Hoe vind ik een geschikte tent?

16-07-2012 16:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan binnenkort met onze dochter van 14 maanden en een stel vrienden een weekendje kamperen. Voor het eerst. Ik vind kamperen geweldig, deed dit vroeger wel vaker. Alleen weet vriend nog niet zeker of het iets voor hem is. Mocht dat wel zo zijn, willen we vaker gaan en zelf een tent aanschaffen. Vroeger ging ik met mijn toenmalige vriend in zo'n tent met twee slaapruimtes aan de weerszijden van een tussenruimte die best hoog was zodat je nog enigszins kon staan. Ook had de tent een soort 'afdak' waar je onder kon zitten als het regende. Zoiets stel ik me voor. Heb al zitten googlen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Iemand die me op weg kan helpen? Waar kun je het beste een tent kopen? En hoe orienteer ik me het beste?
Ga naar een kampeerwinkel als de Vrijbuiter of naar een outdoorwinkel als OutdoorXL en ga lekker kijken, daar hebben ze van alles in verschillende prijsklasses. Ook in de webshop van de ANWB verkopen ze allerlei tenten in een goedkopere prijsklasse. Katoen of polyester of een mix. Katoen is zwaar, maar ademt en wordt niet zo benauwd, gaat lang mee, maar is duur. Polyester is lichtgewicht, goedkoop, maar gaat niet zolang mee.

Omdat wij zelf alleen weekendjes kamperen met de tent hebben wij een tent van marktplaats gekocht. Marktplaats staat vol met tenten die nauwelijks gebruikt zijn, omdat kamperen toch niet bleek te bevallen. Onze 4 persoons tunneltent koste ons zo 120 euro en gaat nu alweer 3 jaar mee.
Miss kun je een tent lenen of huren?

Mp en speurders door neuzen..

Vrijbuiter,obelink,hebben wij erg goede ervaringen mee!

Weet niet waar je vandaan komt,maar wij hebben sinds dit jaar een vouwwagen,en onze grote tent is te koop! 6pers voortent incl zijwanden,en extra luifel.. past een complete tuinset in zowel onder de luifel als in de tent zelf! keukentje past ook prima koelkast ook!
Kan je niet voor 1x een tent lenen? Zo zonde als je iets koopt en je vriend blijkt het niks te vinden? (mp staat vol met dat soort eenmalig gebruikte tenten)
T is maar net wat voor butget je hebt denk ik.

Voor een simpele boogtent met 2 van die cabines zou ik niet gaan. Zeker niet met een kleintje.

En op marktplaats zijn vast wel leuke 2e hands te koop.

En misschien mag je eerst iets lenen van vrienden/ familie om te kijken of iets goed bevalt.

En wil je er mee trekken?

Of wel een week of langer ergens staan.

Zo iets misschien?? Of een slag groter als je nog een kinderwens hebt.

Dit vind ik een supertent!

We hebben hem zelf nu een jaar (hier voor ook een outwell en we zijn er gek op)

Je kunt kijken bij de bekende campeerwinkels of online.

Deze is van een dik doek, ideaal voor warme vakantie's.

Je hebt van hetzelfde merk ook eentje met een dun doek.

Is minder zwaar, en meer geschikt voor de hollandsche vakantie's en in het voor en na seizoen.

Een Karsten of De Waard tent kun je ook eerst een keertje huren. Dan weet je zeker dat het de tent is die je zoekt. Of dat hij toch te groot of te klein is voor jullie.

Zet eerst op een rijtje wat je wil.

Wil je een dun syntetisch doek, makkelijk op te zetten en goed tegen de regen. Of een dik doek, lekker tegen de warmte, iets minder tegen de regen en veel zwaarder om mee te nemen.

Wil je een tent met 1, 2 of 3 slaapcabine's of liever een grote kabine.

Wil je een cabine om je in om te kunnen kleden, en om een pot a pottie in te kunnen zetten of loop je naar de toiletruimte.

Moet ie makkelijk achter in de auto kunnen, of wil je een karretje voor achter je auto?

Wil je een deur of wil je meerdere mogelijkheden om je tent in en uit te komen?
quote:gonien schreef op 16 juli 2012 @ 17:09:

Kan je niet voor 1x een tent lenen? Zo zonde als je iets koopt en je vriend blijkt het niks te vinden? (mp staat vol met dat soort eenmalig gebruikte tenten)Zoals ik het lees gaan ze als ze met die vrienden gaan in de tent van die vrienden en als het bevalt zelf een tent kopen. En Raremuts is al vast aan het oriënteren.
klik voor een filmpje

Outwell heeft goede info filmpjes.

Zo hebben wij kunnen bepalen welke tent we wilde hebben.

Misschien hebben ze het ook van De Waard of van Karsten

of deze die is goedkoper

klik en nog eentje die niet duur is
Vervat in Rotterdam heeft veel keuze ook in tent spullen zoals servies bestek pannen etc
Ga naar een grote kampeerzaak en vraag advies..

Wij kamperen ook al jaaaren met onze kinderen. Wij hebben gekozen voor een degelijke De Waard tent met vario luifel (dat afdak waar je onder zit)...

Maar dit een katoenen tent.. heerlijk leef klimaat maar zwaar en mocht je moeten afbreken met regen ben je niet blij

Je kan tegenwoordig zoveel verschillende tenten kiezen.. Kies je voor comfort, opzetgemak, degelijkheid etc.. Hiermee bepaal je ook wel een beetje de prijs..
Kusunum wat een gave tent, heel leuk.
echt hij is supergaaf no-nick.

ben er iedere keer als ik er in sta weer heel blij mee.

