nodig hebt? Maar het is wel beter dan suiker als je iets zoets wilt. En fruit kun je inderdaad gewoon eten, itt wat smulrol zegt.
[...]
Eens..
Eet lekker een banaan(veel koolhydraten, maar ja..) of een appel, ben je klaar.
Je hebt geen honing nodig..wie heeft dat bedacht?Ik zeg toch ook niet dat je honing nodig hebt? Maar het is wel beter dan suiker als je iets zoets wilt. En fruit kun je inderdaad gewoon eten, itt wat smulrol zegt.
zaterdag 14 juli 2012 om 19:05
Hee sweetfirefly, ik vat je verhaal meer op als realistisch dan belerend. Wat mij tegenhoudt? Uhm, goede vraag... Soms is het eigenlijk niets anders de behoefte aan gemak en de wens om lekker te smikkelen van de meer junkachtige snelle voedingsbeloners. Zeker als ik al van mezelf vind dat ik hard gewerkt heb en wel wat verdien. Alleen is de iets langere termijn beloning er een van duffe vermoeidheid.
Het is overigens niet dat ik nog geen aanpassingen heb gedaan.
Het is overigens niet dat ik nog geen aanpassingen heb gedaan.
zaterdag 14 juli 2012 om 21:59

zondag 15 juli 2012 om 09:00
quote:lolly-pop schreef op 14 juli 2012 @ 17:51:
Ik zeg toch ook niet dat je honing nodig hebt? Maar het is wel beter dan suiker als je iets zoets wilt. En fruit kun je inderdaad gewoon eten, itt wat smulrol zegt.
ik zeg nergens dat je geen fruit moet eten. Ik zeg alleen dat je met fruit nog steeds veel suikers binnenkrijgt. En honing is NIET beter dan suiker.
Misschien moeilijk uit te leggen aan iemand die zich lolly-pop noemt, maar uiteindelijk win je veel meer door jezelf af te wennen van de behoefte aan zoete smaakjes.
Ik zeg toch ook niet dat je honing nodig hebt? Maar het is wel beter dan suiker als je iets zoets wilt. En fruit kun je inderdaad gewoon eten, itt wat smulrol zegt.
ik zeg nergens dat je geen fruit moet eten. Ik zeg alleen dat je met fruit nog steeds veel suikers binnenkrijgt. En honing is NIET beter dan suiker.
Misschien moeilijk uit te leggen aan iemand die zich lolly-pop noemt, maar uiteindelijk win je veel meer door jezelf af te wennen van de behoefte aan zoete smaakjes.
zondag 15 juli 2012 om 10:02
Speltbrood is een goede oplossing.
Evenals speltcrackers, en ik vind ze lekker..
Gisteren had ik een zwak moment.
Heb ijs gehad, en een stuk chocola..
Op een gegeven moment zat ik te denken "wat zit ik hier in Godsnaam te vreten"..
Ik vond het niet lekker, te zoet, en het smaakte gewoon niet.
Heb het weggedaan..
En dat heb ik steeds vaker, dat ik al die zoetigheid niet meer lekker vindt.
Eens met smulrol betreft de honing..
Evenals speltcrackers, en ik vind ze lekker..
Gisteren had ik een zwak moment.
Heb ijs gehad, en een stuk chocola..
Op een gegeven moment zat ik te denken "wat zit ik hier in Godsnaam te vreten"..
Ik vond het niet lekker, te zoet, en het smaakte gewoon niet.
Heb het weggedaan..
En dat heb ik steeds vaker, dat ik al die zoetigheid niet meer lekker vindt.
Eens met smulrol betreft de honing..
zondag 15 juli 2012 om 10:50
quote:smulrol schreef op 13 juli 2012 @ 21:38:
@Lolly-pop
Je lichaam heeft geen (fruit)suikers nodig.
Juist wel. Glucose is de brandstof voor cellen. Je hebt júist koolhydraten nodig, en de beste koolhydraten zijn die uit fruit.
De reden dat je moe wordt als je chocola eet komt niet door de koolhydraten, maar door de hoeveelheid vet die er ook in zit.
@Lolly-pop
Je lichaam heeft geen (fruit)suikers nodig.
Juist wel. Glucose is de brandstof voor cellen. Je hebt júist koolhydraten nodig, en de beste koolhydraten zijn die uit fruit.
De reden dat je moe wordt als je chocola eet komt niet door de koolhydraten, maar door de hoeveelheid vet die er ook in zit.
zondag 15 juli 2012 om 16:18
quote:aaquamarine schreef op 13 juli 2012 @ 15:23:
Heel herkenbaar.
Wij hebben hier est een druk leven, sport, werk, kinderen, school etc.
Normaal koken en eten kost me nauwelijks meer moeite dan ongezond. En toch sluipt het soms er even in. Echt wel dat 1 van ons begint te piepen na een paar dagen.
Dan weer direkt gezond en voor het gevoel even multivit slikken, maar of dat echt helpt, denk het niet, het gaat om het idee;)
In vakanties lukt het me moeilijker om gezond te koken dan tijdens de drukke school/werk periodes!
Heel herkenbaar.
Wij hebben hier est een druk leven, sport, werk, kinderen, school etc.
Normaal koken en eten kost me nauwelijks meer moeite dan ongezond. En toch sluipt het soms er even in. Echt wel dat 1 van ons begint te piepen na een paar dagen.
Dan weer direkt gezond en voor het gevoel even multivit slikken, maar of dat echt helpt, denk het niet, het gaat om het idee;)
In vakanties lukt het me moeilijker om gezond te koken dan tijdens de drukke school/werk periodes!
Je bent zelf een theepot
zondag 15 juli 2012 om 21:59
Hallo dames/meiden......... ik wil even reageren. Ik weet sinds 3 weken dat ik suikerziekte heb en hou me dus enorm bezig met suiker en koolhydr. Je hebt 4 soorten suiker, suiker uit de suikerpot, suiker wat uit pasta's rijst en aard. komt, melksuiker uit zuivelprocten en fruitsuikers uit fruit. Als ik bijv. als avondeten pasta eet, met een glas vruchtensap erbij en een bakje yogurt als toetje eet, dan heeft mn lichaam het super zwaar om die hele stoot suikers in 1 keer te verwerken (3 soorten suikers), gevolg vermoeidheid. Je suiker gaat dan heel erg pieken. Alle energie gaat naar de verwerking van je eten. Dus zo op die manier met slechte kombi's kan je idd erg vermoeid raken van suikers. Aard. pasta's en rijst zijn ook nog eens slechte koolhydr. tenzij het volkoren producten zijn, volk. producten zijn het beste om te eten, zo is het mij geleerd.
Ik was al een andere weg ingeslagen door aan het WW propoints dieet te beginnen, daardoor ben ik nu in 9 weken tijd 14 kg afgevallen!! Nu is mn suikerziekte erbij gekomen en het enige waar ik op moet letten is om alles volkoren te eten, veel groente en fruit te eten, veel water te drinken en veel te bewegen. Maar dat deed ik allemaal al.
Ik was al een andere weg ingeslagen door aan het WW propoints dieet te beginnen, daardoor ben ik nu in 9 weken tijd 14 kg afgevallen!! Nu is mn suikerziekte erbij gekomen en het enige waar ik op moet letten is om alles volkoren te eten, veel groente en fruit te eten, veel water te drinken en veel te bewegen. Maar dat deed ik allemaal al.
maandag 16 juli 2012 om 00:16
quote:undereternalstars schreef op 15 juli 2012 @ 10:50:
[...]
Niet met je eens..
Het zal miss deels door het vet kunnen komen.
Het komt zeker ook door de suiker en dus koolhydraten wat er in zit..
En in chocola zit heel veel suiker.
[...]
Niet met je eens..
Het zal miss deels door het vet kunnen komen.
Het komt zeker ook door de suiker en dus koolhydraten wat er in zit..
En in chocola zit heel veel suiker.