Lekker ruim, past makkelijk in de kofferbak en het model is gewoon mooi. Niet te groot, niet donker (zoals Karsten en de Waard wel zijn) maar met lekker veel ramen.

Heerlijk!

En de hele voorkant kan los en dan zit je gewoon onder een super grote luifel!
Ja ik vind hem super, ga toch weer eens kijken naar een tent, blijf het de leukste vakantie s vinden, heerlijk
Ook belangrijk om aan te denken is of je een vast grondzeil wil (vind ik echt superbelangrijk omdat je dan geen optrekkende koude hebt.

Of wil je er een los zeil onder doen.
en dik doek (doek van bijv. De Waard tenten) houden zich prima bij regen hoor.. Ik zit kurkdroog met dit puistenweer.. Diit doek gaat ongeveer 50 weken mee.. Dat haal je niet met een polyester tent..

Donker is mijn tent ook niet Kusunum.. mijn dak is beige.. Ramen zitten in mijn deuren van de tent..

Ik heb deze overigens..Albatros met Vario
-no-nick-

Ander kleurtje, polyester stof maar wel hetzelfde model

klik
De grote leefruimte met luifel, te gek!

Lekkere grote ramen, kan me voorstellen dat je de tent iedere keer weer leuk vind
Het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Wil je voor langere tijd op een plek blijven staan?

Of wil je toch meer rondtrekken.

Hoeveel ruimte heb je om tent en eventuele andere bagage mee te nemen?

Afhankelijk van die vragen zou ik om te beginnen kiezen tussen katoen, poly-katoen of syntetisch.

Dat laatste raad ik je trouwens alleen maar aan als je echt wilt rondtrekken en/of echt weinig ruimte hebt om je tent mee te nemen. Ik vind een tent van syntetisch materiaal namelijk ongelofelijk benauwd.

Ik zou met een kleintje in elk geval kiezen voor een tent met stahoogte. En voldoende ruimte om met slecht weer binnen te kunnen zitten en nog wat ruimte over te houden voor je kind om te spelen.

Maar ik ben dan ook een redelijke luxe kampeerder.
Bedenk eerst wat je met de tent wil als het kamperen bevalt.

Wil je regelmatig een weekend weg en dient hij dan eigenlijk alleen voor de overnachting of kom je 2 à 3 dagen niet bij de tent vandaan.

Wil je in de vakantie rondtrekken of een aantal weken op en vaste plaats blijven.

Wil je naar een land met grote kans op veel zon of juist naar een koeler land (met uiteraard ook altijd kans op zon)

Je kan naar een campingzaak gaan om je te orienteren en te laten voorlichten.

In het najaar heb je bijna overal leuke aanbiedingen.
De tent kleuren zijn idd mooi, niet te opvallend een beetje schut kleuren.
quote:poldervrouw schreef op 16 juli 2012 @ 17:23:

Donker is mijn tent ook niet Kusunum.. mijn dak is beige.. Ramen zitten in mijn deuren van de tent..

Ik heb deze overigens..Albatros met Vario

Smaken verschillen in een de Waard of Karsten tent voel ik me altijd opgesloten omdat je maar aan 1 kant naar buiten kan kijken.

Ik ben juist heel blij met mijn ramen rondom.
Vervat is failliet gegaan en maakt doorstart dus ze hebben weinig.

Wij hebben dit weekend een tent van Vango gekocht, goede prijs kwaliteit vonden wij. Onder andere te koop bij Carl Denig en Frans de Witte. Bij die eerste trouwens goede advisering gehad.
Eerst bedenken: waar ga je heen; warm en de hele tijd buiten, of fris en grotere kans op regen en dus binnenzitten. Materiaal, zoals boven al beschreven (één toevoeging, de moderne polyester tenten ademen prima, én wat ik heel fijn vind, zij snel droog en kans dat je thuis weer alles uit moet hangen dus een stuk kleiner). Denk er aan dat bij een katoenen tent je de buitenwand niet mag aanraken als deze nat is, weet niet hoe zeer dochter te instrueren is? Derde punt: hoe groot; deels afhankelijk van of je zeker naar de zon gaat of niet (dan kan het natuurlijk stukje kleiner). Hoeveel slaapcabines en wil je rechtop kunnen staan?

Als je hierover gedacht hebt, kan je een type kiezen. Dan nog merken vergelijken. Als je niet zeker weet of je vaker gaat kamperen zou ik het gewoon tweedehands proberen, je kan altijd nog een kapitaal aan een de waard tent uitgeven natuurlijk! Zelf heb ik een jack wolfskin, die super bevalt, kuipzeil, overal horregaas, modern polyester dus ademt en snel droog. Maar lijkt mij ook aan de dure kant als je niet weet of je hem vaker gaat gebruiken. Indien je tweedehands niet ziet zitten; Vrijbuiter inderdaad, daar hebben ze veel uitgestald, ook eigen merk wat beter betaalbaar is.

veel plezier! :-D
Wij hebben een tunneltent van obelink. 2kabines, vaste kuip, vaste ruime luifel en ruime leefruimte. Hypercamp impression 4 Kost 450 euro

Je bent er met een tent nog niet hoor. Je moet ook nog luchtbedden, potjes en pannetjes, bordjes, kopjes, campingstoeltjes, kookgerei en de hele reutemeteut.

Ik zou ook proberen het eerst van iemand te lenen.

Maar verder is kamperen best leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven